6 algemene bevindingen eyetracking onderzoek

1 juni 2007, 03:47

Net een ezine van diepbizniz eyetracking ontvangen met hun bevinden over hun onderzoek. Leek me ook voor de lezers van Marketingfacts interessant al staat er niet heel veel nieuws in. Of zien lezers dit anders?

“Voorlopige bevindingen Eyetracking onderzoeken

We zijn inmiddels al een poos bezig met het uitvoeren van Eyetracking gebruikersonderzoeken voor onze klanten. Omdat Eyetracking enigszins nieuw is, willen wij onze algemene bevindingen met u delen zodat u daar ook uw voordeel mee kunt doen.

1. Focus op navigatie elementen

Website gebruikers die een duidelijk doel hebben op een site zullen zich voornamelijk concentreren op de navigatie elementen. Dit betekent concreet dat zij nauwelijks meer kijken naar allerlei reclameboodschappen. Deze worden eenvoudigweg genegeerd en irriteren alleen maar.

2. Kijkvolgorde

Uit onze onderzoeken voor klanten blijkt dat de kijkvolgorde op een webpage sterk afhankelijk is van de positionering van een menu. Een menu-item dat rechtsboven in een topmenu staat, laat de oogbeweging van bezoekers over de rechterkant van de webpage bewegen. Dit komt om dat de ogen na het klikken op een dergelijk menu-item als het ware blijven ‘hangen’ aan deze zijde van de webpage. Wanneer de nieuwe webpage dan verschijnt, begint de oogbeweging aan deze zijde. Hiermee kan rekening worden gehouden bij het ontwerpen van webpages.

3. Scannen op keywords

Nog steeds zien we grote ‘lappen’ tekst op websites. Jammer van de ruimte, gebruikers lezen het toch (bijna) niet, maar scannen. Bij het zoeken naar bepaalde informatie heeft de gebruiker verschillende woorden in gedachten waar hij/zij naar op zoek is. Dit zijn de zogeheten keywords. Zijn de keywords niet vindbaar, dan begint zoekt men alternatieve keywords en associeert men er op los om snel de juiste informatie getoond te krijgen.

4. Weinig scrollen

Veel gebruikers blijken niet te scrollen. Dit komt omdat veel webpages precies lijken te eindigen aan de onderkant van het scherm (‘vouw’). Veelal wordt er ook onder de ‘vouw’ content getoond. Door bijvoorbeeld een deel van een afbeelding of een titel met een paar regels tekst weer te geven zullen gebruikers wel meer gaan scrollen. Aan de content zien ze namelijk dat er meer te zien is dan alleen datgene wat zij op het scherm zien.

5. Correlatie muis- en oogbeweging

Bij Eyetracking gebruikersonderzoeken worden zowel de oog- en muisbeweging opgenomen. Vroeger werd gesuggereerd dat de muisbeweging zeer sterk correleerde met de oogbeweging. Oftewel, waar de muis bewoog op het scherm kijken de ogen op dezelfde locatie van het scherm. Eyetracking ontkracht deze correlatie. Wat wij vaak zien is dat de muis stil staat op een willekeurige positie en de ogen bewegen over het scherm. Pas als er een actie moet worden uitgevoerd (klikken) komt de muis pas weer in actie. Ook zien we gebruikers de muis gebruiken als een soort ‘pointer’ Gebruikers geven dan als het ware met de muis aan waar gekeken moet gaan worden.

6. Afbeeldingen trekken de aandacht

Afbeeldingen op webpages blijken sterke aandachtstrekkers. Vooral gezichten van mensen trekken bijna bij iedereen de aandacht. Bewegende afbeeldingen (banners) trekken ook de aandacht, maar vaak in negatieve zin. Vaak geven gebruikers aan dat zij de bewegende afbeeldingen als afleidend ervaren.

