Buzzcapture analyseert online consumentendiscussies
Vandaag is het Nederlandse Buzzcapture van Alex van Leeuwen officieel gelanceerd. Buzzcapture is een startende internetonderneming en biedt bedrijven de mogelijkheid om online consumentendiscussies op ruim 550.000 Nederlandse blogs en sites te monitoren en analyseren. Vooralsnog gaat het om analyses en rapportages die Buzzcapture in opdracht van bedrijven zal uitvoeren. In tegenstelling tot tools als Technorati en BlogPulse is het voor gebruikers niet mogelijk om zelf analyses uit te voeren.
Gisteren verwees ik nog naar het Vlaamse MetaTale en ook in Nederland kennen we inmiddels al een aantal tools om de blogosfeer te monitoren zoals BrandGossip en Wieblogt.nl. Het eerder genoemde TrendLight is inmiddels een strategische samenwerking aangegaan met Buzzcapture.
In het algemeen kan worden gesteld dat de Nederlandse aanbieders nog achter lopen op de Amerikaanse aanbieders. Verwacht wel dat daar de komende jaren verandering in zal komen nu er steeds meer locale aanbieders zijn.
Nog even ter verduidelijking: een belangrijk verschil met andere providers is dat Buzzcapture de ‘buzz analyses’ aan de klant levert en op die manier systematisch inzicht verschaft in de discussies die online plaatsvinden over een merk of product en eventueel de concurrentie.
@Rosbergen:
Ik ben erg benieuwd naar de tool en zou graag zien hoe het werkt.
@Rosbergen: Wat is de nu bottleneck? Waarom duurt e.e.a. nu veel langer dan verwacht? Is het de techniek om verbanden te leggen? Is het de monitoring van een heleboel sites? Wat is er nu zo verdraaid lastig?
@Erik: wieblogt is een erg grote applicatie. Je kunt er als blogger je blog claimen en een profiel aanmaken van je blog en van jezelf. Die database met profielen ontsluiten we (de ‘Wie’) van Wieblogt. Postings van die blogger halen we op, hiernaast halen we ook op eigen initiatief postings en comments op. Om het zoeken door die posts en comments vervolgens te vergemakkelijken bieden we de gebruiker een groot aantal filters: de bloggers die schrijven over het onderwerp van je zoekvraag, de bedrijven, mensen, locaties en merken die voorkomen in je zoekresultaten, die zoekresultaten worden geclusters in logische groepen/topics en we tonen het sentiment van een posting. In een visualisatie laten we vervolgens de ontwikkeling in de tijd zien. Verdraaid lastig is vooral een hoog ambitieniveau in relatie tot het aantal uren in een dag.
Separaat aan Wieblogt (gratis dienst) ontwikkelen we onze analysetool ‘Analytics’, die meer mogelijkheden (ook andere content, meer analysemogelijkheden) biedt. Voor ons was het belangrijk om de lancering van beide diensten (Wieblogt en Analytics) in een zelfde periode te doen. Een volgende keer beginnen we waarschijnlijk wat kleiner 🙂
Voor jouw geldt natuurlijk hetzelfde als voor Paul, als je het leuk vindt meer te horen/zien spreek ik graag een keertje af.
Botlenecks en dashboards daargelaten, van harte met de officiele start Alex. 😉
@Mark Rosbergen:
Dank voor je uitnodiging en het leuke gesprek vanmorgen in Alkmaar. Prachtige locatie overigens, waar jullie zitten. Ik heb een mooi kijkje in de keuken kunnen nemen van jullie tools Wieblogt en BuzzBasics. En ik moet zeggen het ziet er zeer uitgebreid en ‘sophisticated’ uit, waar jullie goed over na hebben gedacht. Complimenten!
Alex , wij wensen je heel veel succes en je moet ’t me allemaal maar eens goed uitleggen.
Universal Media maakte deze week bekend dat het een structurele samenwerking is aangegaan met Buzzcapture.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!