Slechts één magazine in voorronde Big Idea Contest

26 maart 2007, 15:32

{title}

Sanoma’s Big Idea Contest heeft, ondanks de nogal strenge spelregels, toch flink wat (meer dan 125) leuke ideeën opgeleverd. Ik was vanmiddag uitgenodigd bij de halve finale, waar een setje van 23 genomineerden werd ingedikt tot acht finalisten.

Tussen die finalisten zat er slechts één met een magazine-idee…

Laten we eerst ‘ns naar die genomineerden kijken. Door niet-Sanoma medewerkers werden de volgende ideeën ingezonden:

  • Kim: Een ingenieus gevouwen notitieblok, dat tevens als agenda te gebruiken is.
  • Ron: Een lifestyle-magazine voor startende samenwoners.
  • Sindy: Een dating-site, waar je elkaar leert kennen door ‘t samen schrijven van een verhaal.
  • Lynn: Een interactieve detective, met een in boekvorm gedrukt resultaat.
  • Salvatore: Een maatschappelijk betrokken tijdschrift, met de zeven zonden als uitgangspunt.
  • Chris: Een lekker groot bladerblad, tjokvol makkelijk uit te scheuren foto’s.
  • Frank: Een persoonlijk magazine, op basis van printing on demand.
  • Sanne: Een door alle bestaande bladen heen geweven interactieve shopping map.
  • Linda: Een doos bedrukte tissues.
  • Koen: Het grootste tijdschrift (1m60 x 1m20) ooit gemaakt.
  • Esther: The Battle of the Sexes quiz / spel.
  • Sasja: Voetbalmagazine voor kinderen (de zogenaamde F-ers).

… en Sanoma-medewerkers kwamen met deze op de proppen:

  • Esther: ‘Oh, leuk!’, een tijdschrift met de leukste content uit alle magazines verzameld.
  • Erika: Website met tips voor kindercadeautjes.
  • Erik: Een pensioenbijlage (in bestaande titels).
  • Sjaak: ‘All in the Family’, nog een tijdschrift met de leukste / beste content verzameld.
  • Malou: Online beauty products database, met gepersonificeerde tips.
  • Esther: ‘2 pee or not’, een plasplekgids voor vrouwen, inclusief TomTom PeePee module.
  • Annet: ‘De Nationale Opvoedtest’, om opvoeden weer leuk te maken.
  • Rob: ‘The World of Wellbeing’, gezondheidsmagazine met spiritueel tintje.
  • Jan: ‘Het Beste Uit’, nóg weer een tijdschrift met de beste content verzameld.
  • Eline: ‘Aarde’, een feel good magazine voor onthaasters.
  • Annet: Cover pareltjes van pakweg 50 jaar terug, op ansichtkaartjes geprint.

Opvallend bij de niet-Sanoma medewerkers was het ‘out of the box’ denken: een raar notitievouwblokje, een mik interactieve websites, een magazine dat uitlokt om zelf met de content te gaan knutselen, een tijdschrift in een tissuebox, een tijdschrift zo groot dat ‘t nauwelijks door je deur past… Stuk voor stuk retespannende ideeën, die tegelijkertijd toch moeilijk ‘te verkopen’ zijn.

Bij de Sanoma medewerkers zag je juist een sterke ‘hier gaan we geld mee verdienen’-insteek terug; vooral het recylen van bestaande content was populair.

En dan de finalisten…

Erg leuk om te zien was dat er slechts één magazine-idee in de finales is gekomen; twee inzenders van ‘Het Beste Uit’-ideeën gaan gezamelijk de strijd met de rest aan. Sanoma’s jury waardeert het ‘out of the box’-denken duidelijk hoger dan de meer conventionele ideeën.

In de finale zitten:

  • De pensioenbijlage.
  • Het verzamelmagazine.
  • De ansichtkaarten met cover pareltjes.
  • De interactieve shopping guide.
  • Het ingenieus gevouwen notitieblok.
  • De plasplekgids met TomTom-module.
  • De tissuebox vol tearjerkers.
  • De Nationale Opvoedtest.

Als ik hieruit twee winnaars mocht kiezen, dan werden dat het ingenieus gevouwen notitieblok en de set ansichtkaarten met old skool cover pareltjes. Maar tja, ik ben natuurlijk geen jury -> Sanoma maakt de winnaars donderdag bekend.

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

6 Reacties

    ralphbom

    Carl, hebben de deelnemers ook sites of online presentaties waar je wat meer kan lezen over de ideeën?


    26 maart 2007 om 17:13
    media

    Vond zelf die tissuebox vol tearjerkers wel aardig bedacht!


    26 maart 2007 om 17:20
    mangold

    @Ralf: Niet dat ik weet…

    De ideeën werden overigens echt bloedjesnel gespresenteerd; elke inzender moest in slechts twee minuutjes zijn of haar verhaal doen. Iets wat die deelnemers overigens verbazingwekkend goed af ging; zowel de Sanoma medewerkers als de ‘externen’ (vaak nog jonge twintigers) bleken bijzonder bedreven presentators te zijn.


    26 maart 2007 om 17:24
    Tim van Letht

    Die pensioenbijlage maakt me wel nieuwsgierig. Verzamelmagazine is een beetje makkelijk. En de nationale opvoedtest? Dat is toch niet origineel?


    27 maart 2007 om 06:25
    Marloes Wardenier

    Heel jammer, op de Big Idea Contest website is er niets te zien van de al dan niet lumineuze ingevingen. En ik denk dat er juist veel mensen erg nieuwsgierig zijn!


    28 maart 2007 om 07:30
    Mike

    Zelf was ik ook inzender van een idee, maar het is qua reacties is me iets tegengevallen. Het enige wat ik te horen kreeg, was dat ik er niet bij zat. Op zich geen probleem, maar ik had ook wel graag wat feedback op mijn idee willen hebben. Dan kan ik dat idee altijd in me achterhoofd houden, verder uitwerken zodat het idee verbetert. Feedback, positief of negatief, is altijd leerzaam, zeker voor ‘beginnende talenten’.

    @Timvl en anderen:

    Het valt mij tegen dat er een aantal genomineerden door zijn gegaan met (bijna) dezelfde ideeën of al bestaande ideeën: 3x een verzamelmagazine met content, pensioenbijlage(s) bestaan al, volgens mij, net als een voetbalmagazine voor Kinderen (VI for Kids en Just Kick It!). Ook de nationale Opvoedtest vond ik niet echt origineel.

    Als ik uit bovenstaande acht de winnaar(s) mocht kiezen dan zou ik gaan voor:

    Het ingenieus gevouwen notitieblok en de plasplekgids met TomTom-module. De interactieve shopping guide zou een goede derde zijn voor mij, net naast het podium. 😉


    30 maart 2007 om 06:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!