Yahoo lanceert advertentieplatform Panama in Nederland

30 mei 2007, 17:37

Eindelijk is het er dan, het nieuwe advertentiesysteem van Yahoo Search Marketing: Panama. Het systeem biedt allerlei nieuwe functionaliteiten en is een behoorlijke verbetering ten opzichte van het oude systeem van Yahoo. De afgelopen periode hebben we al een aantal keer over dit nieuwe systeem geschreven, dus dat zal ik nu niet doen.

Bij de lancering van andere advertentiesystemen in andere markten zag je dat de CPC in de eerste weken/ maanden kan gaan fluctueren om uiteindelijk weer te stabiliseren. We zullen zien in hoeverre dit de aankomende weken ook in Nederland zal optreden.

Hieronder voor de volledigheid wel het persbericht.

Yahoo! introduceert langverwacht platform voor nieuwe sponsored search

Nieuw platform zet de deur open naar de toekomst

Amsterdam/Londen, 30 mei 2007 – Vanaf vandaag is het nieuwe en langverwachte platform voor de sponsored search van Yahoo! Europa live en is ook Yahoo! Nederland begonnen met de migratie van adverteerders naar het nieuwe platform. Het advertentiesysteem is zo ontworpen dat marketeers hun campagnes beter kunnen beheren zodat zij een groter rendement op hun investeringen in search advertising bereiken.

Met het nieuwe platform worden ondernemingen en consumenten nog dichter bij elkaar gebracht door adverteerders de juiste mogelijkheden, zichtbaarheid en omgeving te bieden en nog relevantere advertentiecampagnes te creëren. Pepijn Breijder, managing director van Yahoo! Nederland: “Deze nieuwe advertentietechnologie vertegenwoordigt een belangrijke stap in onze continue inspanningen om waarde te creëren voor onze adverteerders. Daarbij wordt de deur open gezet naar de toekomst. Dit platform is geheel in lijn ontwikkeld met de behoeften van adverteerders van vandaag maar is eveneens toekomstbestendig waar het gaat om adverteren via social media en op allerlei mobiele applicaties die in de toekomst een rol zullen gaan spelen. Het is een krachtig en eenvoudig te gebruiken platform dat adverteerders in staat stelt met het immense publiek van Yahoo! en haar partners in contact te komen.”

Nederlandse ondernemingen onderschatten de mogelijkheden van search marketing in hun marketingmix. Door het gebruik van een gesponsorde link bij zoekresultaten krijgen consumenten heel gericht relevante advertenties te zien. Volgens Nielsen Media Research brachten Nederlanders in 2005 20 procent van hun mediatijdbesteding door op het internet, maar internet vertegenwoordigt slechts 4 procent van de totale mediabestedingen van Nederlandse bedrijven. Breijder wijdt deze discrepantie aan te weinig know-how binnen organisaties over search marketing: “Bedrijven weten prima de standaard paden van adverteren te vinden, maar zien search marketing als marketingtool over het hoofd. Dit nieuwe platform maakt search advertising een stuk laagdrempeliger en stelt ook adverteerders in staat hun campagnes te beheren zoals zij gewend dat zijn te doen met meer traditionele vormen van marketing.”

Gert-Jan Munneke, directeur van bureau voor zoekmachine marketing Traffic4u: “We zijn heel tevreden over het nieuwe systeem van Yahoo!. Het is sneller, beter en overzichtelijker voor adverteerders. Daarbij is het beter mogelijk om je campagne te managen, waardoor er ook zeker betere resultaten uit komen. Het is een goede ontwikkeling voor de markt.”

Om de upgrade naar het nieuwe systeem soepel te laten verlopen voor de Nederlandse klanten, voert Yahoo! dit gefaseerd en per branche uit. Uitnodigingen aan de adverteerders zullen, startend vandaag, de komende maanden worden uitgestuurd.

Met het nieuwe platform wordt de deur open gezet naar de toekomst. Het is modulair opgebouwd en zal daarom toekomstige vormen van search advertising kunnen bedienen. Plannen voor toekomstige versies van het nieuwe platform omvatten onder andere de introductie van extra distributieopties, verfijnderde gerichtheid en andere prijsmodellen, maar ook aanvullende advertentieformats met grafische elementen en andere rich media.

Het platform voorziet de gebruikers met vele nieuwe mogelijkheden, zoals:

– Intuïtief controle paneel (dashboard) – biedt een vereenvoudigde interface. Het biedt adverteerders de mogelijkheid om de prestaties te overzien en campagnes continu te wijzigen of verbeteren.

– Verbeterde regionale benadering – mogelijk gemaakt door Yahoo!’s WhereonEarth technologie. Het biedt Yahoo! de mogelijkheid om de bedoeling van de gebruiker beter te begrijpen en matchen (bijvoorbeeld Soho, NY versus Soho, London).

– Prognose aandeel van kliks – toont gegevens aangaande het bod die nodig zijn om een geschat specifiek aandeel van de verwachte kliks te bereiken.

– Snel activeren van advertenties – biedt een gestroomlijnd proces, zodat adverteerders hun nieuwste campagne in enkele minuten* kunnen lanceren. Dit biedt direct contact met de klant, directe beloning voor kwaliteitsverbeteringen en de mogelijkheid om ‘last minute’ te managen.

– Testen van advertenties – ondersteunt de automatische roulatie van verschillende versies van advertenties om zo de meest effectieve te bepalen. Na een bepaalde tijd laat dit ook de best presterende advertenties vaker zien.

– Kwaliteitsindex – rangschikt advertenties gebaseerd op kwaliteit, bod en andere relevante variabelen. Dit wordt zichtbaar gemaakt voor adverteerders om het mogelijk te maken om plaatsing te meten en te optimaliseren bij de lancering van het nieuwe rangschikkingsmodel.

– Goal-based optimisation – biedt adverteerders de mogelijkheid om Yahoo! automatisch de goedkoopste manier te laten vinden om hun ‘Cost per Acquisition’ of ‘Return on Ad Spend’ doelen te bereiken.

– Indirecte conversies – staat adverteerders toe om te zien wat de invloed van advertenties van de verschillende campagnes is – niet alleen de laatste klik die leidde tot een wijziging.

Voor meer informatie over de nieuwe Sponsored Search, zie het Upgradecentrum op: http://newsponsoredsearch.yahoo.nl

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Harmen Visscher

    @ Robert; Het nieuwe systeem hoeft, denk ik, ook geen grote voordelen te hebben t.o.v. AdWords. Het feit dat Panama een stuk sneller en beter werkt dan het ‘oude’ YSM-systeem heeft voor zowel adverteerders als SEM’s al veel voordelen.

    Voor een ieder welke de komende weken (en maanden) accounts moet overzetten: Naast het converteren van de huidige Y! account naar Panama kun je ook kiezen voor het converteren van je AdWords-account naar Panama. In vele gevallen is dat laatste makkelijker.

    Zodra alle accounts in Panama staan zal Yahoo het nieuwe algoritme ‘aanzetten’ en zal de relevantie een rol gaan spelen.


    31 mei 2007 om 05:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!