Hyves voorlopig niet te koop?

17 april 2007, 04:18

Al vanaf de start in 2004 volgen we het online vriendennetwerk Hyves met meer dan gemiddelde belangstelling. Ons archief bevat inmiddels ruim 200 berichten over Hyves en dat aantal zal voorlopig nog wel stijgen.

Zeker als er een mogelijke verkoop in het verschiet ligt. Afgelopen week las ik in zowel FEM Business als het FD over de betrokkenheid van Hubert Deitmers. Deitmers is voormalig bestuurslid van Endemol en sinds vorig jaar samen met Joop van de Ende eigenaar van de investeringsmaatschappij Van den Ende & Deitmers. Naast de oprichters en een aantal informal investers heeft Deitmers een minderheidsbelang in Hyves. Op de vraag of en zo ja wanneer Hyves verkocht gaat worden zegt Deitmers het volgende:

(…) Een exitstrategie? Die is er nog niet. Er is zeker interesse van andere partijen. Maar wij vinden het nog veel te vroeg om te verkopen. Het gaat hartstikke goed en er is enorm veel groeipotentieel. (…)

Oftewel, als twee bronnen onafhankelijk van elkaar beginnen over de verkoop van Hyves, dan zal het binnenkort wel verkocht worden. Zou het dan toch MySpace zijn dat Hyves opkoopt? Binnenkort maar eens een bak koffie doen met de nieuwe marketeer van het jaar 😉

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

27 Reacties

    media

    Ik gok overigens op News Corporation (MySpace) voor 30 miljoen euro. Wie biedt meer of minder?


    17 april 2007 om 04:26
    oof

    Is 20 miljoen euro niet wat laag? Ik zou toch meer richting marktplaats prijzen verwachten.


    17 april 2007 om 04:48
    Bas Gezelle

    Waar rook is is vuur toch?

    Als ik Spanjar was zou ik er zeker nog even mee wachten. Het lijkt me juist een enorme uitdaging nu het zo’n sterk platform is om diverse nieuwe acties te gaan bedenken. De mogelijkheden zijn onbeperkt.


    17 april 2007 om 05:22
    Jorn

    Volgens mij leest Raymond Spanjar zelf ook de berichten op Marketingfacts. Ben benieuwd of hij zelf wel eens een schatting van de waarde van Hyves maakt… Ik denk trouwens dat de ze beter nog een paar jaar kunnen wachten, expansie zoeken in het buitenland, meer inkomsten genereren en dan kunnen ze bij een eventuele verkoop een veelvoud van die 20 miljoen euro krijgen.


    17 april 2007 om 05:48
    chi666

    Als we dan toch gaan gokken: ik gok dat Hyves in 2007 NIET verkocht wordt.


    17 april 2007 om 05:48
    Raimo

    7,5- 10 euro per user..Hmm..

    Hoe bepaal je eigenlijk de waarde van een social network?


    17 april 2007 om 06:09
    lbroekman

    Kijkend naar wat er dit jaar in het buitenland betaaldis (dan wel geïnvesteerd is) in communities is een prijs van 10 euro per gebruiker (uitgaande van 2 miljoen gebruikers) aan de lage kant. Een vergelijkbaar Scandinavisch netwerk ging bijvoorbeeld voor 21 euro per gebruiker over de toonbank en voor een Duits netwerk werd al 85 euro per gebruiker betaald. Dat lijkt dan weer wat teveel van het goede.


    17 april 2007 om 06:09
    media

    Ik denk dat 10 euro per geregistreerde gebruiker een prima bedrag is. Met 3 miljoen leden kom je dus op een bedrag van 30 miljoen.

    Lode, weet jij op basis waarvan ze in Scandinavie en Duitsland de waarde per geregistreerde gebruiker (b2c) hebben bepaald?

