Vodafone HSDPA: niet doen!
UPDATE: Het probleem is inmiddels opgelost.
Vorige maand was ik nog blij, met mijn Vodafone HSDPA abonnement en Express card. Nu is de blijdschap voorbij, dankzij een rekening van maar liefst €1246,41 voor een half maandje draadloos surfen.
Het spreekt voor zich dat je het verkeer dat je door zo’n kaartje stouwt goed in de gaten houdt. Want voor elke byte die je buiten je datalimiet verplaatst betaal je de hoofdprijs. Ik check dan ook na elke verbinding het statistieken popup-je, dat op dit moment (zoals je hierboven ziet) meldt dat mijn dataverkeer voor de afgelopen (eerste) maand ruim binnen de limiet zit: 74 MB verstuurd plus 702 MB ontvangen is immers minder dan 1 GB totaal…
Waar komt dan die rekening van €1246,41 vandaan, voor alleen nog maar de eerste halve maand?
Wel, dat popup-je is, volgens de Vodafone helpdesk, slechts ‘een indicatie’. En dat had ik best wel ergens tussen de pieterpeuterig kleine lettertjes in het contract kunnen lezen, als ik even m’n best had gedaan. Alleen Vodafone heeft de juiste cijfers, en volgens die cijfers zit ik inmiddels al ruim boven de 4 GB. (Met andere woorden: ook voor déze maand krijg ik wéér een rekening van anderhalve mille.)
Online zien de verbruikcijfers er overigens zó uit:
Je snapt wel dat ik voorlopig genezen ben van Vodafone’s draadloos internet. Zelfs als ik dat kaartje nu doormidden breek, kost Vodafone’s HSDPA me nog steeds €300 per maand (ik heb een jaarabonnement). En daar komen dan ook nog ‘ns de kosten van een heel circus aan briefwisseling bij (ik laat me zoiets natuurlijk niet zomaar gebeuren), en het ongemak van een wellicht geblokkeerde rekening (ze schrijven automatisch af)…
Ik zal jullie op de hoogte houden van Vodafone’s respons, tot die tijd: ga in godsnaam niet draadloos HSDPA-en!
Het zou me logsich lijken dat die tool de echte getallen weergeeft, zo hou je nog controle over je kosten. Als dat niet zo is: waar is die tool dan voor, voor hetzelfde geld ben je de limiet al 10 keer voorbij zonder dat je het weet.
Hebben ze trouwens geen online pagina waar je de echt getallen kunt bekijken? Op deze manier gaan er meer mensen de dupe worden.
Oei pijnlijk! Zelf ben ik net Vodafona af vanwege soortgelijke problemen. Nu Orange, niet dat je daar gelukkig van wordt… Succes!
Is de marketing van telco’s zo goed dat ze keer op keer weg kunnen komen met het afzetten van hun klanten, of is er gewoon sprake van een verkapt soort kartelvorming?
@André: Thanx voor de tip, ik heb ’t online overzichtje van m’n verbruik even aan ’t bericht hierboven toegevoegd.
Inderdaad, pijnlijk… Maar als het statistieken pop-upje uit Vodafone software komt lijkt het me dat je nog redelijk sterk staat. ‘Een indicatie’ zou toch zeker een beetje in de buurt moeten zitten?
Succes ook.
Aaauuuww! Dat klinkt niet best… Vanmiddag komen ze het bij me afleveren… Goed om te weten, Carl. Bedankt! Ben benieuwd naar de respons van Vodafone…
Het is lastig om het exacte verkeer te meten, omdat er altijd een bepaalde overhead op dataverkeer zit. Bijvoorbeeld om de verbinding in stand te houden en de consistentie van de ontvangen data te controleren. Logisch dat Vodafone zijn kosten baseert op een eigen meer gedetailleerde calculatie.
Het verschil is in jouw voorbeeld echter wel erg groot. Ik vraag me zelfs af of het verschil wel gerechtvaardigd is. Als de werkelijk verstookte hoeveelheid dataverkeer vier keer zo hoog ligt dan de indicatie die Vodafone middels de pop-up geeft, geeft men een behoorlijk vertekend beeld. Je zou in dit geval waarschijnlijk zelfs beter af zijn geweest zónder indicatie.
Als er meer mensen met exact dezelfde ervaring zijn is het misschien verstandig om steun bij elkaar te zoeken en op deze manier te proberen iets te doen aan deze kwestie. Ook Vodafone heeft er belang bij dat dit wordt opgelost lijkt me, want dit is natuurlijk niet goed voor de reputatie van een relatief nieuw product.
Wow! Wat een oplichters.
Als je honger krijgt dan mail je maar. Ik neem je wel mee uit eten binnenkort (-:
Ik ben ook weg bij Vodafone vanwege opeens hele hoge regels, terwijl de reclamecampagnes zoveel beters beloofden. Gelukkig waren die rekeningen van mij wel 1/10 van de jouwe, maar dat vond ik nog belachelijk veel voor maar iets van 30mins bellen in het buitenland en 15 smsjes oid. En tsja de specificatie kost natuurlijk slechts 4,50 per maand. Echt belachelijk.
regels=rekeningen 😉
Ik dacht dat dit wel flat-fee zou zijn. Ongelovelijke getallen… ik hoop dat dat online werken veel extra inkomsten heeft gegenereerd 😉
@jeroen: Is het belangrijkste probleem dat Carl met de dienst heeft niet zozeer de kosten van het dataverkeer, maar juist de niet-reële indicatie ervan, waardoor je ongemerkt veel meer verbruikt dan je eigenlijk zou willen?
En ik maar klagen over mijn TMOB flatfee rekening omdat de datasnelheid er niet in te krijgen is(ook na drie maanden gebruik).
De Vodafone case klinkt als onduidelijke berichtgeving om maar niet te spreken van een gebrek aan transparantie in de klant-serviceverlener relatie(pfff officiele taal…).
Wat is het business model van Vodafone? Minimale klanten base en maximale marges? Denk dat het verleden van alle succesvolle produkten wel heeft bewezen dat lage marges maar een bredere customerbase meer effectieve opbrengsten garanderen. Laat staan dat de marktwerking van veel Telco’s in NL uberhaupt eerder spreekt voor marktaandeelvergroting….
Ben trouwens nu zover dat ik zakelijk een klachtbrief namens de 5 gebruikers binnen mijn team aan het voorbereiden ben voor T-Mobile.
t-mobile is flat fee en xs4all ook
@Carl: je hebt de kop veranderd. Heeft Vodafone je gebeld in het kader van ‘google-damagecontrol’ (zie posting Joost de Valk)? ben benieuwd!
WOW, arme Carl 🙁
Ik heb net Vodafone gebeld, want ik heb sinds 1 februari hetzelfde abonnement als jij. Ook 1Gb per maand met hsdpa. Mijn indicatie gaf vandaag na 14,5 dag gebruik 173Mb aan.
De klantenservice afdeling Data heeft het voor me nagekeken, en ik zit nu op de 183Mb. oftewel, 10 Mb negatieve afwijking van de indicatie. Iets wat ik ook verwacht had met een indicatie.
Ik heb gevraagd hoe het bij jou dan wel zo kon zijn. Het programma zou o.a. Windows Updates niet mee kunnen tellen, en zo nog een aantal specifieke applicaties.
Ik blijf het kaartje dus wel gebruiken, maar ga o.a. de automatische updates van Windows maar uitzetten. Ondertussen ga ik zoek naar een tool die het dataverkeer wel goed meet. Volgens mij moet dat niet zo lastig zijn, het blijft tenslotte dataverkeer over een specifieke netwerk interface. In geval van Vodafone bij mij onder Windows ‘3G Preferred Connection’.
