IAB lanceert taskforce Search Engine Marketing
In de reacties op Marketingfacts werd hierover al eerder gespeculeerd maar vandaag is dan officieel naar buiten gecommuniceerd dat IAB Nederland de “taskforce Search Engine Marketing” heeft opgericht.
Het belangrijkste doel van deze taskforce is het verder professionaliseren van de zoekmachine marketing branche, waardoor adverteerders meer inzicht krijgen in zoekmachinemarketing. Belangrijke aandachtsgebieden voor de taskforce zijn richtlijnen mbt organic search en search advertising, coördinatie workshops & opleidingen, antispam & klikfraude en het verschaffen van branche-informatie. Initiatiefnemer van de taskforce is Gert-Jan Munneke, directeur van Traffic4u.
Eind maart zal de taskforce Search Engine Marketing voor het eerst bijeenkomen. Naast Traffic4u zullen de volgende IAB-leden gevraagd worden om daarbij aanwezig te zijn: Clearsense, eFocus, Gladior, Google, Ilse Media, Onetomarket, Reddion, Tribal en Yahoo.
Goed initiatief Gert-Jan en Marco, en hoort ook binnen het IAB.
Wij zullen in ieder geval aanwezig zijn.
Hoi Marco,
Met alle respect, ik kan me wel een critische houding voorstellen.
Onder de leden van de IAB zitten toch een aantal bedrijven die niet altijd volgende de spelregels sites hebben geoptimaliseerd voor zoekmachines. De vraag is wat je nu dan van deze bedrijven moet verwachten. Mogelijk hebben zij zich gebeterd en werken zij de laatste jaren netjes volgens de etiquette maar ik vraag me soms toch af of het niet meer een soort marketing-stunt is om een mooi verhaal richting nieuwe klanten te laten zien.
Daarnaast ben ik benieuwd of het initiatief iets is wat men “uit het hart” doet voor een betere samenleving en internetmaatschappij of dat het gewoon een strategie is om meer business te genereren. Ik ben bang het laatste en dan zal het “professionaliseren van de branche” toch enigszins vanuit eigenbelang gebeuren.
Ik benader het zo vrij negatief maar dat is gewoon op basis van wat ik om me heen heb zien gebeuren de afgelopen jaren.
Wellicht is het ook een idee om bij de bijeenkomst te denken over een soort concept als Thuiswinkel waarborg waarbij je de eisen opstelt maar jeje vervolgens ook als bedrijf kunt aansluiten en een logo kunt voeren. Deze moet dan vervolgens worden ingetrokken bij misbruik van de regels.
Veel succes in ieder geval (écht gemeend!) en Marco, nog gefeliciteerd als nieuwe voorzitter.
Bas: Eerlijk gezegd ken ik geen enkel bedrijf dat altijd volgens de spelregels heeft gewerkt. Jij wel?
Het heeft ook weinig zin om iedere keer achterom te kijken en oude koeien uit de sloot te halen. De markt wordt volwassen. Dat vraagt om eenduidige spelregels en wellicht zelfs een keurmerk om het kaf van het koren te scheiden. Laten we gezamenlijk die spelregels opstellen om in de toekomst problemen zoals we die kennen vanuit het verleden te voorkomen.
Dit geldt overigens niet alleen voor zoekmachine marketing. Ik denk dat er ook op het gebied van email marketing, affiliate marketing, viral marketing (of wom) en behavioral targeting (om er maar eens een paar te noemen) ook eenduidige spelregels moeten komen. Er ligt nog werk zat!
Lijkt me tijd worden, ook al heb ik dan nog geen uitnodiging gehad 🙂
Ben wel erg benieuwd wat hiervan moet komen, echt kwalitatieve richtlijnen qua SEO zie ik er niet van komen. Kan ook niet aangezien geen van de partijen zijn of haar werkwijze als “spam” gaat kenmerken natuurlijk en er zit nogal wat twijfelachtig spul tussen…
@Ulco: zijn jullie aangesloten bij het IAB? In dat geval zou je als SEM bureau ook een uitnodiging moeten krijgen voor de taskforce!
Het oprichten van een taskforce binnen het IAB is op zich een goed iets, maar zegt te weinig over zoekmachinemarketing in Nederland. Ik heb me inmiddels redelijk verdiept in de Nederlandse bedrijven die actief zijn op dit gebied en daarvan maken de genoemde IAB leden slechts een klein gedeelte uit. Dan zouden het weer de paar grote jongens zijn die de kleintjes opdragen wat zoekmachinemarketing eigenlijk zou moeten inhouden.
