Verslag 212Amsterdam: Casa Libelle & Zylom.

15 februari 2007, 11:55

Afgelopen dinsdag was er weer een drukbezochte 212Amsterdam. Ongeveer 100 personen waren aanwezig voor de “Women Only” avond. Bij deze avond stonden 2 presentaties centraal; die van Casa Libelle en Zylom. Hierbij een verslag.

Casa Libelle

Manon Schoenmaker van Sanoma hield een presentatie over Casa Libelle. Dit project is gestart om een jonger publiek aan Libelle te binden. Het project, waar Erik begin januari ook over schreef, houdt in dat gedurende 20 weken 20 vrouwen 4 weken een Bed & Breakfast runnen in Barcelona. De belevenissen worden vastgelegd op film, foto’s en in blogs. Ook wordt er verslag gedaan in het blad Libelle. De multi-mediale aanpak is nieuw voor Sanoma en wordt dan ook gezien als test om ervaring op te doen. Er wordt dan ook veel geexperimenteerd met nieuwe technieken, onderwerpen en commerciele invulling. Naast de traditionele banners zijn ook commercials voor de filmpjes mogelijk maar ook bijv. productplacements. Een goed voorbeeld is C&A. Deze adverteerder is nauwelijks tot niet op internet aanwezig maar is wel betrokken bij dit project. Een stylist van Libelle geeft advies en C&A geeft een bon waarmee de dames in de C&A in Barcelona kunnen winkelen. Hiervan wordt verslag gedaan en de kleding zal ook in een mini-site worden getoond.

De resultaten zijn bijzonder goed. Er zijn in de eerste 4 weken sinds de start 80.000 unieke bezoekers geweest, wat ruim boven de verwachting was. Binnenkort wordt het project geevalueerd en als dit positief is dan zal libelle een volgende stad gaan bezoeken met dit project. Het concept is een gezamenlijk inititiatief van Libelle & Endemol. Dutchview & fris idee verzorgden de website realisatie, onderhoud & campagnes.

Zylom

Zylom hield een algemeen verhaal waarbij de laatste ontwikkelingen werden getoond omtrent hun gamesite. De aantallen waren indrukwekkend (2,5 mln. unieke bezoekers per maand, gemiddeld een half uur spelen per bezoek & een loyaliteit voor een bepaald spel van soms wel 3 maanden). Zoals bekend, zijn het met name vrouwen die bij Zylom komen (80%) en de zondagavond is dan ook het drukste moment als de mannen voetbal kijken. Binnenkort komt er een nieuwe mogelijkheid om te adverteren. In game advertising. Het zijn geen borden in het spel maar een soort interstitials tussen verschillende levels van een te downloaden sample-game. Hier kunnen diverse adverteerders dus leuk op inhaken, wat te denken bijvoorbeeld van een ‘Take a break, take a …’ bij Game Over? :).

Al met al een leuke bijeenkomst. Volgende keer op 13 maart zal Jim Sterne een presentatie geven via een e-meeting.

Na een korte werkperiode in het digitale TV landschap in Engeland, aan de slag gegaan bij Lastminute.com en aan haar introductie in de Nederlandse markt meegewerkt. Na 4 jaar als mediaspecialist te hebben gefungeerd bij .bone advertising, ben ik samen met oud-collega Paul Eikelenboom begonnen aan een nieuw avontuur; fris idee. fris idee is een full-service interactief bureau (creatie & media) met een specialisme in video-producties. Mijn persoonlijke specialisatie is het online medialandschap. Met name een strategische benadering, maar ook overlappend met planning & buying. Daarnaast verantwoordelijk voor de nieuwste trends in interactieve marketing, zowel vanuit een technisch oogpunt als theoretisch kader. Ten slotte initiator van en betrokken bij de organisatie van 212Amsterdam.nl

Categorie
Tags

5 Reacties

    amsterdamant

    @ Jorn, Ik was er zelf niet, maar heb van een aantal aanwezige dames de klacht doorgekregen dat ze niet erg blij waren geworden van het bijna vanzelfsprekende seksisme van de spreker. Jou iets opgevallen?


    15 februari 2007 om 12:31
    moraal

    @ant on a mission – ‘bijna vanzelfsprekende seksisme’? hmm nou dat is mij niet bijster opgevallen. Tuurlijk lijken sommige onderzoeksresultaten rol-bevestigend (en daarmee volgens sommige seksistisch) maar daar lijkt de spreker mij niet debet aan (vond juist dat peter het met een knipoog bracht om het enigzins te nuanceren). Ik zou zeggen laat de cijfers voor zich spreken en die staan volgens mij aan zijn kant, maar ik meng mij niet graag in een seksistische discussie, dat levert alleen maar verliezers op 😉


    15 februari 2007 om 15:23
    Ronald ter Voert

    @jorn: ik was er ook bij en vond de presentatie van Zylom overigens zeer minimaal. Volgens zijn eigen zeggen was deze al lang niet meer geupdate en dat was niet alleen te zien, maar ook inhoudelijk te merken. Jammer, gemiste kans voor een groeiende gamemarkt met veel potentie voor velen.


    15 februari 2007 om 18:48
    P. Eikelenboom

    @ Erik: Sanoma wil graag dat de assets van Ilse worden gebruikt om dit zo te promoten. Dan ontkom je er niet aan verschillende site te maken.

    Door integratie van de feeds op de site hebben we het zoveel mogelijk proberen te integreren.

    Het zelfde geld voor het forum.

    Het CMS dat gebruikt is had deze functionaliteit zonder probleem kunnen leveren en had waarschijnlijk niet meer tijd gekost.

    @Ronald: Binnen de partners van 212amsterdam hebben we hierover gesproken en in de toekomst zullen we nog duidelijkere richtlijnen geven aan de sprekers. Gelukkig hebben we volgende keer Jim Sterne.


    16 februari 2007 om 20:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!