De echt gebruikte zoekwoorden zien bij AdWords
Het is al tijden een doorn in het oog van vele adverteerders binnen Google AdWords: het is op dit moment niet mogelijk te zien welke zoekwoorden echt gebruikt zijn voordat er op een advertentie geklikt werd. Hierdoor kan er geld verloren gaan aan zoekwoord combinaties waar je eigenlijk helemaal niet op wilt adverteren. Hoe maak je deze dan inzichtelijk? Er zijn meerdere manieren om dit te doen, een daarvan zal ik hieronder toelichten. Details van de uitvinders van deze technieken zijn op deze en deze site te vinden.
De manier die ik getest heb is de manier die door middel van Google Analytics filters ingesteld kan worden. Ik zal alle stappen in het proces omschrijven zodat je zelf ook makkelijk een test kan doen. Het uiteindelijke resultaat zal veel inzicht geven in de gebruikte zoekwoorden, en aan de hand daarvan kunnen woorden toegevoegd cq uitgesloten worden.
Stap 1: Maak een nieuw profiel
Om te voorkomen dat de nieuwe data over de originele data heen geschreven wordt kun je het beste een nieuw profiel voor de site aanmaken. Op dit profiel zullen dan de nieuwe filters toegepast worden. Noem het profiel bijvoorbeeld “Adwords keyword meting” zodat direct duidelijk is dat data in deze rapportage gefilterd word. In onderstaande afbeelding staat rechtsboven de link om een nieuw profiel te kunnen toevoegen.
Stap 2: Aanmaken eerste filter
Ga naar “Filterbeheer” (link staat op scherm waar profielen ook staan) en klik vervolgens op “Filter toevoegen”. Aangezien er twee filters nodig zijn kan er in de naamgeving rekening mee gehouden worden door bijvoorbeeld beide te nummeren. In onderstaande screenshot wordt duidelijk hoe het eerste filter aangemaakt en ingesteld moet worden:
Kies vervolgens alleen het profiel dat zojuist aangemaakt is om op toegepast te worden. Wat dit filter doet is het extraheren oftewel ontleden van het verwijzende adres. Er wordt gekeken of (ongeveer) het stukje “?q=” of “?p=” in het adres voorkomt. En vervolgens wordt er gekeken of de campagnevorm “cpc” of “ppc” is. Als dit beide waar is wordt de waarde achter de = (het echte ingetypte keyword) opgeslagen in een apart veld voor later gebruik.
Stap 3: Aanmaken tweede filter
Het tweede filter gaat er voor zorgen dat de woorden die door filter 1 gevonden zijn achter de juiste campagnewoorden komen te staan. Hierdoor is makkelijk te zien welke woorden gematched zijn op een campagnewoord. Dit tweede filter ziet er als volgt uit:
De waarde die in filter 1 opgeslagen is wordt uitgelezen, vervolgens wordt ook het campagnewoord er bij gehaald. En als laatste worden deze twee samengevoegd en over het originele campagnewoord heen geplaatst. Vergeet niet ook dit filter op het nieuw aangemaakte profiel toe te passen.
Stap 4: Resultaten verzamelen en analyseren
De resultaten kunnen op deze plek gevonden worden: Marketingoptimalisatie -> Marketing van zoekmachine -> CPC versus organische conversie -> Google[cpc] uitklappen. De lijst ziet er dan bijvoorbeeld als volgt uit:
- schoenen (blauwe+suède+schoenen)
- schoenen (gratis+schoenen)
- schoenen (schoenen+strikken)
- schoenen (schoenen+verkopen)
Voor alle vier zou bekeken moeten worden of het bezoek op die woorden wel interessant is:
- Verkoop je wel blauwe suède schoenen?
- Verkoop je wel gratis schoenen?
- Wil je mensen hebben die zoeken naar een omschrijving over hoe ze hun veters moeten strikken?
- Biedt jij de mogelijkheid schoenen te verkopen?
