Search Engine Strategies (Dag 2)
In navolging van deel 1 nu deel 2. Namens Traffic4u zijn onze collega’s Siegfried Jongsma en Annemieke Hoyer aanwezig. In de loop van de dag kunnen we ook een verslag verwachten van Sandra Metz en Johannes Markusse van Onetomarket.
- Keynote Matt Cutts
- News Search SEO
- Blog & Feed Search SEO
- Video & Podcast SEO
Keynote Matt Cutts
De tweede dag van Search Engine Strategies begon met iets speciaals: een zogenaamde “keynote conversation”. Een 1-op-1 gesprek tussen Chris Sherman (organisator) en Matt Cutts van Google. De verwachtingen waren hooggespannen, zodat er twee zalen waren gereserveerd om iedereen te kunnen voorzien van een plaats.
Iets na negen uur (lokale tijd), begon het interview voor een volgepakte zaal. In het begin bleef het vrij algemeen met vragen over hoe Matt bij Google was komen te werken en enkele leuke anekdotes daarover. Ook werd er kort gesproken over de indexatie snelheid van Google. Momenteel word elke dag de index bijgewerkt, waar dit vroeger slechts 1 keer in de 30 dagen gebeurde. Dit werd in die tijd ook wel de Google Dance genoemd.
De meest interessante informatie zat in de staart van het drie kwartier durende interview. Matt wist ons te vertellen dat Google’s Webmaster Central binnen nu en enkele dagen uit beta vandaan zal komen (André: is gisteren gebeurd). Ook zal Google het voor gebruikers mogelijk maken om op het Webmaster Central blog te reageren op postings, zodat Google actief met gebruikers in discussie kan gaan. Dit zal de ontwikkeling van Webmaster Central versnellen en verbeteren, aldus Matt. Ook zullen we zien dat de backlinks optie zichzelf zal verbeteren. Zodra er meer capaciteit beschikbaar zal worden, zullen we zien dat deze backlink optie nog meer informatie zal tonen.
Een verfrissende start van de ochtend, waarbij de echte “scoops” geheim werden gehouden. Toch liet Matt doorschemeren de komende periode nog veel te verwachten van de volgende gebieden:
- Personalized Search, ook wel het gepersonaliseerd zoeken. Hierbij onthoudt Google waar je naar hebt gezocht en zal op basis van vorige zoekopdrachten en geklikte resultaten, je volgende resultaatpagina hierop aanpassen. Dit is iets waar Matt vind dat SEM bedrijven zich op moeten gaan richten, zodat als straks dit onderdeel een vlucht gaat nemen, elk SEM bedrijf hier op is voorbereid en zijn klanten hierin ook tegemoet kan komen. Zeker een ontwikkeling om de komende tijd in de gaten te gaan houden.
- Data storing bij Google. Hierbij kun je denken aan het huidige Gmail (of tegenwoordig Google Mail) en Matts eigen favoriet: Browser Sync.
- Localization search. Denk hierbij aan dat woorden verschillende betekenissen hebben in verschillende talen.
News Search SEO
Sprekers in dit panel:
Rachel Hawkes (Account Director – Elemental Communications),
Katy Howell (Managing Director – Immediate Future Ltd)
Greg Jarboe (President & Co-Founder – SEO-PR).
We zien een verschuiving in de markt. Zoeken is tegenwoordig meer dan alleen zoekmachines. Door de vele kanalen die ontstaan, is het belangrijk dat je op meerdere manieren kan en wordt gevonden. Een goede tool hierbij is het optimaliseren van je nieuws feeds. Aangezien dit onderdeel nog in de kinderschoenen staat en zoekmachines hier ook nog op deze manier mee omgaan, is in dit onderdeel nog veel te winnen.
Bij het optimaliseren van nieuwsberichten zijn dus geen vastgestelde regels die je kunt volgen. Het is veel “vallen en opstaan” en kijken welke manieren voor jouw het beste werken. Maar ook bij nieuwsberichten zijn de kop, de subkop, de eerste en de tweede alinea de belangrijkste onderdelen van je optimalisatie.
