Meer bezoekers op je mobiele site

24 mei 2007, 04:19

Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een mobiele site. De afgelopen maanden is het gebruik hier van sterk toegenomen. Mede ook dankzij de telecom providers die mobiel internet steeds meer promoten. De problemen rondom settings en hoge kosten worden in een rap tempo opgelost. Graag deel ik met jullie mijn leerervaringen aan de hand van 5 stappen.

5 mogelijke stappen om bezoekers trekken naar je mobiele site

Uiteindelijk wil je net als met vast internet zoveel mogelijk gebruikers naar je mobiele site. Stap 1 is contracten sluiten met de telecom providers die een mobiel internet portal hebben, zoals imode, vodafone live en orange world. Als je goede content hebt, staan ze hiervoor open. Als ik naar de statistieken kijk van mijn site komen de meeste bezoekers via KPN i-mode, T-mobile en Vodafone Live. Stap 2 is kijken of er buiten de operator portals andere startpagina’s zijn waar je je site kunt aanmelden. Voorbeelden hiervan zijn bel.nl, mystart.mobi, startpagina.nl/pda en xs.gigengack.nl. Stap 3 is het inzetten van je eigen kanalen: maak reclame op je website voor je mobiele site. Naast reclame maken kun je ook technische stappen ondernemen. Je kunt op basis van user agents bezoekers aan je internetsite met mobiele telefoon toch je mobiele site voorschotelen. Stap 4 is het goed laten indexeren van je mobiele site in de (mobiele) zoekmachines, waarover later meer. Stap 5 is het adverteren op mobiele sites van derden, ook hier ga ik later meer op in.

Stap 4 – Zoekmachine optimalisatie bij mobiel internet

Ook op mobiel internet zijn zoekmachines belangrijk. Ook op mobiel internet is Google de meest gebruikte zoekmachine die je op diverse startpagina’s tegenkomt. Het probleem van deze beta versie van de mobiele versie van Google zijn alleen de zoekresultaten. Want dat zijn vaak gewone websites in plaats van mobiele websites. Ik heb hier diverse malen al met Google over gesproken, maar tot op heden is er nog geen oplossing. Wellicht dat het toevoegen van een Google sitemap uitkomst gaat brengen. Momenteel test ik daarmee en in de statistieken zie ik dat de Google Crawler mijn site inmiddels heeft gevonden.

Stap 5 – Adverteren op mobiel

Adverteren op mobiele sites staat naar mijn mening nog in de kinderschoenen. Er komen steeds meer partijen die hiermee bezig zijn, van advertentienetwerken zoals MADS, IceMobiel, HotSMS en MoCreate tot contentpartijen die adverteerders te werven. Ik ben daar zelf een voorbeeld van samen met de Telefoongids.

Er kleven alleen nog wat problemen aan adverteren op mobiel internet. De markt is immers nog niet volwassen. Op vast internet opent de site van de adverteerder in een nieuw scherm, maar op je mobiel kan dat niet. De bezoeker is meteen weg van je mobiele site. Momenteel proberen uitgevers en operators dit te ondervangen door adverteerders te verplichten een terug-link op te nemen als je op een advertentie hebt gedrukt. Als adverterende partij wil je dit eigenlijk niet, want dan maak je veel kosten om te adverteren: (1) de uiting (2) de advertentiekosten en (3) de kosten om je eigen mobiele site aan te passen zodat er een teruglink komt naar de site waar je advertentie staat. Een andere toegepaste advertentiemethode is een mini site op de site waar je wil adverteren, maar dan komt de bezoeker niet op jouw eigen mobiele site en ook hiervoor worden (extra) kosten gemaakt. Ik ben heel benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt.

Vraag aan de lezer

Wat zijn jullie ervaringen met bezoekers trekken naar je mobiele site? Wat werkt wel en wat werkt niet?

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

26 Reacties

    Raimo

    @Mark

    Goed en helder stuk. Echter nieuwe browsers (van bijvoorbeeld Symbian S60 devices) openen tegenwoordig wel meerdere pagina’s.

    Ik geloof dat je ook wel met een WAP push bericht mensen naar je mobiele site kan krijgen. M.a.w adverteren op de “gewone” sites met wil je meer weten vul dan hier je mobiele nummer in en dan sturen wij jou de link naar onze mobiele site.. Ik haat namelijk URL’s intikken 😉


    24 mei 2007 om 05:18
    Mark de Bruin

    @Raimo

    Dat is een goede aanvulling! Heb je ook een voorbeeld van een website waar dit actief is?


    24 mei 2007 om 05:53
    Raimo

    @Mark, eigenlijk niet…hehe


    24 mei 2007 om 06:10
    Sandra Hofstede

    @Mark

    Kan je ons voorzien van resultaten? Dus hoe snel is het gebruik gestegen, van hoeveel naar hoeveel is dit gestegen (&#xst;ijging is ook ok), wat is de verhouding tov je ‘normale’site, etc?


