Vandaag is de DAG!

8 mei 2007, 03:40

{title}Na de Spits, Metro, De Pers ziet vandaag Nederlands vierde gratis krant het daglicht: Dag.

Natuurlijk kan de digitale versie van de krant inmiddels online worden bekeken, maar is daar wat slecht te lezen. Doet mij tevens druk overkomen, maar wellicht dat de papieren versie een ander gevoel geeft en die heb ik nog niet bemachtigd. Dus mocht je vandaag een exemplaar in handen krijgen laat je eerste indruk achter in een reactie.

Stel je mag morgen één van de vier gratis kranten meenemen, welke pak je en waarom?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

28 Reacties

    Roy Huiskes

    De dag omdatie die nieuw is. 😉


    8 mei 2007 om 04:26
    amsterdamant

    Het ziet er in ieder geval heel anders uit.

    Bijzonder: Als ik op een advertentie klik krijg ik er alleen een vergroting van te zien, maar er is geen doorklik?

    Op dit moment wil het bladermechanisme bij mij (Apple & Firefox) het ook niet niet doen.


    8 mei 2007 om 04:38
    Gijsbregt

    Zo maar eens langs de AH om hem op te halen.

    Digitale zie ik full page voor Unilever, Randstad, Sony PSP en Samsung. Daarnaast wat IM voor hun eigen KPn brand, concurrent UPC en nog een paar. Vooral de samenwerking met launching partner AH (de Dag van AH) ziet er aardig uit, jammer datie in de jokers blijft hangen.


    8 mei 2007 om 05:10
    wesseling

    Veel headlines, korte berichten, veel foto’s.

    Ik beleef het als een combinatie van mijn feedreader headlines ondersteunt door flickr foto’s.

    Komt positief op mij over. Spits vind ik de Telegraaf, Metro te beperkt en De Pers teveel Volkskrant. De dag vind ik voor het eerst echt een mooie aanvulling in krantlandschap. Andere styling en lekker door te bladeren tijdens mijn treinrit. Enige punt van kritiek: volgorde van de content is mij niet helemaal helder, bladert nog niet als vanzelf door, maar dat zal wennen zijn.

    Samen met de website heeft het team een mooi verhaal neergelegd. Gefeliciteerd!


    8 mei 2007 om 05:20
    Gerard van Enk

    Ben nog niet echt enthousiast over Dag Mobiel. Grote foto, maar 1 headline. Ik wil meer headlines op m’n mobiel!


    8 mei 2007 om 05:26
    martinm

    Ze mogen alleen nog wel eventjes contact zoeken met een SEO specialist….. Bestandsnamen zijn niet echt SEo-friendly bijvoorbeeld.

    Mis ook een functie op de site om nieuws te selecteren. Buitenlands, Binnenlands etc etc?


    8 mei 2007 om 05:27
    Annet

    DAG!

    Naam, domein en vormgeving, daar alleen al redden ze het mee lijkt mij. Het concept van het EI, waarmee je de content personaliseert is slim, helder en overzichtelijk. Wat ik dan weer niet snap is de aparte rubriek “meedoen”. “Meedoen” klinkt alsof je op schoolreisje gaat, beetje slap in deze tijd van User Generated Content. Stop UGC in MIJN DAG en klaar.

    Op de een of andere manier vind ik wel dat ze flink hebben geshopt bij de Volkskrant, qua User Interface.

    Ik ga zo ook even langs de Appie, ik ben zeer benieuwd. Zeg nou zelf, van de Metro en Spits pulp wordt je toch niet vrolijk.


    8 mei 2007 om 05:32
    Gerard van Enk

    @Martin als je inlogt kan je aangeven welke rubrieken je onder het ‘mijn dag’ kopje wil hebben


    8 mei 2007 om 05:33
    Karlijn

    Vanmorgen aangepakt omdat ik het graag wilde testen, wat ik destijds ook met de Pers deed, maar na 1 keer toch weer terugging naar Metro. Moet zeggen dat ik Dag verrassend goed vind. Lekkere korte snelle artikeltjes, niet slecht geschreven. Leuk vind ik het arceren van tekst, waardoor je nog meer naar bepaalde content wordt getrokken.

    Heb wel het idee dat ze erg goed naar NRC.next hebben gekeken, het lijkt qua ‘zappen’ heel erg op elkaar. Ook erg leuk is de Bright rubriek!


    8 mei 2007 om 05:34
    D. Vader

    Wat ik nou niet begrijp is dat er vier kranten in dezelfde vijver aan het vissen zijn. Zijn zijn nou zooo dom of ben ik nou zoooo slim.

    Waarom komt niemand op het idee om een kwaliteits krant te maken voor de avond spits????

    “Stel je mag morgen één van de vier gratis kranten meenemen, welke pak je en waarom?”

    Dat is niet zo makkelijk mijn lees ritueel is: ’s ochtends de Spits of Metro en in de avond De Pers (helaas is nieuws dan al weer een aantal uren oud)

    Gaarne een goede gratis avond krant met kwalitief informatie en natuurlijk up-to-date.


