Nieuwe boeken over Web Analytics

8 juni 2007, 04:39

De afgelopen week zijn twee nieuwe boeken verschenen over Web Analytics. Op zich een bijzondere gebeurtenis omdat het aantal serieuze boeken tot nu toe op één hand was te tellen. De nieuwe boeken zijn:

De boeken gaan beide over de wijze waarop je Web Analytics kan inzetten om waarde te creëren voor de organisatie. Dus ik verwacht weinig KPI’s en veel voorbeelden over rapporteren en advies geven. Voor zover ik stukjes heb kunnen lezen, sluiten de boeken helemaal aan bij de proces-gedachten van Eric Peterson.

Het gedachtengoed van alle auteurs is goed te volgen via hun blogs. Avinash is te vinden op: Occam Razor. Burby en Atchinson schrijven iedere 2 weken op ClickZ.

Mocht je interesse hebben in deze boeken, denk dan ook aan: Competing on Analytics: The New Science of Winning, Thomas H. Davenport, Jeanne G. Harris.

Dat boek gaat niet zozeer over Web Analytics als vak, maar meer over Analytics als productiefactor in een organisatie. Ze beschrijven cases over bedrijven die dominant zijn in hun markt omdat ze Analytics succesvol hebben geïmplementeerd, de zogenaamde analytical competitor. Vanzefsprekend gaat het over Amazon en Yahoo, maar ook bedrijven als Mariott en Capital One komen aan de orde. Aan de hand van een duidelijk framework geven zij aan hoe organisaties een analytical competitor kunnen worden.

Daniël Markus is oprichter en directeur van ClickValue, een performance based online marketing bureau uit Amsterdam. Data driven online marketing is zijn specialisme. Van daaruit helpt hij opdrachtgevers bij het blijvend verhogen van online rendement. Naast bloggen over dit onderwerp geeft Daniel regelmatig presentaties op nationale en internationale congressen en verzorgt hij cursussen via onder andere Beeckensteijn. ClickValue bestaat sinds 2003 en is inmiddels uitgegroeid tot een middelgroot bureau met meer dan 100 nationale en internationale klanten. Opdrachtgevers variëren van corporates als SNS, Harman Kardon, NUON en NS tot toonaangevende e-businesses als Kamera-Express, New York Pizza en Lamp&Licht;.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!