Is Second Life een zeepbel?

8 mei 2007, 08:40

{title}Second Life zou wel eens de grootste zeepbel van Web 2.0 kunnen blijken. Grote bedrijven zoals IBM en Reuters zijn vertegenwoordigd op Second Life, maar uit een nieuw onderzoek is gebleken dat het geld dat wordt gespendeerd aan Second Life wel eens rechtstreeks in de gootsteen zou kunnen verdwijnen.

Uit het onderzoek blijkt namelijk dat er meer Duitsers op Second Life te vinden zijn dan Amerikanen. De verhouding Europeanen Amerikanen op Second Life is 3:1. In absolute cijfers: in maart logden slechts 207.000 Amerikanen in op Second Life. In het onderzoek werd alleen gekeken naar unieke bezoekers. Het is dus heel goed mogelijk dat onder hen ook een groep zit die alleen maar even kwamen snuffelen in Second Life en geen regelmatige bezoekers zijn. Toch is er niet alleen slecht nieuws voor Linden Lab. Het Europese gebruik van Second Life stijgt nog steeds.

Caroline Korsten is actief op het internet sinds midden jaren negentig. Ze studeerde communicatie en (gezondheids)psychologie en heeft een brede kennis en werkervaring op het gebied van PR, journalistiek, marketingcommunicatie en reputatiemanagement. Gewerkt bij diverse multinationals. Deze Europa-trotter woonde vier jaar in Duitsland en twee jaar in Engeland. Geinteresseerd in alles wat met online communicatie en psychologie te maken heeft.

Categorie
Tags

81 Reacties

    Karel Kolb

    Ik begreep laatst van Emerce, dat als één van de eersten in Nederland in SL stapte, ook al dat het zakelijk gezien weinig zoden aan de virtuele dijk zet. Kun je nog beter een blikje Coke of Unox Tomatensoep in de handen van een Warcraft persona duwen.


    8 mei 2007 om 09:08
    Tim van Letht

    Wat een verrassing?


    8 mei 2007 om 09:22
    Seth van der Meer

    Deze discussie blijft maar terugkomen, ook hier op Marketingfacts. Geld investeren in Second Life om marketing te bedrijven voor grote groepen mensen is zinloos en dus nul ROI. Maar als je consequentieloos wilt experimenteren hoe je in nieuwe virtuele omgevingen marketing kunt bedrijven of groepen kunt beinvloeden, of gewoon eens wilt zien wat er gebeurt, dan is SL een leuke optie. Linksom of rechtsom zal er in de nabije toekomst een SL 2.0 of een andere virtuele wereld komen die WEL de populariteit heeft van WoW en user generated play en content biedt (in WoW kun je geen blikje Cola plaatsen). Bedrijven kunnen dus vandaag leren in SL, morgen in de praktrijk brengen.

    Hoe heet Second Life eigenlijk in het Duits? 😉


    8 mei 2007 om 09:24
    Annet

    Sorry Caroline, maar vertel eens iets nieuws …. dit is een overbodige post.


    8 mei 2007 om 09:38
    hendrik ten cate

    Toch onbegrijpelijk dat op een of andere manier Second Life iets unieks heeft en steeds weer negatief in het nieuws komt. Wonderlijk!


    8 mei 2007 om 09:43
    J. Hofhuis

    Second Life is een veredelde vorm van het Habbo Hotel waar veel geld in gepompt is.

    Niet eens een MMORPG.

    Het principe is jaren oud en daar is alles mee gezegd voor mij.


    8 mei 2007 om 09:46
    PB

    @ Seth

    Das Zweites Lieben?!


    8 mei 2007 om 09:49
    marbles

    @Karel Hahaha kzietvoorme Maak even een mooi plaatje voor de cover van Emerce. Kop Emerce als een van eerste uit second life En ik stel voor elke vrijdag middag vanaf 16:00 de grote Emerce WoW Lan party. Inloggen op de Emerce WoW site door je Unox CupaSoup mok voor je cam te houden. We hebben een hit!

    Second life is als meme erg geschikt om board en marketeers (early, late majorities) over te halen omdat ze A. Precies hetzelfde kunnen blijven doen als altijd B. Toch modern zijn en mee doen op het internet en web 2.0 C. Dit gemakkelijk aan hun vrienden uit kunnen uitleggen. D. Als tegenvallende kijkcijfers heeft kunnen we weer terug naar wat we altijd al deden en voorlopig geen online media initiatieven meer te doen.