    8 mei 2007 om 05:47
    coen

    Veel beeld, korte tekst, felle maar duidelijke kleuren. Op het oog neigt het een beetje naar een papieren website.

    Is weer eens wat anders. Maar of het een lang leven gaat kennen? Ik weet het niet. Ik ga hem opweg naar college zeker meepakken.


    8 mei 2007 om 05:57
    J. Hofhuis

    Vast niet expres, maar het nodigt wel uit om “the real thing” te pakken te krijgen.

    Digitaal is hij toch niet goed te lezen.


    8 mei 2007 om 05:59
    Sander

    @ D. Vader:

    Waarom zou je een avondkrant maken? De metro/spits/dag/Pers blijft toch door de treinen zwerven en wordt zo meerdere malen per dag ingekeken. Bij een avondkrant zal dit veel minder zijn, aangezien je de volgende ochtend toch al een nieuwe edititie van één van de andere kranten pakt (en de treinen zijn dan schoongemaakt).


    8 mei 2007 om 06:06
    jpschadde

    Spits! pak ik nooit, niet mijn ding. Metro voor de sport (altijd fijn die pure ANP stukjes) en dan uiteraard De Pers, voor als je een (inderdaad) Volkskrant wilt lezen zonder te betalen.

    Vanmorgen de DAG gelezen. Op papier uiteraard, want zoals eerder aangegegeven; Firefox+Apple=geenDAG. Ruik eens aan die krant? Hij ruikt zelfs goed. Betere drukker, beter papier, wat is dat? Iemand van DAG die dat kan vertellen?

    Leest lekker weg. Veel foto’s, minder tekst. Lekker krantje, volgende keer zeker de eerste keus. Eens zien of ze dat vol kunnen houden. Gearceerde tekst; fijn, maar dan wel graag de belangrijke punten aanstippen en niet willekeurig in m’n artikel kleuren ;-).

    Al mensen die de krant ook gelezen hebben? Vorige reacties zijn met name gebaseerd op suggesties!


    8 mei 2007 om 06:09
    Gijsbregt

    Papieren versie ook gescand. Valt me niet tegen. Erg druk en erg à la een website. Het rood valt lekker op en de highlites zijn leuk gevonden. Maar commercieel vind ik het nog wat wankel, een gezellige fullpage voor een stoelenwinkel? Eigen interne fp voor KPN? Een overdwarse reclame voor Rabo mobiel? En waar zijn de mooie vernieuwende acties? Ik zie alleen nog AH met de dag van AH.

    De krant is mooi, druk en (daardoor) opvallend. Iets nieuws zeker. De website laat ik aan collegabloggers over. Voorlopig: succesvolle introductie!


    8 mei 2007 om 06:20
    Bob Breijs

    Vandaag kon ik niet om de”dag” heen lopen. Werkelijk overal stonden mannetjes om hem uit te delen.

    De krant bevat weinig nieuws, is onovezichtelijk en heeft veel reclame. Wel vind ik de manier van schrijven grappig en luchtig.

    Voor morgen stap ik toch weer terug op mijn oude vertrouwde “pers”


    8 mei 2007 om 06:28
    Roeland

    Online gedeelte leest toch prima?

    Links de tekst op zwart/wit. Rustig en helder. Recht veel keuze aan gerelateerde artikelen/video’s etc


    8 mei 2007 om 06:35
    Johan van Aalten

    Vind De Pers toch meer body hebben en meer diepgang.

    Vooralsnog voor mij de winnaar


    8 mei 2007 om 06:51
    Tim van Letht

    Weet iemand eigenlijk of De Pers nu echt een succes is geworden? Ik zie de bakken van De Pers altijd als laatste leeg gaan. Metro en Spits gaan vooralsnog veel sneller.


    8 mei 2007 om 07:21
    Bas Gezelle

    Ik heb vanochtend Den Haag CS afgestruind om een exemplaar te pakken te krijgen.

    Het ziet er wel redelijk fris uit. Bladert wel lekker door en veel foto’s. Lay-out ziet er prima uit. Maar echt veel interessant nieuws vind je er niet in en diepgang ook niet echt. Wat dat betreft heeft de Pers duidelijk betere achtergrondverhalen.

    Daarnaast vraag ik me af of wat al die smsjes kosten die je in de krant kan opvragen met extra foto’s of videomateriaal over een artikel.


