Ilse media neemt SchoolBANK.nl over
Moet eerlijk zeggen dat ik er vanuit ging dat ilse media het online vriendennetwerk Hyves zou gaan overnemen (zie ook: Hyves voorlopig nog niet te koop). Paul Molenaar gaf in een reactie op Marketingfacts al aan dat ik daarmee fout zat maar kon nog niet vertellen om welke overname het dan wel ging.
Vanavond is officieel bekend gemaakt dat ilse media het internetbedrijf Rosetta Holding B.V., waar SchoolBANK.nl onderdeel van is, heeft overgenomen. Rosetta werd opgericht in 1995 en richtte zich in eerste instantie op internet consultancy activiteiten. In 2002 werd de website SchoolBANK.nl gestart. SchoolBANK.nl is sinds de oprichting een populaire ontmoetingsplaats op het internet om oud-klasgenoten terug te vinden. De site heeft een groot bereik en circa 3,2 miljoen geregistreerde gebruikers. De totale omzet van Rosetta bedroeg in 2006 EUR 3,1 miljoen. Rosetta beheert naast SchoolBANK.nl ook de sites DienstMAKKERS.nl en WorkMATES.nl. SchoolBANK.nl is veruit de grootste en bekendste van deze drie sites. Op dit moment wordt de site maandelijks bezocht door zo’n 1,5 miljoen unieke bezoekers (Bron STIR, maart 2007).
Namens ilse media zal Patrick Bernhart de leiding hebben over Rosetta. Guy Spriggs, oprichter en algemeen directeur, zal ook na de overname betrokken blijven bij Rosetta/SchoolBANK. De operationele leiding blijft bij Rosetta’s Marcel Dumont. Rosetta heeft elf mensen in dienst en is gevestigd in Amsterdam.
Lijkt me aan de hoge kant. Ik denk max. 3 miljoen euro.
Ik had ook al maanden (jaren) niet meer op Schoolbank gekeken, het gesloten karakter irriteerde me altijd. Het ziet er wel een stuk frisser uit inmiddels moet ik zeggen. Je kunt in ieder geval een hoop doen zonder te betalen, iemand hier de weet hoe Schoolbank zich verhoudt tot wat tegenwoordig in zwang is (gratis, open, etc.).
Welja koop maar weer een site. Verzin (en realiseer) zelf eens een succesvol concept of investeer in mensen, denktank , online marketeers die succesvolle nieuwe markten aanboren.
Ik mag hopen dat Ilse er minder dan 7,5 miljoen voor betaald heeft. Er zal nog heel wat aan moeten gebeuren om er een echt succes van te maken volgens mij. Dat hoge aantal bezoekers verbaasd mij overigens wel. Al bezoek ik de site ook wel eens, om na een aantal pogingen iemand te zoeken weer af te haken. Dat is misschien wel de verklaring van die hoge bezoekersaantallen. Allemaal gefrustreerde returning customers. 😉
Ook ben ik nog nooit door iemand benaderd via Schoolbank. Terwijl ik toch op 2 lagere en 2 middelbare scholen heb gezeten. In verschillende plaatsen. En via alle andere social websites (xing, linkedin, hyves, noem het maar op) wel veel aanvragen krijg. Het is geen bewijs natuurlijk, maar ik heb er in elk geval nooit het gevoel bij gehad dat het een relevante website is. Wel in concept, niet in uitvoering.
Denk dat het een mooie aankoop is. Schoolbank is natuurlijk uit de tijd van CU2 (ook Ilse) en daar zit misschien al wat overlap, maar met de merken en de kracht kan daar zeker wat van gemaakt worden. Daar gaan nog mooie dingen van komen denk ik.
De totale omzet van Rosetta bedroeg in 2006 EUR 3,1 miljoen. Nou, één keer de omzet lijkt me al heel erg veel, dus zal wel onder de 3 mil liggen lijkt me zo. Weet niet wat de marge is, maar die zal niet heel hoog zijn.
Ik denk dat de gok van Marco helemaal niet zo gek is. Vanuit moeder Sanoma is het helemaal niet onlogisch om 3 x de omzet te betalen. Wat korting er af door Rosetta en men is blij, zie daar 7,5 miljoen. Wel veel omzet per medewerker overigens! Zitten daar veel verborgen kosten die ik niet zie? Je zou anders bijna gaan denken dat de winst voor belasting dan op de helft zit, of gooiden ze een hoop over de reclamebalk? Bij het inhangen in het ilse media netwerk is dat in ieder geval niet meer nodig, zie daar de mogelijk snelle terugverdientijd?
