Top of Flop 2006
De nieuwe VEA-vakgroep Evolve 2.0 organiseerde gistermiddag in de Rode Hoed te Amsterdam de e-strategy sessie ‘Top of Flop 2006’. Tijdens deze sessie werd teruggekeken naar de meest besproken interactieve ontwikkelingen uit 2006. Onder leiding van Ronnie Overgoor debatteerden Theo van Vugt, Dennis Kramer, Thomas Hamer, Lot Keijzer, Dick Buschman en ondergetekende in een lagerhuis-setting over onderwerpen als virals, Second Life en betaald posten op weblogs. Ook het aanwezige 75-koppige publiek deed volop mee in de discussie.
Helaas heb ik geen aantekeningen gemaakt maar ik zag een aantal heren (en dames) druk schrijven dus er zal ongetwijfeld nog wel een uitgebreid verslag van online komen. Toch alvast de belangrijkste conclusies.
Virals en Second Life werden (met een kleine meerderheid) betiteld als flops van het afgelopen jaar. Bij virals is de kritiek vooral gericht op het feit dat steeds meer adverteerders bureaus vragen om ‘een viral’ waarmee het een commodity is geworden. Vwb Second Life is de kritiek inmiddels wel bekend, voor het bereik hoef je er voorlopig niet in te stappen. En aangezien een groot deel van de aanwezigen vanuit de traditionele mediawereld afkomstig is was dat ook vooral het punt waar de aandacht naar toe ging. Opmerkelijk genoeg werd betaalde postings op weblogs door de aanwezigen betiteld als topper. Mits relevant en transparant is men van mening dat betaalde postings gewoon moeten kunnen. Goed nieuws dus voor partijen als Blogads.nl!
Het zal wel een blonde vraag zijn maar waarom wordt SecondLife de laatste tijd als flop aangemerkt?
Is het omdat de hooggespanne media verwachtingen van introducties als ABN en philips niet geslaagd zijn? Is dat gewoon niet een teken dat bedrijven nog niet helemaal in de gaten hebben wat ze er precies mee aan moeten?
En zijn de traditionele media zelf niet debet aan het hypen van SL? Is het niveau de laatste jaren zo gedaald of is het slechts een persoonlijke observatie dat we tegenwoordig van het ene vluggertje naar de volgende sensatie springen. Moeten we echt een ‘weer alarm’ hebben om 5cm sneeuw? Moeten we 4 dagen na een windhoos het nog steeds overal op de voorpagina’s zien en in ieder ‘actualiteiten’ programma over hebben?
Dat ik van de generatie pre RTL-Boulevard 😉 ben snap ik best maar dat je tijdens een strategy-sessie durft te beweren dat een van de meest veelbelovende ontwikkelingen, die weliswaar pas in de kinder schoenen staat, van de laatste jaren als flop durft aan te merken… nee dat snap ik niet.
Tuurlijk SL is pril, het is niet zonder problemen of beperkingen, maar waar kun je op dit moment eerlijker en directer communiceren met je klant/doelgroep ? Waar kun je je als merk creativer onderscheiden en interacten ?
Gesponsorde (gesencureerde) blogs daar zitten we toch allemaal op te wachten niet?
Is hier een eenduidig antwoord op gekomen Marco? (en voor het gemak dus door de bril van de traditionele media gezien)
Quote (Jochem): Dat ik van de generatie pre RTL-Boulevard 😉 ben snap ik best maar dat je tijdens een strategy-sessie durft te beweren dat een van de meest veelbelovende ontwikkelingen, die weliswaar pas in de kinder schoenen staat, van de laatste jaren als flop durft aan te merken… nee dat snap ik niet.
Ik heb zelf in vakgroep gezeten, maar dit begrijp ik ook niet. Second life is wat mij betreft het tegenover gestelde. De ontwikkeling van deze eeuw! Nederland loopt weer eens hopeloos achter!
De mogelijkheden zijn ongelimiteerd, maar Nederland bezit de creativiteit nog niet om dit in te zien.
Het mooie is wel dat net als met internet en google, de mensen het vanzelf wel gaan zien 🙂
@ Jochem & @ Rudi.
Second Life mag dan weliswaar een briljant nieuw soort omgeving zijn, dat maakt het nog niet tot een succes. Het argument: dat het nog in de kinderschoenen staat, maakt evenmin dat het in de toekomst dus wel beter zal gaan.
Second Life (en andere virtuele werelden) heeft (hebben) ongekend veel mogelijkheden, en persoonlijk verwacht ik er ook veel van, maar betreffende afgelopen jaar, 2006, was het qua marketing platform een flop aangezien heel weinig mensen het fenomeen kenden en/of er daadwerkelijk rondliepen.
Daar komt bij dat Second Life op dit moment niet een doel heeft, dwz, het is geen spel zoals World of Warcraft. Dat maakt i.c.m. de matige besturing, dat het op dit moment een lage retentiewaarde heeft.
@Mdelouwere
Van een andere interactieve proffesional had ik wel wat meer verwacht 😉
Je maakt namelijk dezelfde fout als de meeste nederlanders die zeggen dat
Second Life een spel is. Het is namelijk geen spel het is een virtuele wereld
met zoals je wel goed opmerkte: ongekende mogelijkheden. Daarnaast
kennen wel veel mensen Second Life. Het is namelijk veel in de media
geweest oa bij Tros Radar, Volkskrant, Telegraaf etc.
To be continued …
@ Rudi,
Misschien een beetje knullig geformuleerd door mijzelf, maar ik bedoelde wel degelijk op te merken dat het dus “geen spel” is. (De voorlaatste zin.)
Anyway, om overigens nog een opmerking te maken over de betaalde BLOG artikelen.
Ik was dus ook bij de sessie top of flop en wilde graag nog opmerken dat ik het als schokkend ervaar dat een ervaren blogger/merketeer denk dat hij objectief over een telefoon kan schrijven als hij ‘m gratis toegestuurd krijgt.
Wanneer je zelf 400 Euro moet uitgeven (voor de meeste Hollanders een smak geld) en je moet kiezen uit 3 telefoons, pas dan kan je een objectief rapport schrijven.
Niet dat je als blogger niet je best doet om een objectief rapport te schrijven, maar je bent nu eenmaal positiever gestemd als je iets moois gratis krijgt. Dat hebben die manne van LG nl wel prima in de gaten.
We kunnen het natuurlijk ook anders doen, we openen de site http://www.vooralsjejeverveelt.nl, gooien hem vol met gesponsorde blogs en het geld gebruiken we voor een goed doel of zo…
Maar geef ze eens ongelijk, wie wil er nu niet gratis af en toe wat toe geschoven krijgen? En we huren gewoon 10 copywriters in om de hele dag niks anders dan blogs te posten en geld te vangen… dat de consument daar geen trek in heeft boeit toch niemand? De onderneming besteed netjes zijn budget aan de nieuwste topper en de marketeer vult zijn zakken.
🙂
Het blijft raar om te zien hoe mensen, die zich als professionials opwerpen, toch de essentie en kracht van bepaalde dingen compleet missen…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!