Overigens vind ik het wel slecht van Vodafone. Het is voor de zakelijke gebruiker, de meeste mensen zijn niet eens bekend met de term dataverkeer, dus houden maar de indicator een beetje aan, en door andere instanties (systeembeheer, banken, overheid) wordt je aangeraden Windows te updaten. Dat dit soort zaken zo’n hoge rekening kunnen opleveren, wordt ook nergens vermeld.
Ik ben benieuwd wat jouw data slurper op je Mac eigenlijk is. Heb je zelf enig idee wat er voor applicaties die zo zwaar slurpen op draaien?
Voor de mensen die hier aangeven dat andere aanbiederd flat-fee zijn, Vodafone kan dat ook. Je betaald echter weer meer. 1Gb zou voor mij voldoende moeten zijn, en ik gok voor Carl normaal ook, anders had hij deze hoge rekening wel verwacht oftewel voor flat-fee gekozen.
Beetje nutteloze opmerking dus…
Carl. De meeste plaatjes die op internet aangeboden worden, zijn al vanuit zichzelf gecomprimeerd. Ik zou niet weten waarom vodafone dan nog eens extra zou comprimeren, bovendien als ze dat doen, zou dat alleen maar voor jou ten goede komen.
Misschien kan je aangeven wat je allemaal meent te doen?
Ik gebruik het kaartje als ik onderweg ben in de trein, zo’n 1 uur per dag. Dan lees ik m’n e-mail, rss feeds, bekijk wat websites, en soms ga ik zelfs SecondLife op zonder streaming. Verder staan al m’n instant messengers aan zoals MSN, Skype en ICQ. Als ik de teller in de gaten houdt, lijkt hij dat ook allemaal te meten.
@Jurjen de Vries: Ik werk op een Mac, en heb dus zelden last van Windows Updates 😉
“Ik ben benieuwd wat jouw data slurper op je Mac eigenlijk is.” -> Eén van de redenen waarom ik dat kaartje heb aangeschaft was de intrek van mijn nieuwe kantoortje, vóór KPN het internet had aangelegd (ligt er nog steeds niet, overigens…). En dat dataverkeer is dan ook gewoon ‘normaal werkverkeer’. (Zoals je ook al in de screendump kunt zien, heb ik er ruim 42 uur over gedaan om 700 MB in te laden; da’s dus gemiddeld 4,6 kbytes/seconde).
Webverkeer wordt gewoon gemeten lijkt het dus.
Ik weet niet of je veel filmpjes kijkt via het web. Zoals youtube of dat soort dingen? Als je dat doet, zou je eens zo’n filmpje kunnen openen, en kijken of de teller dan flink gaat lopen of niet. Idem voor internet radio via web.
Oh, ja: Voor de mensen die nu denken van ’tjonge, wat werkt die jongen weinig, voor zijn geld’: Ik ben zodra die gebruiksindicator over de helft van m’n daglimiet ging gaan WiFi-en via een traag, haperend maar open netwerkje. (Om de kosten binnen de afgesproken perken te houden).
Ben idd benieuwd of Vodafone express uit de titel van deze post is gehaald in het kader van “damage control” door Vodafone n.a.v. van de post op Chapter42
Ik ben nu ook benieuwd waarom en door wie de titel is aangepast. Damage control van Vodafone? Inzicht van Carl? De hand van Marco?
In het kader van echte damage control zou ook de URL van de post nog aangepast moeten worden…
Eeh, Carl, wettelijk gezien zijn algemene voorwaarden niet geldig indien ze niet worden meegezonden met het contract. Enkel verwijzen naar waar ze staan, liggen, etc. is wettelijk naar het schijn niet houdbaar (hoorde ik ooit van een jurist). Dus daar kan je ze mogelijk op pakken.
Alle mensen die vragen over “damage control” verwijs ik graag naar mijn posting eerder. Al vaak is gebleken dat de diverse operators vrijwel exact dezelfde prijzen hanteren voor dit soort diensten. Vodafone heeft net als alle andere aanbieders een flatfee abonnement. Het is daarom niet geheel terecht om 1 specifiek merk aan de schandpaal te nagelen, zeker niet op basis van een gebruikerservaring. Dan heeft iedereen wel een paar sappige persoonlijke klachten over bepaalde diensten, en het kan toch niet de bedoeling zijn dat MF als kanaal voor persoonlijke klachten gaat dienen. Een discussie over kosten van HSDPA kan ik mij echter wel goed voorstellen, maar dan los van merknamen.
Probleem zit hem hier in het verschil in het dataverkeer dat wordt gecommuniceerd naar de gebruiker, en het dataverkeer dat in rekening is gebracht. Naar mijn mening zou zo’n verschil niet moeten kunnen, en kan ik me de reactie van Carl zeer goed voorstellen. Ik ben dan ook net als iedereen heel benieuwd wat nu de verklaring is, en hoe dit in de toekomst voorkomen zal worden.
@Bas
Dat heb ik vrij recent ook nog van een jurist gehoord. De leveringsvoorwaarden moeten gelijktijdig met een offerte / contract meegestuurd zijn.
Maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee. Juristen zijn volgens mij nog een stuk duurder dan HSDPA.
In ieder geval sterkte Carl
Zoals je al aangeeft Jeroen gaat het hier om de extreme afwijking tussen ‘indicatie’ en werkelijke dataverbruik en dat is enkel Vodafone aan te rekenen en niet HSDPA in het algemeen dus zou de originele titel juist meer recht doen aan het onderwerp.
Nu wordt gesuggereerd dat bij alle aanbieders van HSDPA er een extreem verschil tussen ‘indicatie’ en werkelijk verbruik kan zitten. Volgens mij misleidt Vodafone hier, niet HSDPA an sich.
De posting vind ik hier verder prima op z’n plek omdat hier de doelgroep voor HSDPA zit en het dus niet alleen als klaagzang gezien moet worden maar ook als informatief en waarschuwing voor huidige en toekomstige gebruikers. Daarnaast is een weblog het ultieme medium om te klagen, op te hemelen, af te kraken en toe te juichen.
Nu vergeet ik helemaal door te reageren op jeroen en andere reacties om de eerste reactie die in me opkwam te plaatsen:
Schandalig en misleidend en een hele trieste manier om klanten onnodig op kosten te jagen van Vodafone. Hopelijk wordt hier snel iets tegen gedaan.
Als er één bedrijfstak is waar ze de zaakjes niet op orde hebben, dan is het wel de telecomsector. Ik heb zelf ook in de branche gewerkt, en ken een aantal mensen bij Telfort en Orange. Het is werkelijk één grote bende.
Het beste wat je er tegen kunt doen is je er niet bij neerleggen! Succes, Carl.
@Kasper: eens met jouw reactie als het zo zou zijn dat er bewust verkeerde getallen getoond worden. Maar: ik heb zelf mobiel breedband van Vodafone, de getallen kloppen vrijwel exact. Uit de reactie van Jurjen begrijp ik dat bij hem zelfs minder in rekening wordt gebracht dan dat het tooltje laat zien.
M.a.w.: laten we gewoon eerst eens afwachten van nu de exacte verklaring is.
De huidige titel is inderdaad erg raar. Kan iemand van MF hier wat licht op schijnen waarom deze aangepast is. De vorige titel (in de url nog prachtig te bewonderen) geeft de zaken het beste weer: als dit soort fouten kennelijk mogelijk zijn dan is HSDPA van Vodafone gewoon iets waar je ver weg van moet blijven. In dat licht zou een reactie van Vodafone hier ook niet misstaan.
Wat ik niet snap is de roep om een reactie van Vodafone. dit is toch iets tussen carl en vodafone?
