Hoe groot is het digitale universum eigenlijk?

6 maart 2007, 19:41

Hoe groot is het digitale universum eigenlijk?Vanmorgen stelde ik nog de vraag welke impact digitale media nu eigenlijk hebben op ons dagelijkse leven. Veel van de genoemde voorbeelden hebben te maken met het zoeken naar informatie. Daar waar we vroeger gebruik maakten van encyclopedieën, woordenboeken, telefoonboeken, gouden gids, etc. is nu alles digitaal beschikbaar en doorzoekbaar.

Interessante vraag is nu hoe groot het digitale universum eigenlijk is. EMC heeft daarover recentelijk de whitepaper The Expanding Digital Universe: A Forecast of Worldwide Information Growth Through 2010 (pdf) gepubliceerd vol met indrukwekkende cijfers (met dank aan Digimedia.be).

Zo blijkt het het digitale universum op dit moment ca. 161 miljard gigabyte groot (ter vergelijking: dit is ongeveer 3 miljoen keer de informatie in alle boeken die ooit zijn geschreven). De verwachting is dat deze is toegenomen tot 988 miljard gigabyte in 2010. En voor wie de impact van user generated content nog niet duidelijk was, maar liefst 70% daarvan is tegen die tijd afkomstig van gebruikers zoals jij en ik!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Erik Jacobs

    Tja, ‘als alle boeken in de wereld’ vind ik altijd een nogal manke vergelijking. In de eerste plaats omdat i.p. een encyclopedie op een diskette past. Maar probeer de informatie en foto’s e.d. van de Winkler Prins maar eens op een diskette te pleuren. Bovendien telt het niet de hoeveelheid dubbele informatie. Bovendien is het niet zinnig een avi-tje van een film uit te printen, dat geeft bergen en bergen onleesbare informatie. De hoeveelheid informatie in boeken is niet een op een te meten met de digitale informatie. Dit geeft een scheef beeld, het suggereert dat digitaal meer informatie beschikbaar zou zijn dan offline, wat natuurlijk pertinente apekool is.


    14 maart 2007 om 13:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!