De Pers online, wel of niet serieus?

De Pers online, wel of niet serieus?

Nog niet zo lang geleden schreef Jeroen Bertrams hier nog dat De Pers met IEX een joint venture hadden gesloten voor de exploitatie van het online kanaal. Een teken dat De Pers dus het internet als serieus kanaal wilde inzetten.

Op de Dutch bloggies sprak ik toevallig nog enkele van de directie van IEX, waar ik (full disclosure) in het verleden heb gewerkt. Die waren vol enthausiasme en er gingen grote dingen gebeuren. En dan lees ik vandaag een interview met Ben Rogmans, de

beoogd

hoofdredacteur, op campusblog, het weblog van de school voor de journalistiek.

“Laat alle andere kranten maar crossmediaal gaan werken, dan zijn wij binnenkort nog de enige krant die bestaat.” ,,Ik vind het niks. Ik heb al een aantal crossmediaprojecten zien sneuvelen en daarmee ging ook meteen een hoop geld verloren.” Ben Rogmans verwacht dan ook dat de kranten er aan onderdoor gaan als ze veel geld blijven besteden aan het crossmediale werken. Hij ziet er geen toekomst in en vindt het zonde van al het geld.

Een samenwerking met websites zoals Skoeps.nl en dat vond hij voor internet wel heel erg interessant, omdat daar de kwaliteit er minder toe doet. Toch interessant, wel een joint venture sluiten, maar een hoofdredacteur die er niets in ziet.

Naschrift: zoals in de reacties hieronder te lezen valt geeft Ben Rogmans aan ‘niets van dien aard gezegd te hebben’. ‘De schrijfster van het verhaal heeft een aantal zaken ernstig door de war gehaald’.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 21 reacties op dit artikel

  • Vreemd, want de website van De Pers is behoorlijk netjes ingericht en up-to-date. Dat doen ze bijvoorbeeld een stuk beter dan concurrent nrc.next.

    geplaatst op
  • Vandaar ook de vraag. Het ziet er goed uit, lijkt me serieus met IEX media erachter, maar dan dit soort opmerkingen...

    geplaatst op
  • ja Bas, soms zijn dingen niet zoals ze lijken ;-)

    geplaatst op
  • Gosh, that's is such an interesting post! Thanks for taking the time to mention & blog about it!

    It really underlines the issues the media sector is going through today and their crying need for a change in mentality.
    The thing is, this sector is so anchored into ways of working related to paper and can't seem to get over the disillusionment of the .com boom & bust era that they remain super careful & unfortunatly sceptic.
    The differences with the previously mentioned period are technology and it's related adoption/penetration.
    On the one hand, technology has evolved, and more than before, actually can deliver on the promise for a certain project. If it's well thought over, inlcuding adoption of new ways of working from an internal perspective.
    But secondly and most importantly, the press sector's margins are slowly but surely eroding. As before, adoption of news ways of working was kind of hype, for this sector it has actually become a necessity to survive!
    I hope the HR department of these companies are aware of the statement made by the editor in chief. After all, he's responsible for content. And specific (niche) content as well as the understanding of it's use should be primear to his decision making. If they can get the content distribution and financing right ;-)

    Just a thought, I hope it makes sense,
    Aurelie Pols
    http://webanalytics.wordpress.com

    geplaatst op
  • Wat een vreemde opmerkingen van Rogmans. Kan iemand verifieren of hij dit inderdaad heeft gezegd. Het feit dat Willeke Verbeek dit blogt wil nog niet zeggen dat hij het letterlijk zo heeft geformuleerd. Het blijven blogs nietwaar? ;-)

    geplaatst op
  • Besten,

    Ik heb mevrouw Verbeek inmiddels ook een mailtje gestuurd. Wat er in haar blogje staat is grote onzin. Ik heb niets van dien aard gezegd. Ze haalt dingen ernstig door de war. Ben blij dat Marco Derksen tenminste die vraag nog stelt, anderen beginnen meteen onder schuilnaam te schimpen. Daarnaast hecht ik eraan te melden dat ik geen hoofdredacteur van De Pers ben, maar beoogd hoofdredacteur (concurrentiebeding Wegener). Ook die nuance was mevrouw Verbeek ontgaan.

    Met groet,
    Ben Rogmans.

    geplaatst op
  • Ben,

    Ik heb het verhaal inmiddels aangepast met een naschrift. Zou je mij anders even kunnen bellen / mailen?

    geplaatst op
  • Verwonderlijk dat marketingfacts de kant van Rogmans kiest, tenminste deze indruk wekt u met het naschrift, door in de laatste zin de aanhalingstekens te ' vergeten'. Dit suggereert dat het laatste een feit is terwijl het eigenlijk gewoon het woord van Rogmans tegen het woord van Verbeek is.

    geplaatst op
  • Maar behalve het argument dat er dingen 'ernstig door de war' zijn gehaald, wordt niet duidelijk hoe de beoogd hoofdredacteur van dagblad De Pers dan wel over het gebruik van nieuwe media denkt. Vooralsnog heb ik geen enkele reden om te geloven dat meneer Rogmans betreffende uitspraken niet gedaan heeft. De uitspraken staan nog als een huis.

    geplaatst op
  • Inderdaad... er is nog geen enkele uitspraak gedaan van Ben Rogmans, hoe hij dan wél over crossmedia denkt. Wat mij ook opvalt is dat de journalist van dit artikel, Bas van de Haterd, 5 minuten na de reactie van mr Rogmans, vraagt of hij met hem contact wil opnemen. Waarom wordt er niet contact opgenomen met de schrijfster van het eerste bericht (waar deze hele discussie omdraait) ? Nu is het toch angstvallig stil...

    geplaatst op
  • Ik ben inhoudelijk van plan stil te blijven tot ik de goede man gesproken heb (of als hij geen contact opneemt dan hoor je dat ook vanzelf).

