Betaald bloggen bij DAG

18 maart 2007, 19:42

Binnenkort verschijnt DAG, na Spits!, Metro en De Pers, de vierde gratis Nederlandse krant. Zoals eerder aangegeven is DAG een samenwerking tussen KPN en PCM en is in ieder geval Edwin Tromp (ex-Talpa) aangetrokken als één van de mensen die het cross-mediale concept moet gaan uitrollen.

Aangezien ik sinds enkele weken geen Adformatie meer ontvang (zal jullie de details besparen), lees ik zojuist pas op narrowcasting.blieb.nl een interessante quote van Joris van Heukelom (KPN) in een interview in Adformatie over DAG:

(…) We gaan dingen rechtstreeks van het internet in de krant zetten. Bloggers die de krant halen, krijgen betaald. Als opstapje naar het ‘journalistschap’. Verder willen we via een democratisch principe, online of mobiel, het volk laten kiezen welke topics ze door onze onderzoeksjournalisten uitgezocht willen zien. Je zou het ‘user driven journalism’ kunnen noemen. Zo kun je DAG personaliseren. Met je eigen nieuwsselectie en je eigen voorkeuren. Daardoor wordt de online-omgeving relevanter. (…)

Klinkt goed en ik zal DAG dan ook met belangstelling volgen!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

13 Reacties

    Selwyn

    Dan krijgen we dus weer een krant met content waar niemand op zit te wachten. Ok, het is gratis, maar we zijn vooralsnog te betalen voor kwaliteit.


    18 maart 2007 om 19:59
    lbroekman

    Geen Adformatie meer Marco? Ondanks die eerdere lofzang?


    18 maart 2007 om 20:25
    Jelle Bos

    Ja ik las het ook Marco (maar dan wel in de Adformatie 😉 ) Vind het zeker een interessante ontwikkeling!

    @Selwyn: waarom zit niemand hier op te wachten? Ik denk juist dat je door deze aanpak meer betrokkenheid bij je product kan creeeren (met knipoog naar brandgagement). Iedereen vind het toch leuk om in de krant te staan? Natuurlijk moet het wel inhoud hebben…


    18 maart 2007 om 21:45
    Ralph Ruyters

    Met ’t op deze manier vermarkten van content smelt alles weer mooi samen…, in ieder geval niet naar mijn smaak. Mooi podium voor de blogger die de krant haalt, idd. inkomsten uit UGC voor de kanaalhouders, klinkt beter dan Spits en Metro, maar waar zit de winst ‘um nou in voor de lezer…? Dat ie gratis is en z’n nieuws kan personaliseren..? En hoeveel lezers personaliseren straks, heeft de massa ’t concept wel door en hebben we over 3 jaar nog steeds zin om energie te steken in ’t vergroten van onze persoonlijke relevantie…? Of laten we ons toch weer liever serveren door een ‘betrouwbare bron’..moe geworden van alle mogelijkheden.

    Commerciele vingers aan de krant…misschien klink nu heel ‘way-back-in-time’…maar we zouden iets zorgvuldiger om moeten gaan met nieuwsbronnen. Het hele concept is dus top, …wanneer je de factor ‘geld’ weglaat. Maar ja, misschien moet iemand mij maar ‘ns uit die droom helpen..;)


    19 maart 2007 om 07:39
    Marc van Ogtrop

    De zin “als opstapje naar het journalistschap” doet wel weer wat paternalistisch aan. Als je als blogger goed je best doet kun je misschien nog wel eens een echte journalist worden. En dat moet je toch willen.


    19 maart 2007 om 08:14
    Feeder

    Ho ho, gaan we Kluwertje bashen? Komen anders wel de beste bloggers vandaan!


    19 maart 2007 om 08:30
    media

    Komen daar bloggers vandaan? Geloof er geen bal van! 😉


    19 maart 2007 om 11:37
    rob beemster

    Marco, natuurlijk hoor jij een abonnement te hebben op Adformatie. Ik kan je verblijden: heb even aan wat touwtjes getrokken en je abo is geregeld!


    19 maart 2007 om 13:15
    Gijsbregt

    Lees mijn eerdere posting, waar Marco terecht naar verwijst. Dit wordt een echt crossmediaal product. Bloggersnieuws laat zich bij uitstek personaliseren. Zeker naar bijvoorbeeld treinreizigers, al dan niet ingelogd op een hotspot in de trein. Als je bloggen breder ziet (vloggen met je mobiel) dan is de stap helemaal makkelijk gemaakt: van mobiel naar mobiel, van mobiel naar internet (vaarwater skoeps) of van mobiel naar trein-TV. Het niet bewegend beeldmateriaal of de goede artikelen redden het dan naar het bereiksmedium: de krant.


    19 maart 2007 om 14:09
    media

    @Rob: helemaal top en ik ben blij dat ze in ieder geval bij de adfo nog luisteren naar hun abonnees; nu Kluwer nog!

    @Gijsbregt: intentie is goed, ik hoop dat ze het beter oppakken en uitrollen dan De Pers want daar had ik ook meer van verwacht moet ik je eerlijk zeggen. Valt dus blijkbaar nog niet mee om een nieuwe gratis krant in de markt te zetten.


    19 maart 2007 om 14:13
    Marc

    @Marco Het verzacht de pijn natuurlijk niet maar wat dacht je als je bij Adformatie werkt en je moet contact onderhouden met Deventer 🙂 Goed om te horen dat dat papieren ding nog steeds in een behoefte voorziet.


    19 maart 2007 om 15:07
    evroekel

    @Rob: Zou je ook eens die hele verlenging onder de loupe nemen? Ik krijg een persoonlijke gebruikersnaam en pincode toegestuurd, login en ik kom op een volstrekt leeg formulier binnen waar ik als nog de hele rimram kan invullen. Lekkere service 🙁 Waarom niet op minst mijn NAW-gegevens en geboortedatum invullen?


    23 maart 2007 om 14:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!