Google in de affiliate marketing?
Dinsdag werd bekend dat Google Pay-Per-Action (PPA) Advertising op het content network officieel in bèta beschikbaar is gekomen voor adverteerders en publishers in de Verenigde Staten. De eerste tests met PPA advertenties (en uiteenlopende resultaten) vonden reeds in juni van het vorige jaar plaats.
Bij PPA hoeven adverteerders pas te betalen als een bezoeker ook daadwerkelijk converteert. De adverteerder kan daarbij zelf aangeven wat een conversie is, zoals een aanmelding voor de nieuwsbrief, een brochureaanvraag of daadwerkelijk een online verkoop. Er is dus sprake van een ‘no cure – no pay’ principe en daarmee ontstaat een bijzonder interessante nieuwe mogelijkheid voor adverteerders binnen het inhoudsnetwerk van Google. Niet relevante clicks of te dure vertoningen behoren met PPA tot het verleden. Bovendien worden de mogelijkheden voor het plegen van klikfraude sterk beperkt.
Aan de andere kant betekent dit voor andere affiliate marketing partijen dat zij er een geduchte concurrent bij krijgen. Ondanks dat niet alle sites in het netwerk van Google van hoge kwaliteit zijn, is het potentieel er wel degelijk! De vraag is dan ook of Google andere affiliate netwerken met deze stap uit de markt zal gaan drijven. Kortom: moeten partijen als TradeDoubler, TradeTracker en Ad Pepper hun borst nat maken?
PPA Advertising
Met de komst van PPA advertenties voegt Google een derde betalingsmodel voor adverteren op het inhoudsnetwerk toe. Naast het bekende CPC-model is het ook al enige tijd mogelijk om op specifieke websites te adverteren op basis van CPM door middel van Site Targeting.
PPA advertenties concurreren overigens (nog) niet met de andere twee mogelijkheden. Eigenaren van websites met een Adsense account die willen testen met PPA advertenties moeten daarvoor extra advertentieruimte op hun website creëren en kunnen vervolgens zelf kiezen uit de beschikbare advertenties. De eigenaar van de website bepaalt dus uiteindelijk zelf welke advertenties worden vertoond. Daarbij kan per vertical of onderwerp gekozen worden uit tekstadvertenties, banners en tekstlinks. Deze laatste is ook nieuw bij Google.
Adverteerders die via AdWords campagnes hebben in de Verenigde Staten en geïnteresseerd zijn in PPA Advertising kunnen zich hier aanmelden.
Braak! Sorry hoor. Hier wordt amper aandacht geschonken aan affiliate marketing en dan als google het heeft wel aandacht er aan geven, bah.
Een en ander zal ondermeer afhankelijk zijn van de betrouwbaarheid van de tracking, de vergoedingen per lead/action en op welke wijze en in welke vorm het promotiemateriaal in te zetten is en de wijze en snelheid van keuring en uitbetaling.
Allemaal factoren die voor een publisher meespelen in de keuze van het netwerk dat wordt ingezet. Als ik nu zie met welk gemak eventueel dubieuze publishers hun account kwijtraken bij Google zullen veel waarschijnlijk toch voor de zekerheid van de bestaande netwerken kiezen.
PPA is een interessante extra vorm voor adverteerders én website-eigenaren, omdat website-eigenaren kunnen kiezen wat voor hen het meeste opbrengt.
De mogelijkheden van klikfraude worden inderdaad beperkt. Maar aan de andere kant kost het verwerken van sales ook extra tijd (bijv. BKR-notering nagaan, stuurt iemand het pakket terug ivm de Wet verkoop op afstand, etcetera) en zullen er ongetwijfeld ‘boefjes’ proberen om door middel van fictieve leads of sales ook extra inkomsten te genereren.
Je ziet dat veel partijen proberen om minder afhankelijk van Google te worden. Testnet heeft een eigen soort Adwords, maar ook AdPepper heeft zoiets (wat schijnbaar ook gebruikt wordt door Yahoo in Panama). En zelfs een bedrijf als Marktplaats is aan het onderzoeken op welke manier ze minder afhankelijk kunnen zijn van inkomsten via Google.
