iDEAL verslaat creditcard op internet
Het gebruik van iDEAL voor betalingen op internet is explosief gestegen van 1 procent in 2005 naar 15 procent in 2006, zo blijkt uit onderzoek van Currence uitgevoerd door Blauw Research.
Met deze cijfers verslaat iDEAL het aantal internetbetalingen via creditcard, dit daalde in 2006 van 19 procent naar 13 procent. Veiligheid speelt daarbij een belangrijke rol; 73 procent van de internetkopers zien iDEAL als veilig tot zeer veilig, terwijl dit bij creditcard slechts bij 32 procent het geval is.
iDeal blijft dan ook groeien. In de tweede helft van 2006 werden in totaal drie miljoen iDEAL-transacties uitgevoerd. In 2007 werden echter in de maand Maart alleen al meer dan één miljoen iDeal-transacties uitgevoerd.
Stel creditcard en iDeal zou je als even veilig percipiëren, wat zou je dan gebruiken?
iDeal, internetbankieren is in mijn perceptie veilig dus iDeal ook.
Beide methoden zijn technisch gezien redelijk veilig. Echter, de creditcard beschermt de consument stukken beter, omdat je altijd je geld terug kan krijgen als het niet klopt, en bij iDeal niet.
iDeal is dus alleen ideaal voor de webwinkeliers en de banken (niet al die ‘lastige’ chargebacks), maar eigenlijk onacceptabel voor consumenten.
Wat mij vooral verbaast, is hoe goed de banken en retailers in hun communicatie hebben ingespeeld op de veiligheidsperceptie. Ze creeeren moedwillig een verkeerde voorstelling van zaken, nl dat iDeal veiliger en beter zou zijn voor een consument dan een creditcard.
Onbegrijpelijk ook dat consumentenorganisaties dit nog niet hebben opgepikt! Waar is de consumentenbond als je ze nodig hebt?
Ik betaal op internet gewoon met mijn creditcard.
Credit card heeft mijn voorkeur. Al hoewel ik wel begrijp waarom mensen kiezen voor ideal. Het ziet er allemaal erg vertrouwd uit. Toch zie ik ideal niet echt als veiliger. Het lijkt mij zelfs nogal kwetsbaar voor phising aanvallen. Het grote succes van ideal komt denk ik ook omdat webwinkels het zo erg pushen. Soms is betalen met een credit card zelfs duurder!
Er zijn ook nog steeds mensen die geen creditcard hebben. Voor hen is Ideal wel makkelijk, denk ik.
Ikzelf geef bij internationale betalingen er trouwens de voorkeur aan dat te doen via PayPal, werkt erg makkelijk. Als ik zou moeten kiezen tussen creditcard en Ideal, dan liever Ideal.
Prima dat Ideal groeit! Betalingen met creditcard kosten de webwinkels teveel geld. Ideal is een stuk goedkoper. Op onze site http://www.wijnvandedag.nl worden nu al bijna 65% van alle betalingen met Ideal gedaan. En tot zover tot ieders tevredenheid….!
Ik vind iDeal in principe een prima systeem. Maar het verbaast me dat het nu al zoveel succes heeft, want van mijn eigen vier iDeal-transactiepogingen tot nu toe mislukten er drie met obscure technische problemen. Twee mislukkingen zijn zeer recent. Die problemen zijn niet allemaal aan iDeal te wijten en het betrof waarschijnlijk ook fouten in de webshop en bij de Postbank, maar toch… voor mijn gevoel nog te veel kinderziektes.
Voorkeur? Het is maar welke mogelijkheid je on-line geboden krijgt. Creditcards zijn ook nuttig bij niet-online transacties, dus het gebruiksgemak is breder dan Ideal. Het gaat ook volgens mij grotendeels om perceptie. En is de vraag ook beantwoord door mensen die de keus hadden tussen Ideal en creditcard? Een Ideal gebruiker hoeft geen creditcard bezitter te zijn en dan is de keuze mede op andere gronden bepaald.
Ik kies voor creditcard. Veel gemakkelijker (geen inlog nodig) en bescherming van consument is goed geregeld bij de creditcard-maatschappijen.
Mijn persoonlijke voorkeur is creditcard, paypal en dan iDeal. Voornamelijk vanwege gemak en de hierboven al genoemde chargeback mogelijkheid. Maar zal ook te maken hebben met het feit dat mijn online aankopen vaak bij een shop in het buitenland gebeurd daar is iDeal nog geen alternatief.
Currence, de opdrachtgever voor dit onderzoek, (voorm. Interpay) is overigens de eigenaar van iDEAL. Het vreemde is dat Currence dit marktonderzoek wel in een persbericht naar buiten brengt, maar het exacte aantal gebruikers in Nederland is ook op Currence.nl nergens terug te vinden (of ben ik blind?).
Sterker nog… Currence publiceert wel kerncijfers op het gebied van pinnen, chippen, acceptgiro en machtiging, maar niet specifiek over iDEAL.
Ben benieuwd wanneer De Nederlandsche Bank weer eens iets publiceert over het (online) betalingsverkeer in Nederland.
Credit card. Ik heb het idee dat de maatschappijen hun klanten goed beschermen (al eerder genoemd) en ik vind vooruit betalen (ideal) niet altijd een goed idee. Daarbij heb ik een credit card nooit onveilig gevonden.
Peter.
Zowel als consument als webprogrammeur kan ik zeggen dat ik iDeal een goed en makkelijk systeem vind.
@Kristof: wij werken met Payment Service Providers. Zij fungeren als een soort Black Box tussen de webshop en de consument. Op deze wijze is het vrij eenvoudig om de consumenten meerdere manieren om te betalen aan te bieden.
Ik gebruik, wanneer het voorhanden is, iDeal. Vooral omdat het bedrag meteen van mijn rekening wordt afgeschreven en niet op de grote schuldhoop van mijn creditcard verdwijnt. Het argument van deze “financiele transparantie” is hier nog niet genoemd en voor mij erg belangrijk.
Technisch heb ik nog nooit problemen gehad en ik ben erg blij dat de banken eindelijk een manier hebben gevonden om internetbankieren perfect te integreren met internetbetalen.
Het hele verhaal draait om perceptie.
In de tijd dat alleen creditcard voor handen was, hebben we vele verhalen gehoord over oplichterij met creditcards, deels ook door de onvolwassenheid van internetbetalingen. Tegenwoordig valt dat allemaal wel mee, maar men is dat niet vergeten. Banken hebben wat dat betreft (op de postbank na) een veel betrouwbaarder imago met internetbankieren opgebouwd. Vandaar dat het succes van ideal redelijk was te voorspellen.
creditcard. Ik vind iDeal helemaal niet handig, omdat ik bij ABN Amro zit en mijn e-dentifier niet op mijn werk heb liggen, maar daar wel vaak vluchten of hotels boek. En sinds KLM voor boekingen met creditcard 7,50 vraagt om het gebruik van iDeal te stimuleren, boek ik Lufthansa of andere maatschappijen waar ik dat gedoe niet heb.
Vind zelf ideal zeker handig, meer dan de helft van onze verkopen wordt met ideal afgerekend. Alleen de implementatie en support kan stukken beter en makkelijker.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!