Het Adwords inhoudsnetwerk inzichtelijk maken met Analytics
Op het bericht dat ik twee dagen terug plaatste kwamen in de reacties een aantal vragen naar boven. Een daar van was van Keesjan Deelstra: of het met Analytics mogelijk zou zijn om het inhoudsnetwerk van je Adwords inzichtelijk te maken.
Aangezien de techniek redelijk overeenkomt met de techniek waarmee de echte zoekwoorden naar boven gehaald kunnen worden heb ik het gebruikte filter aangepast. Het nieuwe filter zou moeten kijken of er een verwijzende site is waar de betreffende cpc of ppc klik weg komt. Dat ziet er als volgt uit:
Let op: maak wel eerst een apart profiel aan waar je dit filter op toe kunt passen. Resultaten kunnen in dit venster bekeken worden: Marketingoptimalisatie -> Prestaties van bezoekerssegmenten -> Door de gebruiker gedefinieerd. Meer en uitgebreidere uitleg over het aanmaken van profielen en filters is in het vorige bericht en op mijn eigen weblog te vinden.
Hartstikke bedankt. Ik heb het onmiddellijk ingesteld. Ben benieuwd of ik tot interessante resultaten kom.
Ben vooral benieuwd welke sites uit het inhoudsnetwerk voor (veel) kliks zorgen.
Geweldig! Ben benieuwd naar de resultaten.
In je uitleg zeg je “pas de filter alleen toe op het juiste profiel”, maar ik krijg niet de mogelijkheid om het op een ander profiel toe te passen. Gaat er hier iets fout of zie ik iets over het hoofd?
@Menno: maak eerst een nieuw profiel aan voor de website, en pas daar dan vervolgens dat filter op toe. Zo wordt de data van je hoofdprofiel niet ‘vervuilt’. Lees het vorige artikel of het artikel op mijn site om te zien hoe je een profiel aanmaakt.
@André: rgr, is helemaal duidelijk nu! Laat de gegevens nu maar binnenrollen. Stelt Google het wel op prijs dat je 2 profielen aanmaakt voor dezelfde website?
Voor zover ik weet kun je standaard 10 profielen aanmaken per website, dat is dus geen probleem.
Nog even een compliment vanaf mijn kant. Het werkt perfect. Hier kunnen we weer een goede reeks uitsluitingswoorden mee maken. En ook het inhoudsnetwerk kunnen we goed filteren!
Bedankt.
Zeker een interessante tip André ik ga er gelijk eens mee experimenteren!
@Andre: Nogmaal dank. Nu kunnen we inhoudskliks gaan uitsluiten die alleen traffic maar geen leads of sales opleveren!
André, schandalig natuurlijk, maar toch als professional nog twee vragen:
– ik krijg bij de zoekwoorden telkens zoietst als ´schoen (&a1)´ te zien, wat doe ik fout?
– bij de kliks uit inhoud staat alleen a3, niet de sites zelf
Ik was te haastig om een nieuw profiel te maken, heb dus de filters op het enige, bestaande toegepast. Heeft dat ermee te maken?
@Karel:
– Maak van de & een $ 😉
Ooohh, wat erg. Had idd bij a1 een &, en ook in het laatste filter, bij a3. Enorm bedankt André, ook voor je zeer snelle reactie!
Alweer een bijzonder handige tip van Andre. Wederom bedankt voor het delen van je kennis.
André,
Gebruik dit filter regelmatig. Nu doet zich een nieuwe vraag gelden: Kan je dit filter ook gebruiken om de referrals van een CPA campagne te meten?
@Wilbert: voor zover ik kan zien zou dit gewoon op een soortgelijke manier moeten werken. Ik kan alleen op dit moment geen sites vinden waar ik mee kan testen.
Ik heb het filter voor het inhoudsnetwerk toegepast en dat werkt. Omdat wij met deze campagne / site niet adverteren in het inhoudsnetwerk is dit een prima oplossing. Ik weet alleen niet hoe je e.a. zou moeten scheiden als je én CPA en inhoudsnetwerk adverteert.
Misschien kun je bij campagnemedium iets anders ingeven dan cpc|ppc? Ik zou zo niet durven zeggen of er als medium cpa meegegeven word?
Ik zie nu net dat je door analyse van de verschillende sites wel kunt terugzien of de click uit de CPA campagne afkomstig is. Als je het segment ‘zoekwoord’ bekijkt zie je daarin ‘cpareferralid’ staan. Ook onder segment ‘campagne’ wordt de campagnenaam die je zelf gedefinieerd hebt weergegegeven.
Dan kun je die gebruiken om je CPA te filteren.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!