Alleen geen van de affiliatepartijen heeft zo’n groot netwerk als Google. Dus, ja, ik denk dat affiliatebedrijven hun borst nat mogen maken.
Als je bij de affiliatepartijen een campagne plaatst dan vindt er overleg plaats over een lead of saleprijs die goed zal werken. Dat stukje advisering over prijs draagt bij aan een betere plaatsing van de campagne. Natuurlijk draagt een hoge lead/sale prijs bij aan het aantal plaatsingen. Alleen heeft dat wel nadelige effecten op je portemonnee.
Ik verwacht bij Google op dit prijsmodel de eerste tijd een hoop cowboys waarbij leadprijzen erg laag zullen zijn.
PPA is een goede ontwikkeling. Te vergelijken met no cure no pay, wat vooral veel gebruikt wordt in de advocatuur.
Echter moet er wel een goed systeem worden ontwikkelt waarbij de kosten niet de pan uitreizen voor de gebruiker.
Ik verwacht, net als Admanager, dat vooral de pioniers zich op dit vlak zullen melden. Hopelijk worden zo een groot aantal bugs eruit gehaald, en verbeteringen toegevoegd.
Het is sowieso een ontwikkeling die ik, en velen met mij, goed in de gaten zullen houden.
Met een lage CPL zal een adverteerder over het algemeen niet geplaatst worden door webmasters en dus denk ik dat lage leadprijzen – zoals admanager hierboven aangeeft – niet zullen bijdragen aan de opkomst van Google als affiliate netwerk.
Edoch, ik zie nog niks geen nieuwe mogelijkheden in mijn AdSense account, iemand al gezien hoe het mogelijk is om als exploitant aan te melden?
@ Ruud,
CPA is alleen nog actief in USA, misschien dat dat ermee te maken heeft?
Ik zag het net ja, was weer te enthousiast 😉
Je kon er op wachten. Eindelijk is het dan zover. Ik denk dat het juist een positieve ontwikkeling is voor de affiliatenetwerken. Nu Google ‘erin stapt’ vind iedereen die voorheen argwanend naar affiliatemarketing keek deze vorm van marketing waarschijnlijk ineens cool. M.a.w.; Google voedt de markt op en affiliatenetwerken kunnen hier op in springen. 2007 – het jaar van de echte doorbraak van affiliatemarketing?
Ho ho, maak nu aub niet dezelfde fout als velen dat Google de maatstaf zou zijn of de initiator van bepaalde modellen. Veel mensen kijken helaas niet verder dan Google en denken dus dat Google het wiel heeft uitgevonden terwijl ze het alleen maar nagemaakt hebben.
CPA/CPL en affiliatemarketing bestaan al jaren en de bestaande netwerken zijn tot op heden helemaal niet afhankelijk van Google.
Maar zoals Langace ook al aangeeft krijgen we nu al snel weer overal de media aandacht en lofzang dat CPA zo’n geweldig model is OMDAT Google zich er nu ok mee bezig gaat houden.
Trouwens; terminologie..?
Affiliate marketing
Volgens mij zit Google vanaf het begin van AdSense al in affiliatemarketing. Affiliatemarketing is namelijk niets meer dan marketing waarbij je gebruik maakt van affiliates (veel verschillende partners dus).
Performance based marketing
Is niets meer dan een manier van ‘afrekenen’. Bijvoorbeeld: CPC; betalen of ontvangen per click, CPL; betalen of ontvangen per lead (bijvoorbeeld een inschrijving op een nieuwsbrief of informatieaanvraag), CPS; betalen of ontvangen per sale (verkocht product)
Google heeft sinds de start van AdSense haar eigen affiliatenetwerk opgebouwd en rekent af door middel van performance based marketing. Voorheen alleen CPC, maar nu dus ook breder met meer mogelijkheden. Is de titel van dit artikel wellicht dus fout gekozen?
Sluit me aan bij Langace en Kasper Katje.
Met alle respect maar de reactie van Corné “PPA is een goede ontwikkeling. Te vergelijken met no cure no pay, wat vooral veel gebruikt wordt in de advocatuur.” zegt natuurlijk alles. Het nieuwe model van Google vergelijken met de advocatuur terwijl in Nederland partijen als Netdirect, Daisycon en Testnet al vele jaren werken volgens CPA.
