IAB: Online advertising in VS

24 mei 2007, 02:05

IAB: Online advertising in VS

Gisteren publiceerde de Amerikaanse tak van het IAB in samenwerking met PricewaterhouseCooper haar jaarlijkse IAB Internet Advertising Revenue Report (pdf).

Voor het derde achtereenvolgende jaar is een record aan online mediabestedingen geregistreerd. Voor de VS liggen de totale bestedingen voor 2006 op 16,9 miljard dollar. Dit is een toename van 35 procent ten opzichte van 2005. Voor het laatste kwartaal van 2006 is een toename van 14 procent geregistreerd ten opzichte van het kwartaal daarvoor.

Evenals in Europa, is ook in de VS het aandeel paid search met 40 procent het grootst (een lichte afname ten opzichte van 2005). Vervolgens komen display advertising, classifieds en referrals met resp. een aandeel van 32, 18 en 8 procent.

Eerder melden we al dat de netto online mediabestedingen in Nederland in 2006 met 40 procent waren toegenomen. Ook in Nederland zien we overigens het laatste kwartaal een afname in de groei van de online mediabestedingen. De nieuwe cijfers over het eerste kwartaal van 2007 worden op dit moment verwerkt en zullen binnenkort verschijnen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!