De economie volgens Maslow

11 april 2007, 05:04

{title}
Docenten moeten natuurlijk altijd op de hoogte zijn en blijven, van de ontwikkelingen in de markt. En Hogeschool Rotterdam organiseert dan ook regelmatig interessante informatie- en inspiratiedagen. Gisteren was ik daar één van de sprekers, om de impact van de steeds creatievere consument en de reactie van merken hierop onder het voetlicht te brengen.

Halverwege de vorige eeuw heeft Maslow de ‘hierarchy of needs‘ in een piramidediagram uitgewerkt. Waarin hij de wensen en benodigdheden van de steeds verder ontwikkelde mens overzichtelijk opstapelt. Ik heb deze stappen vervolgens vertaald naar de impact voor onze economie, die zich vanzelfsprekend met die mens mee-ontwikkelt. En daar krijg ik best veel positieve respons op.

Op SlideShare kun je de ‘print’ versie van mijn presentatie doorbladeren. Je mist hierin natuurlijk alle filmpjes, animaties en bijbehorende uitleg (pakweg 80% van de informatie, want ik ben niet echt ‘t type dat slides ‘voorleest’), maar geen nood: er is ook een video. Die ik na montage óók graag met jullie deel.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, opmerkingen en tips.

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

17 Reacties

    nikao

    HI Carl,

    Mooi idee!

    Ik heb alleen het gevoel dat je nu een ontwikkeling over tijd, over een gelaagde situatie heen legt:

    de behoeftes uit de pyramide zijn altijd in de mens aanwezig, terwijl ik de verschillende economie vormen meer in de tijd zie:

    we gaan van massa productie (product) via kwaliteit naar service, experience en vervolgens participatie (de huidige?)

    Zijn deze in jouwn optiek ook alleen tegelijk aanwezig?


    11 april 2007 om 05:59
    Hans Slender

    Heeft experience ook al niet te maken met een hogere rang in de pyramide? De experience economy gaat denk ik al veel verder dan alleen liefde en beloning. Volgens Pine & Gilmore (HBR 1998), zijn we van een agrarische economie, naar een industriële economie, naar een service economie en nu in de experience economie. Het gaat in deze experience economie om persoonlijk contact, duurzame relaties met gasten (geen klanten), memorabele ervaringen en sensatie. In mijn optiek wellicht hoger in rangorde dan participatie en heeft wellicht zelfs betrekking op zelfontplooing van het individu.


    11 april 2007 om 06:18
    Gijsbregt

    Carl,

    Ik zou participatie ook bij love/belonging zetten. En vervolgens experience mogelijkheid om je esteem te verwezenlijken. Maar het idee is erg leuk. De basis van de veranderende economie (vooruitgang) koppelen aan de basis van menselijk handelen (evolutionair bepaald) leidt natuurlijk wel tot de vraag of deze in synchroon (kunnen) lopen.


    11 april 2007 om 06:40
    mangold

    @Raimo: Een meer holistische omgang met de omgeving past inderdaad prima in het plaatje. Maar daar vind ik het (één doel-gerichte) woord ‘purpose’ juist weer niet bij passen…

    @Christian: Yep, volgens mij zijn die economische behoeften ook cumulatief, en dus naast elkaar aanwezig. Alleen de focus verandert met de tijd.

    @Hans: Ik zie er de volgende trap in:

    – Experience = Wat een merk jou laat meemaken (bv Disney)

    – Participation = Wat je samen met het merk doet en meemaakt (bv LEGO)

    – Expression = Wat jij het merk laat meemaken (bv Sellaband)

    … maar tja, da’s mijn definitie, en die verschilt dus blijkbaar alweer met die van jou en Pine & Gilmore. Blijft lastig, die definitieproblemen 😉


    11 april 2007 om 06:47
    Raimo

    Ieder object of mens heeft een purpose hier op aarde.. Het is het ontdekken van JOUW purpose dat zelf verwezenlijk realiseert. En ja… dat is een keuze..een subjectieve keuze zelfs.. Dat maakt ons nu menselijk..

    Hoe jij Expression omschrijft snap ik niet.. We verschuiven naar een situatie van wederzijdse afhankelijkheid.. Dat is voor mij participatie. Het enige dat gaat veranderen is de motivatie van participatie..


    11 april 2007 om 07:21
    mangold

    @Raimo: Ik bedoel een verschuiving in de economische vraag/aanbod-verhouding:

    Experience = mens heeft vraag, merk heeft aanbod

    Participation = mens en merk hebben beiden vraag en aanbod

    Expression = mens heeft aanbod, merk heeft vraag


    11 april 2007 om 07:28
    Raimo

    @Carl

    Kan je expression toelichten? ‘Zie’ het nog niet..


    11 april 2007 om 09:18
    Paul Boon

    Nou kom ik pas net om de hoek kijken en ben me pas net aan het verdiepen in de wondere wereld van deze theorieën, maar volgens mij zijn er tal van voorbeelden van expression.

    Zoals Dhr. Mangold al zei:

    – Experience = Wat een merk jou laat meemaken (bv Disney)

    – Participation = Wat je samen met het merk doet en meemaakt (bv LEGO)

    – Expression = Wat jij het merk laat meemaken (bv Sellaband)

    “Wat jij het merk laat meemaken… de mens het aanbod, het merk de vraag. Omgekeerde wereld misschien, maar kijks naar Skoeps, Zoom.nl, Waarbenjij.nu en vele succesvolle online communities. Vanuit hun functie zorgt ‘de mens’ voor inhoud. Het zal niet lang duren voordat er duidelijk merken zijn aan te wijzen die gevormd zijn door de gebruikers. In zekere zin gebeurt dit al door de vele marktonderzoeken, enige verschil is dat de gebruiker direct zijn mening/expressie laat gelden; en niet via een onderzoeksbureau.


    11 april 2007 om 09:32
    nikao

    Als je het zo voorstelt heeft Lego de stap ook al gemaakt naar Expression:

    Van Participatie dmv het betrekken van de consument bij ontwikkeling Mind Storms naar de consument zelf product designs te laten maken… Noemen we dit laatste dan Expression?


    11 april 2007 om 09:38
    Raimo

    @Carl is in expression het merk het faciliterende platform? De virtuele marktplaats? De inspirator?


    11 april 2007 om 10:01
    mangold

    @Raimo: Yep. En dat ‘inspirator’ spreekt mij persoonlijk het meest aan.

    Wie kent er nog meer termen die hierbij passen? Ik zat zelf bijvoorbeeld ook al te denken aan ‘supporter’ en ‘instructor’…


    11 april 2007 om 10:05
    Lodewijk

    Ik ben benieuwd naar de video Carl!


    11 april 2007 om 10:30
    nikao

    ‘enabler’ is ook altijd een term die het goed doet 😛


    11 april 2007 om 12:14
    Raimo

    @Carl

    Steward?


    11 april 2007 om 13:31
    Bart Burggraaf

    Zie ook graag een video!


    12 april 2007 om 08:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!