Ik ben wel benieuwd of Google zich op Leads gaat richten (nieuwsbriefaanmeldingen en brochure-aanvragen) of ook echt op Sales, en hoe ze omgaan met fake leads en afkeuringen.
Zeg Eric en Kasper, doe eens even gezellig mee 🙂 Voel je je niet blij? Als wij er niet waren geweest, zou Google nooit in affiliatemarketing zijn gestapt.. Wat wij al jaren proberen door te laten dringen, doet Google in een klap; Affiliatemarketing op de kaart zetten. Daar kunnen wij als publishers toch alleen maar van proviteren?
Ik ben het met jullie eens; nu Google het erover heeft is het ineens een hot item en daarvoor niet. Maar zo werkt het nu eenmaal. Gelukkig hebben wij het bij het rechte eind en zijn niet zo kortzichtig als mensen die hier nooit in geloofden? 😛
Oh, ik ben op zich ook uiterst tevreden met het nieuws van vandaag hoor, en zeker dat van AOL.
Des te meer aandacht en netwerken, des te meer adverteerders en campagnes dus 2007 zou toch wel degelijk het jaar van de affiliatemarketing kunnen worden en de definitieve doorbraak van performance based afrekenmodellen.
Persoonlijk vind ik dit een zeer goede ontwikkeling en een slimme zet van Google. Naar mening zal dit absoluut niet affiliate marketing in de weg zal gaan zitten. Wil een online marketeer het maximale volume uit zijn uitingen halen, dien je immers alle beschikbare bronnen van traffic in te zetten. De wijze waarop afgerekening plaatsvind is hierbij een tweede naar mijn mening.
Het zal inderdaad zoals Kasper al aankaart eerder een must worden voor andere partijen om hun afrekening ook op dergelijke wijze aan te kunnen bieden. Dit vind ik zeer positief. Voor een adverteerder is dit uiteindelijk het minst risicovol en het meest interessant. Het moet nog wel blijken of een Google campagne op basis van dergelijke afrekenmodellen net zo veel volume kan creeeren dan bijvoorbeeld een Tradedoubler of een Affiliates.nl.
Dit is zeker iets wat ik ga uitproberen.
Grappig om te zien dat berichten over affiliate marketing andere mensen en andere reacties opleveren. Langace, zou graag iemand willen die goed en objectief kan schrijven over affiliatemarketing (in Nederland), dus als je iemand weet!
Dat was inderdaad ook een mooi inzichtelijk artikel van Thomas.
Er gebeurd inderdaad een heleboel, mede omdat het een zeer actieve markt is in de zin van contact tussen adverteerders en/of netwerken en de publishers/affiliates. Zowel over veranderd/nieuw promotiemateriaal als over startende of stoppende campagnes en de bijbehorende (wijzigende) vergoedingen.
Ik zou zeggen, geef Kasper een inlog. Hij kan goed schrijven, kent de klappen van de zweep en zit er nog steeds midden in. En objectief? Hij kraak ook mij wel eens af.. dus objectiever krijg je het niet.
Kasper, je bent nog steeds welkom als blogger op Marketingfacts!
Een van de positieve dingen die ik zie is dat Affiliate Marketing nu eindelijk door de grote massa serieus genomen gaat worden, aangezien er nu een (in ieder geval in de perceptie van de grote massa) een A-merk aan vastzit. Aan de andere kant, je loopt ook het risico dat (nieuwe) adverteerders en publischers zich massaal op de Google trein springen zonder zicht te realiseren wat Affiliate Marketing is en welke factoren van belang zijn voor een goed converterend affiliateprogramma.
‘Pure’ affiliate CPL/CPA links vragen een andere integratie dan Adwords tekst links. Naar mijn idee wordt Adwords nog veel gebruikt als strategische vulling van pagina’s, om de bezoeker maar tot een click te dwingen. Bij het plaatsen van een CPL/CPA advertentie zou de siteeigenaar toch iets meer moeite moeten doen.
Een CPA/CPL lead model heeft ook een belangrijke nadeel, dat eigenlijk al vanaf de introductie van CPA/CPL bestaan en dat ik niet 1-2-3 opgelost zie worden, nl de eeuwige discussie(s) over het terecht of onterecht afkeuren van een leads.