Neem bijvoorbeeld het punt “coördinatie workshops & opleidingen”. Binnen het IAB kunnen ze dat vast goed coordineren, maar landelijk zijn ze daar zeker niet de meest geschikte partijen voor.
Voor het IAB is het iets goeds dat er een taskforce komt, zolang ze maar niet gaan spreken voor de gehele Nederlandse zoekmachinemarketing branche. Misschien word ik in de toekomst ook nog wel IAB lid, maar voor de 1650,- lidmaatschap per jaar kan ik momenteel beter een internationaal congres bezoeken. Kun jij als nieuwe voorzitter niets aan dat bedrag doen Marco?
@Ulco, helemaal mee eens.
@Macro,
Ik denk dat spelregels te vrijblijvend zijn en dat je meer moet denken een keurmerk. Google heeft ook zijn webmaster richtlijnen maar toch houdt niet ieder bedrijf zich daar aan. Op het moment dat je met een keurmerk voor een bedrijf gaat werken en dit (regelmatig) toetst heb je een onafhankelijke controle. Er moeten dan ook wel echt acties/sancties komen op het moment dat een bedrijf zich niet aan de richtlijnen houdt (voornaamste misbruik vind ik zelf nog altijd cloaking).
Overigens moet het dan wel een echt certificaat/keurmerk zijn op basis van inhoud; niet zoiets als Overture/Yahoo die je alleen certificeert op basis van de omzet. Dat is me echt tegengevallen toen ik daar achter kwam. Dit kan stimuleren dat je je klant op extra kosten jaagt om als bureau gecertificeert te worden.
Ik ben heel benieuwd naar de resultaten van dit initiatief maar denk toch dat de achterliggende gedachte is dat een aantal bedrijven de markt een slechte naam heeft gegeven en dat men daar nu zelf last van heeft (en is geschrokken van de penalties van Google de afgelopen jaren).
Over het lidmaatschap van de IAB. Voor mij het feit dat er bedrijven lid zijn die klanten/zoekmachines misleid hebben reden genoeg om niet bij die club te willen horen.
Overigens zijn die oude koeien nog niet zo heel oud hoor. Het gaat niet alleen om het misleiden van de zoekmachines maar ook om het misleiden van klanten met “vaagheden” om zo toch hoge facturen te kunnen sturen. De focus ligt helaas bij veel bedrijven teveel op het geld i.p.v. de kwaliteit en dienstverlening.
Anyway, rotte appels blijven er altijd en misschien komt het allemaal nog wel een keer goed, maar dan niet alleen maar vrijblijvend denk ik. We houden het in de gaten.
Dank voor je suggesties Bas, nemen we zeker mee!
Btw, wie is nu Bas en van welk SEM-bureau ben je?
Hallo Marco,
Deze reacties zijn op persoonlijke titel. Ons bureau houdt ik er even buiten maar ik zal je even een mailtje sturen.
@Bas: ah, prima!
@Marco
Ben benieuwd of je de adverteerders ook betrekt bij de taskforce(in een reviewboard, whatever you name it). Die lijken me namelijk als doelgroep een belangrijke stakeholder in de ontwikkeling, kan suggesties en wensen aandragen etc etc.
@Alex: Goed dag je erbij bent. Heb trouwens vele positieve reacties op het initiatief gekregen.
@Iedereen: Ik ben van mening dat het IAB het juiste platform is om een dergelijke tast force onder op te richten. Zoals de mensen weten die aanwezig waren op de ledenvergadering, was een van mijn vragen/opmerkingen gericht op het feit dat het IAB moet nadenken over een constructie dat ook kleinere bedrijven in aanmerking komen voor lidmaatschap. Gelukkig deelde Marco deze mening.
@Mark: ik zou het fantastisch vinden als ook adverteerders IAB-lid worden en zich mengen in deze discussie!
Wordt er al actief een band gezocht met “de adverteerders”?
Moet de adverteerder lid zijn van een branche orgaan dat hen kennis en service verleent en een eigen verantwoordelijkheid heeft? Ik denk dat lidmaatschap niet vereist is en dat je de dialoog met de adverteerder juist zo laagdrempelig mogelijk moet maken.
Ik zeg, zorg voor een toetsing/adviesorgaan met enthousiaste adverteerders/vakmensen!
Om daad bij het woord te voegen stel ik me vast kandidaat vanuit Delta Lloyd.
@ Gert Jan en Marco : Goed initiatief. Net als vele andere ‘kleintjes’ zou ook InternetEffect zich wel willen aansluiten bij het IAB (en meedenken dus) maar de kosten en de armzalige belangenbehartiging op SEM / SEO gebied weerhield ons tot nu toe hiervan. Ontstaat nu wel beetje rare situatie: als je mee wilt praten moet je nu dus eerst nog even snel lid worden?