Mooi succesverhaal. Ik denk dat de omzet per directe medewerker aan Schoolbank nog hoger kan liggen. Op zich is dat voor dit soort sites niet vreemd; een hele grote datingsite kon het volgens mij met 2 man aan en bracht meer dan 10 miljoen euro op. Business model is hetzelfde. Als het vanaf de grond af goed is opgezet en overzichtelijk qua functionaliteit (en schaalbaar is) dan rest daar moderating en de afhandeling van inbound mail. Aan de andere kant staat wel een berg aan marketing effort, maar volgens mij dankt Schoolbank grotendeels zijn groei aan monopolie in de belangrijkste jaren.
Bas, heb jij al gedronken vanavond? 😉
Geschat bedrag is gezien de omzet/medewerker verhouding inderdaad helemaal niet gek maar wat mij een beetje verbaasd is dat die omzet nog zo hoog is. Ik heb het idee dat van die 3,2 miljoen geregistreerde gebruikers nog maar een beperkt deel aktief is of vergis ik me daar nu in?
Het vergelijk met Hyves gaat mank op twee fronten. Het kenmerk van Hyves is open communicatie tussen gebruikers. Bovendien wanneer je kijkt naar leeftijdssegentatie, dan sluiten de doelgroepen elkaar eerder aan dan dat ze overlappen.
Ik ben benieuwd wat Ilse van plan is met Schoolbank. Veel features worden toch pas echt leuk wanneer er geen schotten staan tussen gebruikers.
@Hans: en als ze schoolbank nu gaan omvormen tot wat facebook is in VS (dank voor de suggestie Tonie) en dit toevoegen aan newrulez (cu2, kaboem, etc)? Het raamwerk van alle scholen in Nederland ligt er, maak het wat meer open en start met de marketing zou ik zeggen.
Het meer open maken, is een bom onder het verdienmodel. Schoolbank is geen open community en zal het denk ik ook niet worden. Ze spiegelen zich aan http://www.classmates.com, http://www.friendsreunited.co.uk en http://www.stayfriends.de. Al deze sites hebben hetzelfde verdienmodel: wil je contact met een klasgenoot, dan moet je betalen. Ik zou niet weten waarom Ilse de kip met de gouden eieren zal slachten. Met een volgzame doelgroep van 40plussers, die het niet erg vinden om 12 euri per jaar te betalen, heeft Ilse een stabiele doelgroep die het voor reclamedoeleinden kan inzetten. Niets nieuws onder de zon.
@Hans: maar in dat geval vraag je je dus niet af wat ilse met schoolbank gaat doen maar denk je dat ze het gewoon laten zoals het nu is en die 3,1 mln euro omzet per jaar binnenharken met een paar man? Tjsa, zo kun je het ook bekijken.
De grootste en enige reden van het grote aantal unieke bezoekers is volgens mij de nieuwsbrief, waarin aan je wordt getrokken om eens te gaan kijken naar nieuwe ingeschrevenen. Volgens mij is elke bezoeker vervolgens binnen no-time weer weg. Ik voel me in ieder geval allerminst getriggerd om rond te kijken op dit niet-dynamische platform, en als klap op de vuurpijl mag ik er nog voor betalen ook! En met die 3.2 miljoen actieve gebruikers zal het ook wel meevallen..
@Phileas: verkocht adfactor niet de bannerruimte voor Schoolbank? Ik zie nu Google-ads namelijk..
Quote:”Volgens Paul Molenaar, directeur van Ilse Media, zal de site de komende tijd verbeterd worden met ‘een aantal leuke en interessante nieuwe features’. Welke dat zijn, is nog niet bekend.”
Ik vraag me af wat dit soort features zullen zijn en hoe die gaan bijdragen aan het verdienmodel. Met name omdat features, maar ik herhaal mezelf, vooral leuk zijn wanneer gebruikers met elkaar verbonden worden. En juist dat is iets dat Schoolbank goeddeels in de weg staat, tenmiste hoe ze het nu hebben ingericht.
Dus de vraag is mogelijk: hoe een gesloten community meer te gelde te maken dan nu het geval is, zonder de schotten tussen gebruikers op te heffen. Zoals gezegd ik ben benieuwd en nieuwsgierig.
@moderator Kben overigens niet helemaal objectief als uitgever van een soortgelijke community met 300.000+ registraties.
Hmm, dat is nog een aardige omzet voor een site die niet zichtbaar is als je niet registreert, geld kost als je uberhaupt wat wilt doen en waar je je als je er op zit eenmaal afvraagt wat je er nou precies te zoeken hebt.
Maar ik ben gewoon jaloers op die omzet, en benieuwd naar de verschillende inkomstenbronnen 🙂
@Cor: dat idee van die nieuwsbrieven had ik ook al. Als alle 3,2 mln geregistreerde gebruikers wekelijks een nieuwsbrief ontvangen dan kom je al snel aan die 1,5 mln unieke bezoekers. Maar toch blijf ik dan verbaasd over die hoge omzet. Best knap namelijk!