Wanneer je op alle vier met “nee” moet antwoorden zul je woorden moeten uitsluiten of veranderen om je campagne zo optimaal mogelijk te maken. De voorbeelden die ik heb gebruikt zijn fictief, maar ook in de praktijk zie ik soortgelijke zaken voorbij komen.
Toevoeging: Ook het inhoudsnetwerk is zichtbaar te maken.
Ik ben benieuwd, wie gaat dit ook proberen? Niet geschoten is altijd mis.
Hoi André,
Omdat je deze eventueel van mijn blog hebt zal ik ook vertellen dat het niet de beste manier is. Je krijgt enige vervorming van je data! Mensen die hem hebben getest hebben opeens minder Adwords bezoekers, dan zonder het filter. Bij mijzelf werkte hij wel gewoon, dus ik weet niet waaraan het ligt.
Daarom is het verstandig de gegevens in “User defined” te zetten. Ik weet alleen niet wat de Nederlandse variant daarvan is.
@Peter: dat de data enigszins vervormt maakt niet zo heel veel uit aangezien je de data in een ander profiel verzamelt, en het gaat voornamelijk om de keywords.
En de gegevens in “User Defined” zetten is wat het eerste filter ook doet, al heb ik variaties gezien die de rapportage anders aanpakken dan het hier gebeurd met filter 2. Zie ook het voorbeeld waar ik naar toe link in mijn eerste alinea.
Toevallig heb ik net een andere manier gebruikt om deze handeling te doen maar erg benieuwd hoe dit werkt!
Dus wie gaat het proberen. uh ik… eind deze week meer feedback doen?
Overigens via de andere hack inmiddels een kleine 1.000 zoekopdrachten boven water getoverd in het afgelopen weekend.
Goeie tip Andre!
Nu nog een manier om in Analytics het volgende te meten:
– best converterende advertentie tekst
– tijdstip op de dag dat meeste conversie plaatsvinden
– vanaf welke URL een Adwords klik plaatsvond uit het inhoudsnetwerk
Of is daar ook een manier voor met filters?
@Keesjan:
– best converterende advertentie tekst
Inhoudsoptimalisatie -> Testen advertentieversie -> Algemene A/B-test advertentie
– tijdstip op de dag dat meeste conversie plaatsvinden
Per dag is het te zien als je kijkt naar Inhoudsoptimalisatie -> Doelen en trechter -> Doelen bijhouden. Vervolgens kun je ook 2 dagen vergelijken door boven de kalender in de “Periode” balk op de dubbele kalender te klikken.
– vanaf welke URL een Adwords klik plaatsvond uit het inhoudsnetwerk
Volgens mij is dat wel zichtbaar te maken, ik ga dit even testen.
Hallo, ik las laatst de tip op ROI Revolution om de daadwerkelijke keywords in de ‘user defined’ variabele te zetten, zoals Peter ook zegt. Ik vind dit heel nuttig voor de analyse van de keywords, omdat je via ‘Cross segment performance’ dan bij ieder keyword dat je hebt ingekocht direct de daadwerkelijke keywords kunt zien.
Ook geven ze bij ROI Revolution (de eerste link in bovenstaand artikel) een manier om de daadwerkelijke keywords via de tracking code in de user defined variabele te plaatsen, zodat deze informatie ook bewaard wordt in een cookie . Interessant misschien om te testen!
@Andre
Dank, ik ga het bekijken.
“tijdstip op de dag dat meeste conversie plaatsvinden
Per dag is het te zien als je kijkt naar Inhoudsoptimalisatie -> Doelen en trechter -> Doelen bijhouden. Vervolgens kun je ook 2 dagen vergelijken door boven de kalender in de “Periode” balk op de dubbele kalender te klikken.”
ik bedoelde eigenlijk per uur. Zodat je de ‘day-parting’ functie in Google beter kunt besturen.
