Bekijkhetnieuwefd (nog even niet)

28 maart 2007, 17:18

Bekijkhetnieuwefd (nog even niet)Het Financieele Dagblad (FD) zou vandaag een nieuwe website lanceren. Lezers van het FD werden daar gisteren al op geattendeerd via een aardige teaser in de krant. Vanmorgen bleek het echter niet helemaal te verlopen zoals gepland. Nog voordat geinteresseerde gebruikers de website konden bekijken, lag de website er al weer uit. Inmiddels is de oude website weer teruggezet en wordt er achter de schermen door Mirabeau, het bureau dat verantwoordelijk is voor de redesign, hard gewerkt aan een oplossing.

Erg vervelend voor FD, beetje dom van Mirabeau maar wat deze case vooral interessant maakt is de manier waarop hoofdredacteur Cees van Lotringen de gebruikers via de weblog bekijkhetnieuwefd de gebruikers achter de schermen meeneemt in het veranderings-proces van de website. En nu dus ook van de problemen die het ondervindt bij de lancering.

Petje af voor het FD en van Lotringen voor deze openheid, hier kunnen veel bedrijven nog van leren!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

10 Reacties

    marcnext

    Ja genieten hoor, ik vind het geweldig om zo mee te kunnen kijken achter de schermen. Sorry voor de dubbele post, ik was precies hetzelfde aan het schrijven omdat ik het zo’n sterk staaltje van bloggen vind.


    28 maart 2007 om 18:21
    Peter Derksen

    Leuk verhaal. Voor FD natuurlijk niet! Wel leerzaam en leuk om te lezen hoe het hele proces van verandering gaat en hoezeer de mensen van FD ermee bezig zijn. Zo zie je wel weer, altijd een noodscenario bedenken voor het geval dat.


    28 maart 2007 om 18:23
    ralphbom

    Jeetje zeg, wat een ontwikkelingen aldaar. Dan blijkt dat de kleine dingen het verschil maken bij het live gaan van een totaal nieuwe site. Hoop dat Mirabeau eea kan oplossen en FD blijft bloggen, erg interessant!


    28 maart 2007 om 19:13
    Ton Verplanke

    Het zal ongetwijfeld echt zo gaan, maar zou dit interessant zijn om je nieuwe website extra aandacht te geven?

    Of worden we hier toch in het ootje genomen?


    29 maart 2007 om 04:50
    Mark van Rossem

    Even een kleine correctie.

    Mirabeau is verantwoordelijk voor de technische implementatie.

    VBAT was verantwoordelijk voor de restyling van de site.


    29 maart 2007 om 08:48
    Mark de Bruin

    Apart om te lezen als ex-webmarketeer van fd.nl. Inderdaad goed dat ze een noodscenario hadden. Maar wat ik wel vreemd vind is dat ze bij live gang met spanning naar de load/performance gaan kijken. Dat test je toch uitgebreid van te voren? Maar blijkbaar kon dat niet. En toch blijft dat vreemd want nu zijn ze achter de schermen op eens wel aan het stresstesten…

    Zo zie je maar weer dat ook een gerenomeerd internetburo soms door het stof gaat. Het was dan ook wel een flinke klus als je echt alles gaat aanpakken inclusief een achterliggend redactiesysteem, archief en inlogsysteem… Misschien had het geen big bang scenario moeten zijn? Misschien hadden ze het risico moeten spreiden?

    In ieder geval noteer ik deze case weer voor mijn eigen redesign en heb ik de link van de weblog doorgestuurd naar mijn websitebouwer 😉


    29 maart 2007 om 16:55
    Peter

    Blijkt maar weer dat traditionele uitgevers veranderingen lastig vinden en totaal geen kaas hebben gegeten van internet. De nieuwe sites waren duidelijk niet getest voor lancering, iets wat onbegrijpelijk is.

    Nu dus terug bij af op de sterk verouderde sites. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat ze het opnieuw proberen! Zal Cees van Lotringen nog een tweede kans krijgen na deze misstap?


    5 april 2007 om 07:51
    Roy Huiskes

    Het loop nog niet echt lekker he?


    9 april 2007 om 19:18
    media

    Heb ook niet het idee dat die nieuwe site nu al lekker draait; denk dat het aan het weer ligt! 😉


    9 april 2007 om 19:20
    Hanzel

    ‘Look and feel’ van fd.nl (weer) aangepast……..


    4 december 2007 om 11:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!