YouTube rivaal in de maak
Het monopolie van YouTube op de online video distributie markt is vele mediaspelers een doorn in het oog. De concurrerende videosites zijn geen match voor YouTube. Enkele grote bestaande mediabedrijven zijn al maanden bezig om een gedegen alternatief in de markt te zetten. De roddels over wie wel en wie niet meedoen lopen al een tijd. Nu echter meldden oude en nieuwe media dat de deal vandaag bekend gemaakt zal worden. Newscorp en NBC zijn de drijvende krachten. Viacom springt telkens aan boord en er dan weer vanaf, maar ook Sony zou meepraten. Het gaat om een serieus project waar de vier founding fathers ieder $ 25 miljoen in zouden stoppen. Nog niet duidelijk is het of er een YouTube-achtige portal site komt of dat het gaat om een online video player die op andere sites geplaatst zal worden.
Duidelijk is dat de content owners het heft in eigen handen willen houden bij de online logistiek van de video’s (opslag en distributie). Daarmee zetten de traditionele media ook in deze “nieuwe” wereld een voorwaartse stap in de video content value chain.
De vragen die rondom dit project hangen zijn tevens de reden van de lange weg naar het kraambed van “MeTooTube”. Zo zijn er bestaande contracten (denk aan MySpace en Google of Viacom en Joost). Ook zijn de founding fathers feitelijk elkaars concurrenten. Daarnaast zijn de mediagiganten voor hun bereik online ook weer grotendeels afhankelijk van andere online reuzen zoals Microsoft en Yahoo. Microsoft probeert met Soapbox zelf YouTube te klonen en ook Yahoo komt met een eigen user generated content kanaal. Belangrijk bij alle nieuwe initiatieven is dat Digital Rights Management met hoofdletters wordt geschreven. Daarmee wordt in feite het web 2.0 element uit de vergelijking gehaald en lijkt mij weinig waarde over te blijven. Downloaden kan immers al via iTunes of via BitTorrent. Toch kan het geen kwaad om een echt alternatief naast YouTube neer te zetten, al zou ik dit liever vanuit de kracht van innovatie zien dan vanuit de kracht van het oude geld.
Met de nu officiële launch komen er alleen nog maar meer vragen bij: waar zijn Disney, CBS en Viacom? De laatste bij Joost, CBS date met YouTube. En mijn laatste punt blijft overeind: waarom zouden de webTV-kijkers alleen maar professioneel gemaakte content willen?
Feit is wel dat het TV kijken op het internet een volgende fase in gaat.