Blog & Feed Search SEO
Sprekers in dit panel:
Nick Wilson (Co-Founder – Performancing.com)
Amanda Watlington (Ph.D. Searching for Profit)
Tom Alby (International Search Products Senior Manager – Ask.com)
Tijdens deze sessie werd gesteld dat het gebruik van RSS feeds in 2007 echt mainstream zal gaan worden. Dit heeft vooral te maken met de invoering van Internet Explorer 7 waarin dit een standaard onderdeel is geworden. Daarnaast komen er vele nieuwe gratis tools online, waarmee het gebruik van RSS steeds makkelijker wordt. Zo heeft Yahoo een beta versie van “Pipes” gelanceerd en zie je de tool Dupper ook in opkomst.
Vooral de blog en feed search op Ask.com biedt extra functionaliteit door elke 5 minuten hun complete index te refreshen. Hierdoor is het mogelijk om je berichten letterlijk binnen enkele minuten vindbaar te maken. Dit zal ook een van de punten zijn waarop Ask gaat inzetten in 2007.
Ondanks de sterke groei en de snelle ontwikkeling, blijft dit onderdeel toch nog heel nieuw voor zowel gebruikers als zoekmachines. Momenteel kan er veel geëxperimenteerd worden met dit onderdeel om verrassende resultaten te behalen.
Video & Podcast SEO
Sprekers in dit panel:
David Ives (CEO – TV Eyes)
Amanda Watlington (Ph.D. Searching for Profit)
David Turner (Commercial Director – Ambergreen)
In Amerika bekijken in een maand tijd 123 miljoen gebruikers naar video online. Van deze 123 miljoen gebruikers, kijkt 66% naar ads video. 44% daarvan gaat over tot actie aan de hand van deze ads video. Momenteel wordt de omzetmarkt binnen video online geschat op 50 miljard dollar, welke nog compleet open ligt en niet wordt gebruikt.
Optimaliseren van Video content staat ook nog in de kinderschoenen. Eigenlijk is het SEO die 5 jaar geleden werd toegepast en biedt momenteel veel kansen om goed te scoren. Hierbij is het belangrijk om 5 punten in acht te nemen
- de meta data (ook wel de ID3 tag) goed in vullen. De meeste standaard software biedt deze mogelijkheid.
- Maak een landingpage voor je videocontent
- Maak een goede RSS feed van je videocontent
- Submit je video op verschillende websites (Yahoo – Blinkx.com – Searchforvideo.com)
- Kijk wat er gebeurt en pas waar nodig dingen aan.
Zoals algemeen bekend is, heeft Google YouTube enige tijd geleden overgenomen. Sinds de overname is er weinig veranderd aan de manier waarop ads worden getoond binnen YouTube. Ook hier is de verwachting dat binnen 2007 grote veranderingen zichtbaar zullen gaan worden. Google zal dit advertentie systeem flink onderhanden gaan nemen. Ook zullen we gaan zien dat Pre-Roll ads niet lang actief blijven. Gebruikers zullen advertenties aan het begin van video’s niet langer pikken en zullen hun content ergens anders gaan zoeken. Ook al zijn deze advertenties meestal slechts 3 seconden.
Ondanks dat de verwachting van het panel is dat Video search in de komende jaren text search compleet zal gaan vervangen (en dat search dan eigenlijk de algemene term voor video search zal gaan worden), is er nog een belangrijk concept: podcasting. TV Eyes heeft een zoekmachine ontwikkeld speciaal voor podcasts, genaamd PodScope. Deze indexeert elk gesproken woord van een podcast. Vervolgens kan er gezocht worden op termen, welke terug komen in de resultatenpagina als audio-snip-its. Er kan dus direct worden geluisterd naar het audio fragment van de podcast waarin de keywords werden gebruikt. AOL in Amerika heeft deze technologie overgenomen en test momenteel hiermee op AOL Podcast Search.
Het optimaliseren voor bepaalde termen is dus ook mogelijk vanuit gesproken woord in deze zoekmachine. Tijdens een 1-op-1 gesprek met David Ives werd duidelijk dat relevantie en positie wordt bepaald door het aantal keren dat een bepaald woord worden uitgesproken tijdens een podcast. Ook dit kan gezien worden als een vorm van keyword density. Zeker een ontwikkeling om de komende tijd in de gaten te houden.
nix over een update van het PageRank algoritme? (Google zou de CTR van links gaan meten en laten meewegen?)