    Ik zou zeggen op alle fronten schoolvoorbeeld van geslaagde diffusie. Begrijp me niet verkeerd diffusie is goed. SL maar ook Skype Google zijn in de techniek wel razend slim maar de echte kracht zit hem toch in het feit dat je “het concept aan je moeder uit kunt leggen”. Joost heeft ook alle bovenstaande ABCD kenmerken beloften. Maar enfin marketing ROI speelt een kleinere rol speelt in besteding van mediagelden dan marketeers voorgeven en bloggers denken. Is dat het?


    8 mei 2007 om 09:51
    Annet

    @PB

    Lieben doe je dan weer met het virtuele StopAidsNow pakket PB 😉


    8 mei 2007 om 09:54
    Dave

    Jeetje wat een ‘nieuws’ weer zeg. Ik lees de laatste tijd op Marketingfacts alleen maar verhalen over hoe onzinnig Second Life wel niet is. Is dit nu nog steeds ‘nieuws’ op Marketingfacts, nadat dit ‘nieuws’ al een keer of 20 op deze site gepost is? Kunnen we wellicht afspreken dat hetvolgende wat op Marketingfacts gepost wordt over Second Life, een ander onderwep heeft?

    Ik ben helemaal niet voor of tegen Second Life, maar wel tegen onzinnige berichten. Als je Second Life niets vind, schrijf er niet over, dan verdwijnt het vanzelf. Als je Second Life wel wat vind, schrijf er iets inhoudelijk interessants over!


    8 mei 2007 om 10:07
    ssmeding

    Second Life is een interessante ontwikkeling, zowel qua techniek als de kansen die het biedt om op een vernieuwende wijze marketing te bedrijven. Op basis van het huidige aandeel gebruikers en de resultaten van dit soort onderzoeken zou ik zeggen dat het maar voor een zeer specifieke groep bedrijven interessant is om er in te stappen.


    8 mei 2007 om 10:19
    marbles

    abonnement sorry


    8 mei 2007 om 10:43
    D. Vader

    Ze komen eindelijk er achter dat het 1 grote WOL zeepbel is. Die bedrijven die als eerste in deze hype sprongen zijn de bedrijven die vaak zo verschrikkelijk ouderwets. Dan bij je door een of ander gare virtueel huis/land/eiland echt niet de blitzz. wat moet je nou als een bank in zo’n virtueel omgeving. of zo’n Endemol totale onzien die mensen die dat hebben verzonnen die moet je toch ontslaan! wat een geld vergooien wat een onzin. Ook geen aandacht meer besteden aan die tweedehands leven.

    Trouiwens was marketingfacts in eerste instantie wel erg positief over 2nd life en nu begint dat een beetje te keren. niet echt een vooruitziende blik but he … who cares 🙂


    8 mei 2007 om 10:57
    Seth van der Meer

    @PB

    Een Zweites Leben is in elk geval beter dan een derde rijk 😉


    8 mei 2007 om 11:24
    rvdkaaij

    Alle ciritci aan DIE kant en iedereen die overtuigd is aan DIE kant alstublieft. Ja schiet u een beetje op, graag een beetje inschuiven. Maak wat ruimte dames en heren, we hebben niet de hele dag de tijd… Grappig om te zien hoe de voor- en tegenstanders van Second Life iedere keer weer als kemphanen tegenover elkaar komen te staan door dit soort nietszeggende berichtjes.

    Maarre, Caroline, waar staat dat “is gebleken dat het geld dat wordt gespendeerd aan Second Life wel eens rechtstreeks in de gootsteen zou kunnen verdwijnen”? Ik haal dat niet uit dat persbericht, dit riekt naar stemmingmakerij.

    In ieder geval, het maakt me geen snars uit of Second Life een zeepbel is. Iedereen die denkt dat 3D virtuele omgevingen geen toekomst hebben, echter… blijft u lekker verder slapen.


    8 mei 2007 om 11:44
    Arjen Jongeling

    Seconde life verdient zijn grootste bestaansrecht voornamelijk uit de schier oneindige berichtenstroom die je erover leest. Er lijken wel meer mensen te zijn die erover schrijven dan mensen die het werkelijk gebruiken. En ja, dat gaat vanzelf vervelen.