Het valt me op dat mensen steeds vaker roepen om een reactie van dit of dat bedrijf als er iets geblogt wordt. is dat niet een grove overschatting van dit medium? ik denk niet dat ze bij vodafone alarmfase rood hebben omdat er een negatieve blog is geplaatst.
ben benieuwd naar jullie ideeen hierover.
Naschrift: Ik hoor zojuist dat Vodafone snel met een reactie komt. “E.e.a. is dubbel gecheckt en het lijkt er inderdaad op dat je 4 GB hebt verbruikt. Daarmee zet je in Nederland een record neer qua verbruik.”
Daarnaast schrijft Jeroen dat er normaliter automatische waarschuwings-popup’s verschijnen zodra je over je limiet heen gaat. Maar tja, die zijn dan waarschijnlijk aan die misrekenende gebruiksindicator gekoppeld, want ik heb ze niet gezien…
Zodra Vodafone officiëel heeft gereageerd zal ik dat hier laten weten; ik hoop dat ze me weer blij genoeg kunnen maken om nóg tien jaar klant te blijven. Ik zou immers niet weten hoe ik snel en pijnloos zou kunnen overstappen -> heb ik geen ervaring mee 😉
Sorry, ik heb hierboven een misrekening gemaakt.
Dataverkeer buiten je bundel kost 21 cent per MB. En ik moet €975,43 aan ‘gebruikskosten buiten tegoed’ betalen. En €975,43 / €0,21 = 4645 MB…
Ik zou volgens die rekening in de eerste twee weken dus niet 388MB (de helft van de in een volle maand geïndiceerde 776MB) hebben verstouwd, maar 0,5 GB binnen bundel + 4,6 GB buiten bundel = 5,1 GB totaal. En da’s dus een afwijking met een factor 13, i.p.v. een factor 4.
@Gert-Jan, als iemand die een groot deel van je doelgroep aanspreekt over het feit dat je dienst niet te doen is, dan kun je natuurlijk best je kop in het zand steken. Zoek eens op Dell Hell…
Feit blijft dat dit nu aan zo’n 3600 RSS readers word gepubliceerd, zo’n 2200 pageviews heeft gehad, waarvan de helft actief heeft doorgeklikt om te lezen wat er staat. Lijkt mij niet prettig als bedrijf zijnde, hoe groot dan ook. Voor hetzelfde geld staat het morgen in de Telegraaf, omdat een journalist daar dezelfde ervaring heeft gehad. Een klein bericht als dit kun je makkelijker in de kiem smoren of oplossen dan een groot probleem…
Dezelfde ervaring heb ik ook met Vodafone met de introductie van GPRS in 2003. Na het instellen van mijn telefoon en m’n bluethooth communicatie tussen laptop lekker snel draadloos internetten.. een paar weken later kon ik 25 euro per MB betalen!!! Heeft mij dus zo’n 825 euro gekost aan GPRS! Heb toen na een kort gesprek met de service desk waarin ik heb het 1 en ander heb proberen uit te leggen (tervergeefs) per direct mijn abonnement opgezegd! Nu herhaalt de geschiedenis zich dus weer… stelletje oplichters! Voor mij geen Vodafone meer!
Kom net thuis en je zult net zien, op een dag dat je de hele dag offline bent en in meetings zit gebeurt er zoiets als dit. Tijdens de Marketingfacts workshop over conversietips vanmorgen werd ik vanuit diverse kanten gebeld en ontving ik diverse sms-jes over deze posting. Op weg naar een rondetafelsessie in A’dam en al luisterend naar alle voicemails heb ik uiteindelijk een beslissing genomen en Carl gevraagd de titel aan te passen. Dom en ook helemaal niet in lijn met wat ik normaal gesproken propageer. Mea culpa en bij deze heb ik dan ook de titel weer teruggedraaid.
Ik kom hier overigens morgen op terug omdat het vanuit verschillende perspectieven wel een interessante case is geworden. Carl, die als blogger zijn persoonlijke frustraties hier post. Moet je dit nu wel of niet toelaten op een marketingblog? Tijd voor een redactiestatuut? Ik die op basis van gefragmenteerde informatie een (verkeerde) beslissing neem maar waarin wel de vraag schuilt, waarom bij deze posting wel en bij andere postings niet? Oftewel, zou ik deze beslissing ook hebben genomen als ik geen relatie zou hebben gehad met Vodafone? En als derde Vodafone zelf. Waarom reageert men niet direct naar de klant of op deze posting? Ik heb Vodafone nog niet gesproken maar zal ze morgen zeker deze vraag stellen en ze daarin adviseren.
Het is een flauw excuus maar ik was vandaag ontzettend druk en heb in een fractie moeten beslissen en zoals hierboven al gezegd, geen slimme beslissing. Kom er nog uitgebreid op terug want het is door omstandigheden wel een interessante case geworden.
Er wordt al een tijd geroepen dat grote bedrijven aan blogging moeten gaan doen en dat ze inderdaad op dit soort postings moeten reageren. Als ik de reacties hier lees begrijp ik best dat ze dat niet doen. vooral de zeer zinvolle reactie ‘stelletje oplichters! Voor mij geen Vodafone meer!’ en meer van die aard zullen de PR-afdelingen bij grote bedrijven nou niet echt doen springen om zich in de blogosfeer te begeven. Ik denk dat acties van pioniers binnen dit soort bedrijven een snelle dood zullen sterven als dit soort geflame het kaliber reacties is.
@roy: over in de kiem smoren, hoe hadden ze dat dan kunnen doen? ik ga er van uit dat vodafoon net als bij mij op het werk een grote PR en legal afdeling heeft dus enige reactie zal eerst door die molen heen moeten, wat e.a. vertraagt natuurlijk.
Het ligt inderdaad allemaal wat complexer dan menigeen denkt Gert-Jan. En Vodafone kennende (ook de PR-afdeling), dan wordt er nu over gesproken hoe en wat te doen.
@gert-jan, daar ervoor te zorgen dat ze iemand trainen die weet hoe ze met dit soort zaken moeten omgaan en deze een behoorlijk armslag te geven.
Een reactie hierop zou heel simpel kunnen zijn dat ze het aan het uitzoeken zijn, dat dit niet de juiste voorstelling is van hun product en dat ze er mee bezig zijn om te kijken naar een oplossing en de oorzaak. Simpelweg excuses bieden en hun kant van het verhaal vertellen is afdoende. ik ben echt van mening (en dat kan ik helaas nog niet staven) dat er uiteindelijk een positief gevoel blijft hangen bij een groter percentage van de lezers (zeker op een marketingblog).
Ik weet niet hoe succesvol de huidige UPC webcare is, maar zo’n team hoeft niet veel te kosten, zeker niet op een marketingbudget als dat van Vodafone.
Ik heb zelf een tijd voor KPN en Planet Internet gewerkt en ik weet precies hoe zo’n molen werkt…
Al met al begint het een interessante case te worden en ik ben benieuwd òf en hoe Vodafone zal reageren.
@Marco: Zorg dat je vooruit blijft kijken. Mensen maken fouten en dat jij (als één van de specialisten) op dit vlak een keer een fout maakt, geeft alleen maar aan hoe broos het onderwerp is. Er zijn weinig mensen die echt directe ervaring hebben met dit soort cases en er zelf een rol hebben gespeeld, zeker in Nederland. Leuk dat de hele buitenwereld het altijd beter weet, totdat ze zelf ook onderwerp zijn geworden. Lering trekken, er wijzer van worden en straks goed archiveren als case op Marketingfacts, zou ik zeggen!
Helemaal mee eens Erik!
“Ik ben door dit artikel bijkans de hele dag gebeld en gemaild, behalve door Vodafone.”
Inderdaad prachtcase voor de Nederlandse versie van Naked Conversations. Dan doet Marco het in elk geval een stuk beter 😉
@Marco: Dank voor je toelichting.
