Winnaars SpinAwards 2006 bekend

5 april 2007, 15:45

{title}

Vanavond worden in de Passenger Terminal Amsterdam de SpinAwards 2006 uitgereikt, de jaarlijkse vakprijzen voor creativiteit in interactieve communicatie. Het gehele event is live te volgen op fame.spinawards.nl. Marco is als voorzitter van de categorie Beste website concept aanwezig en zal mij mobiel op de hoogte houden van de uitreikingen. Refresh vanavond dus frequent dit bericht om (vrijwel) live de uitgereikte SpinAwards te zien langskomen tussen 20:30 en 21:30 naar verwachting vanaf 21:30.

Beste online campagne (2)

Goud: Ik zie, ik zie wat jij niet ziet | ACHTUNG! / SIRE

Zilver: Nationale Hypotheek Quiz | .bone / ABN Amro

Beste website concept (2)

Goud: Feel Volvo C70 | Euro RSCG 4D / Volvo

Zilver: Skoeps | Skoeps / Skoeps

Beste mobiele concept (1)

Goud: Red Bull Flugtag | HotSMS / Red Bull

Beste crossmedia campagne (3)

Goud: Douwe Egberts Burendag | LEMZ / Douwe Egberts

Zilver: Omo Buitenspeel Bond | LEMZ / Unilever

Zilver: Wakker Worden met Valerio | TMF/TMF

Beste Interactieve Televisieconcept (1)

Zilver: Wakker Worden met Valerio | TMF / TMF

Beste gaming concept (2)

Goud: Apenkooi.com | Apenkooi/ Sense Studios & Apenkooi

Zilver: Calucci the Game | Tribal DDB / Centraal Beheer Achmea

Beste Innovatieve Concept (2)

Goud: Skypecast met Johan | Qi / Heineken

Zilver: Nationale Hypotheek Quiz | .bone, ABN Amro

Vakprijs beste interactieve adverteerder

Goud: Unilever

Vakprijs beste interactieve bureau

Goud: Lemz

Lemz is hiermee de grote winnaar bij de bureaus met maar liefst 3 SpinAwards; de prijs voor het Beste interactieve bureau, een Gouden SpinAward voor de Douwe Egberts Burendag èn een Zilveren SpinAward voor de Omo Buitenspeel Bond. Alle winnaars hartelijk gefeliciteerd met de Award!

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

31 Reacties

    loket

    Tis al 21:05. No news yet?


    5 april 2007 om 17:05
    Ernstvdploeg

    Inmiddels is het 21:23 …


    5 april 2007 om 17:23
    loket

    27


    5 april 2007 om 17:27
    evroekel

    Het liep aardig uit…maar de uitslagen rollen binnen!


    5 april 2007 om 17:27
    evroekel

    De complete uitslag is binnen en staat live!


    5 april 2007 om 17:59
    Tanja

    sh*t zeg, ik had de virtuele champagne al ontkurkt. Zilver is geweldig, maar even via Twitter gedacht dat het goud was voor Calucci. lol. Geweldig snelle raportage!


    5 april 2007 om 18:25
    Gerben

    Hm…

    Verrassende uitslag 😉


    5 april 2007 om 18:35
    Anoniem

    Something rotten in Spinland?

    Ik als ex spin jurylid verbaas me over deze uitslag. Misschien ben ik de enige? Misschien weet ik meer dan u en ik? Er klopt hier iets niet en ik vind de uitslag onevenredig. Hoe ik daar zo bij kom? Ik kan u een paar voorbeelden geven. Bijvoorbeeld de man achter Stephan Fellinger: Huib Maaskant. Nam bij Qi het initiatief om de Spinawards opnieuw leven in te blazen. En om zijn ‘Feestje’ in te zenden ook al was dat 2 jaar oud. Feestje won. Daarna ging hij bij EURO 4D werken. Dat werd dan ook prompt bureau van het jaar, terwijl het behalve Nokia online weinig gedaan had. Toeval? U mag het zeggen. Ik merkte dat de jury op diverse manieren door de leiding beïnvloed werd. Ook is de jury niet samengesteld uit alleen maar echte kenners. Cijfers en resultaten tellen meer dan creativiteit, maar dat mag je niet zeggen. Je ziet het wel: met Lemz als grote winnaar. Prima bureau, fantastische strategie, zwakke creatie. Of Qi, die jaar na jaar de meeste nominaties haalt, maar gek genoeg geen prijzen. ‘O dat is van Qi, doe maar de volgende’ is een opmerking die bij een ander jurylid opgemerkt werd. En de winnaars Valerio, Apekooi, hypotheekquiz? Ik weet niet of u het gezien heeft, maar ik was niet onder de indruk. Ik stel voor dat het de hoogste tijd is voor een nieuwe leiding, om in ieder geval de schijn van partijdigheid is flink af te schudden.


    5 april 2007 om 21:30
    Gijsbregt

    Mooi feest en schitterende uitreiking. Vlot georganiseerd en perfect uitgevoerd.


