Verslag eerste Nederlandse Webanalyticscongres
Over enkele minuten start het eerste Nederlandse Webanalyticscongres in Figi in Zeist. Dagvoorzitter Eduard de Wilde zal de aftrap doen en de sprekers introduceren.
Als de techniek het toelaat zal ik gedurende dag in deze posting kort verslag doen van de presentaties.
Het webanalyticslandschap
Als eerste spreker staat Geert-Jan Smits, directeur internetadviesbureau Jungle Rating, op het podium. Smits geeft een overview van de mogelijkheden van webanalytics, de aanbieders, de kansen en de ontwikkelingen en legt daarmee een basis voor de rest van de dag. Persoonlijk had het wat mij betreft wat meer diepgang mogen hebben. Aardig om te vermelden is dat Geert-Jan Smits samen met collega Joost Steins Bisschop recentelijk het boek ‘De Internet Scorecard’ heeft gepubliceerd. Op basis van de balanced scorecard van Kaplan en Norton biedt de internet scorecard een aanpak waarmee je de internetstrategie van een onderneming kunt monitoren en sturen. Daarbij wordt de internetstrategie vanuit vier perspectieven bekeken: financieel, de klant, de website zelf en de organisatie erachter. Ik heb het boek inmiddels in huis en zal me er binnenkort eens in storten.
Vanuit het publiek wordt www.fireclick.com nog genoemd als handige site voor benchmarkgegevens mbt webanalytics. Useit.com van usabilityguru Jakob Nielsen wordt genoemd als site voor achtergrondinformatie over usability en performancecriteria.
Web Analytics Assocation Nederland
Vanwege een te warme zaal wordt op dit moment een nieuwe zaal ingericht en om die tijd in te vullen is Frans Appels gevraagd om zijn verhaal iets eerder te presenteren. Frans Appels, voorzitter van het eerder dit jaar opgerichte Web Analytics Assocation Nederland (WAA), geeft in een kwartier uitleg over de activiteiten en doelstellingen van de WAA internationaal en in Nederland.
Vanuit het publiek de vraag naar standaardisatie in webanalytics. Niet alleen voor WAA een aandachtspunt maar ook voor IAB. Denk een goed onderwerp om samenwerking tussen WAA en IAB.
(Mijn) Postbank.nl
Na de koffiepauze staat Jos Verwoerd, Directeur Internet Retail Postbank, op het podium. Verwoerd geeft inzicht in het ontwikkel- en exploitatieproces bij Postbank en de rol die webanalytics daarin speelt. Aan bod komt o.a. hoe de internetorganisatie van de Postbank is ingericht, de filosofie en de werkwijze in de ontwikkeling en exploitatie van de website en de tools die worden gebruikt voor het meten van resultaten en het doen van onderzoek.
Verwoerd begint met de benoeming van de Webintelligence team (9 medewerkers) binnen Internet Retail die zich bezig houden met:
– webtesten
– databaseonderzoek (gebaseerd op webdata) en coördinatie klantonderzoek
– management rapportages (targets en financiën)
– ontwikkeling en beheer webanalytics tools
Om de context mee te geven waarin dit team werkt geeft Verwoerd een aantal cijfers zoals gem. 600.000 bezoeken per dag, 1,2 miljoen bezoeken op topdagen, topdagen zijn dagen waarop salaris wordt betaald en topmaanden zijn mei en december.
De tools die Postbank gebruikt voor webanalytics zijn: Omniture (klantgedrag op Postbank.nl), Moniforce (klantgedrag op Mijn Postbank.nl), FORMS (verkoop), Adjuggler (bannertesten) en Memetrics (parallel/multivariate testen). Verwoerd geeft vervolgens inzicht in hoe webanalytics wordt gebruikt om de website postbank.nl te exploiteren. Denk daarbij aan de positie die een bepaalde boodschap krijgt op de homepage of de optimalisatie van de bezoekersflow door de site.
Prima presentatie waarin inzicht wordt gegeven hoe een grote organisatie als Postbank omgaat met webanalytics. Verwoerd kon het natuurlijk niet laten om af en toe te laten weten dat men op zoek is naar webanalisten 😉
Relatie tussen online zoekgedrag en offline koopgedrag
Eind vorig jaar introduceerde prijs- en vergelijkingssite Kieskeurig in samenwerking met GfK Benelux Marketing Services een onderzoeksmethode waarmee een verwachting kan worden afgegeven over het koopgedrag van consumenten: de GFK Kieskeurig Webtracking. Bert Wiggers, tot vandaag Directeur Kieskeurig.nl, presenteert de methodiek en laat de eerste resultaten zien.