@ Gert-Jan: “vooral de zeer zinvolle reactie ‘stelletje oplichters! Voor mij geen Vodafone meer!’ en meer van die aard zullen de PR-afdelingen bij grote bedrijven nou niet echt doen springen om zich in de blogosfeer te begeven” <- Tja, wat dat betreft is het internet net het echte leven. Punt is echter dat er gewoon een probleem is dat slechte PR oplevert. En daar moet je iets tegenover stellen. Dat staat verder los van de termijn waarop ze moeten reageren, want daar heeft niemand hier iets over gezegd.
@ Marco en Erik
Eens met Erik – deze posting is een goede case voor een PR afdeling. De reactiesnelheid is superbelangrijk – niet afwachten en overleggen maar gelijk ingrijpen en feedback geven. De consument heeft tegenwoordig geweldige middelen om zijn (on)tevredenheid direct te uiten.
En ik vind dat Carl wel het recht heeft om over zijn persoonlijke ervaringen te schrijven. Het thema is blijkbaar relevant voor veel lezers. En de meeste postings van Carl zijn positief.
Even een praktische oplossing: Het lijkt mij dat je – als je er met Vodafone niet uitkomt – de OPTA kunt inschakelen voor deze klacht.
Ik heb inmiddels contact gehad met Vodafone: een vriendelijke Marjan van de klantencontact-afdeling heeft me zojuist opgebeld om even met mij te spreken, en me te verzekeren dat Vodafone er alles aan zal doen om dit probleem tot de bodem uit te zoeken.
Ik heb aangeboden om een technische man te helpen met het zoeken naar de – ongetwijfeld technische – oorzaak van de afwijking in de gebruiksindicator, en Marjan wilde daar dankbaar gebruik van maken: een technische man belt mij zometeen op, en komt eventueel zelfs even langs.
Verder heb ik Marjan gewezen op het feit dat de ‘voorwaarden’ link op de ‘ondernemers’-pagina niet naar de zakelijke, maar naar de consumenten-voorwaarden verwijst, en op het feit dat de online verbruiksmeter het niet doet. Ze zou daar direct naar laten kijken.
Tot slot heb ik het bizar grote verschil in kosten tussen bytes binnen en buiten de bundel aangekaart. Dit verschil is immers zó groot dat Vodafone’s winstmarge als een raket de hoogte in schiet zodra iemand over zijn marge heen gaat. En zoiets wekt natuurlijk de indruk dat Vodafone er alles aan zou doen om haar klanten over die limiet heen te manouvreren.
Marjan vertelde me dat dit laatste natuurlijk niet het geval was, maar dat ze zich mijn opmerking op zich wel kon voorstellen. Dus wellicht gaat Vodafone hier ook nog wat aan doen. (De bytes buiten de bundel zouden van mij bijvoorbeeld best 1,5 maal zo duur mogen zijn dan de bytes binnen de bundel, maar een factor 4,3 verschil is mij echt te gortig).
Al met al hoop ik op de volgende uitkomsten:
1. De maximale afwijking in de gebruiksindicatie-software voor de Mac wordt teruggebracht tot 10% (een marge die Windows HSDPA-ers hierboven blijkbaar ervaren).
2. Er komt een automatisch e-mail/SMS/telefoon/brief waarschuwingssysteem, die iedereen die zijn bundel met 100% overschrijdt tamelijk tijdig voor de gevolgen waarschuwt.
3. De kosten van de bytes buiten de bundel worden teruggebracht tot 1,5 maal die van de bytes binnen de bundel.
4. De fouten op de website (missende voorwaarden en niet werkende myVodafone functionaliteit) worden hersteld.
En, voor mij persoonlijk: de kosten van het niet door mijn lokale Vodafone Mac gebruiksindicator gemeten dataverkeer (tot nu toe) worden mij niet in rekening gebracht. (Met andere woorden: ik betaal voor de twee weken in januari en de hele maand februari gewoon €71,97 in plaats van ruim €3000,-.)
Gert-Jan, voorkomen is beter dan genezen. Hoe dit voorkomen had kunnen worden? Ten eerste door het verschil niet zo groot te laten zijn, door de prijs voor de data over de datalimiet niet zo absurd duur te laten zijn en het allerbelangrijkste:
Wanneer men bij de helpdesk had gezegd: “Goh, dat is inderdaad wel een extreem verschil en zeer vertekenend, hier kun je niet meer van indicatie spreken. Ik laat het voor u uitzoeken en bel u hier later vandaag over terug”.
Dus ipv in te zetten op een eventuele verbeterde of meer alerte PR-aanpak kan men beter beginnen bij het beter instrueren van de heldeskmedewerk(st)ers. Sowiezo wordt vaak vergeten dat dit ongeveer het enige ‘rechstreekse’ contact tussen bedrijf en klant is en de PR dus daar begint en klantenbinding daar doorgezet moet worden.
Jammer voor Carl dat op Zibb de link naar zijn site niet klopt. Het zit ‘m ook niet mee.
@Karel: Daar heb ik de schrijver zojuist via e-mail even op gewezen 😉 Maar wat ik storender vind is dat er twee foute bedragen worden genoemd: de 300 euro in de intro moet 30 euro zijn, en de 300 euro in de laatste zin van de eerste paragraaf moet 48,50 zijn. Maar ach, dat zal Otto zometeen wel gecorrigeerd hebben, neem ik aan.
Erg sjiek van Vodafone Carl.
Misschien is het eerlijker om dit ook als een update in het artikel te schrijven.
De ondernomen acties van Vodafone zijn goed en duidelijk, en dit zouden ze natuurlijk ook als aanvulling op het contact met Carl zelf kunnen plaatsen, maar goed de oplossing is er natuurlijk en dat is waar het om gaat.
Weer een update: een vriendelijke juffrouw van Vodafone’s technische dienst heeft gebeld, en gaat het probleem proberen te reproduceren. Ik heb haar de volledige specificaties van mijn MacBook pro, het OS en Vodafone’s Mobile Connect software doorgegeven, en het door mij telkens doorlopen inlogproces stap-voor-stap weergegeven. Ze gaat ermee aan de slag, en verwacht wellicht maandag al een eerste onderzoeksresultaat te kunnen overleggen.
Verder werd in dit gesprek duidelijk dat het verbruik van een HSDPA-abonnement alleen via het informatienummer 1200 is op te vragen; het op de website (niet) genoemde verbruik heeft alleen betrekking op het WAP verkeer (waar ik dus geen gebruik van maak).
Als ik dat informatienummer met mijn GSM bel, wordt mij het verbruik en de tegoeden van mijn telefonie-abonnement toe-geSMSt. Maar ik wil natuurlijk de gegevens van mijn HSDPA-abonnement weten. Ik heb dus het SIM-kaartje uit mijn HSDPA Express Card met die in mijn GSM omgewisseld, en 1200 gebeld. Dit geeft echter de melding ‘Gesprek mislukt: niet geabonneerd’; met de HSDPA SIM Card kan ik dus blijkbaar niet bellen…
Dan maar – met mijn GSM kaart – naar een live telefoniste doorgekozen. Ik word drie maal doorverbonden tot ik bij de ‘data-afdeling’ kom, en hoor uiteindelijk – na 11 minuten en 37 seconden – dat het dataverkeer voor deze maand t/m de 12e op 1736MB zit.
Het actuele dataverkeer ís dus op te vragen, maar ’t kost je wel ruim 10 minuten van je kostbare tijd. Nog een duidelijk verbeterpuntje, lijkt me.
