Wie kent succesvolle cases van behavioral targeting?

18 april 2007, 04:09

Behavioral targeting geldt al jaren als ‘the next big thing’ binnen de internetwereld. Wat is het nu precies en wat kun je ermee als internetmarketeer? Zijn er al succesvolle voorbeelden bekend en waar moet je rekening mee houden bij de implementatie van targeted marketing?

Geert-Jan Smits van JungleRating geeft in het artikel Behavioral targeting in praktijk (eerder deze maand gepubliceerd in Twinkle) een eerste aanzet op deze vragen. Bij behavioural targeting wordt content (bijv. productaanbiedingen of advertenties) getoond op basis van bezoekersgedrag (denk aan herkomst bezoeker).

Smits geeft aan dat er in Nederland nog maar weinig succesverhalen bekend zijn. En om eerlijk te zijn kom ik ook niet veel verder dan bedrijven die ‘er mee bezig zijn’. Wie kent succesvolle Nederlandse cases van behavioral targeting?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

12 Reacties

    Kasper Katje

    In het artikel van Geert-Jan Smits wordt terecht Amazon aangehaald als grote voorbeeld en volgens mij heeft Bol.com al tijden hetzelfde principe en zou dus een goed nederlands voorbeeld zijn.

    Ook worden echter MSN en WebAds aangehaald met targeting/profiling maar dat zou ik niet onder de noemer ‘behavioral targeting’ scharen omdat het niet om targeting op basis van handelingen maar kenmerken (leeftijd, geslacht etc.) gaat.

    Dan zouden wij en onze collega’s in de e-mail marketing branche zich namelijk al ruim 5 jaar met ‘behavioral targeting’ bezighouden omdat we in het algemeen elke mailing op leeftijd, geslacht en interesse (kunnen) targetten.


    18 april 2007 om 04:51
    Gijsbregt

    @ Marco,

    Wat ik grappig vind is dat iTunes ook een functie heeft van “those who bought your selection also bought…”, die zit altijd bij mijn bevestigingsmails. En slaat nooit ergens op. Het beste wat ze ervan maken is een nummer of cd van dezelfde artiest, maar soms is het niet te geloven. Dan krijg je een dance-artiest terwijl je een singer/songwriter hebt gekocht of een britpopband als je net VS collegemusic heb gekocht.

    Het zou overigens aan aardige vraag voor een bedrijf als Reddion zijn dit, voor zover zij daarover uit de school klappen.


    18 april 2007 om 05:04
    Karlijn

    Ik ken inderdaad zelf geen goeie Nederlandse cases, maar ben wel gecharmeerd van de mogelijkheden van Adlink 360. Ik moet zeggen dat ik het bij veel klanten (zeker grote logge organisaties) ook niet snel zie gebeuren. Als het ze soms al niet eens lukt om Spotlight tags te implimenteren, dan zie ik behavioural targeting nog wel even op zich wachten. Zeker the next best thing, maar eerst maar eens fatsoenlijke conversiemetingen, dat lijkt me een eerste stap


    18 april 2007 om 06:13
    Bas Seelen

    We zijn op dit moment bezig om de eerste sites te taggen en profielen in kaart te brengen. De eerste cases zullen dan snel volgen. we zullen zoveel mogelijk proberen alle betrokken partijen (adverteerder, buro , exploitant) te overtuigen om deze publiek te maken.

    Dus als er iemand l wil… 😉


    1 mei 2007 om 09:33
    Rob Boeyink

    @Marco,

    Wij, askNow, lanceren op DME onze Personal Targeting Platform. We richten ons niet op presenteren van advertenties maar op het personaliseren van de online beleving van een bezoeker op een site.

    Wij zijn op dit moment o.a. in gesprek met een grote gemeente in Nederland voor het personaliseren van de website. Ik verwacht dat we binnen 1 maand hierover meer bekend kunnen maken.

    Rob


    9 mei 2007 om 16:20
    Bert

    Werkt Reddion niet samen met Netmining voor Behavioral targetting ? Ik dacht dat ze een automotive case in NL hadden waar webleads ontdekt en geprofilieerd werden op basis van online gedrag …


    24 mei 2007 om 12:27
    Gerben

    @Bas Seelen,

    Heb nog een plan binnenkort…. 😉 mocht het er van komen…dan weet ik je te vinden!


    24 mei 2007 om 12:42
    Rob Boeyink

    Op zeer korte termijn zullen wij starten met het personaliseren van een bekend weblog in Nederland. De bedoeling is dat we het hele proces zichtbaar maken voor de bezoekers van de site. We zullen regelmatig onze bevindingen, resultaten enzovoort posten en staan natuurlijk open voor ideeën, opmerkingen en bevindingen van de bezoekers.

    Binnenkort meer..

    Rob


    24 mei 2007 om 13:04
    Jan Done

    Netmining heeft een hele rits BT implementaties in NL gedaan in 2007. Autobytel, VW, SUN, Opel … Allemaal succesvol naar ik verneem van een van hun partners. Ik denk dat BT een succes is als je het als buitenstaander niet direct ervaart als BT en daarom is het ook minder zichtbaar.


    31 december 2007 om 11:12
    Linda

    Zijn er volgens jullie weer nieuwe noemenswaardige cases? Ik ben op zoek naar succesvolle cases van event driven marketing, liefst met bijbehorende resultaten.

    Hebben jullie input?

    Groeten,

    Linda


    23 juni 2010 om 07:30
    Roald

    Voetbal International. Iedere niet Ajax-fan vooral behoeden voor Ajax aanbiedingen 😉


    30 juni 2010 om 10:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!