Joosten struikelt over Funda-strategie
Funda CEO Marque Joosten is afgelopen week te samen met mededirectieleden Marijn Pijnenborg (Business Development) en Eric Sas (financiën) door grootaandeelhouder de NVM op non-actief gesteld. Het bestuur van de makelaarsvereniging vond het na openlijke kritiek van Joosten op de halsstarrige houding van het wat grijzige establishment welletjes. Na meerdere discussies over het te voeren beleid moest de eigengereide maar aanvankelijk succesvolle Joosten deze keer zijn bureau leegmaken.
De omzet van Funda viel in 2006 tegen waardoor Joosten aandeelhouder NVM uitdrukkelijk heeft gevraagd om de strategie bij te stellen om verdere stagnatie van de groei te voorkomen. De omzet komt voornamelijk uit advertentie-inkomsten. Funda.nl, droeg 9,2 miljoen euro bij aan de omzet van 11,2 miljoen. Fundainbusiness, bedrijfspanden, bracht bijna 1,8 miljoen euro in het laatje van Funda.bv. Een omzetstijging van zo’n 12 procent ten opzichte van 2005, De winst daartegen was in 2006 fors lager dan in 2005. Na aftrek van belastingen 1,5 miljoen euro, maar in 2005 was dat nog 2,4 miljoen euro. In 2005 groeide Funda nog 60 procent . “Hoewel de omzet groeide, is deze beneden onze verwachting”. schrijft Joosten in een toelichting bij de cijfers in het jaarverslag.
Een van de belangrijke verschillen in inzicht zou de openstelling van de Funda site voor huizenaanbod van derden (niet NVM) zijn. De directie van Funda, op de hielen gezeten door Zoekallehuizen (overgenomen door de Rabobank), Miljoenhuizen en Woonkrant (Telegraaf Media Groep) is in de veronderstelling dat het concurrerende bijna complete huizenaanbod van deze sites de groei van Funda zou remmen. Funda toont 85% van het aanbod in Nederland. Joosten voorzag dat de inkomsten verder zouden teruglopen als niet het totale huizenaanbod te vinden zou zijn op Funda.
Joosten lijkt daarmee toch belangrijk voorbij te gaan aan de merkwaarde van de NVM en de evidente meerwaarde van het door hemzelf gebouwde Funda imperium. Mijns inziens is Joosten vooral slachtoffer geworden van zijn monovisie op de Funda business en strategie. Webuitstapjes zoals een aanbod reizen en wat meubeldesign daargelaten heeft de Funda directie gefaald in de crossmediastrategie die niet verder ging dan wat gesponsorde formats op RTL, probeersels op een mobiele telefoon en wat printdata over verhuizen. Als een merk het in zich had om te differentiëren is het wel Funda.
Want waar is het IPTV woonkanaal Funda.TV met cross-overs naar beeldschermen op NVM locaties of LBS? Waar zijn de adverteerbare beeldkiosken op grote winkelcentra en woonboulevards met verwijzingen naar makelaars en woningaanbod in de regio? Waarom bijvoorbeeld geen printextensies met alles over huizen, in- en exterieur van woningen? Deze voor de hand liggende Fundamentals ontbreken absoluut in de portfolio van Funda waardoor de afhankelijkheid van de site te groot werd en focus te veel lag op groei en exploitatie van de internetactiviteiten alleen en niet op onderscheidende exploitatie mogelijkheden van de merken NVM en Funda in andere mediadomeinen…
Helemaal mee eens. Het fundament onder funda is toch echt de NVM. Daar ga je niet continue tegenaan schoppen, NVM is tenslotte eigenaar en haar belangen dien je te respecteren. Een meer bezoekers of winst is niethet primaire belang voor de NVM. Om succesvol te zijn had Joosten ook moeten doorzien hoe de machtverhoudingen liggen en wat de de no-go-area’s zijn. Want mogelijkheden zijn er inderdaad genoeg.
Vanmorgen hoorde ik al een reclamespot waarin werd gezegd dat ‘Funda niet meer oppermachtig is’ (of iets in die geest) en dat het adverterende bedrijf (naam is nog niet blijven hangen) een groter huizenaanbod heeft. Met pesterig er achteraan: ‘Vraag ernaar bij uw makelaar, zij zullen er blij om zijn!’.
