Nederlandse twitosfeer telt 451 twitteraars

23 april 2007, 03:41

Nederlandse twitosfeer telt 451 twitteraars

Het was Raimo van der Klein die in maart 2007 de lezers van Marketingfacts voor het eerst kennis liet maken met de term microbloggen en dan met name het nieuwe fenomeen Twitter. Twitter had op dat moment net een prijs gewonnen tijdens South by Southwest (SXSW) in Austin, Texas en kreeg wereldwijd een enorme boost vwb het gebruik.

Wat is nu eigenlijk Twitter? Erwin Blom geeft op zijn weblog de volgende beschrijving van Twitter:

(…) In 140 lettertekens geef je antwoord op de vraag ‘What are you doing?’. Je geeft internet zo een gevoel van plaats en tijd. Twitter zit tussen chat, sms en blog in. Het kan ook van de ene vorm in de andere overgaan. Soms berichten mensen met enige regelmaat over hun activiteiten en gedachten en is Twitter een blog. Op het moment dat anderen gaan reageren en gesprekken ontstaan is Twitter een groeps-chat. Twitteren kan per internet, sms en chat-applicatie. Je kunt zelf publiceren, maar je ook weer abonneren op de Tweets van anderen. (…)

Terwijl duidelijk is dat Twitter een enorme impact heeft op (met name de snelheid) waarmee nieuws zich verspreid, was het tot voor kort onduidelijk wat het gebruik van Twitter is in Nederland. In navolging van de Belgische Twitosfeer heeft Bruno Peeters nu ook de Nederlandse Twitosfeer in kaart gebracht.

Alhoewel ik zelf het aantal Nederlandse twitteraars altijd had ingeschat op 200-300, is het totale aantal Nederlandse twitteraars op dit moment 451. Volgens Peeters is Caroline van Oosten de Boer op 15 juli 2006 de eerste Nederlandse gebruiker van Twitter. André le Fèvre heeft met een totaal van 168 de meeste Twittervrienden. De podcastende priester Roderick Vonhogen heeft met 242 veruit de meeste volgers. Naast geautomatiseerde twitteraccounts zoals die van de telegraaf en Volkskrant, is Erwin Blom de meest aktieve gebruiker met 1158 updates.

Wie meer wil weten over Twitter moet zeker twitter.start4all.com bezoeken, een startpagina over Twitter bijgehouden door Gerrit Visser, zelf ook fanatiek gebruiker van Twitter.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

33 Reacties

    mangold

    … en er komt binnenkort wellicht een Nederlandse versie: ik heb m’n in 2005 geregistreerde domein microblog.nl een paar weken geleden namelijk aan Media Village verkocht, dat er ‘wat leuks’ mee gaat doen.


    23 april 2007 om 04:08
    Raimo

    @Carl Er zullen er meerdere volgen.. Sommige misschien wel inclusief LBS 😉


    23 april 2007 om 05:00
    media

    @Carl, Raimo: ik ben vooral benieuwd naar de status over enkele maanden om te zien of microbloggen echt een hit gaat worden of dat het beperkt blijft tot een handjevol early adoptors.


    23 april 2007 om 05:04
    Raimo

    @Marco

    Microbloggen en presence messaging sluit IN DE BREEDTE qua communicatie behoeft het beste aan bij jde groep studenten( daarom beginnen social networks ook vaak in die groep). Wie heeft er in NL nu verstand van communicatie gedrag van jongeren/jong volwassens/millennials, bestaande base en ook nog eens media bereik?


    23 april 2007 om 05:14
    media

    Mee eens; wel opvallend dat Twitter (nog) niet populair is bij die doelgroep. De Nederlandse initiatieven zouden zich volgens mij dan ook vooral op jongeren moeten richten.


    23 april 2007 om 05:47
    media

    Ik zag je al in de lijst van eerste gebruikers staan Alper! Kun je aangeven waarom ik als Twitter-gebruiker zou moeten overstappen naar Jaiku? Ik zie dat daar het aantal Nederlandse gebruikers nog veel beperkter is dan op Twitter.


    23 april 2007 om 05:58
    Raimo

    @Alper, je hebt gelijk..

    @Marco

    De toekomst is:

    Een lifestream: dus makkelijk RSS feeds toevoegen..en contact information(location, agenda)

    Constant social sensing(peripheral social vision zoals Jyri dat noemt).

    Everything is an object to discuss about..(dus o.a. comment threads)


    23 april 2007 om 06:15
    Gijsbregt

    @ Marco,

    450 gebruikers. Raymond lacht zich rot. Hyves heeft alle potentie om deze hype (of fad) omver te blazen als het echt een interessante bezigheid zou worden. Voorlopig ben ik er zelf nog niet uit. En jonge(re) mensen al helemaal niet. Ook niet in mijn (Twitter)netwerkje.


    23 april 2007 om 06:17
    media

    @Gijsbregt: mee eens maar vergis je niet in het first-mover voordeel dat Jaiku en Twitter hebben; ze leren nu van de kleine groep gebruikers. Samen met een partij die ze opkoopt (Google, MySpace of wellicht een outsider als Nokia?) kunnen ze sneller schakelen dan wie dan ook!


    23 april 2007 om 06:21
    Raedts

    Ik wacht nu op het eerste bedrijf dat via twitter een code gaat verspreiden waarmee je korting kan krijgen op een bepaald product.

    Tevens zou het mooi zijn als je ook een besloten Twitter omgeving kan creeeren met collega’s. Weet iemand of dit bestaat? Ik ben op zoek naar een partij die dit kan ontwikkelen en met ons bedrijf zou willen proef draaien.


