Verder kijken dan de kabel lang is
Gisteren vond in Amsterdam de 8e Kabelconferentie plaats met als thema ‘Kabel in de 21e eeuw’. Aangezien een groot deel van de sprekers vorig jaar ook acte de presence gaven, was ik des te meer benieuwd naar hun antwoord en visie op de kernvraag van de dag ‘Klaar voor het nieuwe TV kijken?’
Het vorig jaar veel gepredikte antwoord op deze vraag, HDTV, lijkt in het afgelopen jaar niet echt verder te zijn gekomen dan een hiervan afgeleide ‘ready’-sticker op de veel verkochte flatscreens. Toch sprak Diederik Karsten (ceo UPC Nederland) gisteren de verwachting uit dat zijn bedrijf deze uitzendtechniek binnen een maand zal herintroduceren, ditmaal voorzien van een goed werkende set-up-box. Volgens Karsten zal digitale televisie er voor gaan zorgen dat de consument significant meer TV gaat kijken. Onderzoek onder digitale- en anologe kijkers zou deze voorspelling reeds onderschrijven. Ofschoon ik me afvraag of de toename qua kijktijd in beginsel niet gewoonweg te maken heeft met de nieuwigheid van het product, zou volgens Karsten het ‘long tail’-principe een mogelijke oorzaak zijn.
Door de toename aan ‘special-interest’-zenders én de mogelijkheid voor ‘video-on-demand’– achtige diensten zou de consument meer tijd aan het medium (willen) spenderen. Om UPC’s aspiraties op dit vlak te onderstrepen zal het bedrijf vanaf 16 april aanstaande een vernieuwde VOD-dienst in Nederland uitrollen, waarbij de kijker echt zelf kan bepalen wat hij wanneer kijkt. Iets wat bij UPC vandaag de dag nog niet mogelijk is. Aangezien ook branchegenoot Essent gisteren aankondigde dat zij dit najaar met zowel HDTV als een VOD-dienst op de markt zal komen, lijkt de strijd om de consument met een toenemende behoefte aan quality-time in aantocht.
Baptiest Coopmans (lid Raad van Bestuur KPN) ziet voor zijn bedrijf juist een ‘gidsfunctie’ weggelegd. Volgens hem zou de consument vooral behoefte hebben aan een ‘open’ en vooral faciliterend platform met een scala aan relevante ip-diensten, waarbij zij desgewenst worden begeleid in het gebruiksproces.
Gisteren werd in tegenstelling tot vorig jaar ook stilgestaan bij het TV kijken zónder een kabel, te weten via een mobiel device. Afgezien van allerlei belemmeringen vandaag de dag, waaronder het ontbreken van één standaard op het gebied van uitzendtechniek, sprak zowel KPN als Essent uit nog dit jaar het TV kijken via je mobiel te gaan faciliteren. Hierbij is het de vraag welke relevante content men erop denkt te gaan tonen, aangezien het nog wel enige tijd zal duren voordat deze dienst voldoende afnemers heeft en er momenteel nog maar mondjesmaat mee wordt geexperimenteerd. Gezien het gemak waarmee jongeren ‘mobiel consumeren’ omarmen, lijkt de kabelbranche er in de nabije toekomst echter wel een potentiele concurrent bij te krijgen.
Als je de paneldiscussie van gistermiddag naar een toekomstig medialandschap vertaalt, lijkt de telecom- en kabelbranche vooral gebaat bij samenwerkingen met producenten van draadloze hardware (zoals Apple). Ik denk dat deze branche op korte termijn nog wel in een grote behoefte zal kunnen voorzien, aangezien het kijkgedrag van de consument niet revolutionair zal veranderen. Maar op langere termijn zal zij toch echt verder moeten kijken dan haar kabel lang is, aangezien er steeds meer devices en interactieve mogelijkheden bijkomen die het kijkgedrag van de consument significant zullen beïnvloeden.
Ronald, Karsten heeft een hoop te verliezen en Coomanps nog meer te te winnen. Maar die gids functie voor KPN?… whisfull thinking! Over HDTV, dat gaat na de zomer loskomen. Een Nederlands initiatief voor een HD kanaal ziet er goed uit. 24/7 sport, series en entertainment. Aardig en kenmerkend dat deze twee grote spelers dat waarschijnlijk niet eens weten. Deze markt ontwikkeld zich van binnen uit.
@albert: is het hd-kanaal een initiatief van een telco/kabelaar of satelietaanbieder? Canal Digitaal start eind dit jaar nl. met het hdtv uitzenden in combi met een PVR.
HDTV is mooi, maar zal voor weinig consumenten een reden zijn om een nieuwe TV te kopen. En de vervangingsmarkt van TV-toestellen is een trage. Daarmee is de adoptie van HDTV een gestaag maar langzaam proces. Goedbedoelde marktinitiatieven als Albert beschrijft veranderen niets aan die keuze van de consument. Om Albert maar eens citeren: wat is het motief?
De komende anderhalf jaar staan in het teken van “TV” via internet. Pas als de consument via die weg de voordelen van interactie heeft ontdekt, zal de behoefte ontstaan om de omgekeerde weg af te leggen: internet op “TV”, waarmee de integratie pas echt op gang komt. Daarom is het nu verstandig om op open platforms (lees internet) in te zetten. Dan blijft er wel een belangrijke vraag over: wie kan daar geld verdienen?
@gijsbrecht: vergeet niet dat veel consumenten vorig jaar al een hd-ready tv hebben gekocht en nog nimmer de beloofde beeldkwaliteit hebben kunnen zien. Het motief op korte termijn is volgens mij dan ook inlossing van deze belofte en de 1e schreden voor uitgesteld tv kijken door pvr. Op lange termijn is een open platform zoals ik ook al aanstipte een must. Tegen die tijd heeft de gemiddelde consument zijn pc van 3 hoog verhuist naar de woonkamer en is gemak dmv all-in-1-device belangrijk.
Aangezien veel partijen zich `open` stellen, zal er lijkt me de komende tijd nog wel de nodige onderlinge samenwerkingen ontstaan. Anders blijft het opereren in de marge en dat is niet echt rendabel.
Ronald, geen van beide 🙂
Gijsbregt, de penetratie HD televsies in Nederland is bijna 12%. Ongeveer drie keer de kijkdichtheid van Talpa:) Met volgend jaars een EK en de Olympische Spelen zal dat zeker als de content in HD kwaliteit wordt aangeboden worden nog verder groeien. Reken op 20 % eind 2008. Er zit een vervangingspeak aan te komen. (bron BCC)
@albert: een beetje erg kort antwoord 😉 Graag een onderbouwing…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!