@Hans: zoals ik al zei, waarom niet koppelen aan de bestaande platformen binnen ilse media (cu2, kaboem, web-log, etc)
@Marco: de omzet van Rosetta is niet hetzelfde als de omzet van Schoolbank.nl ; Rosetta doet naast Schoolbank.nl en de andere sites ook nog wat andere dingen, ik geloof het ontwikkelen van web 2.0 applicaties etc. Onder andere ook in de UK. Dus die omzet van 3,1 miljoen kun je niet alleen op het conto van Schoolbank.nl schrijven..
Ik ben niet echt verrast door de omzet. Als 6% van hun gebruikers betalend lid is heb je al een omzet van 2,3 miljoen. Daarnaast zijn er advertentieinkomsten en vergeet niet dat Rosetta gewoon omzet heeft vanuit ontwikkeling van maatwerkappliacties.
Wat betreft koppeling met andere platforms: dat gaat niet gebeuren.
Schoolbank was voor mij (bijna 40’er) wel succesvol, ik heb er drie contacten aan overgehouden die een constante sustainable waarde kennen in de sharing van verleden. Daarom snap ik niet dat er niet meer features aan toegevoegd zijn inmiddels. Ik zou er om te beginnen een storytelling timeline in plaatsen. Verbind de timeline aan een audiochannel en een stockbank aan historisch materiaal …. etc. etc.
Wat WIL de consument??? Wake up!
Wat betreft koppeling met andere platforms: juist wel… foto’s… werk…
ok so far we found our old friends, how can they be a social network for todays friends
@Marco,
Paul is niet alleen actief aan het bloggen, ook aan het micro-bloggen 😉
En naast betaalde login, maatwerkapplicaties hebben ze natuurlijk ook genoeg bannerruimte, die CPM worden aangeboden.
Het is te hopen dat Ilse inderdaad wat aanpassingen doen. Want momenteel kan je als betaald lid enkel contact opnemen met ANDERE leden die OOK betaald lid zijn. Althans daar lijkt het op….
Wat hierboven ook al gemeld werd. Via bv Hyves vind je veel makkerlijk oude klasgenootjes terug.
Althans ik heb via Schoolbank en via Hyves berichten verstuurd naar dezelfde mensen en in alle gevallen kregen ze vanaf Schoolbank mijn bericht niet binnen en via Hyves (natuurlijk) wel….
Struikelblok zit hem denk ik niet in de hoogte van het bedrag dat je moet betalen maar de onduidelijkheid met wie je wel/niet contact kan opnemen…
Opvallende overname, Schoolbank was volgens mij al een tijdje over zijn hoogtepunt heen, vooral omdat er zoveel alternatieven zijn. Maar kennelijk lag een overname van Hyves niet binnen de mogelijkheden (ben het met Marco eens dat dat in een ideale wereld een logische ontwikkeling geweest was gezien het grote bereik).
Als het betaalmodel een drempel is voor bezoekers dan lijkt het me logisch dat Ilse Media hier iets aan gaat doen. Ze zullen de site wel flink gaan promoten via hun bestaande netwerk.
Grappig. In dat artikel staan ze kennelijk nog in de top 100 van Alexa, nummer 12 zelfs!
Uit die Nederlandstalige top zijn ze helemaal verdwenen en in de top 100 van Nederland staan ze op 88.
Maar hoeveel levert dat tegenwoordig nog op?
Nu ik een klein dagje alle comments heb kunnen lezen denk ik dat de overname een hele mooie web aanvulling is op het bestaande tijdschriften bestand van Sanoma. Let op dat zij bij dit bedrijf denken in doelgroepen / leeftijdsgroepen (dat is interessant voor de adverteerder). Schoolbank is inderdaad een mooie uitbreiding in de categorie 37+ die gewoon betaalt voor een abo en echt niet gaat rondneuzen op hyves. Zoals eerder al gezegd zal de terugverdientijd kort zijn omdat de reclame uitgaven van schoolbank zelf binnen ilse media nul zullen zijn. Genoeg plekken om intern te promoten. Kortom: gefeliciteerd ilse media. Blijkt toch dat wij allen hier op marketingfacts veels te veel kijken met een internetpet?
Ik heb een boek gelezen over de websites die ilse media beheert. Die gasten hebben belachelijk veel sites ze bereiken meer dan 70 procent van Nederland.
wel betere promotie nu. Heb me jaren geleden keer ingeschreven bij schoolbank. En nu sinds een week een schoolbank vermelding als ik op mijn eigen naam zoek bij google. Dus ze hyebben nu de gebruikersnamen als keyword of gebruikersnamen eindelijk doorzoekbaar gemaakt.
Wat Schoolbank mist is een manier om direct contact te krijgen via Instant Messaging (bijvoorbeeld MSN), dus direct chatten met oude klasgenootjes zonder dat ik die expliciet allemaal hoef toe te voegen. Dit in combinatie met een meer flexibel betaalmodel zou dat denk ik veel mensen over de betaalstreep kunnen trekken.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!