Het gevaar voor bestaande affiliatebedrijven schuilt denk ik in de mogelijkheid dat Google websites kan dwingen OF van Google CPL/CPA producten gebruik te maken, zoals ze nu ook doen met Adsense, of uitsluitend te kiezen voor bestaande affiliatebedrijven, dus bestaande affiliatebedrijven uitsluiten van websites.
Maar op het eind van de dag is het succes van affiliateprogramma afhankelijk van de inzet en inventivitieit van de websiteeigenaar en de transparantie van de adverteerder.
Go Kasper, Go Kasper.. (al heupen wiegend ronddraaiende bewegingen met je armen maken) 😉
Op dit moment weiger ik CPL / CPC / etc. campagnes en wel om het feit dat adverteerders denken dan goedkoper uit te zijn en hun campagnes totaal niet aanpassen in vergelijking met een ‘gewone’ CPM campagne.
Op het moment dat adverteerders ook daadwerkelijk uitingen gaan produceren die klikken aantrekkelijk maken en waar dus zowel voor de adverteerder als het medium een positieve opbrengst aan vastzit heb ik geen probleem met CPL / CPC / etc. campagnes.
Nu komt het mij doorgaans over als ‘pleur jij effe een miljoen banners in je systeem voor me en ik betaal je alleen als je klikvolk hebt’ waarbij de opbrengst voor mij te verwaarlozen is omdat naast en waanzinnig onaantrekkelijk uiting ze ook nog eens met een laag bedrag aankomen. En iedereen maar voorbij gaan aan het feit dat een miljoen impressies ook exposure genereeerd.
@Karian,
Je hebt helemaal gelijk. Een half jaar geleden zg je regelmatig reacties verschijnen op emerce/ hier waar een flaterende onkunde uit sprak van -veelal beginnende – online marketeers. ” Beter voor jou, en beter voor mij”. Dat soort onzin.
Affiliate marketing is zeker interessant, maar dan wel op de terms van de partner (exploitant). Wat doen we met herhaalaankopen? Last cookie counts, welke andere kanalen zijn er om te bestellen? Bouwen we een merk of zijn we white-of blue-labelled samen aan het verkopen? Draait de campagne exclusief bij de exploitant, of draai je breder, ook met andere media? Zorg je voor een goed admanagement systeem met continue nieuwe uitingen, waarin je ook frequency-capped, inspringt op umfeld en actualiteit?
Last but not least.. er is ‘more then meets the eye’ . De goede niet te na, komt het vaak voor dat campagnes in bulk gaan concurreren met je eigen google-ads, worden uitgezet of Linkfarms (357.net ), meedraaien in yieldmanager en-of andere spyare/browser hijackers. Wie denkt er werkelijk dat je op een eCPM van 0,30 met een leaderboard op de grote portals komt te staan? Ik durf te stellen dat 50% van je bezoek /sales uit een hoek komt die je never, nooit verwacht had.
EOF
@ M. Roelofs :
Onverwachte hoek is zeker waar. En dat maakt het voor mij soms ontzettend moeilijk. Adverteerders die mij van te voren aangeven niet aan CPM te doen hebben doorgaans een enorm lage click through rate en daar verdien ik nagenoeg niks aan. Adverteerders waar ik dan weer een CPM adviseer omdat het een statische uiting betreft die niet aantrekkelijk lijkt voor een doorklikker halen enorme klikratio’s en die had ik beter iets anders kunnen adviseren.
Wat dat betreft is voor mijn medium bannering / online reclame nog steeds lastig in te schatten.
Wat Google betreft: hier krijg ik dan weer relatief enorm veel kliks op. En door de site targeted advertenties verschaft het een aantrekkelijk maandinkomen als ‘extraatje’. Voor mij schuilt alleen steeds vaker het gevaar dat mijn huidige adverteerders ook op Google adverteren en zij daar tegen een lager tarief adverteren waarbij ik steeds vaker de competitive ad filter inzet. Het zou jammer zijn als adverteerders slechts voor Google gaan kiezen en niet meer met een site owner overleggen en een daadwerkelijk strategische advertentieplaatsing overwegen.