Anyway: Ik ben blij dat Vodafone inmiddels reageert en het probleem aanpakt. Zij leert daarvan, en kan haar diensten verbeteren. En dat betekent dat de honderden, duizenden of zelfs miljoenen Nederlanders die n´ mij een HSDPA abonnement nemen niet meer tegen dit soort problemen zullen aanlopen…
@Carl, je kan de klantenservice ook bereiken met een ander abonnement / gewoon toestel via 0654500100. Zo ben ik gister na 1 keer doorverbinden bij de afdeling data terecht gekomen. Dat nummer had ik toen gevonden op de Vodafone contact website.
Helemaal met je eens dat het een lastige manier van opvragen is. En dus ook nog eens onduidelijk op hun website aangegeven. Hoe kan je nou weten dat het enkel voor WAP is? Dat is nergens uit op te maken.
Conclusie: Anno 2007 is Vodafone nog steeds niet in staat een tooltje te ontwikkelen zodat de klant makkelijk zijn/haar dataverkeer bij kan houden.
@Carl, toevallig kreeg ik net het overzicht van mijn tussenleverancier met het verbruik van mijn vodafone datakaart in december. Ik lijk al op 3 december ineens ernstig over mijn limiet heen gezeten te hebben, ondanks voor zover ik weet normaal email en web bezoek, geen filmpjes. Gelukkig niet zo ernstig als in jouw geval (ruim €300). Heb mijn leverancier gevraagd één en ander uit te zoeken. Ben benieuwd hoe jou verhaal afloopt.
Ik heb net als jij een MacBook Pro met een Expresskaart (die laatste levert overigens veel problemen en hangen van de computer op 🙁
Ik stuur je de gegevens. Bedankt voor de link, ‘ns zien of daarmee de systeem hickups voorbij zijn.
Ik heb overigens ook zo’n Novatel kaartje…
Groeten, Peter
Thanx, Peter. Ik heb ze doorgestuurd naar Vodafone’s technische dienst.
Gezien jij blijkbaar precies dezelfde Express Card hebt, zou het probleem best wel eens dáár in kunnen zitten.
Vodafone is in menig opzicht niet eerlijk. zie http://www.gomt.nl
niet alleen de klant maar ook de dealer wordt bestolen…
Ik kwam toevallig op deze site, ik heb sinds een dag ook een express datacard i.c.m. een express datacard en ook ongelovelijk last van de hickups, ik ga de update ook maar eens installeren (storend overigens dat deze laatste versie niet op de nederlandse site staat.. is het nog beter om maar naar een site te verwijzen dan incorrect versiebeheer…)
Toch maak ik me nu al zorgen, ik heb dat kaartje sinds gisteren en volgens de statistieken heb ik nu al 50 mb gebruikt, Dat kan niet kloppen als je nagaat dat ik 2 websites bezocht heb………..
@ Carl,
Toevallig eerder dit probleem ook gehad. Bij mij waren het twee rekeningen van € 600 (een stuk minder, maar toch geen fijne rekeningen). Volgens mij zou een operator zich echt kunnen onderscheiden als je een berichtje krijgt bij extreme kostenoverschrijdingen (in mijn geval een vertienvoudiging). Nu zie je de kosten pas bij je eerste rekening en weet je dus dat er nog één aan zit te komen.
@Bram et al: ook bij mij eerder gebeurd. Rekeningen van 1500 euro (twee weken Italie) en ruim 700 euro (voor het eerst kennis gemaakt met mobile internet). Eens dat hier een soort van alertservice voor zou moeten komen. Vodafone, ik zou zeggen pak op die kans!
Bij mij op kantoor ook hetzelfde probleem gehad, met een UMTS kaart van Vodafone. Ook de discussie gevoerd over de indicatie en de werkelijke cijfers. Overschrijding was ook fors: iets van 600 euro. Wat ik nu echt raar vind is dat ik lees dat de afdeling data na even bellen wel de exacte cijfers weet, maar dat Vodafone er niet in slaagt de database waar die afdeling in kijkt op het web te publiceren. Ben je toch gewoon van het probleem af?
Weer een update: Vodafone’s technische dienst heeft inderdaad problemen in de software geconstateerd. Wélke problemen het precies zijn kon nog niet worden uitgelegd, maar het lijkt erop dat die HSDPA Express Card-jes voor Apple MacBooks ietwat te vroeg in de markt zijn gezet.
Uiterlijk donderdag krijg ik weer een (wellicht finale?) update…
@Carl, ik lees zojuist dat Apple een update heeft ter ondersteuning van de Novatel kaarten, waaronder de door Vodafone geleverde Expresskaart. Zie -[ link verwijderd, update blijkt voor USA Cingular abonnees te zijn ]- . Ik heb ‘m nog niet geprobeerd, maar ga dat zo doen.
Groeten, Peter
Thanx voor de tip, Peter!
Die update heeft mij niet veel goeds gebracht, mijn datacard wordt nu gebruikt door die cingular zooi (Vodafone software kan de datacard niet meer vinden) en mijn macbook liep zelfs vast!!!
Dus pas maar op met die update van apple
@Gertjan: Oeps, ik heb de link direct maar even verwijderd. Ben ik even blij dat ik nog niet aan ’t installeren was toegekomen… Succes met het weer op orde krijgen van je MacBook!
Dank je Carl,
Geen idee hoe ik die update er weer afkrijg.. vanavond maar eens stoeien als mensen idee-en hebben hoor ik het graag.
@Peter geen excuses, ik kreeg hem vanuit de MacOS Update.
Het probleem is nadat ik de software van vodafone volledig heb verwijderd en de handleiding op MacFixIt heb gevolgd opgelost.
even een positieve post. in de zomer van 2005 heb ik een jaar abonnement voor een gprs laptop-kaart afgesloten ivm een 5/6 weekse vakantie in frankrijk. ik wist dat ik terug van die vakantie in nederland die kaart weinig tot niet zou gebruiken. gedurende 10 maanden heb ik dus iets van 30/40 euro per maand betaald zonder enig dataverkeer.
toen ik het abonnement had opgezegd (zomer 2006), kreeg ik zo maar (zonder dat ik er om gevraagd had) 250eu teruggestort van vodafone. want ik had betaald voor niet-gebruikt dataverkeer. vond/vind ik erg top!
Toch vreemd dat er in de NL markt met haar vele aanbieders geen 1 heeft gekozen voor de aanval en met lage marges en goede service een groot marktaandeel innemen. Gezien de discussie hier(en ik weet dat dit niet representatief is voor de markt maar toch) is er genoeg behoeft van de klant.. Wordt er dan toch weer te veel inside out gedacht.
Verbaasd me maar valt me niet tegen want het is al jaren niet anders.
United consumers here we come?
Carl, ben eigenlijk wel benieuwd naar de stand van zaken. Kan je er al iets meer over zeggen?
@Markies
Ik vind het ook erg raar. Zodra dit soort oplossingen flat fee beschikbaar komen voor een prijs die niet absurd veel hoger is dan een gemiddeld breedband abbo (het mag van mij wel wat meer kosten) dan ben ik om, want net zoals ik mijn laptop overal mee naartoe neem, wil ik dat ook kunnen doen met mijn internetverbinding (tegen een redelijke snelheid zodat ik de flexibiliteit heb om eens een filmpje op youtube te kijken). Al dat gedoe met telefoonlijnen, splitters/modems en wachttijden voordat je aangesloten bent is wat mij betreft niet meer van deze tijd.
En met een beetje visie introduceren ze daarnaast de pre-paid internetverbinding en dan geven ze al die dial-up mensen die KPN aan het wegjagen is een laagdrempelig alternatief. Ideale middel om die mensen met de voordelen van breedbandinternet kennis te laten maken en zo de flat fee abbo’s te pushen.
