Blogger Relations
Public relations professionals zijn gewend om hun boodschap uit te dragen op een manier dat goodwill voor het bedrijf, merk of product wordt opgebouwd. Media relations is daarbij een veel gebruikte techniek. Media relations is eigenlijk niets anders dan het onderhouden van een goede relatie met journalisten om ervoor te zorgen dat het bedrijf zoveel mogelijk positieve aandacht krijgt van de media en om ervoor te kunnen zorgen negatieve berichtgeving wordt afgevlakt. Zo werkt het bij traditionele media. Maar hoe zit het met de relatie met bloggers?
Blogger relations zou in het verlengde van media relations moeten liggen. Een goede relatie opbouwen met bloggers, bijvoorbeeld om berichten te kunnen pitchen. Of om een product extra onder de aandacht te brengen. Maar hoe doe je dat? Kan bij blogger relations gebruik worden gemaakt van dezelfde technieken als bij public relations/media relations?
Naar mijn mening zou blogger relations op twee manieren kunnen worden ingevuld:
- Je benadert de blogger en vraagt of hij geïnteresseerd is in een verhaal of om een product te testen. Deze techniek wordt bij de traditionele media regelmatig toegepast.
- Je mengt je als bedrijf in een bestaande discussie op een blog en draagt op die manier de boodschap van het bedrijf uit.
Het eerste punt is de traditionele benadering zoals die bij media relations wordt toegepast, maar dan in iets ander jasje. Om dit te kunnen doen, is het belangrijk om te weten wie wie is. Een goede PR professional weet bij welke journalist hij/zij moet zijn met een bepaald onderwerp of om een bepaald product te laten testen. Wat zijn de belangrijkste blogs, en wie bloggen er op die blogs? Verder wil iemand die zich met blogger relations bezig gaat houden, uiteraard graag weten waar de bloggers over schrijven. Hebben ze een speciaal aandachtsgebied? Wat heeft hun interesse? En, net zo belangrijk, met welke onderwerpen houden ze zich absoluut niet bezig? Het heeft immers geen zin om iemand te benaderen die geen feeling heeft met een bepaald onderwerp. Een bedrijf dat zich bezig houdt met blogger relations wil met die bloggers een relatie op te bouwen, regelmatig met ze in contact blijven. Het klinkt allemaal eenvoudig, maar zo simpel is het niet. Want: hoe kom je in contact met die blogger? Een public relations professional kan bij media relations terugvallen op het handboek van pers en publiciteit. Een handboek van bloggers is er niet.
Het tweede punt is deels nieuw. Als een krant iets heeft geschreven over een product of bedrijf wat niet helemaal klopt, dan kun je als PR professional die journalist benaderen, het standpunt van het bedrijf uitleggen en hopen dat in een volgend artikel de gegevens wel juist worden weergegeven. Bij bloggen heeft een bedrijf veel meer mogelijkheden om foute gegevens recht te zetten. Hetzij door de blogger te benaderen en hem/haar te vragen het artikel te rectificeren, hetzij door jezelf als bedrijf in een bestaande discussie te mengen. Als er onjuistheden in een bericht op een blog hebben gestaan, zal de blogger de rectificatie waarschijnlijk wel accepteren. Maar ook als er geen onjuistheden worden geschreven op een blog kan een bedrijf zich gemakkelijk in discussies mengen en haar eigen boodschap naar voren brengen. Een bedrijf zou dus systematisch alle relevante blogs kunnen monitoren en op elk bericht waar dat maar enigszins mogelijk is, haar producten naar voren schuiven of haar boodschap uit kunnen dragen. De vraag is echter of dit laatste accepteerd zal worden.
Ik ben heel benieuwd naar jullie mening.
Erg interresant, dit is inderdaad anders dan normale public relations. Dit kan ook weer voordelen voor de bedrijven bieden, omdat bijna alle blogs samenhangen. Bloggers zijn meer geneigd om een bericht te schrijven over hetzelfde onderwerp als dat wat op een andere blog staat, maar dan met hun eigen mening.
Een eigen blog voor bedrijven helpt hier denk ik ook veel bij. Als een bekend bedrijf een blog begint, dan zullen deze berichten ook snel op andere weblogs te vinden zijn en mischien ook wel op andere media.