Wiggers geeft nogmaals aan dat websites die er ‘niet uitzien’ ongelooflijk goed zijn in wat ze moeten doen: geld verdienen. Denk aan marktplaats, NU.nl, startpagina.nl en denk aan kieskeurig.nl. En hoe komt dat? Omdat de mensen die achter deze sites zitten precies weten wat klikt!
Een paar cijfers over Kieskeurig.nl: 100.000 tot 150.000 bezoekers per dag, 1,3 miljoen pageviews/dag, 1,5 miljoen clickouts/maand, 170.000 bezoekers hebben inmiddels 550.000 reviews achtergelaten en 450 winkels zijn klant. Wiggers gaat vervolgens in op de businessmodellen van ilse media:
impressie -> click -> lead -> sale
Waarbij een aantal voorbeelden (met cijfers uit vakantie- en hypotheekmarkt) worden gegeven:
0,015 euro per impressie (oude mediamodel) -> 0,12 euro per click -> 1,15 euro per lead -> 20 euro per sale (vakanties)
Wiggers gaat vervolgens nader in op de relatie tussen online zoek en vergelijkgedrag vs het offline koopgedrag. Niet onderbouwd maar er wordt medling gemaakt dat er in Nederland jaarlijks voor 5 miljard euro wordt verkocht op basis van (online) zoekgedrag. De details van de onderzoeken zijn te complex om in een paar zinnen uit te leggen. Bert heeft beloofd dat de sheets online komen. Later dus meer!
Verkoopt ‘sex’ zich online vanzelf?
Na de middagpauze zijn er een 6-tal parallelsessies waarvan iedereen er twee kan volgen. In de eerste sessie komen aan bod Simon Gibbard, Business Development Manager van Visual Sciences over de nieuwste real-time analytics technologie van Visual Sciences, Daniel Markus, ClickValue over het vinden en implementeren van de juiste web analytics software en tot slot Ellen Roest van Moniforce, die Debby Schelfaut, Projectmanager Web Analytics Europa van Pabo (Beate Uhse), vervangt in de presentatie over de webanalytics achter een adult site.
Ja, ook ik heb die laatste sessie gevolgd omdat ik wel benieuwd was hoe zo’n organisatie nu gebruik maakt van webanalytics om de conversie op de site (omzet) en herbezoek te optimaliseren. Na de keuze voor Moniforce en het implementatietraject werd kort stilgestaan bij de door Beate Uhse gekozen afgeleide KPI’s:
– meer clickthroughs op de homepage;
– optimaliseren van het orderproces (= reduceren van het afhaakpercentage per stap);
– optimaliseren van het assortiment en de presentatie van het assortiment;
– meer inzicht verkrijgen in onze affiliates.
Tot slot een aantal tips en tricks die wat mij betreft redelijk open deuren waren zoals het tijd nemen van een doordacht ‘plan de campagne’ en de gap die moet worden gedicht tussen IT en marketing.
Meten is weten, Webintelligence bij Postbank
In de tweede serie parallelsessies staan Rene Nijhuis van Google over Google Analytics, Holger Marsen en Neil Morgan van Omniture en Ewout Vis van Internet Retail Postbank op het podium. Opnieuw heb ik gekozen voor de presentatie in de grote zaal en dat was in dit geval de presentatie van Ewout Vis (binnen Internet Retail verantwoordelijk voor webintelligence; zie ook presentatie van Jos Verwoerd). Aan de hand van een aantal concrete cases illustreert hij de filosofie van ‘meten is weten’ bij Postbank. Misschien aardig om te vermelden is dat webanalytics de Postbank enkele miljoenen per jaar oplevert waardoor het webintelligenceteam inmiddels een leidende rol heeft in de verdere uitrol van internet retail.
Het aardige van de presentaties is overigens de interactiviteit met de zaal. Er worden opvallend veel vragen gesteld en dat heb ik wel eens anders gezien op congressen.
Web Analytics Demystified
Als laatste spreker staat nu op het podium Eric T. Peterson, CEO of Web Analytics Demystified. Peterson heeft onderzoek gedaan naar stand van zaken webanalytics in Europa en VS. Zoals verwacht ligt Europa (iets) achter op VS. Binnen Europese organisaties zijn minder mensen aktief met webanalytics en staat webanalytics minder prominent op de agenda. Opmerkelijk, maar liefst 54% van de bedrijven in Europa en VS meet geen ROI.