    5 april 2007 om 23:05
    Bert ter Steeg

    @Anoniem: Tsja, dat je anoniem bent zegt eigenlijk al genoeg, heb dan het lef openlijk een discussie aan te gaan. Triest, maar ja slechte verliezers zijn vaak anoniem……


    5 april 2007 om 23:38
    Bart te Riele

    Felicitaties voor de winnaars!

    Uiteraard zitten er uitslagen bij die ook bij mij een ‘wenkbrauw omhoog doen gaan’ (zowel winnaars als verliezers), maar het is simpel: De Jury Beslist. Kan je daar niet mee leven, dan moet je er niet aan meedoen. Doe dan gewoon wat KesselsKramer doet, en laat het hele prijsgebeuren aan je voorbij gaan.

    Dus nogmaals; respect voor alle winnaars. Afgunst is voor mietjes! 😉


    6 april 2007 om 04:56
    moraal

    @Bart – hey leuk om je hier ook eens te zien! 🙂 Ben het verder helemaal met je eens, geloof je er niet in, doe dan niet mee en geef ook geen schoppen na. Ik heb respect voor hoe stephan e.d. dit evenement op de kaart hebben gezet. Laten we wel wezen, een dergelijk feestje doet de ’traditionele’ wereld toch een beetje in de schaduw zetten en daar mogen we met z’n allen toch een beetje trots op zijn! Daarnaast vind ik de winnaars dit jaar, hoewel verassend hier en daar, absoluut geschikte winnaars. Zeker met Lemz en Achtung zeer verassende, maar oh zo terechte winnaars! En voor Rens/Koen: super dat er weer een mooie opvolger van de autotrader case is! keep it up! Er gaan vast nog veel mooie dingen komen van jullie.


    6 april 2007 om 05:19
    Piet

    1e keer Spin Awards, vond het een beetje slap feest..kwam niet echt los. DJ Chuckie draait daarentegen fantastisch!


    6 april 2007 om 05:53
    media

    Waar zijn nu die foto’s van die streaker Steven?


    6 april 2007 om 06:23
    media

    Nog een aardige uitspraak (van Theo van Vugt):

    (…) Nog even iets wat me opviel: de diepe teleurstelling bij Heineken. In het recente verleden een veelvuldig Spin-winnaar. Maar nu ‘slechts’ één gouden SpinAward. Lennart Boorsma, brandmanager, keek me strak aan en zei dat Heineken volgend jaar echt niet meer mee zou doen. ‘Kennelijk begrijpt de jury het niet’. De teleurstelling is wel te begrijpen, want Heineken was de adverteerder met de meeste nominaties: zes. Unilever had er een minder, won een zilveren SpinAward, maar werd wel de interactieve adverteerder van het jaar. Even afwachten of die teleurstelling en reactie de dag erna nog steeds geldt. (…)


    6 april 2007 om 06:33
    Johan

    @Marco; die kwam niet van Skoeps maar van de enige groep jochies aanwezig die zoiets maf zouden kunnen bedenken natuurlijk 😉 Foto’s komen er vast en zeker nog wel aan… Volgens mij is er zelfs een filmpje geschoten!


    6 april 2007 om 06:33
    media

    had ’t inmiddels al door dat het een streaker van de Apekooi was; de deugnieten! 😉


    6 april 2007 om 06:36
    Johan

    @marco;

    De beste jongen is inderdaad een zeer gewaarde Buutvrije Apenkooier 😉

    De voorpret was overigens net zo leuk, hadden niet gedacht dat ie het echt zou doen!


    6 april 2007 om 06:44
    media

    @Serge: zoals ik hierboven al aangaf is er met de keuze voor Skoeps een signaal afgegeven naar de markt dat user generated content een steeds grotere rol gaat spelen in interactieve concepten. Maw, Volvo en Skoeps zijn niet eenvoudig met elkaar te vergelijken. Daar waar Volvo C70 (met vlag en wimpel overigens!) de winnaar is geworden in deze categorie op basis van creativiteit, interactiviteit en effectiviteit; is Skoeps vooral gekozen omdat we het een symphatiek concept vinden, er een signaal mee willen afgeven en omdat het op eerder genoemde criteiria in ieder geval een ruime voldoende scoorde.


    6 april 2007 om 08:53
    Sebastiaan

    Dat wij en Heineken teleurgesteld zijn, lijkt me niet meer dan normaal. We hadden 6 nominaties en dan hoop je uiteraard ook op veel prijzen. Pakt dat anders uit, dan baal je wel even. Wij zijn gelukkig ook maar mensen… Verder hulde aan alle winnaars. En het feestje was weer gezellig!


    6 april 2007 om 10:26
    Koen Verhagen

    @ Jorn en Bart: Dank! We zijn er echt heel blij mee. We hadden er heel stiekem heel erg op eentje gehoopt, maar dat we beide nominaties hebben kunnen verzilveren oversteeg onze verwachtingen volledig.

    @ Sebastiaan: Toch mooi Goud binnen in een supercategorie. Gefeliciteerd! En een nominatie is een prijs op zich! Er waren dit jaar toch 263 inzendingen die niet genomineerd werden. Bovendien is teleurstelling een uitstekende motivator. Kortom: Volgend jaar revanche?