    8 mei 2007 om 12:01
    CemYildiz

    Unox in World of Warcraft? Gaat niet gebeuren/werken. Eerst geven, dan nemen. Uit het niets in zo’n game stappen zal keihard worden afgestraft. Bovendien is de fantasy setting van de game een (te) grote uitdaging voor merken.


    8 mei 2007 om 12:03
    J. Hofhuis

    @ Cem Yildiz

    Fantasy setting een te grote uitdaging voor merken?

    Ik weet het niet.

    In principe zou het een geweldige promo zijn als je unox worsten zou kunnen looten uit je zojuist geslachte verzin-een-wezen. 😛


    8 mei 2007 om 12:10
    Mathijs

    Het is een Zeepbel, de eerste comment van Bram slaat de spijker op z’n kop…

    Het kan interessant zijn om de hele wereld grafisch in beeld te brengen op een realistische manier, maar niet een fantasie wereld met vliegende elfjes die unox soep zitten te spammen tegen een naakte kabouter die zich voorstelt als de nieuwe leraar van een virtuele universiteit en zin in een offline ontmoeting heeft…

    Aangezien er veel geld in is gestoken door grote partijen én het allemaal toch niet zo mooi is als werd verkondigd is het een Zeepbel. Het feit dat het een zeepbel is, maakt het nieuws, niet SL zelf… dat is onderhand wel uitgemarketeerd


    8 mei 2007 om 12:11
    Kasper Katje

    Natuurlijk maakt het je geen snars uit Dobre dat het een zeepbel is of niet, toch al genoeg aan verdiend toch?

    Leuk om te horen voor de klanten die in jullie mooie praatjes getrapt zijn dat het je niet uitmaakt of het een succes wordt of niet. Stemmingmakerij?


    8 mei 2007 om 12:27
    Kasper Katje

    Sorry Dobre, zo klinkt het als afgunst of jaloezie…het is uiteraard aan een adverteerder zelf om er wel of niet in te stappen. Maar doe aub niet alsof je boven/buiten de discussie staat want je staat zelf vooraan in het rijtje van de voorstanders.


    8 mei 2007 om 12:38
    evroekel

    Wow wat een commotie. Dat SL een zeepbel is misschien niet nieuw voor diegene die frequent Marketingfacts bezoeken. Wat ik wel wel opvallend vind in comscore onderzoek, is dat de verhouding Amerikanen/Europeanen zo scheef zit. Wat kan daar de reden van zijn?


    8 mei 2007 om 13:01
    rvdkaaij

    @Kasper: ik sta niet buiten de discussie maar heb dit al zo vaak gehoord en ben er een beetje moe van. Laat iedereen die denkt dat virtuele werelden een hype zijn lekker verder slapen. En ja Kasper, het klonk nogal cru en kort door de bocht


    8 mei 2007 om 13:50
    Kasper Katje

    Dan zijn wij het er iig over eens Dobre dat er wat ons betreft geen aandacht meer aan SL besteed hoeft te worden en zo ook de discussie gestaakt kan worden. Wel wakker blijven he! 😉


    8 mei 2007 om 13:57
    rvdkaaij

    @Katje: volgens mij heb ik dat nergens gezegd. Alleen vind ik het een beetje onzinnig iedere keer weer dit soort discussies te zien, die alleen maar gaan over of het een zeepbel is of niet.En al helemaal zoals hier met een inzinnige aanleiding, ik lees in dat hele onderzoek nergens iets terug over het verspillen van geld. Bovendien vind ik het nogal kortzichtig alle investeringen die in virtuele werelden worden gedaan alleen maar af te rekenen tegen directe bezoekersaantallen.

    @Erik, ik ben hier inderdaad wel benieuwd naar maar heb hier geen antwoord op. Heb het onderzoek eerder al opgevraagd maar helaas niet ontvangen, zou graag de cijfers eens doorspitten.


    8 mei 2007 om 14:33
    Joop van Schie

    Caroline, in 1995 stonden alle kranten wereldwijd bol van de medeling dat wat we nu web 1.0 plegen te noemen (onzin, andere discussie ook) een hype was! De tijd zal leren over 3d virtuele omgevingen een goede interface naar internetdienstverlening zijn. Ik denk het wel, maar het moet nog gebeuren in een kritische massa aan gebruikers, Sl heeft die nog lang niet maar zij hoeven dat ook niet te bewijzen. Voorlopig zijn ze nog in de lucht en wie de opvolger(s) worden zien we wel.


