Lianne van der Kruk is sinds juni 2007 werkzaam bij ilse media dochter newrulez 'the youth interaction company'. newrulez is een 'mediabedrijf nieuwe stijl', waar wordt geopereerd op het raakvlak tussen marketing en media. Newrulez ontwikkelt en exploiteert sites voor en door jongeren, waaronder onder andere: Kaboem.nl, Cu2.nl, Shopgirl.nl, Fancy.nl, Extrafris.nl, Partyscene.nl en Girlscene.nl.
Voordat zij aantrad bij newrulez was Van der Kruk werkzaam bij ilse media in diverse marketing en development functies. In de laatste vier jaar als manager marketing en communicatie.
Projecten:
Invoering nieuwe Corporate ID voor ilse media (de vingerafdruk)
Opzetten & ontwikkeling cursus Crossmedia A in samenwerking met SRM (start januari 2007)
Consumenten marketingcampagne voor Startpagina (de fluisteraar, het restaurant en acupunctuur commercials, 2006)
Sponsoring van de Dam tot Damloop door Startpagina
Alle persberichten van ilse media
Opzet van STIR en verdere ontwikkeling (mede-initiatiefnemer en oud bestuursvoorzitter)
ilse media events: ilse media offline (2005) en ilse media 2.0 (2006)
Sponsoring door ilse media van Picnic '06
TV-campagne voor ilse mail (januari 2004)
Zoek het zomerwoord - zoekactie op ilse.nl (2003)
Aanlevervoorwaarden - onderhandelingen tussen 5 internetexploitanten en PMA digital
Voordat ze bij ilse media kwam werken werkte Lianne van der Kruk in Moskou bij Independent Media. Daar viel de website van de Moscow Times (www.themoscowtimes.com) onder haar verantwoordelijkheid. "Ik heb letterlijk met de voetjes in de modder de ins en outs van internet geleerd. Zakendoen met een Russische programmeur, die al mijn mailtjes eerst door een vertaalprogramma moest halen leerde mij een stuk meer over mijn eigen vak: communicatie. Wil je leren to the point te communiceren? Dan is dit echt een aanrader :-)"
Volgens mij zijn er nog wel 100 variaties op dit thema te vinden en is het puur toeval. Een letter in een rondje is ook niet dermate origineel dat Senseo “Eureka!” uitriep na een bezoek aan startpagina.
Denk dat je gelijk hebt Niels. Ik heb natuurlijk toch een wat afwijkende blik bij het kijken naar logo’s… net als een aantal collega’s die dit wat opgevallen. Maar, het is wel grappig. Senseo en Startpagina bijten elkaar natuurlijk totaal niet.
post dan niks….
Laatst ook al precies zo’n post op MF. Over twee logo’s die echt helemaal niet op elkaar lijken. Volgende week een artikeltje over het logo van Dirk van den Broek dat wel erg veel lijkt op dat van de KLM omdat er in allebei letters gebruikt worden?
LOL @ Vasilis!
Dit gaat inderdaad echt he-le-maal nergens over.
We kunnen wel vast stellen dat het logo nergens op lijkt en dat DE juist hun eigen merk meer had moeten promoten dan het merk Senseo…
Nu ligt de focus juist op het merk “Senseo” in plaats van op de kwaliteit van Douwe Egberts.
Albert Heijn lacht zich suf.
Vraag aan de auteur: waarom ervoor kiezen om dit bericht hier te plaatsen? Als ik de posting zo lees had een e-mail richting de mensen van Senseo volstaan.
@Dirk & anderen – in mijn ogen was het een enorme gelijkenis, en daardoor bijzonder en vermeldenswaardig. De reacties wijzen mij erop dat ik daarin vrijwel alleen sta en dat is prima, verfrissend ook. Ik ben wel verbaasd dát er zoveel reacties komen, vooral omdat ze alleen maar negatief zijn. Het verbaast mij dat mensen die moeite nemen. Maar goed, deze posting is dus het resultaat van focus op een ons merk waar ik dagelijks mee bezig ben. Blijkbaar levert dat op dat ik gelijkenissen zie die anderen niet zien, of in elk geval niet bijzonder vinden. Dérmate niet bijzonder zelfs, dat iedereen dat actief meldt.