    6 april 2007 om 20:21
    media

    @Gerben: de procedure is eigenlijk heel simpel; de jury beoordeeld alle inzendingen binnen een categorie (in ons geval ca. 75 websiteconcepten) op basis van creativiteit, interactiviteit en effectiviteit. Bij de eerste bijeenkomst kunnen alle juryleden nog pleiten voor een bepaald concept (of juist aangeven waarom iets geen spin waardig is). Alle juryleden geven vervolgens 3 cijfers tussen 0 en 10; de score van creativiteit telt twee keer; de anderen één keer. Op deze manier rolt er voor elke inzending een gemiddelde uit. Veel inzendingen halen de drempelwaarde niet om door te gaan naar de volgende ronde. Omdat het websiteconcept niet sterk genoeg is maar in voorkomende gevallen ook omdat de beschrijving onvolledig was (geen doelstellingen, geen meetbare resultaten, geen kosten, etc). De voorbeelden die je noemt kwamen in ieder geval niet in de buurt van een nominatie. De genomineerden worden uitgenodigd om hun werk tijdens de jurydag te presenteren. Daar worden aanvullende vragen gesteld en dan trekt de jury zich terug en geeft opnieuw cijfers. Daar zijn uiteindelijk de twee winnaars uitgerold. Zoals gezegd, Volvo C70 kwam in iedere ronde als duidelijke winnaar naar boven; Skoeps was het enige overgebleven UCG-concept.


    7 april 2007 om 04:35
    media

    @Sebastiaan: ik denk dat er een aantal factoren zijn die verklaren waarom dit jaar Heineken/Qi beduidend minder prijzen hebben. Ondanks dat er opnieuw uitstekend werk is afgeleverd (het aantal nominaties geeft dat ook aan), lijkt er enerzijds een bepaalde Qi/Heineken-moeheid te zijn onstaan en anderzijds zijn er steeds meer bureaus die ook uitstekend werk afleveren (denk aan Lemz).


    7 april 2007 om 04:39
    Gerben

    @Marco,

    Bedankt!…..

    Alleen wat jij creatief vindt, kan de grote massa wel minder creatief vinden?

    Wellicht is het een idee om ook het publiek erbij te betrekken? Dus niet enkel een x-koppige jury, maar vooral het publiek in de zin van de bezoekers van die websites, danwel de gebruikers van enkele spinwaardige blogs?

    Onlangs is deze herziene structuur bij ThuisWinkel ook doorgevoerd waarbij het publiek op basis van cijfers geven bepaalde wie er kon gaan en volgens mij werkte dat best goed!…

    Ps. het is een tip, doe er je voordeel mee..


    7 april 2007 om 06:08
    media

    @Gerben: volgens mij zijn ze juist dit jaar afgestapt van een publieksjury (reden zijn mij niet bekend). Verder, het is niet alleen mijn oordeel maar het oordeel van de gehele jury waarin toch een verscheidenheid aan mensen zitten. Zo zaten in de jury voor beste websiteconcept Oscar Dielen, Tim Voors, Ronald Baart, Raymond Spanjar, Sander van der Blonk en ondergetekende. Allemaal vanuit eigen expertise en een totaal andere kijk op interactieve concepten. Ik denk dat we daardoor een representatieve keuze hebben gemaakt waaruit uiteindelijk Volvo en Skoeps als winnaars zijn gekomen.


    7 april 2007 om 06:17
    Sebastiaan

    @Marco: Die toegenomen concurrentie juig ik toe. Maar ik vind het een extreem slechte zaak dat ‘moeheid’ van een bepaalde partij een jury kan/mag beinvloeden. Dat lijkt me een vreemd en dubieus criterium.

    Ik heb de afgelopen jaren bij de Spin, de Amma’s en de Esprix gejureerd. Hier liepen de emoties ook wel eens hoog op of was er een specifieke sympathie of antipathie voor een bepaalde partij of case. Maar volgens mij zijn we er altijd weer in geslaagd om het naar een neutraal, eerlijk en professioneel oordeel te trekken.


    7 april 2007 om 12:36
    media

    @Sebastiaan: ik kan alleen voor mijzelf spreken en als ik dan kijk naar de inzending van Heineken in de categorie beste website concept dan is mijn conclusie: prima siteconcept van hoog niveau maar het verrast mij niet meer.


    7 april 2007 om 18:46
    Dick

    Joehoe, weet iemand waar de foto’s die gemaakt zijn van de winaars met het meisje in het rood/goud zijn? Greetzzz


    3 mei 2007 om 11:16
    Projektowanie Stron

    Dat wij en Heineken teleurgesteld zijn, lijkt me niet meer dan normaal. We hadden 6 nominaties en dan hoop je uiteraard ook op veel prijzen. Pakt dat anders uit, dan baal je wel even. Wij zijn gelukkig ook maar mensen… Verder hulde aan alle winnaars. En het feestje was weer gezellig!

    Projektowanie Stron


    29 juli 2007 om 09:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!