    Eens even rekenen wat dat zou betekenen voor Marketingfacts. 4,000 leden x 250 euro (b2b-leden!) = 1 miljoen euro. Klopt wel ongeveer 😉


    17 april 2007 om 06:14
    Paul

    Is ilse de lachende derde Marco?! 🙂


    17 april 2007 om 06:17
    media

    Heb net je stuk gelezen Patrick; had ik destijds gemist!

    Pageviews? Dat is iets voor web 1.0 bedrijfjes; het gaat niet meer om pageviews en bannerverkoop dat zou jij toch moeten weten 😉


    17 april 2007 om 06:55
    lbroekman

    @Kjeld: bij mij werkt de NL versie van MySpace (na wat opstartproblemen)

    @Marco,StudiVZ (de Facebook van Duitsland) is aan een van de bestaande investeerders verkocht (een uitgeverij, dus mogelijke media-inkomsten lijken mij daar de trigger). En Playahead (het 2e network in het Hoge Noorden na Lunarstorm) kwam in januari in handen van de Modern Times Group. Uit het persbericht:

    This site generates revenues from membership subscription fees and advertising, as well as online product sales.

    “Playahead is one of the most popular, creative and exciting on-line community brands in Scandinavia, and is a favourite destination for the young people who watch our channels, listen to our stations,” said MTG CEO Hans-Holger Albrecht, “Studies show that 12-24 year-olds spend as much as a third of their media consuming time on the internet”.

    Albrecht said internet advertising is forecast to deliver ‘high double digit growth’ over the coming years in Scandinavia, and even higher levels of growth in the Eastern European markets.

    The acquisition will give MTG the opportunity to grow in this expanding market.

    “Playahead not only gives us the opportunity to reach out to more of our target audience group, but also enables us to build on a well developed and diversified internet platform,” said Albrecht.

    Het platform in aantallen plus mogelijke abonnementsinkomsten (in aanvulling op de relevante opmerkingen van Maarten Roelofs) bepalen dus de prijs. Wat denk ik wel meespeelt, is hoe de rest van het medialandschap (concurrentie) er uit ziet.


    17 april 2007 om 07:30
    Patrick

    @marco, ik zou moeten weten dat het niet meer om pageviews draait, maar zonder pageviews valt elk ander business model af.

    Als zij 10% van hun pageviews verkopen met advertenties tegen 5 CPM, dan lijkt het voor de gebruiker nog steeds niet dat er uberhaupt geadverteerd wordt (slechts in 1 op 10 pagina’s) en komt er toch al gauw 5 miljoen euro in het laatje (per maand!).

    En dan hoor ik nog niemand praten over hun friendvertising model dat ze gaan openstellen voor bedrijven die supergetarget advertenties kunnen plaatsen, bijv. alleen meisjes tussen de 18 en 24 die vrijgezel zijn en in Noord-Holland wonen (en dat gaat wel iets meer dan 5 CPM kosten).

    Shit ik moet mijn waardering aanpassen!!! 120 miljoen.


    17 april 2007 om 08:55
    Patrick

    De rekensom die ik boven heb gehanteerd:

    1.000.000.000 (pageviews) / 1000 * 5 CPM = 5.000.000 EUR Cash in!


    17 april 2007 om 08:58
    Joost

    @peter

    Het probleem alleen is dat ze op dit moment weinig banners erop hebben, waardoor de inkomsten niet superhoog zijn. Ik denk dat hyves nog even moet wachten met de verkoop en eerst moeten proberen welk business model het meeste in het laatje brengt en dat op de hoogtij dagen het moeten verkopen, net als bij YouTube is gebeurd.


    17 april 2007 om 10:11
    monique de haas

    Wat is een social network waard? Niet alleen het aantal gebruikers.. lijkt me zo. Aantal pageviews.. oke, iets verstandiger. Maar wat is de social currency van het netwerk? Hoe intensief wordt het gebruikt? Welke rol neemt het in, in het totale gebruik. Welk contact heeft welke waarde? Veel vriendjes (veel weak ties) waardevoller dan intensief gebruikte hyves van 10 mensen?