@Dirk
Ik maak nu al gebruik van de TMOB flatfee 3G verbinding (top abbo). Over de bereikbaarheid/connectivity binnen de Randstad heb ik weinig te klagen op enkele spots na(bijv in de trein tussen Adam en Utrecht). Over de snelheid nog wel maar gezien mijn eerdere reacties hier en op mijn blog wordt daar nu iig actie op genomen door TMOB.
Er zit dus wel ruimte in de markt maar ik vrees dat de Telco’s niet veel aan hun huidige model zullen veranderen totdat de marktwerking het dicteert. In the meantime kunnen ze de marges hoog houden en proberen de aanloopkosten(licenties en netwerk) zo snel mogelijk af te schrijven. Daar ligt namelijk een pijnpunt.
Daarnaast zien NL telco’s in hun ogen zichzelf niet als netwerk provider maar contentprovider en laat dat nou net niet hun sterkste punt zijn.
Naar mijn idee ligt het voordeel en meerwaarde in het faciliteren van optimale bandbreedte, lage marges(betere prijzen) en service op je netwerk. Combineer dit met partnerships met relevante (content)partijen en diensten en pak de markt. Die ligt nu nog relatief open maar voor hoelang?
@Carl: Hoe zit het nu? ’t blijft nogal lang stil. Wat is de laatste stand van zaken. Wat is er uit je contacten met Vodafone nu gekomen?
Vanuit T-Mobile deze week, ondanks toezeggingen, geen reactie over de testresultaten en heb ook geen bericht ontvangen dat er uberhaupt is getest..
@Carl: kom je nog terug op de vraag van Erik? Ben eigenlijk ook wel benieuwd wat de stand van zaken is!
Ik heb vanmiddag gebeld naar ‘mijn’ Vodafone hotline, en vernam dat Marjan deze week met vakantie is. Jullie – en ik – moeten dus nog even tot maandag geduld hebben 😉
Net een stukje geplaatst op mijn blog genaamd “T-Mobile en HSDPA part 4 > teleurgesteld”
blijft nu wel lang stil, hoopt vodafone dat dit overwaait? (had wel een reactie van hen hier in de comments verwacht, of toch op z’n minst inhoudelijk op hun weblog)
Hai Carl,
Sinds 1 maand heb ik nu de Expresscard…. ik was er erg blij mee tot ik vandaag (10 maart) de eerste rekening op de deurmat vond. In mijn beleving zat ik met een abo van 1 Gig per maand ruim onder deze max. Juist omdat het de eerste maand was heb ik erg gelet op het verbruik om te monitoren hoeveel ik zou verbruiken per maand. Na de enveloppe geopend te hebben werd mijn weekend een stuk minder aangenaam na het totaalbedrag van 1156 euro onder de streep te zien!!!!!!! Ik heb direct met vodafone gebeld om te zeggen dat er toch wel iets helemaal niet klopt. Het laatste woord is hier dus ook nog niet over gezegd …….. ben iig blij dat ik in deze niet alleen sta ….. Als ik meer weet hoor je het direct …..
Heb je toevallig de volledige naam van Marjan … zodat ik haar ook kan benaderen want de persoon die ik vandaag aan de telefoon kreeg deed voor alsof hij dit voor het eerst hoorde en het zou vooral aan mij liggen….
Ik bedoel natuurlijk gisteren.
Oh, ik heb trouwens ook een macbook en volgens mij ook diezelfde Novatel kaart.
@Jerome: Stuur me even je e-mailadres, ExpressCard telnr. en klantnummer toe; ik bel Marjan maandag weer.
Ik ben op dit moment niet thuis en heb mijn gegevens niet hier.. Ik ben morgen weer thuis rond een uur of 19:00 en zal dan direct alle gegevens even doormailen.
Mijn e-mailadres heb ik wel vast voor je, dat is [even weggehaald i.v.m. spambestrijding]
Thanx, Jerome.
Hai Carl,
Ik heb alle data die mijn teller opgeteld en kom op 723MB voor de eerste maand. Vodafone beweerd daarentegen dat het om 4Gig zou gaan. Als het meezit krijg ik vandaag gespecificeerde rekening thuis. Kan jij een mial sturen naar mij zodat ik vanavond kan replyen met alle gegevens die ik tot nu toe heb en screenshot van dataverkeer wat de kaart aangeeft? Ik heb trouwens een zelfde expresscard die jij ook gebruikt, de Merlin XU870.
Net de klantenservice gebeld van Vodafone, kom geen stap verder. Ze blijven volhouden dat ik te veel data verbruikt heb …. aarrrghhhh. Heel frustrerend dat soort gesprekken.
Iets na 4 uur ging de telefoon. Het was de datasupport van Vodafone. Ik kreeg een hele vriendelijke man aan de telefoon die er duidelijk niet op uit was zijn gelijk te halen. Hij heeft me keurig geholpen en heeft uitgelegd wat er gaat gebeuren en welke gegevens hij nog nodig heeft. Al met al ben ik enigzins weer goed gestemd en heb wel het idee dat ze deze zaken goed gaan uitzoeken. Met dank nog aan Carl voor het doorgeven van mijn gegevens. Ben blij dat mijn case nu bekend is bij Vodafone en dat er serieus naar gekeken gaat worden.
Gisteren door Vodavone Data Support gebeld. Als het goed is krijg ik een creditnota en kan ik na downloaden van laatste dashboard software weer gebruik maken van de Expresscard. Ik wacht nog even het schrijven van Vodafone af voor ik de kaart daadwerkelijk weer ga gebruiken. Voor de eerste week van maart bleek ik nl ook al op 1100mb te zitten. Het idee wat ik heb is dat de software de data wel goed telt maar dat er bij vodavone zelf een factor 3-4 overheen gaat. De snelle reactie van Vodafone heeft me wel weer wat vertrouwen terug gegeven maar het snelle afhandelen had natuurlijk ook veel te maken met de case van Carl, die al een maand langer liep.
@Jerome
Welke versie had jij geinstalleerd? En welke versie moet je nu installeren? Waar moet je het vandaan halen? Misschien wel even handig voor de andere gebruikers.
De laatste versie die ik van de site gedownload heb is: 2.06.05.02. Ik zal straks even kijken welke versie er op gestaan heeft. Heb nl het idee dat ik deze versie reeds had. Ik heb de laatste gedownlaod vanaf de vodavone site. Als ik de andere macbook erbij heb zal ik even alles op een rijtje zetten. Wat me wel opvalt is dat ik nog steeds dezelfde Merlin driver heb: 1.7, Novatel Merlin Driver, dus daar is niets aan veranderd.
Merlin driver vind je via: HD > System > Library > Extensions > NovatelMerlin.kext > show package contents > Contents > Info.plist. Daar staan boven in een string met driver versie.
Dit zijn de gegevens van mijn andere MacBook:
Vodafone Mobile Connect 3G 2.06.05.00
Merlin HSDPA Driver 1.5
Deze versie stond op beide Macbooks tot ik twee weken geleden de nieuwere versie van de duitse site gehaald had en die op 1 macbook geinstalled had. 99% van het dataverkeer is met de oude versie gedaan.
Met versie 2.06.05.02 die je van de NL Vodafone site kan dowloaden zouden de problemen opgelost moetnen zijn volgens de datasupport van Vodafone.
@ Carl wat zijn de stand van zaken? Ik neem aan dat je inmiddels al heb gebelt met Marjan.
Ik vond zojuist twee creditnota’s op mijn deurmat, voor alle kosten tot het moment waarop ik met Vodafone contact opnam. Dát probleem is dus uit de wereld, en ik hoor van Jerome Bohg dat ook zijn case netjes behandeld wordt.
Er zat blijkbaar een programmeerfout in Vodafone’s Mobile Connect 3G 2.06.05.00 verbruiksindicator voor Apple MacBook Pro laptops met een Novatel Merlin XU870 in de ExpressCard gleuf. En dat foutje schijnt in versie 2.06.05.02 opgelost te zijn.
