Luistert de adverteerder wel naar de consument?

17 mei 2007, 03:26

Microsoft’s The Break Up is een prachtige korte video over de relatie tussen adverteerder en consument. Ze hebben afgesproken in een resteaurant. De man (adverteerder) voelt zich volkomen gelukkig totdat de vrouw (consument) aangeeft te willen scheiden. Ze legt hem uit waarom ze wil scheiden maar hij lijkt niet te luisteren. Aan het eind stapt ze op en laat hem vertwijfeld achter in het resteaurant.

De video, inmiddels ook gezien op Kris’ Cross the Breeze en David Armano’s Logic + Emotion, is onderdeel van Microsoft’s Break-Up campagne om Microsoft Digital Advertising Solutions te positioneren.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

28 Reacties

    charlesvivian

    briljant!

    bulls eye!


    17 mei 2007 om 04:36
    amsterdamant

    Ik ben zelf een propagandist van de conversatie – toestemming- echte interesse en interactie stroming.

    En toch… krijg ik soms ook een licht unheimisch gevoel over al die fantastische gesprekken en warme relaties die adverteerders met mij willen aangaan. Let’s face is, uiteindelijk zijn het mijn vrienden niet. En alle mooie intentie sten spijt moet onze knuffelrelatie er uiteindelijk toch toe leiden dat mijn merkvoorkeur toeneemt.

    De bedrijven willen samen met mij hun producten ontwikkelen, samen met mij marketing bedrijven, een gesprek met mij hebben, mij hun verhaal weer aan anderen laten vertellen. Misschien heb ik wel liever dat men tegen mij praat & schreeuwt dan dat ik onderdeel moet worden van al hun processen. In wiens belang is dat uiteindelijk? Het mijne, omdat producten, diensten en reclame zo ontzettend veel beter gaan aansluiten op mijn behoefte? Wordt ik daar dan echt een gelukkiger mens van?

    Adverteerders willen mij zo ‘medeplichtig’ hebben dat ik nooit meer van ze los kan komen, dan zonder inderdaad een soort van scheiding ana tegaan met ale trauma’s van dien. Het is een nieuw type gevangenschap, slavernij zo je wilt. Waarbij we ook nog worden geacht luidt Halelujah zingend de galeien in te gaan.

    Of ben ik nog even te vroeg voor dit verhaal?!


    17 mei 2007 om 05:14
    marbles

    @Microsoft Ja dit begint er op te lijken. Nu moet je nog iets zien te vinden dat deze commercial zelf ook doet wat het zegt. Waarom zouden adverteerders nu wel alleen luisteren? Ik zal de dialogue aan gaan? Steve, funny idea, good production, er…. so where is the f*cking dialogue, this is – again – just you being smarty pants?


    17 mei 2007 om 06:34
    chi666

    Tja, grappig dat nu juist Microsoft met deze video komt en deze boodschap uit. Mochten ze het ooit zelf gaan toepassen heb ik nog wel een paar miljoen verbetersuggesties voor hun eigen producten. Te beginnen bij het feit dat ze niet eens hoeve te doen wat de consument wil, maar alleen al wat ze beloven te doen in zeg… windows?

    Oh wacht, mijn microsoft is the root of all evil mode staat weer aan.


    17 mei 2007 om 08:57
    Yves Hanoulle

    To [Ant on a mission] het hoeft niet enkel te zijn om e te overtuigen. Veel bedrijven gaande communicatie aan om beter te weten wat hun klanten willen. Ok liefst ook dat ze dan dat aangepaste product kopen, maar als dit echt is wat je wil, what’s the problem?


    17 mei 2007 om 09:21
    marbles

    @Yves Nou… “veel bedrijven” zijn het niet. Tenzij je ander gegevens hebt dan ik. Ik vind het ook eng als de streng dogmatische meten-is-weten performancebased kerk samen op weg gaat met de experimenteren-mag-cluetrain-manifesto hippies. Dat ze samen opeens margrietjes in de massa mediale geweerlopen steken. Dialoog, in contact komen, luisteren, klant centraal, loyaliteit het moet geen sekte worden. Social Media moet niet socialist media worden. Als Microsoft nu ook al een hand op mijn knie komt leggen en vragen hoe het met me gaat… Aaaaaaaaaaaaaaarghgghhghgh!


    17 mei 2007 om 12:07
    koningwoning

    Hmmmm, mensen reageren weer eens voor hun beurt.

