Viral Friday: Ray-Ban

11 mei 2007, 07:00

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met LaComunidad, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Tips en ideeën kun je sturen naar {encode=”viralfriday@marketingfacts.nl” title=”viralfriday@marketingfacts.nl”}.

De nummer 1 positie in de Viral Friday Top 10 van deze week is voor Ray-Ban. Het trendy zonnebrillenmerk scoort met de viral voor hun “Never Hide” campagne een enorme hit op o.a. YouTube en Break. Ray-Ban’s motto voor deze zomer: “Wees jezelf!” In de viral video is te zien hoe iemand, met gebruik van trucage, een zonnebril opvangt met z’n gezicht. Op plek 2, Mario: Game Over. Hou zou Nintendo’s legendarische Mario het overleven in de real world? Comedy groep POYKPAC uit Brooklyn waagde zich met succes aan deze uitdaging. De viral video is sinds 2 mei 2007 2,4 miljoen keer bekeken. Tony Blair maakt met zijn felicitatie video aan Sarkozy de top 3 deze week compleet. In Nederland zagen we bij de laatste verkiezingen al dat de politici de kiezer massaal via internet opzochten. In een column in de OV krant Dag vandaag is te lezen, dat de politieke blogs uit de verkiezingstijd alweer grotendeels opgedoekt zijn. Gister wijdde de nieuwe crossmediale krant ook een uitgebreid artikel over (aanstaande) wereldleiders en YouTube.

Benieuwd naar de complete top 10 van deze week? Kijk dan snel verder! Uiteraard zijn we zeer benieuwd naar jullie reacties. Veel plezier.

Meer

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie
Tags

16 Reacties

    Rudi de Groot

    @Paul weer een toplijst hoor! Ray ban op nummer 1 is ook een uitstekende keuze. Ray Ban begrijpt hoe je een nieuwe collectie moet introduceren. Bijna niet meer met traditionele media 😉


    11 mei 2007 om 09:18
    marbles

    Nogal off topic Maarten 🙂 Maar laten we vooral een site maken waar iedereen tegen Jeroen kan stemmen!


    11 mei 2007 om 10:09
    evroekel

    Prachtige lijst, Paul. Dit keer ook aardig divers qua aanpak/opzet.

    Die video van de Ireland’s Road Safety Authority hakt er ook in qua boodschap. Heftig! Knap om dat weten te creeren en ook nog eens viraal te worden.


    11 mei 2007 om 10:33
    Emiel Kamzol

    offtopic: Goeievraag maarten. Ik zal dit eens bij mijn advocaat neerleggen. Heb nog zo’n soortgelijke kwestie lopen een meer of minder zal het hem niet doen.. Kom hierop terug. Topic: Mooie lijst deze week.


    11 mei 2007 om 11:22
    Jan Feldbrugge

    offtopic: Reactie op Maarten. Ik heb natuurlijk voor jou en Heleen (de liefde van mijn leven) gekozen. Maar dat is een keuze, kunnen we geen poll plaatsen van wie we denken die er gaan winnen. Tussen kiezen en denken staan wetten in de weg en praktische bezwaren, maar ook weemoedigheid die niemand kan verklaren en die den ‘savond komt wanneer men slapen gaat…(Elschot)


    11 mei 2007 om 11:55
    Karel Kolb

    Maarten, alleen als je jezelf bij het BMR hebt gedeponeerd als merk kun je bij Google ageren. Succes, de inschrijfprocedure bij BMR duurt gelukkig maar 6 maanden, eer het vervolgens online in de dbase staat nog eens een half jaar.


    11 mei 2007 om 12:14
    marbles

    @Emiel Volgens mij zat het zo: De zoekterm mag rustig een merknaam (dus ook eigen naam) zijn. In de advertentie tekst heeft Google dat liever niet. Maar volgens mij zal geen rechter verbieden als daar staat “Jeroen verdiend minder stemmen dan Maarten” in het kader van satire en openbare meningsuiting is heeeeel veel toegestaan.


    11 mei 2007 om 12:19
    marbles

    @Maarten Je bent wel een sneue eikel als je dat doet trouwens 😉 Gewoon terug pakken via de zijkant.


    11 mei 2007 om 12:21
    evroekel

    @Maarten Roelofs: Waarom maak je als blogger niet een artikel hierover aan als je je afvraagt hoe hier mee om te gaan en wat juridisch de mogelijkheden zijn? Kunnen we daar de discussie voortzetten.

    ’t is vrijdag, maar dit item graag on topic houden.


    11 mei 2007 om 12:29
    media

    Heerlijk om de week af te sluiten met een aantal prachtige virals. Mijn absolute favorieten van deze week zijn Connected Ventures en Mora. Had ze beide al voorbij zien komen en ben blij ze terug te zien in de top 10!

    Maarten, volgens mij moet jij gewoon gaan twitteren!


    11 mei 2007 om 18:08
    Paul van Veenendaal

    Nu.nl:

    Spotje Beemsterkaas moet van de buis

    DEN BOSCH – Het reclamespotje voor Beemsterkaas met acteur Peer Mascini moet van de buis. De rechter in Den Bosch heeft dat vrijdag, een dag na de eerste uitzending, bepaald.

    De commercial kan leiden tot verwarring bij het publiek en de indruk wekken dat de kaas is gemaakt door Campina, beargumenteerde de rechter in een kort geding dat de grote zuivelfabrikant had aangespannen.

    Peer Mascini (‘Ik had nog zo gezegd: geen bommetje!) maakte tot 2000 furore met spotjes voor MelkUnie, een merk dat Campina destijds voerde. Naast Mascini speelden koeien in deze commercials de hoofdrol. Dat is ook het geval in het nieuwe spotje van Cono Kaasmakers.

    Kopie

    De rechter noemde de nieuwe commercial vrijwel een exacte kopie van het prijswinnende spotje Bommetje uit 1997. Het verbod gaat volgende week in.

    Cono mag het spotje ook niet meer zelf op internet tonen. Op elke overtreding staat een dwangsom van 20.000 euro.

    Volgens advocaat Henk Jan Boukema is de kaasmaker niet verantwoordelijk te houden voor de inmiddels wijde verspreiding van het filmpje op het web.


    12 mei 2007 om 09:30
    schief

    @ Bram, ook een merknaam gebruiken om een advertentie te laten zien zonder die merknaam, valt aan te vechten. Je moet dan wel wat bewijzen overleggen bij Google dat jij eigenaar bent van het merk.


    12 mei 2007 om 09:34
    marbles

    Cono mag het spotje ook niet meer zelf op internet tonen.

    En Peer Mancini mag niet meer in de buurt van een zwembad komen. En campina verbiedt koeien ooit op te treden op youtube. 😉


    12 mei 2007 om 17:42
    Emiel Kamzol

    je kan je persoonlijke naam als handelsnaam inschrijven bij de KvK en uit die grond bezwaar uiten tegen gebruikers van je naam.

    Echter als je naam in het nieuws wordt gebruikt, dan kan je daar tegen in beginsel geen bezwaar maken.

    Ook het indienen van je naam als Benelux-merknaam is een mogelijkheid binnen een zekere reikwijdte (verwarring/associatie ed) , maar de vraag is of je dat er allemaal voor over hebt.


    14 mei 2007 om 15:57
    amsterdamant

    @Roel heb het even nagevraagd. Je kunt bezwaar maken bij Google en die gaan dan weghalen. Als tenminste merkrecht en zoals Emiel zegt je volledige naam moet je eerst via de KvK laten registreren. Wel handig te weten.


    14 mei 2007 om 18:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!