In Vodafone’s Windows software heeft voor zowel ik weet nooit zo’n foutje gezeten; dáárvan werkt de indicator altijd al naar behoren.
Ik ben blij dat het tot een oplossing is gekomen Carl. Je hebt puik werk verricht, en hier mag je dan ook trots op zijn.
Ik denk dat vele ondernemers waaronder (ik) opgelucht adem kunnen halen. Daarnaast vind ik het netjes van vodafone, dat ze in samenwerking met jouw tot een oplossing zijn gekomen. Hopelijk doen dit soort fouten zich in de toekomst niet meer voor.
Ik ben op zich blij voor je dat het voor jou is opegelost, maar snappen doe ik het niet helemaal.
Vodafone crediteert, das mooi dan hoef je niet te betalen. Echter kom ik tot de conclusie dat de verbruiksindicator die gebruikt werd (lokaal) niet goed was, maar dat er dus geen problemen zouden zijn met de software die Vodafone gebruikt aan hun kant. Dat zou dus inhouden dat het verbruik dat Vodafone je in eerste instantie in rekening had gebracht wel degelijk zou kloppen. Ik vraag mij dus nu af waar het fout is gegaan en wat je nu eigenlijk wel verbruikt hebt. Misschien kun je eerdaags eens aangeven of naar jouw idee de indicator wel klopt met hetgeen Vodafone zelf meet en of dat naar jouw idee veel of weinig is.
“Het idee wat ik heb is dat de software de data wel goed telt maar dat er bij vodavone zelf een factor 3-4 overheen gaat” …. Zie ook mijn eerdere posts van 16 maart ….
Als de metingen van Vodafone inderdaad juist zijn zou dit betekenen dat met een week nogmaal internet gebruik je al over 1 Gig dataverkeer zit.
@Bas: Toen ik dat HSDPA abonnement afnam, was ik net verhuisd naar een nieuw kantoor. En omdat het aanleggen van ADSL nogal lang duurde, zette ik dat Vodafone abonnement dus in voor intensief zakelijk gebruik.
Omdat ik wist dat ik daarmee snel over m’n limiet zou kunnen schieten, hield ik nauwlettend de bijgeleverde verbruiksindicator in de gaten. En stapte ik over op ‘meeliften op het WiFi van de buren’ toen ik volgens die software over m’n datalimiet dreigde te gaan.
Achteraf bleek ik pakweg 13 maal zoveel data verbruikt te hebben als wat die indicator had gemeten.
Ik twijfel niet aan de juistheid van Vodafone’s meting; anderen in de reacties hier geven bijvoorbeeld aan dat hun Windows indicator binnen de +/- 5% van de werkelijke waarde blijft.
@Carl: In dat geval zou het dus eigenlijk extreem overdreven zijn dat Vodafone al je kosten crediteert. Immers hun eigen metingen zouden wel kloppen en ik neem aan dat er een voorbehoud zit in het gebruik van de indicator (Vodafone zal zeker wel ergens een disclaimer hebben staan dat aan die indicator geen rechten ontleend kunnen worden). Al met al heb ik gewoon het idee dat er ergens iets niet klopt bij Vodafone en dan doel ik niet op een foutje in de indicator. Idd geven windows gebruikers aan dat hun metingen wel overeenstemmen met die van Vodafone, maar ik heb nergens gelezen dat iemand zelf zijn dataverbruik heeft gemeten (met een ander programma dus). Enkel 1 berichtje die rept van het feit dat na het bezoeken van 2 websites er al 50 mb verbruikt zou zijn.
Misschien is het mogelijk dat als er iemand de mogelijkheid heeft om eens een testje te doen. Download bijvoorbeeld een bestand van 50 mb, gebruik alleen daarvoor hsdpa en voor de rest niet en kijk dan eens wat zowel de indicator weergeeft als Vodafone heeft gemeten. Een kleine overhead zou mogen, maar meer dan 55 mb zou er dan toch echt niet gemeten mogen zijn.
Ik heb zelf een specificatie gekregen van mijn dataverbruik en daar zie je een aantal sessies staan van exact 10,000Mb met pauzes van ca. 3 minuten. Die sessies zullen geweest zijn tijdens storingen die ik met de kaart en mijn macbook had en een aantal maal achter elkaar moest connecten. Het is dus vreemd dat er exact 10Mb per keer aan data verbuikt blijkt te zijn terwijl ik eigenlijk niks gedaan heb ….
@Bas: Er is inderdaad een disclaimer met de strekking dat die indicator slechts een indicatie biedt. Maar zo’n indicatie moet dan natuurlijk wel een indicatie zijn. En een getal dat meer dan 90% afwijkt van de echte waarde kan daar natuurlijk onmogelijk voor door gaan…
@Jerome: Ik heb geen specificatie van mijn dataverbruik gezien, en ken die 10,000Mb sessies dus niet. Kan je me wellicht een scannetje daarvan toesturen? Dan plaats ik hier in de discussie.
Over Vodafone…
Vodafone benadert mij omdat mijn 2-jarig abonnement bijna verloopt. Ze bieden mij een geweldige aanbieding. Mooie nieuwe telefoon N73 in het rose… Kosten € 35 per maand Maar als ik op internet kijk dan kost mij die aanbieding € 27,95 per maand. Een verschil van 7,05 per maand. Dat maal 24 maanden; 169,20.
Een aardige aanbieding? Volgens mij niet. Maar dat schijnt de policy van Vodafone te zijn. Want ik als klant, al een jaar of 11 kan ik geen gebruik maken van deze aanbieding. Geweldig! Misschien kan de media eens opheldering geven. Wat een rariteit!
@carl, ik vind het gewoon in 1 woord K*T!!!!!
ik ben zelf inmiddels 2 weken bezig met mailen, bellen en brieven schrijven en nog krijg ik geen fatsoenlijk antwoord.
ik heb zelf ook mn eerste rekening ontvangen van 923 euro!!
vervolgens heb ik het laten omzetten in flat fee en heb ik een aantal brieven gestuurd met betrekking tot de datateller en vodafone blijft gewoon volhouden dat my vodafone niet aansprakelijk gesteld kan worden en dat het verbruik op de factuur ook altijd juist is.
ik kan je dan ook zeggen dat ik ervan moet KOTSEN!!!! van heel dat vodafone!!!
as. maandag zou ik zoals gewoonlijk terug gebeld worden en ik ben ook blij dat je dit alles geplaatst hebt en aan de reacties erop, want ik denk dat ik er mischien wel iets aan zal hebben tijdens mijn volgende telefoongesprekken en brieven en emails!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
@debby
Kan je wat meer info geven over jouw gemeten dataverkeer en wat je volgens vodafone verbruikt hebt. Kijk ook even welke versie van de software je hebt. Ik heb hierboven wat meer over gepost.
@Carl
Hoe is het eigenlijk afgelopen met je Vodafone probleem?
Ik heb overigens zelf nu een mooi geval van gebrek aan klantenservice. T-Mobile.
Ik heb dus een MDA, speciaal van T-Mobile, met een windows mobile 4puntnogwat versie. Zo instabiel als… nou, windows 98 zeg maar. Wekelijks moet ik de boel resetten, regemaltig CHRAST mijn telefoon. Bijkomend probleem, activesynch gedownload, maar die blijken niet helemaal backwords compatbile, dus nu herkent mijn PC mijn PDA niet meer en synchen, backuppen, niets is meer mogelijk.
Dus ik wil windows mobile updaten zodat de active synchs weer werken (die werken namelijk enkel op versie 5 en hoger).
Helaas, T-Mobile biedt geen Windows mobile upgrades aan. Je kan het wel proberen via windowsmobile zelf, maar dan vervalt wel alle garantie.