    Volgens mij gaat dit om adverteren via Microsoft producten…. niet het geadverteer van MS zelf. En als ik aan adverteren via MS producten denk, dan zit daar al best wel wat permission based/social advertising: denk aan het plaatsen van bots, het personaliseren van je gespreksvenster, tabs waar je content in kan zetten, de zg. gadgets (waar ze echt eerer mee kwamen dan Google) die je op je Space kunt zetten of tegenwoordig op je bureaublad. Verder kun je best wel het een en ander aan marketing op maat doen (als men op pagina x is geweest, op basis van profielen etc.).

    Ook is de bedoeling dat je in de nabije toekomst van advertenties kunt zeggen of je ze relevant vind of niet…..

    Dus genoeg wat ze met interactie tussen adverteerder en klant proberen te doen.

    Dus niet zomaar weer aan MS bashing doen zonder achtergrond info….

    P.s. Bas, ‘k hoop dat je niet van de ‘Apple is fantastisch’-bende bent…. want Apple luistert geweldig…. zie de Iphone die het hier gewoon niet gaat doen omdat ze een andere frequentie gebruiken… goed geluisterd Apple!

    P.p.s. Nee, ik ben niet van MS maar heb veel met MS gedaan in mijn vorige functie


    18 mei 2007 om 07:26
    marbles

    @koningwoning Is een ad om advertentie producten aan te prijzen. Staat in de inleiding. Je mist de pointe: 1.Filmpje is zelf geen dialoog, laat staan een uitnodiging tot dialoog. 2. 2.0 moet niet te klef worden. 3. Microsoft heeft misschien niet de trust om zichzelf te profileren als “luisterend”. MS bashing? Nope.


    18 mei 2007 om 07:46
    marbles

    @koningwoning Vista draait gewoon op mijn MacBook net als Ubuntu trouwens


    18 mei 2007 om 08:20
    Mirande de ooier

    Steeds meer bedrijven zetten virals in om de aandacht op hun bedrijf of merk te vestigingen. Toch vraag ik mij af of dit ook uiteindelijk leidt tot meer traffic naar een actiewebsite of bedrijfwebsite.

    Niet zo lang geleden heb ik met Niels en Jonathan van Seedingweb om de tafel gezetten om te kijken, hoe we meer traffic naar de actiewebsite kunnen krijgen. Ben op dit moment bezig om een grootschalige online campagne op te zetten met daarbij een actiewebsite. Hun gaven aan dat ze op een eenvoudige manier extra traffic kunnen generen naar de actiewebsite. Ze hebben mij aan het denken gezet om van plaats een viral film te laten maken op een andere manier aan seeding te doen, dat relatief een stuk goedkoper is. Heb hun idee dan ook in het mediaplan opgenomen!


    18 mei 2007 om 09:37
    Derk den aal

    Hoi miranda heb je voor mij de link van de website van Seedingweb?


    18 mei 2007 om 09:39
    media

    Mirande en Derk (beide identiek IP-adres?), ik zie nu her en der linkjes naar Seedingweb. Als dit de werkwijze is van Seedingweb dan mag ik hopen dat er geen adverteerder met jullie in zee gaat omdat het riekt naar spam. Als je netjes had gereageerd en daar één keer de link had genoemd was het prima geweest. Jullie moeten nog een hoop leren 😉


    18 mei 2007 om 09:52
    Petra de Boevere

    Dom ook wel. Les 1 in web 2.0 en corporate bloggen (uit mijn eigen presentatie): Doe je nooit in comments voor als iemand anders en zeker niet op deze manier. Je valt immers ALTIJD door de mand, wat uiteindelijk meer kwaad dan goed doet.


    18 mei 2007 om 10:12
    amsterdamant

    en Joost den Bergen in een van de andere comments… woont dan vast ook op dezelfde IP…

    Heel jammer, leek mij aardig concept, maar zonder transparantie noemen we dit geen seeding maar astro turfing.


    18 mei 2007 om 10:15
    marbles

    @Marco Waaraan herken je astroturfing? Waarom verdenk je sommigen wel en anderen niet? Waar komt die astro turfing speurzin vandaan. Wat moet ik doen om jou om de tuin te leiden. Sleuth!

    @Ant Ik vind dat ze echt goed verhaal hebben op hun website! Stoort me.