    8 mei 2007 om 07:44
    Albert Treur

    Zullen we het gewoon de gebruiker laten beantwoorden? Ik denk het (nog) weinig toevoegt aan het gratsi krantenlandschap nog los van de wat lompe cross-overs met het onvermijdelijke smsje. Een nieuwe Dag maar geen morgenstond…


    8 mei 2007 om 08:44
    Mrbngle

    Vanochtend (8u20) probeerde ik op het station van mijn dorp Hoorn een krant te bemachtigen. De Pers en de Dag worden hier sowieso (nog) niet verspreid. De Metro pak ik niet meer omdat deze ‘krant’ de laatste jaren is afgezakt van een redelijk leesbaar krantje naar een slechtgeschreven rechts boulevardblaadje. De meneer in de rode jas die mij het uitstekende Sp!ts ’s ochtend altijd overhandigd, was in geen velden of wegen te bekennen. Dan maar de NEXT kopen bij de Wizzl. Hadden ze niet. Volkskrant ook niet. Toen maar een Revu’tje gekocht, want het prachtige aanblik van het Purmerend en Zaandam ken ik na 10 jaar treinreizen wel dromen. Aangekomen in Amsterdam werd ik zoals gewoonlijk overstelpt door de opdringerige uitdelers. En daar was op eens De DAG. De tien minuten die ik over de Metroreis doe, waren genoeg om erachter te komen dat dit iig niet mijn krant is. Druk, geen nieuws, geen opinie, geen leesvoer, en ergste van alles: geen strip!

    De Pers is een verademing tussen al het tabloidgeweld, al lijkt deze krant nog steeds geen adverteerders aan zich te weten binden (volgens mij is hun grootste adverteerder KPN(!). Naar mijn idee kan de Pers nog een hoop verbeteren; meer carriere, meer opinie, meer illustraties (en niet van die lelijke olieverfdoekjes) en die slechte lezerscolumn eruit. Misschien een samenwerking met Monsterboard. Slim van De Dag om met Bright te komen.

    Ik probeer ’s ochtends de NEXT wel te kopen. Nee, eigenlijk wil ik gewoon een huis in Amsterdam. Dan hoef ik ook die trein niet meer in.


    8 mei 2007 om 11:48
    Ernstvdploeg

    @ Raimo,

    Het koste mij ook wat moeite om pluk te doorgronden. Dat was dan ook om 6 am dus wellicht dat het daar mee te maken had. Verder mogen de feeds wel wat vollediger … :). Ik ben het met je eens dat het mobiel prima werkt.


    8 mei 2007 om 13:03
    Jeroen de Lange Boom

    Vanochtend de DAG stevig doorgeplozen en kan me om eerlijk te zijn geen enkel artikel (en belangrijker: geen enkele reclame) herinneren met uitzonderling van hun krantenkop: die bracht het wereldschokkende nieuws dat het gister regende.

    Als ik hem er nu nog even bijhaal:

    – Leuk om de nieuwe truukjes te zien: het fotogebruik, het arceren, de iconen die pogen interactiviteit te creëren. Er is in ieder geval duidelijk eens door een andere bril gekeken. Geen van deze dingen bieden mij echter toegevoegde waarde.

    – Journalistiek gezien geen bijster hoog niveau en bijzonder onsamenhangend. Weinig artikelen ook die uitnodigen tot lezen.

    – De Interactiviteit is niet aan mij besteed, ondanks dat ik tot de doelgroep behoor. Ik hoef geen hippe nieuwsbites en filmpjes op m’n mobiel! Online lees ik alle belangrijke headlines via de gepersonaliseerde homepage van Google, voor de juiste mix van laatste nieuws en achtergronden in de nieuwscategorieën die mij interesseren.

    Wat ik zoek in een krant is gewoon een helder overzicht van het belangrijkste nieuws. Ik wil vooral veel achtergronden op gebieden waar dat nodig is, opinie die ook eens een ander geluid laat horen en tot slot wil ik wat ontspanningsvoer voor tussendoor.

    NRC Next doet dat m.i. briljant. In de gratis categorieën komt De Pers enigszins in de richting (alhoewel ze wel af en toe neigen tot roddel-koppen over dubieuze astrologen), met een straatlengte voorsprong op die twee andere boulevardblaadjes.

    Overigens is De Pers op Utrecht CS meestal om 8u ’s ochtends al niet meer te verkrijgen.

    @Sander en D. Vader,

    In zo’n drukbeconcurreerde markt lijkt mij een avondkrant best levensvatbaar. Als ik kon kiezen tussen een verse avondkrant of een vieze gekreukelde Metro met oud nieuws lijkt het me niet moeilijk: ’s ochtends het nieuws, ’s avonds wat updates en dan bij voorkeur met verdieping in de achtergronden.


    8 mei 2007 om 17:27
    Susan

    heb er gisteren de eerste gezien;

    mijn eerste indruk was het nietszeggende gruwelwoord ‘Leuk’

    op vlotte manier geschreven, beetje druk, gericht op lifestyle en voornamelijk ‘leuke’ berichtjes,

    ik vond de arcering in het begin prettig maar later bij de kleine berichtjes wordt het een beetje irritant. Wel een beetje telegraafachtig soms, geen diepgang en geen achtergrondinfo.

    tja, weer zoeen….

    ik betaal wel gewoon een paar euro voor de NEXT…


    11 mei 2007 om 05:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!