Randstad vindt zijn weg online

14 maart 2007, 06:55

Schreven we eerder dat Randstad zijn weg naar Second Life had gevonden, komen ze nu met een grappige YouTube video gekoppeld aan een campagne van de nationale carrièrebeurs en de nationale carrièrecheck. De laatste is een programma dat men samen met RTL opgezet heeft.

Het is goed om te zien dat Randstad het medium zeer serieus aan het nemen is. Niet zoals de meeste partijen ‘iets doen’ in Second Life, maar meteen een virtuele banen site erbij doen. Ongeacht of ze nu een fooi betalen voor zo’n virtuele baan of niet. Immers, ze proberen tenminste iets méér te doen dan gemiddeld.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

6 Reacties

    chi666

    @Dylan, tja, nu zijn Unix mensen een unieke doelgroep, maar ik mis de humor geheel. Is volgens mij veel meer mee te doen. En ook de kwaliteit, zeker van de unix pop, is niet echt dat ik zeg: professioneel. (je vroeg om een mening).

    Zoals ik al zei: het is een unieke doelgroep, maar volgens mij is er veel meer mee te doen dan dit.


    14 maart 2007 om 07:21
    Dylan

    Bedankt voor je mening!

    Maar wat ik vergeten te vragen was, wordt dit de nieuwe manier van werven (en een succesvolle)? We kennen natuurlijk allemaal het filmpje van Rhinofly. Deze is uiteraard beter en effectiever opgezet dan mijn voorbeeld (www.unixrules.nl), maar dat is te verwijten aan het gebrek van kennis en geld.


    14 maart 2007 om 07:27
    Steven

    Leuk bedacht én knap vormgegeven die Randstad-omgeving in Second Live. Ben er zojuist even heen geteleporteerd (nooit gedacht dat ik deze zin ooit zou schrijven..) en ben daar wat andere dolende zielen tegengekomen. Voor een SL-leek als ik een bizarre ervaring! Maar goed, leuk gedaan dus Randstad. Minpuntje aan het geheel, de virtuele service van de aanwezige virtuecedenten haalt het lang niet bij die van hun first life collega’s. Op mijn vraag wat het virtueel banenplan nou precies inhoudt, werd me gezegd om 10 uur terug te komen. Een hartelijk welkom en een virtueel kopje koffie kon er niet vanaf. Erg jammer, want het echte kopje verse koffie dat zojuist door een echte collega op mijn echte bureau is neergezet, smaakt weer hemels. Moet alleen nog een wolkje echte volle melk in!


    14 maart 2007 om 07:31
    chi666

    @Dylan: Geld? weet ik niet. Dat filmpje van Rhinofly was ook niet zo duur, en je kan ze natuurlijk zo inschakelen!

    Is dit de nieuwe manier van werven? nee. Er is geen ‘dit is het’ antwoord. Het gaat er om dat je goed omgaat met bepaalde zaken. Zoals Steven hierboven omschrijft is het Randstad ook nog niet in alle facetten goed gelukt. Maar ze porberen het. Filmpjes kunnen aardig zijn, maar moeten wel iets toevoegen. Seth Godin schreef hierover laatst een mooi stuk op zijn blog.

    Imtech is nu bezig met een ‘geïntegreerde’ campagne.

    Uiteindelijk is alles maatwerk en moet je je afvragen wat voor je specifieke doelgroep werkt. Ik adviseer regelmatig om google adwords in te zetten aan recruiters, een voor hen onbekend terrein. Maar voor unix specialisten werkt dat weer niet, want die zijn extreem ad-mijdend. Zoals ik al zei: het is maatwerk.


    14 maart 2007 om 07:55
    Gerben Mak

    Briljant, kan niet anders zeggen. Heb respect voor het lef van het Randstad management, alleen door te durven vallen en opstaan leer je als onderneming deze nieuwe media in te zetten.


    14 maart 2007 om 10:55
    Ronald

    @ Dylan en Bas,

    Bas heeft gelijk, de Rhinofly film is een non-budget productie.

    Of het “de” manier van werven is betwijfel ik ook, het is geen ei van columbus of gouden formule. Het is in ieder geval wel een manier om beter de ziel en cultuur van je organisatie weer tegeven. Zeker als je het afzet tegen budget-verslindende personeelsadvertenties in gedrukte media waar je met huisstijl-elementen en copy dat moet proberen duidelijk te maken. Video biedt de mogelijkheid om andere zintuigen aan te spreken en een prikkelender boodschap te bieden en – minstens zo belangrijk- het te laten zwerven over het net. In ons geval wilden we flashdesigners en aan-internet-verslingerden bereiken. Dat is gelukt met die video, een personeelsadvertentie of jobboard posting was zeker niet zo effectief geweest.

    Daarnaast speelde dat we voor onszelf een case wilden hebben waarmee we aan opdrachtgevers duidelijk kunnen maken dat dit een effectieve uiting kan zijn in je wervingsstrategie.


    16 maart 2007 om 11:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!