Hoe het niet moet in e-mail marketingland (1)

27 februari 2007, 06:10

LET'S PARTY! Wir bestehen 60 Jahre

Het blijft natuurlijk leuk voor ons azijnzeikerige volkje om andermans fouten lekker aan de kaak te stellen. Is leuk en vooral ook makkelijk. De beste stuurlui staan immers aan wal. Wellicht moet deze rubriek ook maar meteen worden aangevuld met: Hoe het wel moet in e-mail marketing land. Wel zo interessant voor het evenwicht en de afwisseling denk ik. Maar voor nu, ‘hoe het niet moet’ deel 1: Christine le Duc, of is het Pabo?

Zaterdagochtend 24 februari om 01.50 uur ontving ik vanuit Zwitserland de e-mail nieuwsbrief van de erotische postorder PABO. ‘LET’S PARTY! Wir bestehen 60 Jahre!’ drukte de subjectline. Mijn interesse was meteen gewekt, en deze keer niet omdat ik bovenmatig geïnteresseerd ben in de inhoud ervan. Maar wel hoe het mogelijk is dat ik hun e-mail nieuwsbrief ontvang.

Pabo is onderdeel van het grootste erotiekbedrijf ter wereld Beate Uhse, een bedrijf met een mooie geschiedenis overigens. Christine le Duc is sinds 2003 ook onderdeel van Beate Uhse en bij Christine le Duc heb ik medio 2001 al mijn e-mail gegevens achter gelaten omdat ik hun e-mail activiteiten om professionele redenen nauw heb gevolgd. Ik heb nog nooit mijn gegevens achter gelaten bij PABO, niet in Nederland en zeker niet in Zwitserland. Ergens gaat het dus mis met de bestandsimport, -opslag en/of –selectie. Of het gaat mis tussen de koppeling van een nieuwsbrief en een lijst. Zowel qua merk wordt een en ander door elkaar gehaald, maar ook erg, de landen worden door elkaar gehusseld. Een fout die menig internationaal bedrijf wel eens maakt overigens (KLM kan hier onder andere over meepraten). Voor het aanmelden en verzenden van de nieuwsbrieven van PABO en Christine le Duc wordt gebruik gemaakt van Xprofiler, een product van Mailprofiler een groot en gerenommeerd internationaal e-mail marketing software bedrijf. Wellicht gaat het daar fout, het blijft immers techniek. Al verwacht ik hier dat het simpel gaat om een menselijke handelingsfout. De verkeerde lijst koppelen aan de verkeerde nieuwsbrief.

Hoe funest is dit voor het merk PABO en haar e-mail abonnees? Voor mij is het niet funest, ik gebruik dit soort mailings in workshops die ik geef, en kan er vanaf nu ook een blogrubriek mee gaan vullen. Maar ik vraag me af of anderen deze mailing ook hebben ontvangen en hoe ze dit ervaren. Wordt het zonder te lezen weggegooid (al dan niet door de vrouw des huizes)? Wordt het aandachtig gelezen? Is er verbazing? Gaan lezers zich irriteren? Wordt de mailing aangemeld als SPAM? Leidt deze irritatie tot afmeldingen? Ben daar wel benieuwd naar. Ikzelf clickte er vrolijk op los om te kijken waar ik uit kwam. En inderdaad, gewoon op de Zwitserse PABO site. Even afmelden, gewoon om te controleren en kijken of wellicht een spoofer aan de gang is. Onderaan de nieuwsbrief prijkt: “Haben Sie kein Interesse an unserem neuesten Pabo Newsletter? Unsubscribe”. En wat blijkt: kom ik uit op de Nederlandse ?!?! Christine le Duc website. Waar meteen de tekst staat: Wij hebben je uitgeschreven en verwijderd uit onze database. Maar dat wilde ik helemaal niet. Heel vreemd, blijkbaar is de nieuwsbrief wel zo opgemaakt dat ik me af moet melden bij de beheerder van mijn gegevens (Christine le Duc) maar dat de rest van de nieuwsbrief leidt naar een Zwitserse zuster site. Maar nu nog mooier, meteen wil ik de ‘tell a friend’ functionaliteit wel eens proberen. Prachtig, ik kan de nieuwsbrief niet doorsturen maar wel anderen aanmelden….. en dat mag dus niet! Gelukkig is het volgens het dubbel optin principe, dus als je vriend/vrouw/neef/nicht niet reageert gebeurt er niets.

