Krant en TV belangrijkste nieuwsbronnen
Met ruim 40% blijft de consument vooralsnog de krant als de belangrijkste nieuwsbron zien, gevolgd door de televisie met 38%. Radio is voor 12% het meeste favoriet en slechts 8% geeft de voorkeur aan het internet. Vooral Nederlanders en Duitsers beschouwen de dagbladen als de voornaamste bron om op de hoogte te blijven van het nieuws. Daarnaast is het wereldwijd vooral de groep consumenten ouder dan 45 jaar die de krant als de belangrijkste nieuwsbron ziet. Bij de Amerikanen en de groep jongeren in de leeftijdscategorie van 18 tot 34 jaar blijkt de krant het minst populair. Deze groep doet vooral een beroep op het internet.
Dit blijkt uit onderzoek van KPMG (via mediaonderzoek.nl) onder 3.000 nieuwsconsumenten in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Duitsland, Spanje en Nederland, in leeftijd variërend van 18 jaar tot 65 en ouder.
30% van de Nederlandse jongeren onder de 34 jaar geeft de voorkeur aan de krant. In Engeland, Amerika, Duitsland en Spanje is dit percentage significant lager. Vooral in Spanje gebruiken jonge mensen in de leeftijd van15 tot 24 jaar het internet voor het nieuws. Van de Spaanse jongeren gebruikt 70% het internet als bron voor het nieuws en ook in Duitsland is deze groep groter dan in Nederland.
KPMG: “Nederlandse jongeren houden vergeleken met andere landen veel meer vast aan de traditionele bronnen, zoals de krant en ook in de hogere leeftijdscategorieën is de krant populairder dan het internet. Nieuwe, gratis kranten op tabloid formaat zullen in Nederland dan ook succesvol blijven. Voor de uitgever ligt de uitdaging vooral in de juiste mix van zowel traditionele als nieuwe media en daarin aandacht voor én regionale verschillen én verschillen in leeftijd bij de consument.”
Bron: KPMG
Ik denk dat in de jongere doelgroepen de traditionele nieuwsbronnen vooral worden gebruikt om de headlines te scannen en de ‘leuke’ stukjes te lezen. Bij echt interessant nieuws gaan ze vervolgens op internet achter de achtergronden van dit nieuws aan. Dus ook nieuwstechnisch zijn we volgens mij (eigenlijk al jaren) crossmediaal bezig.
En onderschat in deze uitkomsten ook de invloed van Sp!ts, Metro en sindskort ook De Pers niet. Een krantje lezen op het perron, waarbij vooral de strips Scribbly en Pakje Bakmeel worden gelezen.. wordt dat ook gezien als ‘de krant lezen’?
Very strange results – I agree how on earth did they ask the questions? Did they make a distinction between free and paid newspapers? Did they ask about on-line subscriptions to newspaper websites? I thought the ANP used a figure a while back that the average Dutch young adult read a newspaper article for a minute a week. And what do you define as “news”…Britney Spears shaving her hair off or candidates progress in regional elections? Not sure I would change my communications strategy back to in-depth articles in newspapers in order to reach young adults as a result of this research.
Ik heb zojuist het rapport opgevraagd bij KPMG en zal jullie het laten weten zodra ik meer informatie heb.
Tja, als ik al een regel lees: variërend van 18 jaar tot 65 en ouder.
Denk ik: wie schrijft deze persberichten? tot 65… en ouder…
Maar ik steun in deze Marina: 30% wel is 70% niet. En op zich denk ik dat we in Nederland best op een 30% zitten, zeker als je alle groepen (niet enkel hoger opgeleiden waar wij hier vaak aan denken) meeneemt. Juist door de opkomst van spits, metro en nu De pers zie je dat de krant wel zeer gewaardeerd wordt. Ik weet niet hoeveel van jullie veel met het OV reizen, maar daar worden dergelijke bladen genoeg gelezen, en is er ook behoefte aan. Hoewel de definitie van lezen altijd natuurlijk een ruime kan zijn (koppen snellen).
@Marine: ik ben het volledig met je eens. Ik heb de afgelopen maanden heel wat gegevens verzameld van heel wat mediabewegingen. Het is heel veel uitzoekwerk geweest. maar de conclusie is wel dat je wel heel gemakkelijk meerdere onderzoeken omtrent één onderwerp met zeer tegengestelde resultaten naast elkaar kunt leggen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!