    24 mei 2007 om 06:22
    Sandra Hofstede

    hum, tussen de haakjes stond een procent teken voor het woord stijging, blijkbaar niet goed overkomeb. Dus procentuele stijging is ook ok..


    24 mei 2007 om 06:24
    Kjeld Kahn

    @Mark en Raimo

    sms: maxim naar 3669

    Voor de offportal Maxim mobile site

    mobile only link maximmobile.com

    Als je naar OPNR.com gaat op je mobile dan zie je daar een overzicht van al onze offportal sites.

    We hebben er nog veel meer maar de meeste zijn onport (vodafone live, imode) en dus niet zichtbaar.


    24 mei 2007 om 06:29
    Mark de Bruin

    @ Raimo: ik ben even gaan zoeken… Misschien is http://www.dag.nl/mobiel een voorbeeld van wat jij bedoelt?

    @ Sandra: in februari 2007 had ik 35.000 sessies/175.000 pageviews en in april 2007 had ik 77.000 sessies/260.000 pageviews. Verhouding tot mijn “normale site” is natuurlijk klein. Dat soort cijfers haal je nooit met mobiel internet. Ik denk wel dat menig website minder dan 77.000 bezoeken per maand heeft.

    @anderen: Heeft iemand al ervaring met adverteren op mobiel?


    24 mei 2007 om 06:42
    Mark de Bruin

    @Kjeld: Via welke kanalen krijg jij de meeste bezoekers? Gebruiken mensen die sms code?


    24 mei 2007 om 06:47
    Kjeld Kahn

    De meeste bezoekers gebruiken text triggers zoals wij ze noemen.

    Krant/magazine naar nummer werkt goed. Stop bij elke foto een keyword en nummer en telefoon nummer voor een WAP Push deeplink naar de wallpaper etc van het artikel plus een lead naar de heleportal.

    startpagina heeft in Nederland het meeste zin voor offportal. On portal in nederland gebeurd er niet veel, wienig mensen weten dat het browsen gratis is op de vodafone live portal bijvoorbeeld en het is standaard niet mogelijk. Nederland loopt ver achte rop andere landen. On portal doed het in de rest van de wereld erg goed idereen kan er standaard op en het is bekend.

    In Nederland moet je echt off portal gaan denken en zorgend dat je voor iedereen beriekbaar bent.

    Met koppelingen via Abri campagnes en gewoon in de bladen/kranten.

    Dit gaat natuurlijk wel alleen werken indien de teclos normaal gaan doen met datatraffic 😉

    Je kunt wel deals met ze sluiten voor gratis traffic naar “jouw” mobile site only etc.


    24 mei 2007 om 07:03
    Kjeld Kahn

    PS: Mark staan jullie ook met PML markup op VodaLive ?

    dat is namelijk wel aardig om te melden dat imode en vlive intergratie niet zo makelijk is. Je zult je helesite dubbel moeten uitvoeren en verbouwen wil je voledig geintergreerd zijn met billing (betaal opties).


    24 mei 2007 om 07:07
    Kjeld Kahn

    Oja nog een.. Gebruik http://www.AdMob.com voor als AdWords en AdSense vervanging. Het werkt simpel en je zit er zo in. Er zitten een aantal groote merken in (ook erg veel kleine 😉 en het is voor zelf betaald adverteren erg goedkoop.


    24 mei 2007 om 07:09
    Mobi-dik

    Ook wij doen ons best om het mobiel-internet te promoten met http://www.mobi-dik.mobi en eind juni starten we met een eerste mobi-internet pilot wijn winkel……. http://www.wijn.mobi


    24 mei 2007 om 07:10
    Monique

    Bezoekers naar je mobiele website verkrijgen, kun je ondermeer ondervangen door bijvoorbeeld op zoek te gaan naar contentpartners. Melding van je mobiele site op je pc-sites is slechts een van de vele mogelijkheden die wij ook gebruiken. Schakel sms in als actie-middel ! Verstuur een oproep per sms (eerst opt-in nummers verkrijgen) om je mobiele site te bookmarken, verbindt er bijvoorbeeld een prijs aan. Hiervoor zou je ook even op onze site kunnen kijken. Zoek daarnaast zoveel mogelijk de media op. Verstuur evt persberichten, schakel je hyves/msn/second life community in en spread the word !

    Hou ons op de hoogte 🙂


    24 mei 2007 om 08:47
    Monique

    Voorbeeld Pushbericht: sms INFO MOBI naar 3010 je krijgt dan automatisch de link naar de mobiele portal van Mobipagina, stel hem eenvoudig in op je mobiel en klaar !


    24 mei 2007 om 08:52
    ben

    Mark kun je de volgende passage uitleggen:

    “Momenteel proberen uitgevers en operators dit te ondervangen door adverteerders te verplichten een terug-link op te nemen als je op een advertentie hebt gedrukt. Als adverterende partij wil je dit eigenlijk niet, want dan maak je veel kosten om te adverteren: (1) de uiting (2) de advertentiekosten en (3) de kosten om je eigen mobiele site aan te passen zodat er een teruglink komt naar de site waar je advertentie staat.”

