Online mediabestedingen in VS op recordniveau
De uitgaven aan online advertenties in de VS zijn in 2006 met 34 procent gestegen naar 16,8 miljard dollar. Dat hebben branche-organisatie IAB en onderzoeksbureau PricewaterhouseCoopers (PwC) eerder deze week bekend gemaakt.
Volgens de onderzoekers wijzen alle tekenen erop dat ook traditionele adverteerders steeds vaker voor het internet kiezen. Zoekmachine Google verdubbelde vorig jaar zijn winst dankzij gestegen inkomsten uit advertenties. Traditionele media als dagbladen, tijdschriften en radio- en televisiestations zien hun inkomsten uit advertenties juist teruglopen aldus het persbericht.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee welke bestedingen in de VS wel en niet mee worden genomen. Zoals eerder aangegeven geven de online mediabestedingen in Nederland geen compleet beeld. Voor 2006 registreerde Nielsen Media Research in Nederland een totaal bedrag van 137 miljoen euro. Dit is echter zonder de bestedingen aan o.a. Google en Yahoo die in landen als Nederland de cijfers niet aanleveren.
“Ik heb eerlijk gezegd geen idee welke bestedingen in de VS wel en niet mee worden genomen.” Nou, dan ga je als lokale IAB-baas maar ’s even naar de US om dat uit te zoeken . . .
Haha, die vraag staat al uit Peter 😉