Recensies van online kopers worden steeds belangrijker
Uit een onderzoek van BizRate Research onder bijna 2.000 online kopers blijkt dat ervaringen met webwinkels en reeds aangekochte producten door andere online kopers steeds belangrijker wordt. De ervaringen met webwinkels en producten zijn na de prijs de belangrijkste factor om een keuze te maken. Dit zijn de belangrijkste conclusies van online kopers die prijsvergelijkingsites gebruiken om tot de juiste keuze te komen voor wat betreft webwinkels en producten.
In 2007 hebben 49% van de online kopers aangegeven dat prijs de belangrijkste factor is om een vergelijking te maken. Ten opzichte van 2003 is dit met 9% gedaald. Feedback van andere online kopers nam in belangrijkheid toe. Het percentage online kopers die feedback belangrijk vinden nam toe met 11%.
Kopers die aanbiedingen onbetrouwbaar lijken, gaan als nog te rade bij collega kopers en baseren daar voor een groot deel hun beslissing op, aldus een woordvoerder van prijsvergelijkingsite Shopzilla. Uit een andere studie van BizRate blijkt dat ruim 80% van de online kopers dat klanttevredenheid (feedback of ratings) een beetje tot zeer belangrijk wordt gevonden.
Voor de webwinkeleigenaren onder ons zullen de uitkomsten van dit onderzoek niet schokkend zijn. Webstatistieken zullen dit ongetwijfeld uitwijzen. Toch zijn er nog veel webwinkels die deze functionaliteit niet hebben. Kortom, recensies kunnen een sterke bijdrage leveren aan het verhogen van de conversieratio.
Is dit rapport ook ergens beschikbaar Robert Jan?