    Waarom is dit een probleem. Als adverteerder wil je toch een relatie aangaan met je gebruiker, dus je wilt de user experience voor de gebruiker zo prettig mogelijk maken. Ik, als gebruiker, klik op een uiting. Ik ga naar een site van de adverteerder want daar wil ik heen, anders klik ik niet eens, en uiteindelijk ga ik weer terug waar ik vandaag kwam, of de adverteerder is zo interessant dat ik, als gebruiker, blijf hangen, iets bestellen etc.


    24 mei 2007 om 13:53
    Mark de Bruin

    @Kjeld: Wij zitten al in VF live.

    @ben: Als gebruker heb je wellicht gelijk. Ik denk alleen dat gebruikers niet zo snel terug gaan naar de site waar ze vandaan kwamen. Als contentpartij moet je echter wel voor alle bezoekers die via de advertentie kwamen een terug-link regelen. Iedere keer als je zou willen adverteren weer. Dat bevordert in mijn ogen de mobiel-adverteren-markt niet echt. Ik begrijp overigens wel dat er voldaan moet worden aan bepaalde regels. Heel veel hangt naar mijn idee af van de plek waar je een advertentie zet en de site die gekoppeld is aan de advertentie. Op mijn site staan ze niet op de homepage, maar op de pagina die verschijnt als je een reisadvies hebt opgevraagd. Je hebt als bezoeker al gekregen wat je wilde (een advies) en als “bonus” krijg je een suggestie om verder te surfen. Voor de operators ook interessant, want de gebruiker blijft online. Voor de gebruiker interessant omdat hij/zij altijd zelf bepaalt of hij/zij verder klikt, nadat hij/zij heeft gekregen waarvoor hij/zij kwam.

    Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar wie er wel eens op een advertentie klikt met zijn/haar mobiel….

    @Marco: stelt het IAB eigenlijk al regels op voor mobiel adverteren?


    25 mei 2007 om 03:08
    Addy van Schie

    Hi Mark,

    MoCreate beheert de site van de Samsung Fun Club en om bezoekers te trekken hebben we in de laatste Abri campagnes de volgende zin toegevoegd : SMS Samsung naar 4777. Vervolgens ontvang je een wappsuh naar de Samsung Mobile Showroom waar je aanvullende informatie kan vinden. Een mooi voorbeeld van een crossmediale campagne. De wappush kan je gratis of betaald aanbieden zolang je dit maar duidelijk communiceert. De Nederlandse operators overwegen om het Belgische voorbeeld over te nemen en deze SMS / wappush dienst gratis aan te bieden. Dit ter bevordering van het gebruik van mobiel internet.

    Addy van Schie @ Mocreate


    25 mei 2007 om 11:36
    Lucas

    Gratis teller voor mobiele pagina’s

    Als je het leuk vind een teller (a la Onestat ea) op je mobiele pagina te plaatsen, check dan onze http://www.stats4pda.com . Begonnen als een geintje…

    Lucas


    25 mei 2007 om 12:33
    Kjeld Kahn

    @Mark..

    Ook in PML?


    25 mei 2007 om 12:48
    ertje

    Sommige websites hebben toch ook dat je als het ware doorgestuurd wordt naar de mobile versie van de pagina als je gewoon bijvoorbeeld http://www.domeinnaam.nl bij je pocket pc bezoekt. Ik ben ook opzoek naar zón soort script, alleen ik had er wel een maar merkte op dat Safari op de gewone Mac daarop ook reageerde en dat moet natuurlijk niet.


    26 mei 2007 om 09:33
    Vincent Leenders

    @Mark: bij mijn werkgever leveren hebben we vrij goede ervaringen met de inzet van meer traditionele kanalen: advertenties in kranten, tijdschriften. De inzet van SBS Teletext voor de verkoop van mobiele content (ringtones, javagames etc.) leverde een goede conversie op. Het betreft dan weliswaar directe verkoop van de genoemde items, maar het sturen van een sms met een bestelcommando en een wappush-bericht retour bleek goed te werken.


    26 mei 2007 om 10:08
    WijnAlarm www.wijn.mobi

    Eindelijk online, de eerste mobiel internet winkel waar je b.v. wijn kan bestellen met je eigem mobiel of pda! bezoek maar eens http://www.wijn.mobi


    16 juni 2007 om 14:22
    wijn-Alarm

    Vandaag in de eerste mobiele wijn internetwinkel online!

    Wijn-Alarm is de naam waar je ook na 18.00uur een mooie fles bubbels met je eigen mobiel kan bestellen.

    Bezorging binnen 2 uur, ook na 18.00uur!

    Wijn-Alarm is speciaal ontworpen voor het mobiele internet.

    Je kan de website o.a. vinden met http://www.wijn.mob

    Met vriendelijke groeten,

    K. de Graaf.


    21 juli 2007 om 06:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!