De presentatie van Eric Peterson komt later ook online op www.webanalyticsdemystified.com en als ik het goed heb gezien dan heeft Ton Wesseling goed opgelet en komt vast ook nog met een verslag.
De juiste spelling is: Webanalyticscongres (één woord, want het is een samenstelling). En in het andere artikel van zojuist moet het zijn: IAB-taskforce (met een streepje, want IAB is een afkorting). Vinden jullie het nou niet een tikje genant, om in bijna elke titel een spelfout te maken? Tegen mijn basisschoolleerlingen zou ik “foei!” zeggen!
Het belangrijkste onderdeel van communiceren is toch dat de ontvangen de boodschap begrijpt?
Raoul, als we zo zouden denken zouden we het taalonderwijs wel kunnen afschaffen. Gelukkig zijn er redenen dat te willen behouden: het taalgebruik geeft de lezer ook een indruk van het intellectueel niveau van de schrijver. En van de luiheid. Want hoeveel moeite is het nou om dat hoofdstukje van de Schrijfwijzer of het Groene Boekje eens te bestuderen? Ik vind het echt vreemd, dat een stel hoogopgeleide professionals deze puberhouding aanneemt.
Heel goed Ton dat jij de diepte ingaat vwb verslaggeving; ik moet toch regelmatig achter de schermen dingen regelen. Top dus!
@Juf: je zou de verslagen op MSN of Twitter eens moeten bekijken 😉
@Juf
komkom, een beetje snobistisch niet? wist je dat redelijk wat “onsterfelijke geesten” dyslectisch zijn?
Ach kom op, geef Juf Ingrid ook een beetje bestaansrecht in deze wereld 😛
Irritant is het wel..
(..even kijken of ik een spelfout heb gemaakt..)
spelvaud
Grappig om te lezen hoe dhr. Verwoerd de inzet van webanalytics presenteerd. Ik heb een tweetal jaren de diverse Postbank-sites mogen performance testen en zo mooi als hij het schetst heb ik het nog nooit gezien… 🙂
Leuk om Bert Wiggers weer eens als presentator te zien. Ik houd van mensen die al gaandeweg een presentatie enthousiast worden en gepassioneerd spreken over hetgeen dat zij doen.
Onderliggende verhaal over waarom websites gestart op de zolderkamer wel een succes worden en sites geinitieerd door grote bedrijven meestal niet ligt hier ook in de lijn van: passie. De oprichters / mensen van het eerste uur van sites zoals nu.nl, startpagina.nl en kieskeurig.nl waren dag en nacht met hun product bezig, continue aan het kijken wat er te verbeteren viel (analyse van klikgedrag) en dit direct doorvoeren. Zij kennen hun eigen website en hetgeen wat de bezoeker wil zien als geen ander. De grotere organisatie heeft wel mensen die zien, maar de afstand tot aan de mensen die uitvoeren is groot en kent veel zijpaden en ruis. Het om 17.00 naar huis is hier natuurlijk ook debet aan.
Bij postbank goed om te zien dat webanalytics heel serieus wordt genomen, jammer dat de indeling van de homepage nog steeds (deels) wordt bepaald door een ouderwetse marketingkalender met campagnes (in tegenstelling tot wat je klant wil doen op je website of waar hij/zij behoefte aan heeft). Maar de goede weg lijkt ingeslagen?
‘Volg’ inmiddels via je twitter feed het evenement marco!
Mooi verslag Marco. En zo gaat dat op weblogs: je typt snel en veel (en in jouw gevaal ook interessante dingen) en dan maak je wel ‘ns een spelfout.
Moet helaas nu zelf gaan om op tijd te zijn bij online mediaman/vrouw verkiezing van het jaar (in Bloemendaal in Zee).
Ik was er eveneens de hele dag. Goed congres met inderdaad lekker veel interactie met de zaal.
Moest erg lachen om te horen dat de medewerkers van Moniforce de plaatjes van de Pabo-site uitschakelde tijdens hun implementatiewerk. Ook in de zaal menig gegniffel over assortiment etc. En dan te bedenken dat de Adult Industry toch aardig voorloper was/is op gebied van online marketing.