    18 mei 2007 om 11:37
    Gijsbregt

    Maar is Niels nu Mirande of is Jeroen dat? Wie is crossdresser? En gelukkig is het web niet veel groter dan Amsterdam, hoef ik me er geen zorgen over te maken.


    18 mei 2007 om 11:54
    media

    Denk een goede les voor iedereen die denkt een seedingbureau te beginnen door her en der anoniem wat reacties te plaatsen in blogs en fora (en zeker niet op marketingfacts). Dat is wat mij betreft geen seeding maar dat is spam! Seeding is open en eerlijk contact opnemen met relevante blogs, fora of andere vormen van communities. Als je een goed verhaal hebt dan zal het je weinig moeite kosten om ze te overtuigen om er aandacht aan te besteden. Een goed netwerk helpt daar uiteraard bij. Heb je geen goed verhaal dan ga eerst maar eens terug naar de tekentafel. Vwb gebruik van reactiemogelijkheden op blogs en fora; ook prima te gebruiken maar dan ook open en eerlijk. Als hierboven een enthousiaste en relevante reactie was geplaatst waarin de service (met link) werd aangeboden, dan zou ik daar geen enkele moeite mee hebben gehad. Sterker nog, waarschijnlijk had ik contact met ze opgenomen om te kijken of we zouden kunnen samenwerken!


    18 mei 2007 om 14:26
    Yves Hanoulle

    @ Bram Alkema

    >3. Microsoft heeft misschien niet de trust om zichzelf te profileren als “luisterend”.

    Dus omdat jij Microsoft niet vertrouwd mag het zich niet luisterend opstellen?

    Ik herriner me een interview op CNN, een x jaar geleden:

    Top man Sony werd geïnterviewed, omdat Microsoft naar aanleiding van het ontwerpen van de xbox, met Gamers ging praten en op game conferenties en Multi gamer parties, gamers prototypes van hun gamepads liet uitproberen. Reactie van die Sony topman; “gamers are just kids, they don’t know what they want. It’s a waste of money to listen to them.”

    Microsoft luister al jaren naar zijn klanten.


    18 mei 2007 om 16:56
    koningwoning

    Sorry voor de late reactie, ‘k moest gewoon werken gisteren.

    Enfin, Bram: Waarom heb je in vredesnaam Vista op je Mac. Dat slaat echt nergens op!

    Bovendien zeg ik toch ook juist dat het een ad is om advertentiemogelijkheden aan te prijzen en niet MS aan te prijzen. Graag mijn reactie nogmaals goed lezen…. helpt misschien.

    Wat ik raar vind is dat MS niet luisterend zou zijn en als zeg Google of Apple hetzelfde filmpje had gemaakt was iedereen laaiend enthousiast geweest…. Terwijl noch Google, noch Apple goed luisteren… ze hebben alleen hun evangelisten doordat de producten werken. Maar dat betekent niet gelijk dat ze ook luisteren. Twee dingen die veel te vaak door elkaar worden gehaald. Overigens, moet je voor de gein eens in discussie gaan met Google… kijk dan hoe goed er naar je geluisterd wordt!

    Overigens heb je wel weer gelijk dat dit een hele mooie vorm van smartypants uithangen is: de dialoog is ook niet aanwezig op de site…. dat is dan weer erg stom.


    19 mei 2007 om 06:32
    Yves Hanoulle

    @Bram Alkema

    Ongelofelijk.

    om te discusieren, moet je A luisteren en B respect hebben voor de ander.

    Ik merk uit deze discussie dat je niet alleen geen respect hebt voor Microsoft, maar dat je bijkbaar ook geen respect hebt voor de mensen die met jou in discussie gaan.

    Ik reageer hier nog kort op. Maar dan is dit voor mij afgesloten, ik steek mijn tijd enkel in mensen die respect hebben voor elkaar.

    Voor jou is Microsoft gelijk aan low trust. Voor mij niet. Ik heb genoeg voorbeelden gezien waarin Microsoft zich de laatste jaren heel open en luisterend heeft opgesteld. Ik heb er één van de opmerkelijkste aangehaald en je doet dit af alsof dit een alleenstaand feit is.

    Je zegt dat je geloofd in “luisterende” comunicatie, maar je geeft bedrijven blijkbaar niet de kans om dit te doen (want als ze het doen zoals Microsoft hier deed,dan breek je het direct af.) Geen wonder dat je zo geen bedrijven kent. Je wil de voorbeelden blijkbaar niet zien.