@Caroline: volgens de meer traditionele regels van media relations ga je er vanuit dat bedrijven journalisten nodig hebben om de communicatie zoveel mogelijk te laten verlopen, zoals ze dat wensen. Ik heb er weinig aan toe te voegen. Wanneer bedrijven zich mengen in discussies op blogs, dan hebben ze in de vorm van een corporate blog nog een aanvullend medium ter beschikking. Ik mis dat aspect in het tweede deel van jouw visie op hoe je blogger relations gestalte kunt geven.
Interessante post Caroline.
Wat ik zie is een cultuurverschil tussen MSM en de blogosfeer. De eerste is meer top-down, formeel, uitgekristalliseerd, trager, meer fact-driven. De tweede veelal the opposite. We zien nu wel een convergentie tussen MSM en de blogosfeer.
Over jouw tweede punt: commerciele uitingen in blogs zijn veelal contraproductief. Inhoudelijke, relevante bijdrages van adverteerders worden veelal wel op prijs gesteld, zeker als het open en transparant is wie de afzender is. Een corporate blog kan hierin idd naar mijn idee een value add zijn. Ik denk zelf dat op termijn de kracht de blogosfeer sterker zal zijn door de conversaties dan traditionele media. Des te meer reden voor bedrijven om dit nauwlettend te volgen via een club als BuzzCapture bijv.
Is dit nu een ‘gedicht’ en loop je reclame te maken voor je eigen logje Visstick? Vergelijk jezelf nu aub niet met een dichter…dat doet de deur dicht.
(natuurlijk heb je wel een beetje gelijk 😉 )
@Cpt. Iglo: Je hebt inderdaad volkomen gelijk. Heel weinig mensen kunnen onderhoudend schrijven. Ik moet ook een beetje lachen om Blogads:
Op dit moment heeft Blogads.nl posities beschikbaar voor werkstudenten en starters die helpen om Blogads verder uit te bouwen
Het mag zeker niets kosten 🙂
@Vincent: eens, maar ik denk dat heel veel bedrijven eerst de kat uit de boom kijken en beginnen met eerst te monitoren, vervolgens wellicht public relations uit te breiden met blogger relations en dan als laatste stap pas een eigen corporate blog starten.
@Yuri: ik denk ook dat commerciele boodschappen proberen in te schuiven in bestaande discussies averechts werkt. Iedereen heeft dat meteen door, zou je denken. Toch heb ik in Engeland bij een bedrijf gewerkt, waarbij de sales force regelmatig fora afstruinde en daar een (onder valse naam uiteraard) positieve berichten achterliet over de klantenservice en de producten van dat bedrijf. Ik vraag me af of een lezer daar meteen doorheen prikt. Daar leek dat bedrijf er overigens wel mee weg te komen.
Absoluut interessante post Caroline!
Wat ik echter nog mis in dit soort analyses is de invloed van online word-of-mouth op bijv. naamsbekendheid, omzet, marktaandeel, etc. Ik weet dat er inmiddels diverse studies zijn gedaan. Weet iemand of hiervan resultaten openbaar zijn gemaakt?
Caroline, weet jij nog de naam van dat Canadese bureau dat dit heeft gedaan voor de telecombranche?
@Marco: dat soort studies zou ik ook wel interessant vinden om eens te lezen, ik heb daar geen gegevens van.
Het Canadese bureau waar jij het over hebt, heeft een onderzoek gedaan voor Vodafone (in verschillende landen waar VF vertegenwoordigd is), maar wat ik me ervan herinner was het niet voor de hele telecombranche. De naam van dat bureau was Globescan.
@Caroline: een corporate blog zal voor veel bedrijven idd de laatste stap zijn. Deelname aan blogs en reacties plaatsen is een andere tak van sport met een veel lagere drempel dan zelf de regie in handen nemen. Ik stoei zelf nog met die tweespalt. Desalniettemin geloof ik dat de voordelen voor bedrijven evident zijn: je neemt en krijgt controle over een belangrijk stuk communicatie. Dat je op je hoede moet zijn en kritische geluiden moet pareren is logisch. Het vinden van medewerkers die voldoende uitstralen wat je als bedrijf wilt uitstralen en dat ook op een goede manier onder woorden weten te brengen, is overigens een extra uitdaging.
