FBTO beschildert dak voor Google Earth
Om optimaal zichtbaar te zijn in Google Earth heeft verzekeraar FBTO het dak van het hoofdkantoor in Leeuwarden beschilderd met een enorm logo. Het logo op het dak is maar liefst 30 meter lang en 10 meter breed. “Binnen enkele maanden komt de satelliet weer overvliegen, dus dan zullen we weten hoe het uitpakt”, zegt Paul Koopman, marketingmanager van FBTO in de Leeuwarder Courant. Bekijk hier het fimpje dat de Leeuwarden Courant maakte.
Een tijdje geleden liet KLM weten Google Earth te gebruiken om haar wereldwijde bestemmingen zichtbaar te maken. Daarnaast zijn er internatiaal ook wel bedrijven te vinden die Google Earth op een vergelijkbare manier als FBTO gebruiken. Zijn er in Nederland nog andere adverteerders te vinden die Google Earth op een innovatieve manier gebruiken?
Het is grappig dat het gros van de mensen denken dat de hoge resolutie foto’s op google earth met satalieten geschoten worden terwijl in realiteit dit met kleine vliegtuigjes gebeurd.
Toch wel een mooie stunt van FBTO om echt zichtbaar op Google Earth te zijn. Google Earth lijkt op deze manier een vast onderdeel van de communicatiemix te worden.
Wachten is op het moent dat Google via een directory listing automatisch de bedrijfsnamen op het dak gaat schrijven. Of wanneer TomTom dat gaat doen zodat je in een 3d straatgezicht de bedrijfsnaam op een pand zie staan, veel groter dan alleen boven de deur. Dan hoef je nog alleen tegen je auto te zeggen: ‘rij mij naar FBTO’ (als dat niet via je kalender is doorgezet) en dan gebeurt dan gewoon (tenzij er meerdere locaties zijn natuurlijk). Dan is dakreclame maar een gimmick.
Leuk bedacht !
Best lullig als de satelliet of vliegtuigje binnenkort langs komt en het is net bewolkt.
Of dat ze nog bezig zijn met het schilderen terwijl je denkt dat de satelliet of vliegtuigje binnenkort langs komt, maar het was net toevallig vandaag..
@ertje:
Dat er alleen staat:
FBI
Hoe wordt er dan gereageerd?
Ik maai elke week m’n logo in het grasveld voor het kantoor. Wel intensief, maarja..je weet nooit wanneer er nieuwe foto’s gemaakt worden.
Het klinkt als een verlate 1 aprilgrap, maar het gebeurt echt aan Het Moleneind in Drachten. Een straat van een kilometer lang en zeker tien meter breed wordt geheel fel zwembadblauw gespoten. „Als ze weer komen fotograferen met de satelliet voor Google-Earth, lijkt deze straat tot aan het centrum toe net een kanaal!” legt kunstenaar Henk Hofstra enthousiast uit. „Over zo’n anderhalf jaar wordt de vorige eeuw gedempte Drachtstervaart weer helemaal prachtig uitgegraven! Want evenals in andere plaatsen hebben de mensen er nu weer spijt van…Water is toch ook veel mooier?”
Gisteren werd de aftrap voor de opvallende spuitklus gegeven met genodigden. En met omwonenden uiteraard, waarvan sommigen nog dachten dat het wel een grap zou zijn. Maar niets is minder waar: sterke mannen nemen de verfspuit vaardig ter hand. Medewerkers Michel, Sjoerd en Jeroen van het bedrijf Viamark uit Emmen voeren de klus uit. „We spuiten natuurlijk vaak, zo doen we sportvelden, maar dit is wel iets heel bijzonders!” aldus Michel. Eind van deze week moet de monsterspuitklus af zijn.
Mooie zet van FBTO of er nu wel of niet een vliegtuig overkomt de publiciteit is er inderdaad al. Iemand enig idee hoe vaak Google Earth geupdate wordt? Kortom hoe lang zou het duren voordat e.e.a. echt zichtbaar is in Google Earth?
@Sint: Beetje PR-medewerker had wat blogs gemaild 😉
Aan de bloembollenvelden te zien is de laatste update ongeveer een jaar oud.
Haha, ze hebben alleen de foto op kop gezet Manuel. Maar wel gaaf!
Heb zelf ooit een tijdje bij KLM Nederland in Hoofddorp gezeten. Ik meen me te herinneren dat daar in de kiezels op het dak ook een patroon lag. Maar of dat het kroontje was, of de letters KLM, dat weet ik niet meer. Luchtvaartmaatschappijen zijn zich bewuster dan wie dan ook dat je dingen ook vanaf de bovenkant kan zien en het creatieve tuiniersbedrijf heeft dat vast in gedachten ook meegenomen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!