    8 mei 2007 om 14:53
    M.Ietje

    Volgens mij …en ik kan het fout hebben in deze…toont het onderzoek aan dat de hype in amerika voorbij is en in duitsland op zijn hoogtepunt (in de maand maart dan).

    Dit kan ik niet staven maar als hetzelfde onderzoek over drie maanden herhaalt wordt dan zou dit best eens kunnen blijken o te zijn omdat de hype dan duitsland weer verlaten heeft.


    8 mei 2007 om 14:55
    marbles

    @Dobre Ik neem toch terecht aan dat je dit commentaar niet 2d op de site intikt maar dat je 3D interactie hebt met de Marketing Facts 3D Comment Avatar Bot in SL of welke planeet je dan ook maar vandaan komt? Zou je hele verhaal om zeep helpen anders.


    8 mei 2007 om 15:16
    marbles

    Voor 10 Vingertje Award punten: Overigens gebruik ik steeds het woord hype in de connotatie van “opgeklopt” en “overdreven (hyperbool) voorgesteld” door de media. Hype betekent voor mij niet super snelle op en neergang van een trend, als in zeepbel. Je kunt niet aan een opgang van de trend (de vorm en tijdsverloop) zien wanneer de afgang begint, zelfs niet aan de afgang of dit de afgang al is. Dat kun je niet voorspellen over de koers van aandelen ABN AMRO, niet aan het aantal comments wat een post krijgt vs waard is. Ja? Dus: Hype is mediaoppoets. Zeepbel is koffiedik.


    8 mei 2007 om 15:46
    marbles

    Yup


    8 mei 2007 om 15:59
    M.Ietje

    Web 2.1 rocks… zelf bepalen hoe een site eruit ziet


    8 mei 2007 om 16:03
    marbles

    Heb onstuitbaar al gemaild. [c]


    8 mei 2007 om 16:05
    maarten

    Brams troep opruimen..


    8 mei 2007 om 16:06
    marbles

    @Maarten Hola nog een keer. Deze deed m.ietje! Ik ben alleen de ontdekker. Code is met [ niet met < 😛


    8 mei 2007 om 16:10
    marbles

    @Martin Hype is een overdreven weergave van de werkelijkheid. Lees een keer een comment voor je langskomt. Nog een keer fout gebruiken en ik zet je comment in de


    8 mei 2007 om 16:13
    marbles

    @Mietje Zet gelijk op je CV! Leas desginer, Project Vormgeving succesvolle marketing blogsite MF! 2007


    8 mei 2007 om 16:19
    maarten

    Niemand opgevallen dat hyped.nl vanmiddag gede-faced was?


    8 mei 2007 om 16:22
    maarten

    en ilsemedia met studentensite stuud.nl komt? (zie bbrussen.nl ) da’s nuttiger berichtgeving dan dit gespeel..


    8 mei 2007 om 16:25
    marbles

    @MaartenRoelofs Ja… hyped.nl…. sorry…. tikfout. Zelfde ding. 🙂


    8 mei 2007 om 16:25
    marbles

    @Maarten Roelofs Hoezo? Samen pelen is de essentie van Second Life waar kom jij vandaan?


    8 mei 2007 om 16:27
    marbles

    @Maarten Roelofs Ik speelde trouwens niet. Ondek fout, meldt fout, mail onstuimig, onderzoek fout, M.Ietje ook, vertel hoe iedereen fout kan omzeilen, zet style terug, gedocumenteerd nu. Wat kan ik verder voor je doen?


    8 mei 2007 om 16:33
    evroekel

    @Bram: Zou je de comments niet willen misbruiken voor dit soort HTML-testjes?


    8 mei 2007 om 16:36
    marbles

    @Erik Zal geen HTML testjes meer doen in de comments. Promise! Zie ook mijn @Maarten…


    8 mei 2007 om 16:41
    M. Ietje

    @Erik

    De gebruikte codes zijn helemaal geen HTML. Verder had ik er natuurlijk helemaal niks mee van doen natuurlijk.