De aanvullingen van Joost met betrekking tot zoekmachine optimalisatie kan ik uit eigen ervaring onderschrijven. Wanneer ik in deze reactie melding zou maken van een project dat mijn werkgever kortgeleden heeft opgeleverd dan heeft dat direct gevolgen voor de ranking ervan. Ik doe dat niet, omdat het m.i. in deze discussie averechts zal werken, maar zou graag mijn gelijk willen zien -:)
Het zou een goede zaak zijn als bedrijven zich mengden in een discussie over hun producten, alleen gebeurt het (nog) vrijwel niet. Mijn ervaring is dat ze juist op berichten met een negatieve tendens zelden of nooit reageren (zelfs niet per mail).
Waarschijnlijk denken ze: ‘Als we gaan liggen, waait het wel over’ en nemen ze misschien idd de blogger niet serieus. Sommige Blogs zijn dan waarschijnlijk ook wel niet serieus te nemen, maar er zijn wel degelijk kritische bloggers die met goede argumenten hun kritiek goed onderbouwen. Hier zou zo’n “aangevallen” bedrijf wat mee moeten doen. Zich mengen in de discussie bijvoorbeeld. Als de conclusies van de blogger juist zijn en een zwakte van het bedrijf aantonen zul je met de billen bloot moeten, maar die macht heeft de blogger vooralsnog niet. Of heeft iemand al voorbeelden van producten of bedrijven die veranderingen hebben doorgevoerd onder invloed van de blogosfeer?
In tegenstelling tot de traditionele gedrukte pers blijven blogpostings altijd te googlen, en als het een beetje goed blog is ook nog eens helemaal boven in de zoekresultaten.
Conclusie: Men is nog niet klaar voor een web2.0 benadering en weet totaal niet hoe daarmee om te gaan.
@Petra, ik denk dat de techniek van ‘gaan liggen en overwaaien’ typisch voortkomt uit de mainstream media. Daar is dat namelijk heel gebruikelijk, want er zijn niet zoveel vasthoudende journalisten of journalisten met genoeg geheugen om, als het weer voorkomt, terug te grijpen op eerdere zaken. Zoals ik al zei vind ik de recente BNR rapportages rondom een bepaalde oplichter (naam ben ik kwijt) erg goed. Maar om het naar iets algemeens te betrekken: ik heb nog geen nova uitzending gezien die gewijd wordt aan een spervuur richting b.v. Jan Marijnissen die stelde dat als we de Europese grondwet zouden weigeren, er binnen een half jaar tot een jaar een nieuwe zou liggen. Dat soort dingen zal op blogs denk ik makkelijker gebeuren.
Het punt van bloggers is natuurlijk vasthoudendheid, en omdat ze er vaak meer inzitten vanuit de passie dan vanuit het geld denk ik dat bedrijven zich daar wel eens in kunnen verslikken.
Verder denk ik dat er wel wat zaken zijn die naar voren komen door de blogosphere. Dell en UPC natuurlijk, maar ook b.v. recentelijk accenture dat een campagne inzet vanwege een slecht interview dat via de blogosphere is gaan rondzingen.
Wellicht interessant om te melden dat wij (=startlog.nl) net een nieuwe dienst gestart zijn naar analogie van anp perssupport; http://www.blogsupport.nl. Waar men via anp perssupport de traditionele journalist kan bereiken met z’n klassieke persbericht, is het via blogsupport.nl mogelijk bloggers (aangemeld bij startlog.nl = bijna 2.000) met een modern persbericht (tekst, audio en of video) te benaderen. Bloggers hebben totnogtoe erg enthousiast gereageerd op ons initiatief; ze krijgen graag op een makkelijke manier extra content die relevant is voor hun blog. Momenteel is de service nog in bèta. Binnenkort is het voor de opdrachtgevers mogelijk alleen bloggers in een vooraf geselecteerd interessegebied (sport, ict, vakantie etc) te benaderen.
Uit de gesprekken met onze opdrachtgevers blijkt dat zij wel degelijk bewust zijn van het belang (en voordeel) om bloggers op de hoogte te houden. Zij zien bloggers gewoon als een nieuwe groep journalisten die óók bijdragen aan de algemene beeldvorming.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!