    Ik ben geen journalist, maar een blogger. Gaarne me niet opnieuw zo beledigen.

    En ten aanzien van de laatste drie posters: het siert mensen als ze zichzelf bekend maken, dus een URL onder je naam laten zien zodat men kan kijken wat je zelf dan schrijft, wie je bent, welk belang je hebt.

    geplaatst op
  • @ Bas van de Haterd: Wat betreft uw laatste opmerking: Ik reageer op persoonlijke titel.

    En journalist of niet, het zou u op uw beurt sieren hoor en wederhoor toe te passen in dit geval. Verder ben ik nog altijd heel benieuwd naar wat meneer Rogmans nou wél bedoelde met zijn uitspraken. Hopelijk kan hij daar snel meer duidelijkheid over geven.

    Vriendelijke groet,
    Dennis de Vries.

    geplaatst op
  • @ Bas van de Haterd

    Ook ik regeerde op perssonlijke titel en zie niet de noodzaak om hier een URL bij te plaatsen ( het blijven toch blogs, niet waar? )

    Verder wil ik mij bij Dhr de Vries aansluiten, het toepassen van wederhoor is geen kwestie van bogger/journalist/columnist zijn.

    Met vriendelijke groet

    Sander Knura

    geplaatst op
  • "Few things help an individual more than to place responsibility upon him, and to let him know that you trust him." Booker T. Washington.
    An interesting quote I was gracefuly given this week.

    I agree with Mr de Vries and Mr Kundra.

    kind regards,
    Aurelie

    geplaatst op
  • @Sander & Dennis. Persoonlijke titel of niet, het siert mensen zich bekend te maken.Met semi anonieme mensen heb ik niets, dus neem ik niet serieus. Juist de opmerking van dhr. Knura past hier perfect in: het is immers een blog. De enige reden voor gebrek aan openheid is als je iets te verbergen hebt. Daar kan ik kort over zijn, daarom ga ik op de rest ook eenvoudigweg niet in.

    geplaatst op
  • Merkwaardige opmerking voor een blogger. Als iemand die onder eigen naam reageert al niet serieus wordt genomen vanwege 'semi-anonimiteit' dan blijft er op het internet heel weinig over voor u.

    Hoe dan ook, ik snap dat u doelt op mijn medewerking aan het campusblog van de SvJ. Daar hoeft niet geheimzinnig over gedaan te worden. Ik lever daar mijn bijdrage.

    Daarnaast ben ik linksbuiten bij vierdeklasser Bal in 't Net, fungeer ik als groepsleider en eerste stuurman bij zeeverkenners 'De Titanicjes'. Ik ben vrijwilliger in het bestuur van damvereniging 'Schaakmat', werp af en toe een hengeltje uit en draag de historische vereniging van Lutjebroek een warm hart toe. U ziet, ik streef openheid na.

    Al het bovenstaande is echter irrelevant. Niets daarvan weerhoudt mij er namelijk van om op persoonlijke titel mijn persoonlijke mening te geven en onder mijn eigen naam vragen te stellen. Dus wat is uw punt?

    Ik vraag me nog steeds simpelweg af wat meneer Rogmans nu wél wilde zeggen over het gebruik van nieuwe media. Hij heeft niets van dien aard gezegd. Heeft het gesprek niet plaats gevonden dan? Bedoelde hij het niet zo? Is het verkeerd geïnterpreteerd?

    Daarnaast zet ik ook mijn vraagtekens bij de manier waarop er op marketingfacts met de inhoud van de berichten wordt omgegaan. Hopelijk kunt u daar nu wel inhoudelijk op reageren.

    geplaatst op
  • Bas, ik snap niet dat je zo fel reageert; waarom niet gewoon beide betrokkenen (Rogmans en Verbeek) vragen hoe het nu werkelijk zit en dit of als reactie hier plaatsen of er een nieuw bericht van maken. Bovenstaande reacties voegen weinig toe aan de discussie.

    geplaatst op
  • Bas van de Haterd is een bloggert met een diepgeworteld probleem tov alles dat met IEX te maken heeft. In dit licht moet zijn toon gezien worden.

    geplaatst op
  • Zojuist met Ben gesproken. Zijn verhaal heb ik in een nieuw artikel verwerkt.


    @Hans: als je alles zo wilt oppakken moet je dat vooral doen. In tegenstelling tot sommige mensen ben ik iemand die verder gaat met het leven en niet blijft hangen in het verleden. Er staat in dit stuk geen enkel negatief iets over IEX, behalve als jij het erin wilt lezen.

    geplaatst op
  • Bas, ik ben het helemaal eens met dit stukje reflectie jouwerzijds:

    "..ben ik niet iemand die verder gaat met het leven en niet blijft hangen in het verleden.."

    Maar, ik neem aan dat je bedoelt dat je wel verder gaat?

    Dus, ben ik het toch niet met je eens !

    ;-)

    geplaatst op
  • Ik mis even iets. Wat voor negatiefs lees je over IEX Hans?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.