IPAN Launch Event: Gouden Gids killer beste concept
Gisterenavond was het tweede IPAN Launch Event in Hotel Arena. Het Launch Event is een initiatief van het IPAN om jonge startende al-dan-niet-Web2.0-achtige internetinitiatieven te tonen aan een breed geïnteresseerd publiek van journalisten tot investeerders en ondernemers tot bloggers (zie ook de verwijzingen naar de diverse verslagen aan het eind van deze post). Een sympathiek initiatief om starters de kans te geven zichzelf te presenteren, te netwerken, maar vooral ook veel tips op te doen.
De pitchende concepten waren Fleck (de tweede functionele laag over het internet), Swoot (gepimpte browservensters), T-signers (t-shirts designen en bestellen), Zygomatics (internetuitgeverij), Start 1-2 (online vergelijkingssite), Tomap (plaatsen van informatie op Google Maps), Rasasa, Ted/Snackbar, Sync, Butterfly, YelloYello (Gouden Gids killer), Original Signal / Stillpoint (alternatief voor RSS), 14dayz (tijdregistratie voor teams) en Leadz (veiling van opdrachten) en zelf was ik aanwezig voor Blogads. Daarnaast waren er nog een hoop andere startende intiatieven aanwezig als Robert Gaal‘s Wakoopa. Voor de jury (Johan van Mil, Han Gerrits en Boris Veldhuijzen van Zanten) was echter overduidelijk YelloYello als winnaar van de avond.
YelloYello maakt gebruik van tips van vrienden en bekenden om restaurants, cafes, clubs, winkels en andere bedrijven te beoordelen/ranken en te tonen. Het is daarbij mogelijk te zoeken op het soort bedrijf, maar vanzelfsprekend ook op stad.
Of, zoals ze het zelf zeggen:Hoe krijg je normaal gesproken antwoord op vragen als: Waar de hippe/leuke tentjes zitten in de buurt? Welke huisarts je het beste kan nemen? Waar je dat bepaalde merk schoenen kan kopen? De beste advocaat in de buurt? De #1 restaurant voor een romantisch avondje? Precies, je vraagt het aan vrienden, familie of kennissen. YelloYello maakt gebruik van de stem van het volk om het lokaal zoeken naar bedrijven te verbeteren. YelloYello is een sociaal netwerk en bedrijvengids ineen. YelloYello is JOUW gids, jij bepaalt ‘what’s hot en what’s not’ in jouw buurt!.
Interessant concept en ongetwijfeld goed om de dames en heren bij de Gouden Gids scherp te krijgen. Wel vind ik het nog een gemis dat gebruikers geen ranking meekrijgen, om hun oordeel op waarde te schatten. Daarnaast is het wéér een sociale tool met wéér een lijst met vrienden, naast de bestaande waslijst aan accounts die ik al heb. Wellicht is een importeer-optie voor vrienden van andere social sites makkelijk?
De belevenissen en toekomst van YelloYello zijn vanzelfsprekend ook na te lezen op hun blog.
Er was overigens ook een groot aantal andere bloggers aanwezig:
– BlueAce: projects du jour
– Cafe del Marketing: IPAN Launch Event 2007
– IDG: Internet is weer echt hip
– Sprout: internetondernemers vol hoop
Bram, excusues, heb het gelijk aan gepast.
Als kersvers IPAN-lid heb ik me uitstekend vermaakt gisteravond. Wel ben ik nieuwsgierig hoe de pitch-bedrijven zijn geselecteerd. Zelf vond ik nl. niet alle kanshebbers even innovatief/2.0 of hoe je het noemen wilt. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
@Karel: alles was niet even innovatief/2.0. Voor mij persoonlijk hoeft dat ook niet. Er zijn een hoop initiatieven die niet geweldig 2.0 zijn, maar wel enorm effectief, goed, nuttig en leuk. Het is natuurlijk meer de vraag wat IPAN met dergelijke avonden wil. Maar misschien kan Boris of iemand anders van het bestuur dat toelichten.
Ik zie ook mooie samenwerkingsverbanden ontstaan. Wellicht dat Hyves interesse heeft in YelloYello of andersom. Hyves heeft tenslotte al zoiets, maar dat komt nog niet helemaal los he..
Volle bak als ik die foto’s zo bekijk; jammer dat ik er niet bij kon zijn gisteravond. Was op dat moment in WTC voor de laatste cursusavond van de Interactive Course.
Ja, ik zie ons concept er ook wel goed bij aansluiten. Wij hebben communitysites puur gericht op de lokale jeugd. In steden als Alphen aan den Rijn (Alphen.NU) en Apeldoorn (Apeldoorner.COM) hebben we met 20.000+ leden echt een goede dekking om veel content aan te leveren.
De exacte manier van samenwerken zie ik alleen niet zo makkelijk voor ogen.
@John: ah, duidelijk. ShareCare was één van mijn persoonlijke favorieten. Jammer dat ze in 2005 nog niet bestonden, maar dat is weer een ander verhaal. Denk dat de site een wezenlijke bijdrage kan leveren voor patienten en hun familieleden.
@Owen: ik heb begrepen dat dit elk jaar wordt gedaan. Zo was vorig jaar Hyves nog aanwezig.
Veel online (en offline) exposure vandaag over het IPAN Launch Event. Ook vandaag weer van diverse mensen te horen gekregen dat het een prima avond was. Goed om te horen!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!