Voor Beate Uhse wordt het belangrijk uit te zoeken waar het fout ging. Zorg dat je database management goed op orde is, voer je bestandselecties niet alleen zorgvuldiger uit maar controleer bovenal deze selecties voordat wordt overgegaan tot verzending. Hangt de juiste lijst wel aan de juiste e-mail nieuwsbrief editie? E-mail marketing ligt al zeer gevoelig als het gaat om SPAM beleving en dit soort fouten maken het er niet beter op.

PS: ik heb me inmiddels weer opnieuw aangemeld voor de Christine le Duc nieuwsbrief en ook voor de PABO (Nederland) nieuwsbrief. Krijg ik mooi een bevestiging (PABO) ervan in mijn mailbox met de veelzeggende tekst:

“Hartelijk dank voor jouw aanmelding voor de gratis nieuwsbrief!

Klik de volgende link om jouw e-mailadres te bevestigen en dan kan de pret beginnen…”

Inderdaad, laat de pret maar beginnen…

Bas Ter Burg
Managing director bij Add to Favorites BV

Bas Ter Burg (1970) is managing director bij Add to Favorites (www.addtofavorites.nl). Add to Favorites helpt organisaties bij het opbouwen en onderhouden van langdurige, persoonlijke klantrelaties. Waardevol zijn voor jouw klanten kan alleen met goede communicatie op álle momenten van klantcontact. Juist daarom is e-mail een onmisbaar kanaal: het stelt je in staat persoonlijk en op het juiste moment te communiceren. Zowel met e-mailmarketing als met transactionele e-mail. In de samenwerking met onze klanten realiseren wij met specialistische adviezen, techniek én uitvoering alles wat nodig is voor de juiste boodschap wanneer het die ene ontvanger uitkomt. Add to Favorites – dé e-mailspecialist

Categorie
Tags

8 Reacties

    Richard van den Boogaard

    Vraag: valt Zwitserland eigenlijk wel onder de EU-regels rondom spam? Zo niet, is dat dan toeval of niet?


    27 februari 2007 om 10:01
    Ferdi

    Wat mij de laatste tijd veelvuldig opvalt is dat de optie “uitschrijven van de nieuwsbrief” het veelvuldig niet doet. Vaak krijg ik dan een error te zien. Dit was het geval bij de nieuwsbrief van Buurtlink.nl, Wineenreisnaar.nl, Win5laptops.nl.


    27 februari 2007 om 13:03
    jeroenmirck

    “(….) bij Christine le Duc heb ik medio 2001 al mijn e-mail gegevens achtergelaten omdat ik hun e-mail activiteiten om professionele redenen nauw heb gevolgd”

    Right… 😉


    27 februari 2007 om 17:34
    rogier

    @Bas,

    Kwam de mail uit Zwitserland (.ch) of uit Oostenrijk (AT)? Aangezien je naar de laatste verwijst in je links? Niet echt belangrijk voor de discussie, maar in dat laatste geval moeten ze zich i.i.g. aan de Europese regels houden!


    28 februari 2007 om 12:49
    basterburg

    @Richard en Rogier: het moet idd Oostenrijk zijn (AT), mijn fout. Dus ze moeten zich aan de regels houden, alleen denk ik nogmaals niet dat dit opzettelijk dus ‘fout’ gaat maar dat eea door elkaar is gehusseld.

    @Ferdi: daar heb ik ook regelmatig last van.

    @Jeroen: rigtht inderdaad, ik heb ze geadviseerd namelijk.


    28 februari 2007 om 13:36
    Bob

    Ik vindt het werkelijk onglofelijk dat ik mijn al wel 10 heb afgemeld voor de nieuwsbrief bij de PABO maar nooit wordt verwijderd. De mailings stromen binnen. Ik heb al weet ik niet wat gewonnen en er ligt denk ik een vrachtwagen met kados klaar…. maar ik wil maar 1 ding: van die mailinglijst af!! Dit is inmiddels pure SPAM! Ga nu een klacht indien bij http://www.thuiswinkel.org Pabo het irritantste bedrijf van nederland.


    6 augustus 2010 om 14:39
    Johnc162

    I will immediately clutch your rss feed as I can not to find your email subscription link or enewsletter service. Do you have any? Please let me know in order that I may just subscribe. Thanks. degfcedffbed


    30 oktober 2016 om 06:56
    Smithe420

    I would definitely not recommend these as ways to break the ice however. cfdefdcdaefaccee


    30 oktober 2016 om 06:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!