Ik vind ‘m lijken op een rond superman logo 😉
Het Senseo logo doet mij denken aan een foto van een kopje koffie van boven af genomen… of wacht.
Het is dat jij het zei dat het een S was, anders was ik waarschijnlijk niet verder gekomen dan een kriebeltje op een kopje koffie. Hoe slecht willen ze het hebben?
Dit lijkt op (wederom) een verkapte reclamepost van de marketingafdeling van ilse.
@Lianne: dank voor je reactie. De reden waarom mensen het melden is betrokkenheid bij MF!. Veel mensen op weblogs/communitysites hebben niet zo de behoefte om te reageren omdat ze tevreden zijn en het wel prima vinden. En wanneer het niet prima is laten die mensen iets van zich horen.
Ik snap je tekst niet helemaal: je zegt eerst dat het te ver gaat om te zeggen dat Senseo geinspireerd is door Startpagina. Vervolgens zeg je: “om contact op te nemen en te zien of we elkaar vaker kunnen inspireren.”
Beschuldig je Senseo nu wel of niet van inspiratie door Startpagina?
@Michel: kan je iemand beschuldigen van inspiratie? Is inspiratie ineens not done? Ik denk dat elke creatief dan maar meteen moet stoppen met zijn werk.
Ga eens wat vaker naar buiten Lian, ben je wat meer onder de mensen
Kijk, is er weer eens een gezellige koffiepraat, moet ik werken 😉
Nu ben ik wel benieuwd wat er gaat gebeuren. Zorgen de reacties op dit soort postings voor:
1) een hogere drempel tot posten onder de MF bloggers (en hierdoor hogere kwaliteit in postings, meer geluk bij lezers en daardoor meer lezers (en (discussie / kennisdelings) reakties))
of 2
2) vertrekken van bezoekers vanwege diversiteit in inhoud en kwaliteit postings (naar niche sites?)
Misschien goed om te zorgen voor een voting systeem voor de lezers? Geef cijfers (of zoiets) aan post, of thumb up / thumb down (en thumb down posts sneller van de pagina af). Zorg dat ook meteen dat veel gelezen postings / postings met veel reakties ook langer op de frontpage blijven?
Een votingsysteem waarbij leden kunnen stemmen op de postings (en reacties) lijkt me absoluut van toegevoegde waarde Ton.
Is er nog een goede php-programmeur in de zaal die de komende maanden wat tijd heeft om het Marketingfacts-team te versterken? De jongens van Onstuimig zitten inmiddels in een nieuw pand en hebben vast nog wel een bureau over. Iemand interesse?
Hi Lianne,
Dit is inderdaad wel een beetje 6th floor/ metal hat denken. Wist je trouwens dat het eerste logo van ilse.nl (‘InterLinkSearchEngine’ , later geschiedkundig vervalst naar ‘ IntelligentLanguageStructureEngine ‘ – of iets dergelijks) een volledige en bewuste kopie was van het British Telecom logo?
Marketingfacts moet oppassen dat het niet het slachtoffer wordt van de ambitie om dagelijks een grote stroom aan posts aan te bieden.
Ik ben het met anderen eens dat langzamerhand de balans is door aan het slaan naar de posts die helaas het niveau missen/een persoonlijke kruistocht zijn/reclame zijn voor eigen toko et cetera.
Dan liever minder frequent en zonder deze ongetwijfeld goedbedoelde maar inhoudsloze posts.
Maar da’s mijn mening maar natuurlijk daar is natuurlijk veel tegenin te brengen.
” Geert van Geemeren” = Merien ?
Hmm,
Wel grappig dat dit draadje een heel andere kant op is gegaan, dan ik verwachtte toen ik begon met lezen.
De eerste gedachte die bij mij opkwam toen ik de nietszeggende reclameboodschap voorbij zag komen was namelijk een heel andere:
Hoe kan het dat een innovatief bedrijf als DE (heeft de Senseo daar geen prijzen voor gewonnen?) er een tv-campagne tegenaan gooit om mensen te vertellen dat hun koffierondjes in een ‘nieuw’ zakkie zitten.