Een bijna off-topic reactie, maar toch ben ik benieuwd of iemand hier een zinnig antwoord op weet te geven, waarom zou Funda nog steeds geen RSS hebben geïmplementeerd? Vanuit gebruikersoogpunt zou dat zoveel toegevoegde waarde geven aan de site. Zou dit te maken kunnen hebben met het feit dat men RSS ziet als een bedreiging voor potentiële reclame-inkomsten (dus dan toch minder off-topic)?
Inderdaad, SMS, RSS etc maakt de makelaar (verder) overbodig en daar is veel oppositie tegen. Het is eigenlijk wonderbaarlijk dat iets als Funda ontstaan is uit de NMV organisatie. Marque mocht vaak niet door. Heeft het blijkbaar iets te hard gespeeld.
@ KJ: ik zat op zelfde tijdstip in de auto, de adverteerder was DIMO. Persoonlijk twijfel ik wel eens aan de strategie die ze hebben uitgezet. Welicht iets te veel activiteiten gestart buiten de kernactiviteit op (funda desing, funda travel) dit leidt allemaal af van focus op de kernwaarde. En heeft andere makelaars en verzamelsites de ruimte gegeven. Of zie ik dat mis?
Er wordt momenteel een nieuwe site/platform gebouwd met de internationale markt in het achterhoofd. In hoeverre hierin RSS is opgenomen weet ik niet.
De NVM ziet op korte termijn geen mogelijkheden om hun meerwaarde uit te spelen en probeert door protectionistische maatregelen (lees: geen innovatie en openstelling funda voor derden) de markt voor zich te winnen. Ik denk Tervergeefs.
Vind het een erg negatief stuk, met name het stuk
“Mijns inziens is Joosten vooral slachtoffer geworden van zijn monovisie op de Funda business en strategie. Webuitstapjes zoals een aanbod reizen en wat meubeldesign daargelaten heeft de Funda directie gefaald in de crossmediastrategie die niet verder ging dan wat gesponsorde formats op RTL, probeersels op een mobiele telefoon en wat printdata over verhuizen. Als een merk het in zich had om te differentiëren is het wel Funda. “
Leuk al die marketing blaat, maar welke nederlandse site is dit wel gelukt?
Bovendien vergeet je dat inmiddels al een buitenlandse vestiging in de lucht is, namelijk funda.ie
Bovendien is funda europe inmiddels ook al een tijdje te bewonderen.
Sluit me bij Henk en Bram aan, Funda heeft het meer dan prima gedaan in de afgelopen jaren. Beetje kort door de bocht om het nu te bekritiseren omdat de groei wat minder is dan voorheen.
Henk, “Leuk al die marketing blaat, maar welke nederlandse site is dit wel gelukt?” Hoeveel Funda’s zijn er volgens jou? “Als een merk het in zich had om te differentiëren is het wel Funda.
Bram ontslag is nooit positief. Los van de lof die je kan hebben is enige kritiek ook wel op zijn plaats. Vandaar monovisie. Think out of the box mannen…
Lof voor Joosten,
Goed gedaan maar een dood paard krijg je moeilijk vooruit.
De nvm wilde maar 120 waar hij 180 wilde? Ik verwacht dat ze binnen 2 jaar echt links en rechts zijn ingehaald, een concept van afscherming werk op internet niet. Funda had het voordeel van de eerste grote site te zijn. Maar dan moet je wel mee met en voor de consument. Doe je dat niet dan zijn consumenten weg naar de concurrent die het wel kan bieden.
Mooi voorbeeld van de controverse tussen on- en offline.
Ik hoorde dan weer de roddel dat de Amsterdamse makelaars massaal uit Funda dreigen te stappen….Leuk, het gaat echt een soap worden. Hoop dat Marque een nieuwe site huizensite gaat bouwen, hij is er slim genoeg voor. Jammer voor het Funda merk.
Dit verbaast me dan toch wel weer.
Wordt Marque Joosten er bij de NVM uitgezet, gaat De Telegraaf wel met hem in zee.
Laten we eerlijk zijn, het succes van Funda kwam grotendeels door de directe toegang tot het NVM-huizenbestand. Het zou wel heel erg zijn geweest als er geen succes van Funda was gemaakt.
Nou ja, misschien kan hij Marijn Pijnenborg en Eric Sas dan ook meteen weer aan een nieuwe baan helpen….
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!