Keesjan Deelstra (1966) is getrouwd met Tessel en is trotse vader van vier dochters: Sacha, Suja, Meike en Elvi. Hij schreef het veelgeprezen ‘Handboek zoekmachine marketing’; het eerste Nederlandse boek over Organic en Paid search dat inmiddels meer dan 12.000 keer verkocht is. Hij studeerde Sociale Geografie aan de UvA in Amsterdam en vond zijn stek uiteindelijk in de internetwereld. Met zijn bureau InternetEffect adviseert hij grote en kleine bedrijven op het gebied van zoekmachinemarketing. SEO+SEA+Analytics= > Omzet. Hij draagt kennis over met het boek en cursussen: 'live' workshops en trainingen en de nieuwe E-learning SEO cursus. Met de SEO tool SeoEffect tenslotte, kunnen ondernemers zelf met hun SEO aan de slag. SEO Effect wordt inmiddels door meer dan 5000 websites gebruikt.

Categorie
Tags

6 Reacties

    media

    Keesjan, als het enerzijds weinig nieuws brengt wat is dan de reden om het wel te plaatsen? Toch wel interessant?

    Ben ook wel benieuwd wat collegablogger Robert-Jan er zelf van vindt!


    1 juni 2007 om 04:21
    rjmvandiepen

    Wat nieuws is voor de lezers zullen ze zelf uitmaken. Het komt er op neer dat sommige bevindingen (2,5 en 6) uitsluitend met eyetracking kunnen worden aangetoond.


    1 juni 2007 om 04:29
    Bob

    @ Kees jan

    Bedankt voor het plaatsen van dit artikel! Ik ben zeer actief bezig met usability en accessibility. Ik ben overtuigd van het belang en de toegevoegde waarde hiervan. Er is nog heel veel te doen, te halen op het gebied van usability, accessibilty en goede websites. Dus: hoe meer van dit soort artikelen worden geplaatst hoe beter! Mensen bewust maken is stap 1 en stap 2 = TOEPASSEN!!! Het bouwen van een goede website die aansluit op de wensen, eisen, behoeftes en beperkingen van de doelgroep is en blijft een vak apart en is niet eenvoudig. Dit wordt in mijn ogen nog teveel onderschat en niet serieus genomen, helaas.. Dus blijf a.u.b. dit soort artikelen plaatsen! Ik nodig andere lezers en bloggers op Marketingfacts van harte uit om over usability, accesibility en goede websites (in mijn ogen in balans met alles) nog meer te vertellen.


    1 juni 2007 om 04:34
    Martijn

    Interessant artikel. Op basis hiervan kunnen vele sites verder worden geoptimaliseerd. Meer artikelen over usability juich ik dus zeker toe!


    1 juni 2007 om 05:58
    Keesjan Deelstra

    @Marco% Robert Jan: sorry was weekje weg. Ja toch wel interessant. Mijn openingszin is inderdaad wat tegenstrijdig:…interessant…niet heel veel nieuws.

    Een puntsgewijs overzichtje is altijd interessant ook al staat er niet zo veel nieuws in. Eyetracking als techniek biedt zeker toegevoegde waarde al moet je mijn inziens ook oppassen. Dat mensen volgens dit lijstje kijken of klikken is 1 maar wat je ermee doet is 2 lijkt me. ik geef grif toe dat ikzelf geen usability expert ben maar ik heb me laten vertellen dat gewoon 2×3 gebruikers achter een site zetten qua usability en conversieverbetering erg sterk werkt. En daar is dus dan geen techniek als eyetracking voor nodig. Ik zie dit soort puntenlijstjes meer als rechtlijn voor een te bouwen site terwijl simpel gebruikersonderzoek dan de echte hickups aan het licht brengen. Robert-Jan zal het niet met me eesn zijn dus overtuig me maar van het tegendeel. 😉


    11 juni 2007 om 09:27
    rjmvandiepen

    @Keesjan

    De methode die jij toepast is prima om de belangrijkste knelpunten eruit te halen. Deden meer sitebouwers en eigenaars dit maar.Eyetracking brengt kijk- en gebruikersgedrag in kaart en brengt daarmee meer de user experience in kaart. Met een ‘gewone’ usabilitytest ontbeer je het kijkgedrag.


    11 juni 2007 om 10:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!