Denken ze nu echt dat dat hun klanten – die niet in de reclame of mediabranche werken – ene sikkepit interesseert. Laat ze dan een leuke feelgood commercial maken oid (bijv. met hun liefdeskoppeltje, tis net Valentijn geweest), maar in dure tv-tijd alleeeeen maar vertellen dat hun zakkie nieuw is. Nou, met dit spotje winnen ze vast geen Gouden Loekie.
Maar ja, hun marketingafdeling zal wel apetrots zijn op het ‘verbeterde’ logo en bijpassende huisstijl.
Karen (die met veel plezier dagelijks meerdere DE zakkies gebruikt)
@Karen: het wordt weer eens tijd dat we een DE zakkie samen doen! 😉
@Elsa: mee eens maar achter de schermen is er een tweedeling: de ene club die juist vind dat er geen redactiestatuut moet komen en de bloggers helemaal vrij moeten laten in wat en hoe ze schrijven. Een tweede club die juist vind dat er wel een statuut moet komen en dat het vooral inhoudelijke postings moeten zijn. Voor beide is wat te zeggen maar gezien het grote aantal bloggers (lees: 80 kikkers in een kokende pan) zal er zeker een aantal richtlijnen moeten komen. Wordt aan gewerkt dus!
@Marco: goed om te horen. Mijn ervaring is dat het prima mogelijk is om grote groepen vrijwilligers met slechts enkele richtlijnen binnen een bepaald format te laten bloggen. Betekent wel dat het vrijblijvende er een beetje af gaat, maar ook dat is m.i. goed voor de ontwikkeling van MF!.
Een andere kijk op de logo’s waardoor er ook totaal geen gelijkenis zou zijn:
In het senso logo zou je het boven aanzicht van een kop koffie/senseo kunnen zien waar de ‘s’ uit het schuimlaagje is onttrokken.
het GEDEELTELIJKE logo van startpagina is gewoon een letter met een cirkel erom, ik zie er niks in.
(geen filosofie etc)
Lekker koffie logo, die senseo ‘s’
Over jatwerk gesproken (of eigenlijk niet ;); gisteren kwam ik een site tegen die zo ongeveer mijn hele site heeft gekopieerd. Zelfs in de bron stonden persoonlijke comments waarbij ze niet eens de moeite hadden genomen om het weg te halen. Flasbanners waren 1 op 1 overgenomen… Weet iemand wat daar tegen valt te doen? Dit kan/mag toch niet zomaar?
Voordat ik op hoge poten een aangetekende brief ga sturen ben ik wel benieuwd of iemand hier meer ervaring mee heeft. Het is trouwens een commerciele site, oftewel, die mensen verdien dus geld met mijn ontwerp en uitvoering…
Sorry trouwens voor mijn enigszins off-topic posting Marco.
Bedankt Marco, heb net het bericht doorgelezen en komt me allemaal zeer bekend voor. Er staat inderdaad niet bij hoe het is afgelopen en daar ben ik eigenlijk wel heel benieuwd naar…
Stop je trouwens bij Ilsemedia, Lianne? Ik zie hier jouw functie staan bij MF vacatures?
@Theo
Lianne gaat binnen Ilse naar New Rulez als COO vandaar de vacature. Uitdagend gezien de successen die Ilse de laatste jaren heeft behaald.
@Marco
Ben ook voor een waarderingsgraadmeter.
Voor de azijnpissers hier, get a life.
@Theo & Markies – Het klopt dat ik ga stoppen als Manager Marketing & Communicatie bij ilse media. Maar de opmerking van Markies moet ik een beetje nuanceren. Ik ga bij Newrulez (100% dochter van ilse media, gericht op jongeren van 12 – 29 jaar) aan de slag als Manager Operations. Een superuitdaging, gezien de enorme ontwikkelingen in het mediagedrag onder jongeren. De mensen die bij newrulez zitten zijn ontzettend ambitieus en met z’n allen bezig om newrulez steeds meer op de kaart te zetten. Wat mij betreft gaat dat zeker lukken. Alleen… nu ben ik dus nog verantwoordelijk voor marketing & communicatie, dus ik ga heel hard zoeken naar iemand die die klus van me over kan nemen, zodat ik verder kan met de volgende uitdaging. Als je goede kandidaten weet, stuur ze alsjeblieft door 🙂
COO, manager operations, baasje van wat mensen… What’s in a name 🙂
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!