Herwin van den Berg: Heineken.nl wordt community
Interessante uitspraken in Adformatie van de vorige week tot Marketeer of the Year 2007 bekroonde marketingdirecteur van Heineken Herwin van den Berg:
(…) Volgend jaar zal Heineken.nl niet meer lijken op wat het nu is. In internetachtige omgevingen kun je communities bouwen waar je gewoon geld aan kunt verdienen. Dat geld kun je vervolgens weer herinvesteren. Er zit één basisfilosofie achter: de consument moet er zelf gewoon heen willen. Op zich doet onze site het goed, waar de echte liefhebber naartoe gaat. Eigenlijk vind ik dat de Heineken-site onvoldoende bereik heeft. Via allerlei nieuwe technieken kun je op heel andere manieren nog veel meer kwalitatief bereik genereren en dat zullen we ook gaan doen. (…)
Ben uiteraard erg benieuwd waar Heineken het komende jaar mee gaat komen. Iemand al een idee?
Dat werd tijd. Die sites die elke 6/8 weken veranderen vind ik echt weggegooid geld. Dat lijkt mij niet de wijze is om mensen vast te houden.
Inderdaad, Karlijn. Behoud het goede! Niet Web 2.0, maar Web 2000, dat wordt het helemaal.
Die sites zien er altijd erg mooi uit helemaal in flash, ook de heineken site die ze nu hebben met dat strand is echt top.
Nadeel is echter dat de drempel vrij hoog is voor mensen met een reletief trage internet verbinding en wat oudere pc, die flash vraagt namelijk wel erg veel van een gemiddelde pc.
Ik vind zijn reactie op bepaalde critici veel interessanter en ben benieuwd of dat nog een staartje krijgt:
Ben benieuwd, Heineken is wel een merk dat goed een community kan opbouwen.
Ha gaan ze eindelijk SL cafe’s doen en daar leuke events realiseren. Natuurlijk alleen toegangkelijk met de geheime code die op de vulling voor je biertap staat. Best cool (letterlijk dan).
Off Topic, maar lees net op numpa dat Oscar Kneppers de vd Brinkprijs wint.
Go Oscar.
@Kasper: waarom denk je dat? Ik moet eerlijk zeggen dat ik Ad en Marie Jansen op Adfoblog (waarom eigenlijk reageren onder twee namen), niet ken.
Cultuur, muziek en sport, in willekeurige volgorde.
Ik heb echt nog nooit van mijn leven naar de website van mijn biertje, tafelmargarine of waspoeder gesurft. Ze doen maar.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!