Amerikaanse adverteerders geloven in social networks

16 mei 2007, 20:46

Amerikaanse adverteerders geloven in social networksGisteren verwezen we nog naar een onderzoek van Marketresponse waarin werd gesuggereerd dat adverteren in online communities geldverspilling zou zijn. Wat mij betreft een tekort-door-de-bocht-conclusie omdat daarbij is uitgegaan van traditionele advertentievormen zoals banners en buttons (push). Ik verwacht echter dat deze advertentievormen langzamerhand plaats zullen maken voor andere vormen zoals paid search en open en eerlijke sponsored content (pull). Met open bedoel ik dat leden van de community hun mening kunnen geven over de content en met eerlijk bedoel ik dat de content geen glad PR-verhaal moet zijn maar relevante informatie. Naast advertenties zijn er voor de online communities nog tal van andere verdienmodellen zoals contentcreatie, onderzoek, werving & selectie, sponsoring, etc.

Terug naar adverteren in online communities. eMarketer meldt deze week in het artikel The Crowded World of Social Networks dat Amerikaanse adverteerders in 2007 ca. 900 miljoen dollar zullen uitgeven aan social networks. De verwachting is dat dit bedrag zal toenemen tot een bedrag van ca. 2,5 miljard dollar in 2011. Ter vergelijking, in 2006 bedroegen de totale online mediabestedingen in de VS ca. 16,8 miljard dollar. Veruit de belangrijkste spelers in de Amerikaanse markt zijn MySpace en Facebook die gezamenlijk garant staan voor 72% van alle advertentie-inkomsten uit social networks.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    vangeest

    Goede post Marco. Ik sluit mij hier volledig bij aan. Zie ook de andere discussie inzake communities op MF deze week. Adverteerders die converseren, vragen, betrekken en transparant zijn, gaan hier de vruchten van plukken. Big time !


    16 mei 2007 om 20:55
    Vincent Leenders

    Adverteren in on-line communities is juist het tegenovergestelde van weggegooid geld. Wanneer je maar kiest voor de juiste vorm (en dat zullen (veel) nieuwe vormen zijn, dan kun je de leden van communities niet directer treffen dan op deze wijze. Aan het eind van mijn studie heb ik de worsteling gezien van partijen met de opkomst van o.a. cultuur- en sportsponsoring: het was allemaal niks, het was niet te kapitaliseren of in GRP’s te vatten, afwijkend ten aanzien van bestaande vormen van advertising etc.. Onbekend maakt onbemind lijkt zo een rode draad: er zijn online communities (groot, klein, divers) en de conclusie dat adverteren geldverspiling is of zou zijn, want getrokken op basis van ‘oudere’ vormen (i.c. banners, buttons). De mogelijkheden om communities in te schakelen bieden juist alleen meer betere kansen.


    17 mei 2007 om 06:44
    Vincent Leenders

    @Bram, ik werk bij Mobillion….


    17 mei 2007 om 06:58
    Thomas

    Kan iemand wellicht concrete voorbeelden geven?


    19 mei 2007 om 20:15
    marbles

    @Richard Ja en kunstmatige intelligentie meneer Maarten van Someren van de UvA zit in de programma commissie.

    @Thomas Waarvan?


    19 mei 2007 om 20:28
    Thomas

    Van mogelijkheden voor adverteerders om iets te doen met online communities.


    20 mei 2007 om 18:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!