    17 april 2007 om 11:01
    Kjeld Kahn

    @Paul van Veenendaal

    Zie ook mijn reactie op “Hyves krijgt concurrentie van Nederlandstalige MySpace” en blogposting van Lode Broekman

    Hij is nog niet live, check de link van de Hallo kop onderaan bij “MySpace Specials” de pagina daarstaat [link]

    Ik denk dat dit een ongewilde live development truuk is. daarom doet nl.myspace.com het denk ik ook niet.


    17 april 2007 om 11:08
    chi666

    Patrick’s artikel snijd wel hout. Als Hyves verkocht wordt zie ik eerder een Amerikaanse partij inderdaad erin komen, Yahoo of misschien wel Google of Microsoft zelfs. Maar ik blijf bij mijn eerdere statement: niet in 2007.


    17 april 2007 om 11:33
    Stijn Kruijssen

    @ Matthijs

    Google had ook al een Youtube 😉


    17 april 2007 om 14:18
    Chris de B

    wie het koopt? Telegraaf natuurlijk. en ja ABN verkoopt het.


    17 april 2007 om 15:29
    Joost

    @Jorn

    Ja is wel leuk bedacht, alleen laadtijd van die site duurt erg lang zelfs met een dikke pijp. Maar is leuk gemaakt, ook leuk is de reactie van wendy als je trut invuld 😉


    17 april 2007 om 15:31
    Michiel van der Meer

    Bubble2.0 naar grotere omvang?

    Google betaald 20x de sales voor Doubleclick, terwijl eBay voor goede sites ca. 10x sales betaald en daarvan wijst de traditonele bankier al naar zijn voorhoofd. Al dat gezoem wat een klant waard is doet mij denken aan Bubble1.0, toen was een mailadres ook veel geld waard. Waarderingen van 30 – 120 mln Euro die hier rond zoemen voor Hyves zijn ook niet bepaald normaal voor een bedrijf dat nog hard werkt om zijn sales organisatie op poten te krijgen en verder nauwelijks of geen andere inkomstenbronnen heeft en de IT-kosten en salarissen toch echt betaald moeten worden. Hyves zal bottom-line geen vet pot zijn.

    Maar ik geef toe, de MySpaces van deze wereld zijn mijn inziens kansloos als ze nu gaan knokken tegen Hyves. De voorsprong is simpelweg te groot. Dus wie weet gaat onze NL-parel wel weg voor dit soort bedragen. Zou een prachtig succes zijn om internettend NL nog steviger op de internationale kaart te zetten. En als de financiele Bubble weer barst gaan de consumenten weer gewoon door met groeien/meer gebruik en meer e-commerce, net als na de eerst financiele dip.


    17 april 2007 om 16:17
    Phileas

    Patrick, 1 miljard waarvan 10% is 100.000 CPM x 5 = 5 ton per maand, ook een aardig bedrag maar wel een ander.


    17 april 2007 om 17:36
    diederick

    @ Michiel

    Je schrijft: “de MySpaces van deze wereld zijn mijn inziens kansloos”..

    MySpace kent momenteel (ook in Nederland) een flinke groei vanwege de populariteit onder DJ-s en bands. En aangezien een DJ nu eenmaal veel sneller, en vooral veel meer vrienden maakt dan Annie uit Assen denk ik juist dat MySpace in 2007 wel eens kan gaan verrassen.

    In de underground-scene zie je steeds meer bands die hun eigen site inruilen voor een MySpace, met name vanwege de doeltreffende functionaliteiten als concertagenda, demo’s, foto’s etc…


    18 april 2007 om 05:49
    wouter

    Ik vraag me ook af hoeveel geld ze verdienen aan het online afdrukken van foto’s. Gezien er een groot aantal foto’s online staan en ze deze mogelijkheid bieden… zelf maak ik er geen gebruik van dus ik heb ook geen idee of dit daadwerkelijk geld oplevert voor hyves.


    20 april 2007 om 11:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!