Nieuwe boeken over Web Analytics
De afgelopen week zijn twee nieuwe boeken verschenen over Web Analytics. Op zich een bijzondere gebeurtenis omdat het aantal serieuze boeken tot nu toe op één hand was te tellen. De nieuwe boeken zijn:
- Web Analytics An hour a Day, door Avinash Kaushik
- Actionable Web Analytics: Using Data to Make Smart Business Decisions, door Jason Burby en Shane Atchison
De boeken gaan beide over de wijze waarop je Web Analytics kan inzetten om waarde te creëren voor de organisatie. Dus ik verwacht weinig KPI’s en veel voorbeelden over rapporteren en advies geven. Voor zover ik stukjes heb kunnen lezen, sluiten de boeken helemaal aan bij de proces-gedachten van Eric Peterson.
Het gedachtengoed van alle auteurs is goed te volgen via hun blogs. Avinash is te vinden op: Occam Razor. Burby en Atchinson schrijven iedere 2 weken op ClickZ.
Mocht je interesse hebben in deze boeken, denk dan ook aan: Competing on Analytics: The New Science of Winning, Thomas H. Davenport, Jeanne G. Harris.
Dat boek gaat niet zozeer over Web Analytics als vak, maar meer over Analytics als productiefactor in een organisatie. Ze beschrijven cases over bedrijven die dominant zijn in hun markt omdat ze Analytics succesvol hebben geïmplementeerd, de zogenaamde analytical competitor. Vanzefsprekend gaat het over Amazon en Yahoo, maar ook bedrijven als Mariott en Capital One komen aan de orde. Aan de hand van een duidelijk framework geven zij aan hoe organisaties een analytical competitor kunnen worden.