Wat opleidingen betreft: daar zijn er toch al vele van?
Maar in ieder geval goed dat het gebeurd.
Als zoekmachinemarketingbureau is Traffic Builders blij dat dit initiatief wordt genomen. Toch snap ik de scepsis die ook hier wordt geuit goed.
In het verleden heeft het IAB zoekmachinemarketing niet altijd de aandacht gegeven die het mijns inziens verdiende. Daarbij komt dat de gedragscode van het IAB omtrent ‘organic search’ vrijwel direct werd geschonden. Zonder de eerder genoemde oude koeien uit de sloot te willen halen, moet je hierdoor wel goed kijken naar de taken van een taskforce als deze. Persoonlijk denk ik dat het uitvaardigen van een kwaliteitsrichtlijn of keurmerk mede door het verleden een hoog schijnzekerheidsgehalte heeft in de optiek van velen. Ook mijn argwaan is gewekt, maar gelukkig ben ik een optimist 🙂
Ik ben dan ook blij te lezen dat een van de doelstellingen is het verbeteren van de transparantie in markt. Daar ligt volgens mij de meest schone taak voor een taskforce zoekmachinemarketing.
Cloaking e.d. trucs zijn bekend en zie je bovendien nog sporadisch, al helemaal niet meer bij de bekendere partijen gelukkig. Maar het zijn de vaagheden zo niet bewust gecreeerde mistbanken – die ook Bas aanhaalt in zijn post – die maken dat een groot deel van de opdrachtgevers zich een oor aan laat naaien. Zo verbazen wij ons nog minimaal eens per maand over verhalen van nieuwe klanten die bij het voormalige zoekmachinemarketingbureau gewend waren vele honderden tot duizenden euro’s per maand aan onderhoud te betalen omdat ‘ zoekmachines continue hun algoritme omgooien’, wat natuurlijk de grootst mogelijke onzin is.
De zoekmachinemarketingbranche moet nu eindelijk eens uit de sfeer van ’technisch trucje’ worden getrokken. Die black box moet transparant worden. Niet gemakkelijk nu elk zichzelf respecterend webdesignbedrijf claimt verstand te hebben van zoekmachinemarketing. Dit betekent dat de belangrijkste spelers in zoekmachinemarketing betrokken dienen te zijn, maar belangrijker nog is de betrokkenheid bij of wellicht zelfs zitting in de taskforce door de vraagzijde van de markt (opdrachtgevers/adverteerders).
Gert-Jan/Marco: is het een idee om voor een eerste zitting ook niet-IAB leden uit te nodigen zodat de initiatiefnemers het hoe en wat van deze taskforce kunnen toelichten? Vertrouwen in dit initiatief zou voor Traffic Builders in elk geval reden zijn zich nu wel aan te sluiten bij het IAB.
@marco
goed initiatief. Deel de mening van Keesjan wat betreft vertegenwoordiging SEM bij IAB. Wij zien nu ook nog niet echt waarom we nou lid zouden moeten worden. Zou ook niet leden uit de branche uitnodigen en wat Mark (hoi Mark!) suggereert zelfs adverteerders. Dan kunnen ze kennismaken en zien wat IAB op dit terrein doet of gaat doen en alsnog beslissen of ze nu lid willen worden ja of nee.
groet,
Ronald
Maxlead
Maar liefst 28 aanmeldingen voor de kickoff van IAB Taskforce Search vanavond. Belangrijkste agendapunt wat mij betreft: wat wordt de agenda van de taskforce search. Ben blij om te zien dat een groot aantal bureaus het serieus oppakken. Tot vanavond, ik zal in ieder geval de aftrap doen!
mmm? marco heb ik wat gemist? Toch vrije inschrijving voor niet IAB leden?
Keesjan: exacte voorwaarden voor de IAB taskforces zijn nog in voorbereiding maar in principe zijn deze alleen voor IAB-leden.
Ruim 20 aanwezigen waaronder vertegenwoordigers van bureaus, zoekmachines en mediabureaus. Doel van de avond was om in een open setting met elkaar discussiëren wat de bijdrage van de taskforce search kan zijn in het verder professionaliseren van de search branche. In mei wordt dit verder geconcretiseerd en zal het bestuur van de taskforce worden benoemd. Hierin zullen vertegenwoordigers komen te zitten van een SEM, adverteerder en zoekmachine. De sfeer was opbouwend en positief.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!