    8 mei 2007 om 16:49
    marbles

    @M.Ietje Je moet Erik niet op stang jagen die kan MF! op zwart draaien. HTML code of niet. 🙂


    8 mei 2007 om 16:58
    maarten

    Vroeger (weet je nog.. nog..) kon je dit soort grapjes uithalen met javascript- reload code. Lollig. De hele shop.nl chat refreshen naar wehkamp.


    8 mei 2007 om 17:21
    M.Ietje

    Mij herinnert zich de lancering van de eerste website van een spijkerbroekenmerk. Ieder 1000e bezoeker kreeg een gratis spijkerbroek. Mij herinnert zich ook nog bezoeker 500 tot 11000 te zijn en een heleboel mensen blij te hebben gemaakt met een gratis spijkerbroek.

    Vroeger zijn de tijden!


    8 mei 2007 om 17:35
    Erik Dijkstra

    ..Als we dan toch half offtopic zijn:

    Wat ik me afvraag.. is waarom er eigenlijk zoveel buzz is over SL, terwijl Ingame advertising in bijvoorbeeld Playstation spellen toch zo’n veel groter publiek bereikt..

    Vraag me nog steeds af waarom ik geen Coca Colablikjes tegenkom in PS3 spellen..

    Is DAAR nog nieuws over?

    De nieuwe Grand Theft Auto komt toch eind deze zomer uit? Staan er niet zo’n 150 parijten werkelijk te springen om daarin te adverteren? Dat wordt de hit van dit jaar….


    8 mei 2007 om 18:40
    media

    Kreeg net een bericht binnen dat Paul van V. inmiddels al wat hackwerk van ene Bram A. heeft verwijderd. Heel goed, vandalen zijn het! 😉

    On topic: artikel had wat meer diepgang mogen hebben (bijvoorbeeld door relatie te leggen naar eerdere onderzoeken). Het kritisch blijven volgen van SL lijkt me verder niets mis mee; tenzij het niet dagelijkse voorbij komt. Er is meer dan alleen SL binnen ons vakgebied!


    8 mei 2007 om 20:26
    rvdkaaij

    zeker, SL is niet zaligmakend en kritiek draagt bij aan de volwassenwording van het medium. Ik weet ook helemaal niet of SL de toekomst heeft (wie herinnert zich Nedscape nog.) Maar ik geloof wel in de kansen en mogelijkheden van (sociale) virtuele omgevingen voor interactie en communicatie. Misschien dat we juist hier eens over moeten discussieren, ipv van over SL an sich?


    8 mei 2007 om 20:33
    media

    @Dobre: helemaal met je eens! Volgens mij ook al wel vaker benoemd is de discussie over hoe online navigatie en communicatie zich verder zal doorontwikkelen. Experimenten binnen SL spelen m.i. daarbij een belangrijke rol.


    8 mei 2007 om 20:38
    media

    Bram, wat mij betreft gaat het niet zo zeer om SL zelf alswel het feit dat bedrijven experimenteren met virtuele werelden. Enig idee wat dat betekent voor de bedrijven zelf?

    Verkoop ze nu nog geen bereik en het PR-effect is inmiddels ook zo goed als weg. Bedrijven die nu in SL (of vergelijkbare omgevingen) stappen zullen zich vooral richten op het experiment. En hopenlijk ook met concrete doelstellingen want anders kunnen ze beter eerst hun emailmarketing programma of webanalytics (om maar eens iets te noemen) goed op orde brengen.


    9 mei 2007 om 02:57
    Annet

    “Het is bedoeld als proeftuin voor marketeers”

    Bram, beetje eenzijdig niet?

    universiteiten, NASA, kunstacademies, charitatieve instellingen, gamedevelopers, politici behoren tot de residents

    zullen we het daarom zo breed mogelijk houden?

    een proeftuin voor een ieder die behoefte heeft aan een interactieve en alternatieve interface met de toekomst in het vizier en het experiment in zijn of haar broekzak …. ?

    Second Life is pionier, net zoals de Digitale Stad dat was, en ik heb daardoor groot respect voor Linden Lab. Iedereen die SL achteloos wegwuift heeft of geen inzicht in de kracht van het medium of angst voor verandering of …. of … of … en op zijn minst een ervaring minder.


    9 mei 2007 om 06:31
    J. Hofhuis

    Second Life is een pionier enkel in de publiciteit die ze weten te genereren (en evenaren daar als online platform niet eens World Of Warcraft mee).

