Search Engine Strategies New York 2007: De eerste sessies
Op dit moment vindt in New York het grootste congres over Search Marketing, de Search Engine Strategies, plaats. De aankomende dagen zul je hier een aantal artikelen over dit congres lezen. Allereerst een artikel van collega Marije Konneman met onder andere een sfeerimpressie van de eerste twee dagen en de keynote van Steve Berkowitz.
De SES is begonnen, en hoe! Dinsdag de eerste dag met diverse sessies, woensdag was de expo geopend waar veel belangrijke partijen met een stand aanwezig zijn. De opkomst op de tweede dag is iets groter dan gisteren, het is hier gezellig druk!
Op de eerste dag waren sessies te volgen over fundamentale zaken op het gebied van Organic Search en Search Advertising, vooral de basis. Ook werd aandacht besteed aan Multimedia & Mobile, Advertising voor gevorderden en Inhouse SEO. Over het laatste onderwerp waren 3 sessies ingepland, voor New York dus een hot onderwerp.
De tweede dag begon met een keynote conversatie met Steve Berkowitz, Senior Vice President van Microsofts Online Services Group. Steve staat bekend om zijn betrokkenheid bij de lancering van Microsoft Live Search. Danny Sullivan vroeg Steve het hemd van het lijf over zijn overstap van Ask naar Microsoft, de toekomstplannen van Microsoft en de ambities op het gebied van search. Het was een zeer interessant gesprek, maar helaas wel echt een Amerikaans commercieel praatje, wat halverwege op z’n Amerikaans onderbroken werd door een gastoptreden van Ms. Dewey. Dit grappig bedoelde toneelstukje sloeg de plank helaas een beetje mis.
Verder werd er op de 2e dag eveneens basis sessies gegeven op het gebied van Organic Search, geavanceerde sessies op gebied van Organic Search en Search Advertising. Ook veel aandacht voor conversies en contextueel adverteren.
Wat me opvalt bij de sessies die ik bijgewoond heb, is dat de dingen die verteld worden zelden nieuw zijn. Echter de visies en ervaringen van de sprekers zijn zeker zeer interessant.
Uiteraard zijn de sessies gericht op de VS, waarbij Local Search in veel sessies over advertising terugkomt. Voor Nederland is dit op dit moment nog niet echt interessant.
Verder wordt ook de nodige aandacht besteed aan Yahoo! Panama, het nieuwe advertentiesysteem van Yahoo!, wat in de VS al gelanceerd is. De eerste reacties zijn positief, dus dat belooft veel goeds.
Tenslotte wordt bij een aantal sessies duidelijk dat Google hier wel marktleider is, maar dat de verhoudingen heel anders liggen dan in Nederland. De nodige aandacht wordt namelijk ook besteed aan de 4 andere advertentieprogramma’s MSN AdCenter, Yahoo! Panama, Ask en AOL. Microsoft heeft echter voor het komende jaar nog geen plannen om onze kant op te komen met MSN AdCenter. (RvB: Morgen gaan we wat dieper in op de ontwikkelingen bij deze advertentiesystemen)
Gelukkig staat er ook nog veel op het programma. Vandaag en vrijdag staan nog veel sessies gepland. Vandaag wordt afgesloten met een ‘evening forum’ met Danny Sullivan himself. Dat belooft nog genoeg stof om over te praten!
“Uiteraard zijn de sessies gericht op de VS, waarbij Local Search in veel sessies over advertising terugkomt. Voor Nederland is dit op dit moment nog niet echt interessant.”
Ben benieuwd wanneer dit wel interessant gaat worden, dus vanaf wanneer de search engines zich ook hier meer gaan profileren met local search.
Daar ben ik ook heel erg geinteresseerd in. Weet iemand misschien waarom het in de US wel goed loopt. Zover ik weet, werkt het hier niet zo goed omdat bezoekers moeilijk geografisch te traceren zijn. Een ip adres zegt eenvoudig weg niet genoeg (VPN’s, etc).
Hoe doen ze dit technisch in de US? Of wordt er alleen naar bedrijven gekeken. Dus “kapper Amsterdam”, ed. Ik ben meer geinterseerd om alleen bezoekers uit Amsterdam te targetten. Weet iemand hier meer over. (ik weet dat Google de functionaliteit heeft maar dat werkte de laatste keer niet goed)
Er worden een aantal verschillende factoren gebruikt, waaronder idd zoekterm (dus komt er amsterdam in voor), het google domein dat gebruikt wordt (google.nl, google.fr, etc), maar ook eventueel het ip-adres. Deze is niet altijd goed te herleiden is naar de fysieke locatie.
Maar waarom zou je alleen bezoekers uit amsterdam willen targetten? Misschien gaat iemand die zoekt op iets in combinatie Amsterdam, volgende week wel naar Amsterdam verhuizen en is hij/zij ook wel geinteresseerd in jouw advertentie.
Persoonlijk heb ik het gevoel dat Nederland te klein is voor local op dit ogenblik. Waarom op dit ogenblik? veel kleine ondernemers die juist baat bij local hebben, hebben niet genoeg bereik om een omzet te genereren waarvan ze genoeg geld voor een goede (dat is een heel ander punt, de waslijst slechte webdesigners) website overhouden…
Maar verbeter mijn visie als ik het verkeerd zie of een denkfout maak. (afgezien van het feit dat ik wel weet dat je een koning bent in het land der blinden bent als je een goede website met local als focus hebt)
@Roy Nederland is klein voor Local search, maar zou het te klein zijn? Ben het helemaal eens met je opmerking over kleine ondernemers. Maar die moeten het misschien ook niet eens hebben van hun eigen website, maar meer van de lokale indexen waar in ze vermeldt staan.
Ben benieuwd wat mensen doen die op zoek zijn naar lokala informatie. Gaan ze naar goudengids.nl, ilocal.nl, yelloyello.com, souki.com, etc? Of gaan ze naar Google en tikken ze ‘mexicaans restaurant amsterdam’ of ‘loodgieters utrecht’? Wie weet of hier onderzoek naar gedaan is?
@Tim Is ip adres locating in Nederland echt zo veel minder nauwkeurig als in de US? Heb hier geen ervaring mee en heb er ook nog niet echt iets duidelijks over gevonden. Ik weet wel dat er natuurlijk onnauwkeurigheden kunnen zijn.
Maakt panama geen gebruik van de extensie van de site waarop gezocht wordt? Dus als yahoo.fr gebruikt wordt dan is frankrijk de locatie, yahoo.co.uk Groot Britannie, etc.
Interessant die 2e laag waarbij gekeken wordt of de gebruiker bekend is.
@ Tim & Gerard: voor zover ik gehoord heb, hebben ze in Amerika wel degelijk te maken met onnauwkeurige IP tracking, net zoals in Nederland. IP nummers worden niet altijd herleid naar waar de gebruiker zich fysiek bevindt.
Wat vaak gedaan wordt is naast een local search campagne ook een nationale campagne laten lopen (wel met lokaal gerichte zoekwoorden) of een campage gericht op een iets groter gebied dan de local campagne, om zo iedereen proberen te bereiken. Dus in plaats van alleen New York City ook een straal erom heen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!