Inhoudelijk dus prima congres, maar qua locatie liet het te wensen over. Allereerst de door Marco al genoemde temperatuur; Wat een vies warme zaal. Het werd beter na de zaalwisseling, maar in de gangen en bij de lunch was het gewoon benauwd warm en dat op een niet eens warme dag. Knallende koppijn was bij mij het gevolg en dat was niet vanwege de inhoud van de presentaties, op één na dan. Verhaal van Google Analytics was helaas een tegenvaller. Spreker bracht het met weinig enthousiasme terwijl het gratis pakket toch menig persoon webanalist enthousiast moet maken, de screendumps waren veel te klein ik kon er totaal geen soep van maken en helaas ontbrak een geluidsinstallatie waardoor zijn verhaal ook nog eens slecht te horen was. Jammer.
Zo, terug in Assen.
Complimenten voor dit eerste WAA congres, leuke sessies bijgewoond en goede gesprekken gehad. Ook complimenten voor de Postbank die openhartig over de cijfers vertelde, dat zie je niet vaak op deze manier.
Ik heb ook zitten genieten van de presentatie van Bert Wiggers die helemaal enthousiast werd tijdens het vertellen. En ik vond het wel een eye-opener van Eric T. Peterson dat ook de gemiddelde bedrijven al enkele Web Analytics Analisten in dienst zouden moeten hebben. Dat soort mensen kunnen als het goed is toch wel uit door de door hun aangebrachte verbeteringen.
Het Google Analytics verhaal was inderdaad niet voor iedereen helemaal duidelijk, ik heb na de sessie sommige mensen nog kunnen helpen met vragen. Er zat ook geen lijn in het verhaal, en de zaken waar op teruggekomen zou worden zijn niet meer teruggekomen.
Hier nog een deelnemer. Ik vond het een prima congres met een goed kaliber aan sprekers en voldoende interactie. Complimenten voor de snelle verslaglegging on line. Ik kan nu eenvoudig de ‘dat moet ik onthouden’ momenten on line terugvinden. Mijn priegelaantekeningen ben ik morgen waarschijnlijk al kwijt.
Uiteraard ook punten voor verbetering: De aftrap vond ik erg oppervlakkig en had steviger gemogen. Daarnaast verbaas ik me er iedere keer over bij dit soort bijeenkomsten dat iedere afzonderlijke spreker het thema weer gaat uitleggen. Ik heb geloof ik drie keer uitgelegd gekregen wat we moeten verstaan onder webanalytics.
Presentatie van Bert vond ik het meest interessant. Ik vraag me alleen wel af in hoeverre het onafhankelijke imago van Kieskeurig in het geding komt zodra je als consumentensite gaat inlaten met het voorspellen van koopgedrag.
Ik heb de hele sessie van Peterson opgenomen. Die upload ik vannacht even en plaats ik morgen (met zijn toestemming) online. Link volgt dan (als nextweb goede WiFi heeft, maar daar ga ik wel vanuit)
Goed om de positieve feedback te lezen! Eens vwb de locatie; moeten ze volgend jaar zeker anders doen.
Heb helaas de paneldiscussie en de borrel moeten overslaan om op tijd voor de adwards te zijn (waar ik alsnog een half uur te laat binnenkwam). Maak ik volgend jaar wel goed 😉
Ton, zie uit naar de video; leuk om nog eens terug te kijken. Peterson’s presentatie was meer dan de moeite waard!
Dank voor de link Ton; vanavond eens op mijn gemak bekijken! Beeld/geluid valt me niet tegen van zo’n kleine webcam vanuit de zaal. Welke apparatuur gebruik je daarvoor?
@juf : het is gênant ..niet genant..
In de Postbank presentatie startte men met een filmpje, categorie ‘you ain’t seen nothing yet’. Weet iemand waar deze te downloaden is?
@Marco simpele Logitech Notebook Deluxe cam van 40 euro (uit mijn hoofd) 2 megapixel. Beeld viel mij nu wel tegen, focus zit op dat grote houten Figi ding. Eric is wat onscherp (hoewel je daar weinig aan mist hoor :-), wel wat jammer voor de teksten op de slides
@Raymond Postbank filmpje heb ik 1 op 1 opgenomen. Marco: kun jij informeren op postbank er geen bezwaar tegen heeft dat dat online komt? (duurt even voordat ik ‘m online zet dan, gan een week afkicken van internet)
@Ton: dank voor de tip; zal ook eens gaan kijken!
I hear you guys had a very successful event. If only I could have taken a crash course in Dutch and been there. 🙂
@ERIk
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!