Directe actie campagne

10 mei 2007, 19:31

Directe actie campagneEen directe aanval op de concurrent. Het wordt soms gezien als onetisch, maar kan erg effectief zijn. En ook een directe aanval op het personeel van de concurrentie is eerder gezien, maar toch schuwen veel bedrijven het.

We hebben al eerder de grote bussen gehad die na de fusie tussen Getronics en PinkRoccade langs hun kantoren gingen. Meteen inspelend op het evenement van de fusie, waarbij veel mensen ‘overtollig’ zouden worden. De boodschap was helder: wij zoeken nog mensen, dus wacht niet af of je overtollig wordt, komt gewoon naar ons.

En natuurlijk heb je de wat creatievere glazenwasserscampagne van TBWA. Of je kan als je slechts een enkeling zoekt natuurlijk die persoon op een unieke manier benaderen, bij de concurrent. HRlog stelt de vraag of het direct werven bij de concurrent etisch is, en of het een kwestie van slim werken of een gebrek aan creativiteit is. Ik vraag me vooral af of het effectief is. En dan bedoel ik zowel in mensen binnenhalen als in de lange termijn schade die je ermee kan doen.

Want de creatieve oorlog die TBWA gestart was met hun glazenwassers is overgeslagen naar het ‘saaie’ accountantsvak. De afgelopen dagen is er een grote video wall langs de kantoren van de big 4 (KPMG, Deloitte, Ernst & Young en PwC) gereden.

Op het scherm van 10 m2 werden medewerkers van de grote 4 uitgenodigd om hun hart te luchten over hun werk/privé balans. De email- en sms-berichten verschenen direct op het scherm. De accountancy branche staat er om bekend dat, net als bij bijvoorbeeld de advocaten kantoren, de werk-privé balans meer een werk-werk balans is. Blijkbaar is ook daar bij één of enkele kantoren doorgedrongen dat er meerdere type werknemers zijn en zet men op deze manier de aanval in op de grote partijen waar dit fenomeen nog niet is doorgedrongen.

Wie achter de campagne zit is (nog) niet bekend: vrijdag (aangezien ik dit bericht schrijf net voor middernacht is de kans groot dat hij live is als u het leest) zal de website gelanceerd worden. Tot die tijd zijn de reacties te vinden op een subsite.

Over het algemeen wordt aangenomen dat Berk Accountants, een middelgrote partij in de Nedelrandse accountancy wereld, hier achter zit.

Grappig detail is dat een andere accountant, Arenthals Grand Thorntan, recent ook op een ‘vergelijkbare’ manier bezig is geweest. Het grote verschil is echter dat AGT een fictief bedrijf heeft bedacht waar ze zich tegen af zetten. Het is duidelijk dat AGT hetzelfde wil uitdragen, maar AGT heeft niet de directe aanval geopend op de concurrentie.

Heeft AGT gewoon minder lef dan Berk? Of spelen ze het slimmer door niet de directe aanval aan te gaan en daarmee de relaties niet te verspelen? Relaties die in een branche als de accountants wel van belang zijn omdat grote bedrijven twee accountants nodig hebben (één om de jaarrekening op te stellen en één om hem te controleren).

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

7 Reacties

    PB

    Ik heb de mp3 opgeslagen, zal hem dit weekend wel even uploaden en je de link geven Bas (en evt. anderen)


    11 mei 2007 om 05:13
    Annemieke de Groot

    Goede actie, Enno. Zoals Bas hierboven aangaf: goed gebruik gemaakt van sterke punten.

    Ik ben benieuwd hoe succesvol de campagne is omdat accountants volgens mij een moeilijke doelgroep is om te bereiken maar zo te zien verspreid het nieuws zich goed. Creatief gedaan!


    11 mei 2007 om 11:46
    chi666

    Het is dus zo dat niemand op MF enig probleem ziet met zo’n directe aanval?

    Erno, ik heb twee vragen.

    1) kan je aangeven of jullie bang zijn voor vervelende zaken rondom samenwerking met de big 4 na deze actie?

    2) ik ben heel, heel benieuwd naar het resultaat. Als je me deze over een maand of twee als dit een beetje duidelijk is kan mailen, beloof ik je daar weer aandacht aan te besteden op MF en HRlog.


    11 mei 2007 om 12:34
    Enno Houwerzijl

    @Bas

    1)

    Persoonlijk denk ik dat de big 4 professioneel genoeg zijn om wervingsactiviteiten los te zien van andere activiteiten. Sommigen waarderen de actie zelfs (het inventieve maar ondeugende jongetje van de klas effect).

    2)

    Komt helemaal goed. Je hoort nog van me


    15 mei 2007 om 12:43
    acheter viagra

    acheter viagra achat viagra

    prix viagra viagra generique

    comprar viagra viagra generico


    9 april 2016 om 19:59
    acheter viagra

    prix viagra achat viagra

    acheter viagra generique viagra

    viagra comprar viagra vademecum


    31 mei 2016 om 05:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!