Google Website Optimizer voor iedereen beschikbaar
Google heeft zojuist bekend gemaakt (nog niet op de officiële blogs) dat de Google Website Optimizer nu voor iedereen beschikbaar is gekomen. Wij hebben er al vier maanden mee mogen spelen waarvan we in December verslag hebben gedaan. Voor veel mensen komt het multi-variate en A/B testen van landingpages nu heel dichtbij aangezien de tool redelijk simpel in te zetten is.
Onze ervaringen zijn nog steeds positief aangezien we met deze tool het conversie percentage in alle gevallen omhoog hebben kunnen krijgen. Wij hebben voornamelijk multi-variate testen gedaan waar het verschil soms gemaakt werd door een enkele zinsnede. Een nadeel is wel dat alleen met vrij grote aantallen bezoekers een reële test gedaan kan worden, voor kleinere sites heeft het dus niet zo veel zin de tool te gebruiken.
Ik ben benieuwd wie van plan is hem ook in te gaan zetten?
Update:
Wij testen vanaf januari en zijn in principe tevreden. Het klopt idd dat je flink wat bezoekers moet hebben per dag om uitspraken te kunnen doen. Sowieso vind ik anders de tijd die erin gaat zitten niet opwegen tegen de inzichten.
Het lijkt me een ideale tool als deze ook zou samenwerken met Adsense 🙂 Dan hoef je niet zelf meer 50 verschillende variaties (bij wijze van spreken) te testen, maar plaats je gewoon een tag in je code en laat je de Website Optimizer het ‘vuile’ werk opknappen door daar met je formaten/kleurenschema’s te experimenteren. Als dat dat ook automatisch nog voor hogere inkomsten zorgt, dan hoor je mij niet klagen 😉 Waarschijnlijk wishfull thinking …
Ik zie het op dit moment als een lichte tool waarmee je simpel een pagina kunt fine-tunen. Binnen enkele uren heb je hem up-and-running waarna je vervolgens gewoon rustig kunt wachten tot een goede versie naar boven komt die je vanaf dat moment in kan zetten. Op die manier is je conversie percentage makkelijk te verhogen.
@ André en Karel; wat zijn jullie als “vrij grote bezoekersaantallen”? 50? 250? 1000? 5000?
Stel je voor dat je een pagina onderverdeelt is 3 stukken met elk 3 variaties. Dat betekent 27 verschillende pagina’s die getest moeten worden. Nou is de duur van de test daarnaast afhankelijk van een aantal factoren:
Welk percentage van je traffic gebruik je om te testen: het kan zijn om diverse redenen dat je 50% gebruikt om te testen en de andere 50% op je best scorende pagina laat komen.
Je conversie percentage: hoe lager die is, hoe langer het testen duurt want de eventuele verbeteringen zijn langzamer zichtbaar.
Stel dat we 100% op de testpagina uit laten komen en het gemiddelde conversie percentage 3% is zal de test met ongeveer 1000 pageviews per dag een maand gaan duren.
Over een aantal dagen gaat ook Bedrijventekoop er gebruik van maken…
Optimizer is een handige tool, maar conversie vindt op diverse vlakken plaats. Je dient dus altijd te combineren met een goede bezoekersanalyse. Begin dus met het bepalen wat “een waardevolle bezoeker” voor jouw site inhoudt.
Even off topic: als je dan toch een ingesproken demo op je website zet, huur dan iemand in met een stem die prettig is om naar te luisteren – en vooral iemand die niet zo’n extreem nasaal stemgeluid heeft.
Wij zijn er nog steeds niet mee begonnen… wordt toch hoog tijd.
lijkt me wel een handige tool
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!