@Karian, Wat je eigenlijk zegt… “Mijn leden doen zoweinig en hebben geen interesse in de aangeboden reclame dat het voor mij rendabel is om CPA in te zetten”.
Want: BV INGCard zet CPM, CPC en CPA acties weg met de zelfde banners, en zo zijn er tig voorbeelden. Ik denk dus niet dat het gaat om een lage CTR door dat affiliate banners minder zouden zijn.
Het zou ej aan het denken moeten zetten over je bezoekers, en dus misschien beter aansluitende advertenties die op CPA basis draaien in moeten zetten ipv van het kiezen voor de hoogste vergoeding.
Ook je laatste opmerking laat zien dat je vooral bezig bent met je eigen wereld en toch vooral de CPM deals wil hebben ook al levert dat (blaakbaar!!) de adverteerder niks op.
Laten we ook niet vergeten te kijken naar de markt en aanbod. Google heeft in the US misschien wel een triljard pageviews inventory. De hele inventory aan traffic in grote markten als the US of China (zag bij de Ad:tech een affiliate netwerk met maandelijks 1 miljard bereik) is vele malen groter dan hier, het draagvlak voor prijsmodellen als PPA, CPA, CPL what have you not, daarmee ook..
Langace: je leest niet wat ik bedoel 🙂
En tuurlijk ga ik voor inkomen, hier moet ik van eten. Veel is bespreekbaar, maar als iemand mij vraagt 1 miljoen banners in te zetten en daar €0.03 per klik voor te geven dan heeft deze adverteerder zijn kosten puur door de exposure er al wel uit.
En mijn leden zijn idd weinig geinteresseerd in reclames, dat staat voorop. Om hun interesse te wekken is wel een interessante, niet standaard uiting nodig. En die worden te weinig aangeboden imho.
En ik kies niet voor de hoogste vergoeding, dan zou ik namelijk heel wat meer vragen dan €1 CPM 😉
Tuurlijk ben ik eerst en vooral bezig met mijn eigen wereld, wie niet? En kom niet aan dat jullie eerst aan een ander en een hoger doel denken. Dit neem je mee in overwegingen maar is uiterst zelden je hoofddoel.
Lees nu mijn eerste post nog eens: ik weiger anders dan CPM te doen op het moment dat mijn adverteerder niet geinteresseerd is in de doelgroep waar hij uiteindelijk zijn advertentie laat zien. Een CPC/CPL/CPA campagne is geen probleem op het moment dat er naast effort van mijn kant ook effort vanuit de adverteerder wordt tentoongespreid.
Ik zal het toch eens seriees gaan overwegen.
Gezien de fanclub die je hier al hebt zou ik dat zeker maar eens doen 🙂
Karian, we hebben in het verleden wel eens kort gesproken over de advertentie invulling op PF.
Wanneer je CPM krijgt aangeboden tegen een redelijke prijs en je weet je maandelijkse pageviews dan is dat vaak de meest efficiënte keuze: de banners draaien wel, de pageviews en dus de inkomsten komen wel en je weet ongeveer hoeveel je kunt verwachten.
Volkomen begrijpelijk dus. Maar daar kijk je dus blijkbaar niet naar de effort en/of interesse van de adverteerder dus waarom bij CPA/CPL wel?
Belangrijkste is in mijn ogen dat de uitingen bij je doelgroep passen, en daardoor ook nog minder irritatie wekken, en dat kan je via affiliatenetwerken vaak heel mooi zelf bepalen (iPod, jongerenreizen, prijsvragen) en uitkiezen en vervolgens vaak ook nog wel onderhandelen met het netwerk of de adverteerder.
Er is dus een heleboel mogelijk wat wellicht meer voor PF zou opleveren maar ook haar leden, het is gewoon eens een campagne testen en zien wat de CTR en opbrengst daarvan zijn t.o.v. de CPM vergoeding.
Persoonlijk vindt ik Google een grote aanwinst voor onze markt. Er zullen veel meer adverteerders op de diensten en producten afkomen. Ik vraag me alleen af of google erin zal slagen om genoeg adverteerders tevreden te houden. Het aanbieden van een lead campagne is meer dan alleen beschikken over websitepartners en de juiste tools.
Voor ons voldoende USP’s om de klanten naar ons te trekken i.i.g.!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!