Joox: een ondeugende versie van Joost
Joost ons allen bekend natuurlijk. Is al veel over geschreven op Marketingfacts. Echter Joox was nieuw voor mij. Sanne Walvisch attenteerde ons er gisteravond op. Het is zelden dat ik iets zie waarvan ik echt even stil ben. Nu gebeurde dat toch wel even. Compleet open en met weinig respect voor copyrights. Joox is een versie van Joost die de kijker dient en niet de grote mediamoguls.
Bij Joox zijn dus alle TV shows en films die momenteel veel via torrents worden gedownload via een player op de website aangeboden. Dus niet wachten tot je het binnen hebt. Niet geconfronteerd worden met verkeerde of slechte kwaliteit downloads.
Dat dit in de media opgepakt gaat worden is duidelijk. Of deze site lang open zal zijn. Laten we het hopen 😉
Nog een beetje extra informatie. Joox gebruikt het Stage6 platform om content aan te bieden. Zie tekst hieronder van de site van Joox:
“Having troubles watching a stage6 video? This might help you, it even plays some
videos where the user or video is “deleted”! Enter the video address or ID and press “Watch!” “
“How to add a new video: Upload the video to http://www.stage6.com
Get the address or stage6-ID to/for the video, copy it into the inputbox above and press watch.
If the video starts playing like it should, press the link under the player, “Add to category”.
Enter video information, name and category, then press save.”
Sluit me helemaal bij je aan Raimo, Joox biedt verbluffende kwaliteit video (technologie) maar ik vraag me af hoe lang het zijn gang kan gaan (copyrights). Welke grote jongen pakt dit op?
Joox is wel erg mooi. Kwaliteit vind ik nog niet verbluffend. Wel goed om een beeld te vormen van een film. Ik heb de film dan ook niet gedownload maar online bekeken. De noodzaak voor glasvezel wordt steeds duidelijker 😉
Zojuist liep wel de PC vast tijdens het afspelen van een film toen de screensaver in werking trad 🙁
Nogmaals zelfde film opgestart na de vastloper om de een of andere reden ziet de kwaliteit er een stuk beter uit. Ook naar iets meer in de buffer te hebben geladen merk ik dat de film soepel afspeelt.
Nu zit ik Troy te bekijken en kan bijna niet meer stoppen 🙁
Kwaliteit is echt heel goed. Maar werkt (zoals Flash en Silverlight) met een plugin. Inderdaad nog iets klantvriendelijker dan de download van Joost. Maar deze site is down voordat we er erg in hebben.
Ik zou een prima spinoff kunnen bedenken: Jooxxx. 🙂
@Roy a dirty mind is a joy forever 😉
………………………………………………………Te tof!!!
Ik kende al een soortgelijk iets: http://www.peekvid.com maar Joox is vele male beter! Betere beeld kwaliteit, beter geluid, snel geladen etc.
Ik hoop dat het lang blijft bestaan en dat er een grote database van toffe films, tv show etc. wordt opgebouwd!!! 🙂
@Michel, dat idee had ik al ja..
Er staan zelfs films bij die hier in Nederland nog in de bioscoop draaien. Hot Fuzz bijvoorbeeld…. Ben benieuwd hoe lang dit blijft bestaan.
Te mooi om waar te zijn, letterlijk en figuurlijk … Geniet er maar van zo lang het kan 🙂
Inderdaad coole apps, maar wat is de toegevoegde waarde ten opzichte van stage6? Ook hier kan je mbv dezelfde technick dezelfde content streamen.
Even voor de redactie; Dit is geen p2p hoor! Het is gewoon een hele goede soort youtube. Als je via http://www.stage6.com iets wilt uploaden zul je het eerst om moeten zetten naar divx. Dit is geen gerenamede .avi maar daadwerkelijk een .divx-bestand. Ik denk dat Stage6 geen rekenkracht genoeg heeft om alle content om te zetten naar divx dus vandaar dat ze het mensen thuis laten doen.
goh mn hele ochtend kwijt aan film kijken inmiddels, bedankt voor de link
@Peter, je hebt gelijk..is geen P2P netwerk in de technische zin.. Heb dat stukje tekst verwijderd.
Houston we have a scaling problem.. Site erg traag aan het worden..
Fantastische site… en raar he dat hij zo traag wordt met al die aandacht 😉
@Jan..hij doet het weer..;)
Het voordeel van Joox is absoluut de laagdrempelige instap. Geen downloads of 5 nieuwe updates in een maand, het werkt lekker snel en is volgens mij qua streaming beter dan Joost (die nogal eens wil stotteren). Hopelijk een lang leven beschoren dit initiatief. Joost mag het zeggen…
Wow…! Dat dit nu al langer dan 3 dagen in de lucht is…
@Sanne..sstt….niet te hard…
@Sanne: het gemiddelde techie-volk ziet gewoon in dat Joox niet zo bijzonder is.
Toch nog even. Ook via Internetcreatieven ontving ik de volgende mail van Oscar Rottink, ik publiceer hem even met Oscar’s toestemming:
“Ik zat te mailen met de maker van Joox (…) en wat betreft het al dan niet stekker eruit zegt hij: “Hi and thanks, I’m pretty sure it’s not illegal for me to link to it. Why would it? Lots of people have links directly to stage6 for viewing the copyrighted stuff, it should be up to stage6 not to “spread” the files.. :P”
Is er een jurist in de zaal die hier meer over kan vertellen?
Er is nog zo’n player, voor windows, yougoodai:
http://www.mode2.nl/yougoodai
maakt ook gebruik van stage6, maar ondersteund ook de ‘oude’ sites, zoals youtube en dailymotion
Op stage6 moet je je akkoord verklaren dat je geen auteursrechtelijk beschermd materiaal aanbiedt. Maar ja, dat moet je bij elk P2P proggie ook en daar trekt ook niemand zich iets van aan..
Het grappige van het auteursrecht is dat de rechthebbende geen verplichting heeft om direct in te grijpen – je kunt inbreuk maken zolang je wilt: de consequenties ervan worden alleen groter en groter op het moment dat het wel veel aandacht gaat trekken. Zie YouTube. Van een kale kip valt niet te plukken dus kwamen de grote mediabedrijven pas met hun claims toen Google het voor veel geld overnam.
ik heb gewoonweg geen zin in half-illegale middelen om geripte content te stelen.
ik snap niet dat iedereen hier zo lovend over is… Als ik vertel dat er op de hoek naast de Albert Heijn een leuke, hippe jongen staat die gratis voor jou chocolade repen uit de schappen voor je kan halen, ben je dan ook zo enthousiast?
en de stekker is er (al dan niet tijdelijk) uit. Joox is gone
weer online. divx.com gaat stage6 apart zetten. Zie http://www.divx.com
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!