    Ik erger me ook aan bedrijven die zich niet luisterend opstellen, en ik schrijf ze rechstreeks aan, en dan ben ik weg (naar de concurrentie) en tot nu toe heb ik geen probelemen om andere bedrijven te vinden die wel luisteren.

    Ik heb helemaal niet de bedoeling om je te overhalen dat Microsoft niet low trust is. Dat is jouw gevoel en dat is eveneel waard als het mijne. Mijn verhaal wou gewoon aantonen dat er andere verhalen zijn. Het kan heel goed zijn dat ik anders argumenteer als jij gewoon bent. Dat wil echter niet zeggen dat ik niet kan luisteren. Het vooral zoals jij het aanhaald is niet luisteren, maar is sturen.

    Mocht je schrijven: “vertel daar eens meer over” dat is luisteren.

    Ik had respect voor jou in de discussie. Dit heb ik niet terug gekregen.

    bye


    19 mei 2007 om 17:10
    marbles

    @Yves Heb je een idee hoe we de “love weer “back bringen” in onze relatie? Ik beloof dat ik nog beter naar je zal luisteren… Heus


    19 mei 2007 om 18:30
    Arnout Hemel

    Jammer dat de discussie zo afdwaald.

    Wat het filmpje mij verteld is dat adverteerders wel denken dat ze luisteren (ze doen uitgebreid marktonderzoek en proberen het de consument echt naar de zin te maken), maar het toch niet doen.

    Ze vergeten A. om de interactie aan te gaan en B. om relevant te zijn voor de consument. Het blijft zenden…

    Ik geloof dat de toekomst is weggelegd voor adverteerders die dat wel kunnen. Bij Microsoft proberen we daar steeds meer ruimte voor te creeeren ipv meer banners te plaatsen (al kun je tegenwoordig enorme interactie bewerkstelligen in een banner). En gezien het succes van het game-platform in Messenger, een chat-bot van een bank waarmee je het saldo op je rekening kunt opvragen of het pimpen van je hele Messenger omgeving met attributen van je favoriete film, denk ik dat dit inderdaad de weg van de toekomst is…

    En natuurlijk zie je dat niet alleen op het MSN / Windows Live platform, maar ook op andere websites zoals bijvoorbeeld de Pink my Hyves actie van Sony. Bezoekers van onze websites vinden het leuk, kiezen er zelf voor en associeren het merk met het plezier wat ze ermee beleven.


    21 mei 2007 om 06:56
    marbles

    @Arnout Juist door weer een filmpje [b]daarvan[/b te maken toont Microsoft aan dat ze zelf ook weer zijn…

    […] vergeten A. om de interactie aan te gaan en B. om relevant te zijn voor de consument. Het blijft zenden…

    Practice what you preach, Arnout. Naast de ongelukkige vormkeuze snap je zelf de strekking niet. Het is niet de bedoeling dat je banners simpel gaat vervangen door andere vormen community sponsoring! Dat is slechts een andere manier van zenden zij het minder intrusive. Pimpen van websites en inzetten van chatbots en skin voor messengers heeft exact dezelfde arrogantie als waar dit filmpje tegen gewaarschuwd wordt. Moet je een gratis tip over hoe hoe je reactie had kunnen luiden?

    He wat leuk die reacties op het filmpje. Wat lullig dat jullie daar ruzie over krijgen. Mag ik een concreet voorstel doen. Het je een enorm goed idee over hoe ik (en de rest van MDAS) jullie bloggers en commenters zou kunnen helpen met advertising. Kom maar op. Echt! Praat met ons. Waar heb je nou echt behoefte aan? Wat is je belangrijkste zorg op advertising gebied. Zet ze in de comments en ik beloof dat ik zo snel mogelijk terug reageer. Als je wilt mag je ook altijd mailen of beter nog MSNnen 😉

    Hier heb je alvast mijn input. Dat is een dialoog aangaan, Arnout. Dat is producten bij je klanten zoeken ipv klanten bij je producten. En dat is nou precies wat je nog moet leren. Waar is je treedt-ingesprek-met-MDAS-over-dit-filmpje IM adres? Deze tip is gratis de volgende gaat je kosten 😉


    22 mei 2007 om 07:10
    marbles

    [/b]Ik moet leren typen ]]]][[[[


    22 mei 2007 om 07:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!