@Keesjan:
Als je in de kalender 1 dag kiest zal hij de conversies per uur tonen 😉
yep ik zie het!
jij weet meer dan Google zelf. Toen google adwords net ‘dayparting’ als functie erbij kreeg stelde ik deze vraag aan hen. Zij vertedle me dat dit niet mgoelijk is. Wel dus, of is deze functie nieuwer?
Deze functie is niet nieuw, het zit er al zo lang in als ik GA ken.
@Keesjan, om nog even terug te komen op deze vraag:
Ik heb een test gedaan waarmee ik keurig de url’s van het inhoudsnetwerk krijg te zien. Alleen gaat het nog niet helemaal lekker volgens mij. Ik kan vrijdag pas zeggen of de gegevens 100% kloppen aangezien er dan een volledige dag gedraaid is.
@Andre: Tell me! Hoe doe je dat dan? of verklap je dat pas vrijdag?
@Andre: gek, de inhoudsnetwerk URL weergave loopt zonder problemen, maar die van de adwords loopt voor geen meter.
Kan je niet nog even de werkelijk gebruikte codes ook in html in de post zetten? Wellicht zie ik een teken over het hoofd. Waar haal jij trouwens je kennis voor deze filters vandaan. Of is dit puur kennis van reguliere expressies?
Iemand anders ook problemen met deze filters?
@Keesjan: het idee van die filters heb ik ergens gelezen, en reguliere expressies waren mij ook niet geheel onbekend. En dan krijg je 1 + 1 = 2 😉
En dit zijn de codes in normaal HTML voor beide filters:
(?|&)(q|p)=([^&]*)
cpc|ppc
$A3
(.*)
(.*)
$B1, ($A1)
@Keesjan Ik heb dezelfde ervaring. Alleen ik hou het erop dat mensen blijkbaar vaak de termen intikten waarop ik bied. En daarmee blijven de haakjes met de echte zoektermen dus achterwege. Omdat die twee samenvallen. Of is dit te simpel gedacht André?
@karel ik dacht dat ook maar dan zou het toch zo moeten zijn:
schoenen (schoenen)
ik denk dat ik het heb, het is niet
(?|&)(qlp)=([^&]*)
maar
(?|&)(q|p)=([^&]*)
de ‘pipe’ tussen q en p in (q|p) zag ik aan voor een ‘el’
het wordt nu bijna een forumpost met al dit technische geleuter 😉
Keesjan, wij doen de SEA markt geen goed. Ik die $ aanziet voor &, en jij met je ellen. Misschien moeten we binnenkort op de Grote Markt maar eens dronken worden en ons bezinnen op een nieuwe carriere.
Als je bovenstaande truukje uithaalt doe dan gelijk ook even de bedanktpagina instellen als doel. Op die manier heb je een overzicht van de zoekwoorden die ook daadwerkelijk converteren 🙂
mmm, ik kan deze filter resulaten nu niet meer terugvinden in de vernieuwde Google analytics.. 🙁
@Keesjan: Traffic sources -> All traffic sources -> Google / cpc -> Segment Keywords
mmm, toch zijn de resultaten anders:
soms: keyword geadverteerd
soms: keyword geadverteerd (werkelijk gezocht)
iemand anders ook zo’n probleem? Karel?
@Keesjan: dit durf ik niet met zekerheid te zeggen maar volgens mij worden alleen de woorden die op breed staan voorzien van het echte keyword. De keywords bij een exacte match zijn al bekend natuurlijk.
André, bij het echte zoektermenoverzicht is (content targeting) de grootste post. Wat betekent dit?
@Karl
Dit is je inhoudsnetwerk 🙂
Immers zijn je adwords advertentie daar zichtbaar los van een zoekterm (maar de gebruikte zoektermen in je Adwords account)
Martin, het is met schaamte dat ik je dank voor je ontnuchterende antwoord. Ben erg druk, is dat een excuus? Dank!
Dat is altijd een goed excuus. Althans ik gebruik hem zelf ook regelmatig 🙂
hmmm wordt toch tijd dat ik ook een die GAP heb 🙂
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!