    De technologie in zijn voordelen (een online alternatieve “wereld” waar een man een vrouw kan spelen) en nadelen (de servercrashes) zijn niets nieuws.

    De geest achter het hele “roleplay” (want men doet dit toch om een rol aan te nemen in een wereld van andere regels) is ouder dan het internet zelf.

    Voor marketeers een testcase, voor de huisvader een manier om een uurtje te ontsnappen aan zijn vrouw, de toekomst, jazeker.

    Maar zeker niet optimaal, en nu nog steeds een zeepbel.


    9 mei 2007 om 07:03
    rvdkaaij

    amen


    9 mei 2007 om 10:44
    J. Hofhuis

    @ Bram: Touché.


    9 mei 2007 om 11:00
    Annet

    @Bram

    😉

    Uhhh, ik werk samen met Raymond (Dobre) voor een specifiek SL project en ik kan je verzekeren (zei zij niet geheel objectief doch vastberaden) dat zijn motivaties ok en serieus zijn en dat het experimentgehalte van Lost in the Magic Forest wel degelijk aanwezig is. In vergelijking met het buitenlandse Rivers Run Red of nederlandse concurrenten vind ik persoonlijk de SL events inclusief de poging tot crossovers tussen realiteit en virtualiteit van LITMF zeker geslaagd. Soms is het wellicht wijzer om iets meer in de luwte te blijven, zeker als de statistieken maar op zich blijven wachten.

    Maar ik snap ook je reactie en je irritatie (?) over bepaalde claims die gemaakt worden door project/communicatieburo’s. Wat als bijvoorbeeld een Outback Online gereleased wordt en veel sneller, mooier, gebruiksvriendelijker blijkt. Wordt het dan copy/paste door de webmasters en SL vervangen door OO? 😉

    Dank voor je link! hij is leuk


    9 mei 2007 om 12:07
    marbles

    @Annet: Mijn motieven zijn niet zo raadselachtig als je denkt. Ik probeerde een strekdam in de zwetsrivier te smijten vanwege de irritatie om dat ik (IQ 135 maar aftakelend, dat wel) niet begrijp wat de clou is. Ik kan het mijn klanten niet meer uitleggen. Ik kom daar aanlopen met trend is onbewezen, ongeduld neemt toe, morren over misleiding, maar he wat wil je want hype, goeie diffusie dat wel, laten we het even aanzien, tralalie tralala… Komen Dobre en Marco D. opeens de toekomst van GUI design, internet en de world as we know it ophangen aan het welslagen van SL! En dat SL nooit bedoeld was als marketing machine. Ja Hallo! Al heb je het nooit hard op gezegd, je hebt het nooit ontkent. Misleiding, roep ik dan samen met het plebs. Eraf met zijn hoofd. 😉 Oh ja kan ik OO mijn SL Unox winkel importeren, denk je?


    9 mei 2007 om 12:49
    Erik Dijkstra

    Bah.. moe en pissig.. ga dus spel- en codeerfouten van maken in je post..


    9 mei 2007 om 19:35
    marbles

    @Erik Right on and up my alley. Vertel eens wat meer over dat thirdeye marketing ondertussen. Terwijl ik nadenk over een schimpscheut terug.


    9 mei 2007 om 19:41
    Erik Dijkstra

    Bram,

    Dat Third Eye Marketing kan wel weer eens uit de lucht. Tijdelijk even opgestart vanwege een marketingonderzoek dat ik 3 jaar geleden heb uitgevoerd.

    Hoe zit het met FISQ?


    9 mei 2007 om 19:53
    marbles

    @Erik You goooooooood! FISQ Deed 10 jaar geleden software bouwen. Mag ik het domein 3rd eye kopen?


    9 mei 2007 om 20:21
    Erik Dijkstra

    @ Bram

    .. valt wel mee met dat goed.. staat gewoon op je profiel. Grappig dat je site nog live staat op planet. Bieden op 3rd eye? mail maar even naar erik at canicas.nl


    10 mei 2007 om 05:00
    Annet

    @Bram

    Ach in the end is het toch allemaal een hoop gezwets.

    De SL av van OO boss is trouwens erg grappig, hij was laatst in mijn SL office en keek zijn ogen uit. Ik vroeg me dan ook ernstig af of dat OO uberhaupt wel iets gaat worden. Zal ik vragen of ie trek heeft in soep?