Over een partijtje waardeloze klantenservice gesproken. Nooit meer T-Mobile dus.
Mijn probleem is ook volledig opgelost. De maand Februari is volledig gecrediteerd, net zoals maart. Op 1 april heb ik 1 sessie gedaan en daarmee 1Mb geupload. Vervolgens de teller op de mac geklokt en die gaf ca. 1MB aan. Heb vervolgens Vodafone gebeld en die kwamen ook op ca. 1Mb uit. Daarmee heb ik het idee dat de datatelling nu goed gaat en kan ik de kaart weer gebruiken zonder me zorgen te maken om de data.
hoi hoi,
na weken lang bellen, mailen en brieven sturen is het me toch gelukt.
vodafone geeft me geen gelijk, maar het bedrag is wel volledig gecrediteerd.
dat is dus een zorg minder, maar de service vind ik nog steeds zeer slecht, pas toen ik contact had opgenomen met het programma Kassa, wilde vodafone opeens het bedrag wel crediteren maar ik heb volgens vodafone nogmaals geen gelijk!!!
Fijn dat de Vodafone zaken goed zijn afgewikkeld.
T-Mobile heeft nog steeds geen interesse in het verlenen van service.
Ontkent dat de MDA II Vario de oorzaak is van een lage datasnelheid
Ontkent meetresultaten die eerder wel door Tmob medewerkers zijn vastgesteld
Heeft nog geen aanstalte gemaakt om enige vorm van tegemoetkoming voor te stellen
Negeert de expliciete klantvraag om in een gesprek eea door te nemen..
Eist wel gewoon betaalgedrag.
Je zou bijna denken dat ze geen (zakelijke) klanten willen.
Hoe ver moet je gaan als klant om de leverancier van diensten aan de vastgelegde contractvoorwaarden te houden?
Zoals mijn moeder vroeger wel eens zei ” Ik ben niet boos maar teleurgesteld”
Onprofessioneel, Ambtenaren gedrag, klantmisleidend…
Voor een ieder die mijn ervaringen wil delen ben ik bereikbaar.
Bij T-mobile surf je nu 3.6 mbit p/s en onbeperkt voor nog geen 55 euro per maand.
Een beetje zonde van die dure Vodafone
Het lijkt erop dat Vodafone met opzet verijdelt dat abonnees hun dataverbruik kunnen controleren en in de hand houden.
Sinds enige maanden heb ik een abonnement (Vodafone Connect Lite USB modem) en al na een maand hield het programma ermee op de verbruiksstatistieken correct weer te geven; telkens weer 0? Na onderzoek bleek dat er ook online statistieken bestaan. Die zijn echter buiten gebruik tot eind juni. Ik heb niet bijgehouden wanneer dit “ongemak” is begonnen, maar snap ook niet dat het zo lang (tot eind juni) moet duren. Toch speelt Vodafone het klaar (ongespecificeerde) rekeningen te versturen. Op grond waarvan vraag ik me dan af? Via deze tread ben ik erachter gekomen dat het niet de 1e keer is dat Vodafone op vergelijkbare wijze hun inkomsten opschroeven.
Heb Vodafone voorgesteld het contract te ontbinden op grond van het niet voldoen aan de verplichting inzage te geven in het dataverbruik en dat hun dienst daarom in gebreke is.
Zij stellen dat het niet mogelijk is hen “per e-mail ingebreke te stellen. Dit dient
> per post te gebeuren. Daarnaast is dit geen geldende reden om dit te
> doen.”
Mijns insziens is de boodschap per email net zo goed overgekomen en weinig trek aan al hun nukken te voldoen.
Dit is de tweede keer dat ik een akkefietje met ze heb en dat ze ten onrechte geld hebben afgeschreven van mijn rekening. De eerste keer heb ik veel tijd en wat geld verloren alleen om mijn geld terug te krijgen.
Ik krijg echt zin om wat tijd en geld te gaan besteden aan een nieuwe hobby: het openbaar maken van de praktijken van Vodafone. Is niet duurder dan mijn recht proberen te verkrijgen en waarschijnlijk veel bevredigender.
Indien er genoeg belangstelling voor is, zal ik met plezier een nieuwe blog speciaal voor Vodafone klachten starten.
Ik moet zeggen ik gebruik die vodafone hsdpa ook en heb tot nu toe nog geen klachten , tevens heb ik de du meter gedownload en die gebruik ik en werkt perfect ik heb het gecheckt op de rekening en ook omdat ik hdspa over een draadloos router heb gebruik ik deze meter……..
ja hier ook rekening van 1200,-
eerdaags staat er een deurwaarder aan de deur.
ze hebben namelijk de rekening doorverkocht aan een incassobureau terwijl ze zouden uitzoeken hoe het zat, klopt namelijk geen fuck van.
namelijk abo van 32,50. altijd binnen de limiet. altijd betaald.
tot we werden afgesloten doordat ik te laat was. we werden weer aangesloten en binnen 4 weken hadden we een rekening van 1200,- en je kan ze niets maken.
heel fijn dat vodafone, als je eventjes op internet zit.
@mmg,
Stuur me, als je wilt, een mailtje met je mobiele nummer, dan ga ik uitzoeken hoe de vork in de steel zit. Het mailadres is vodafonewebrelations.nl[at]vodafone.com.
Antoine
Vodafone Web Relations
Ik vind het werkelijk van de zotte dat ze geen goed werkende verbruiksmeter kunnen aanbieden. Als ik bel naar Vodafone om mijn verbruik te checken kunnen ze mij slechts vertellen wat mijn verbruik was tot TWEE DAGEN GELEDEN!!! Niet echt up-to-date dus. Voor de zekerheid blijf ik dus maar ruim binnen mijn bundel van 1GB en dat is makkelijk verdiend voor Vodafone. Dus of je verbruikt voor de zekerheid maar ruim minder of, als je er overheen gaat, is het dokken. Vodafone zou een SMS kunnen sturen als je verbruik de 900MB heeft bereikt bijvoorbeeld. Wees creatief! Doe iets Vodafone! T-mobile doet dit beter. Die biedt onbeperkt internet aan en buiten de bundel zakt de snelheid terug. Ik ben blij als mijn contract voorbij is, want dan ben ik weg bij die boeven.
Nog nooit van de Geschillencommissie Telecom gehoord? Zit in Den Haag/Utrecht en daar kun je je klacht tegen een heel redelijk tarief kwijt. De uitspraak is bindend en als je in het gelijk wordt gesteld krijg je alle gemaakte kosten vergoed.
Nog zes maanden en dan is het gelukkig voorbij. Dan ben ik van mijn abo af en kan ik op zoek naar een andere aanbieder dan Vodafone. Mijn ervaringen met een Vodafone mobiel internet abonnement:
+ Snelle klantenservice
+ Behoorlijke afhandeling klantenservice
+ Goede verbindingen
– Volstrekte Russische roulette wat datavervruik betreft
– Uitermate slechte verbruiksmeter en geleverde software
– Info over dataverbruik is niet actueel (gat van twee dagen, soms zelfs een week)
– Geen waarschuwingen bij overschrijden limiet
ik zelf heb ook van vodafone HSDPA,
ik ben er zelf ook overheen geweest en het bedrag blijft het zelfde.
het internet wordt alleen trager gaat hi jterug naar 128 kbs
ik ben er zelf zeer positief over te spreken,
hebben jullie dan geen onbeperkt met vast tarief genomen ?
als je even naar de datum kijkt, zie je dat het nu ruim 2,5 jaar geleden is en toen was onbeperkt dus nog niet onbeperkt 😉
considering the so much vaunted speed of the vodafone, the lack of high speed downlink access is noticeable! thx for the info
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!