    23 april 2007 om 06:22
    Karel Kolb

    Ludo, vanaf 1 juni a.s. kun je voor dit soort zaken bij Feeder Media BV terecht. Kon zo snel je e-mail niet vinden dus bij deze maar hier de uitnodiging om alvast je wensen aan me te mailen. Hoor graag van je: info at feeder punt nl.


    23 april 2007 om 06:35
    media

    @Ludo: Zoals hierboven ook al aangegeven komen er op korte termijn een aantal Nederlandse initiatieven. Denk dat je vooral ook moet kijken naar de besloten variant (ideaal voor projectmanagement) die zowel via mobiel als internet werken. Neem eens contact op met Raymo en Ernst zou ik zeggen; emailadressen is voor bloggers van marketingfacts in de lijst van bloggers te vinden!


    23 april 2007 om 06:42
    media

    @Karel: heb jij je platform ook helemaal klaar voor mobiel? Dus ik kan via SMS of Gtalk Mobile ook ‘Twitteren’?


    23 april 2007 om 06:43
    Karel Kolb

    @Marco, ja dat kan straks allemaal. Ik kan dat makkelijk roepen omdat technisch directeur Willem het vanaf 1 juni gaat maken, ik hoef het alleen maar te verkopen. Maar serieus, je weet inmiddels dat ik om allerlei redenen hevig aan t experimenteren met Twitter omdat ik in het concept geloof. Daarom ook wordt het straks één van onze diensten.


    23 april 2007 om 06:51
    Pim van den Broek

    Is er eigenlijk iets bekend over de sociaal-demografische verdelingen van de twitter community? En dan met name in de US, want in NL zijn het (voorlopig) alleen de early-adopters (ongeveer iedereen die deze thread leest 😉 )


    23 april 2007 om 07:31
    Gijsbregt

    Net als bij Hyves is de openheid een sterkte en een zwakte. Voor b2b is het gewenst om de toegangsrechten te kunnen managen. Voor het community-effect zou ik dat juist niet doen. Er zijn zoveel e-tools om iemand private laten weten wat er gebeurt. Dit open aspect biedt juist kracht als de groep twitteraars groeit: je kan zoeken op tijd, plaats, hobby of vrienden. En uiteraard een Twitterpulse (weer met dezelfde parameters). Private en afsluiten is niet meer van deze tijd: openheid en transparantie wel.


    23 april 2007 om 08:29
    marcfonteijn

    De enige gelijkenis van Twitter met Jaiku is dat je met Jaiku ook makkelijk een kort bericht kan achterlaten. Daar houdt de hele vergelijking ook meteen op. Jaiku is een online life aggregator, twitter is een chatroom waar ze zich in 1994 nog voor zouden schamen. Maargoed dat is mijn bescheiden mening 😉


    23 april 2007 om 09:21
    Raimo

    @Marc noem het maar bescheiden…;-)


    23 april 2007 om 09:38
    media

    @Marc: dat zeggen ze van Second Life ook vwb virtual life; het lijkt wel of we de oude meuk van 10 jaar geleden in een nieuw jasje stoppen maar dan met één verschil: het ziet er beroerder uit 😉

    Even zonder gekheid, ik denk dat je gelijk hebt maar wel met dit verschil dat de nieuwe platformen volgens de web 2.0 filosofie is opgezet. Oftewel Twitter = IRC 2.0.


    23 april 2007 om 10:09
    marcfonteijn

    @Marco om je even aan te vullen is de “vernieuwing” (2.0) dat waar bij IRC een onderwerp (channel) centraal staat, staat bij twitter de gebruiker centraal. De gebruiker is min of meer het onderwerp geworden. Maarja, niemand zegt dat je niet een IRC kanaal met jezelf als onderwerp aan mag maken 🙂


    23 april 2007 om 10:17
    Krijn Schuurman

    @Gijsbregt: “Private en afsluiten is niet meer van deze tijd: openheid en transparantie wel.”. Zoals ik al zei, dat hangt er maar helemaal vanaf welk doel je beoogt. Als communicatiemedium en social networking tool, lijkt me het juist heel krachtig dat je invloed hebt op de groep waarmee je communiceert. Bovendien kan je op die manier verschillende groepen, verschillende boodschapen sturen. (Mijn voetbalteam is wellicht minder geïnteresserd in de laatste web 2.0 trends, terwijl de MF-lezers zich niet bekommeren om de vraag waarom Ten Cate tegen RKC maar met twee spitsen speelde, nietwaar?)


    23 april 2007 om 11:29
    Emiel

    Zo leuk om nu (bijna twee jaar later) al die comments terug te lezen…. En ondertussen volgt Maxime Verhagen Britney Spears op Twitter….


    7 januari 2009 om 18:58
    Barry Johnson

    Veel mensen die best wel geïnteresseerd zijn in Twitter laten de site links liggen simpel omdat alles in het Engels is. De werking, de uitleg en de meeste berichten kunnen voor een nieuwkomer intimiderend zijn, als je niet zo goed in de Engelse taal bent. Mensen zoals mijn moeder, van een vorige generatie, zijn wel bekend met Internet, maar schrikken terug van de engelse taal en begrippen.

    Er zijn Twitter immitaties ontstaan van Nederlandse bodem, maar… die waren vreemdgenoeg voornamelijk in het Engels! De laatste poging tot een Nederlandse (en deze keer Nederlandstalige-) Twitter kloon, is http://www.kwex.nl .

    Hier heeft men het wel begrepen naar mijn idee. De werking is simpel, alles is in het Nederlands en er wordt aktief aan gewerkt. Het succes van “de Nederlandse Twitter” hangt af van voldoende gebruikers; Kwex zit nu in het beta stadium en nodigen uiteraard iedereen uit om het te komen gebruiken.

    Gun ze een kans zou ik zeggen!


    29 januari 2010 om 10:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!