    Wat is dat toch met jou en UNOX in 3D blik? 😉 Ik word nu wel erg nieuwsgierig.


    10 mei 2007 om 05:31
    rvdkaaij

    In ieder geval worden de reacties er steeds grappiger op, dat is in ieder geval alvast een stukje winst. Maarre, voor het niet helder was, ik hang de toekomst van wat dan ook niet op aan SL, integendeel (@Bram). Vind wel dat we virtuele 3D omgevingen als communicatie en creatief platform serieuzer moeten nemen. Maar goed, ik begin een echo te horen nu… last post, ik ga eens door het park wandelen.


    10 mei 2007 om 08:21
    caroline777

    @Bram… ja, die bedoelde ik…. d… t…. is in elk geval een eeuwigheid geleden 🙂


    10 mei 2007 om 17:30
    Erik Dijkstra

    @Caroline

    Valt best mee met dat eeuwigheid geleden, ken je Firefox? 😀


    11 mei 2007 om 08:54
    caroline777

    @ Erik: Netscape gebruikte ik in het begin toen ik net internet had (begin jaren 90).

    En Firefox (Mozilla)… ja, dat gebruik ik nog af en toe wel eens 🙂 – bijv. om iets te uploaden naar Lulu


    11 mei 2007 om 14:25
    caroline777

    @Erik: ja, zo lust ik er nog wel eentje… van die nulletjes en eentjes… want daar is uiteindelijk gewoon alles op gebaseerd 🙂


    11 mei 2007 om 17:16
    Erik Dijkstra

    @Caroline…Maar HEB je het ook gelezen? Er is toch echt werkelijk causaal verband!


    11 mei 2007 om 17:20
    caroline777

    @Erik: ja, ik heb het gelezen. Er is dus een relatie… maar waar gaat dit eigenlijk nog over ?????


    11 mei 2007 om 17:30
    rvdkaaij

    @bram: je blijft de ene na de andere ongefundeerde conclusie trekken, maar ik moet toegeven dat je ge-orakel niet zou misstaan op een wankel sinaasappelkistje. Prachtig om te zien en zeker vermakelijk.


    12 mei 2007 om 16:13
    marbles

    @Caroline De code van Netscape leeft door in Firefox, misschien ontstaat er ooit uit SL ook iets moois. Zoiets?

    @Dobre ; ) ad hominem, toe maar weer! Voila ik neem alle conclusies terug wegens ongefundeerd sinaasappelkist georakel. Onder voorwaarde dat jij 1 vraag beantwoordt:

    Stel ik wil mijn klant laten experimenteren met virtuele werelden, niet om de ROI, niet om de PR, niet om dat iedereen het doet, niet omdat mijn reclame bureau het zegt, niet omdat het nu al een succes is, niet omdat Raymond het zegt, waarom SL en niet Habbo hotel?


    12 mei 2007 om 17:12
    rvdkaaij

    @Bram: Als je ervaring wilt opdoen met bijvoorbeeld jongerenmarketing in virtuele werelden, dan kan Habbo veel interesssanter zijn dan SL. Ik noem maar wat….


    13 mei 2007 om 07:09
    marbles

    @Dobre Dus ik presiceer. Ik wil een standpunt over SL en niet over virtuele werelden an sich…

    Voortaan als iemand weer post of comment SL graag de volgende line of communication hanteren:

    Het is volgens MF! commenters in mei 2007 een misvatting SL (nu al of nu nog) te postioneren als het 2.0 bezoekers- of kijkcijferkanon, laat staan marketing bonanza en commucatie en PR hemel. Sterker we vermoeden een media hype. Maar daar mag je SL helemaal niet op afrekenen. Deelnemen in SL is voor organisaties, die niets met jongerenmarketing willen, een fijne proeftuin voor ieder die behoefte heeft aan een interactieve en alternatieve interface met de toekomst in het vizier en het experiment in zijn of haar broekzak.


    13 mei 2007 om 07:39
    rvdkaaij

    @Bram: als je je dus liever op volwassenen richt dan KAN Second Life interessanter zijn (met een gemiddelde leeftijd van 14 jaar valt Habbo dan misschien wel af, nietwaar?).


    13 mei 2007 om 15:27
    Smithg602

    This design is incredible! You obviously know how to keep a reader amused. dfedgbfeeefeeged


    5 september 2014 om 07:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!