Commerciële redactie? Ja, graag!

19 juni 2007, 12:42

{title}Consumenten hebben een hekel aan reclame, dat weten we inmiddels wel. Maar dat ze tegelijkertijd een enorme behoefte aan commerciële content hebben, wordt nog slechts door enkelen onderkend. Eva van Reijmersdal (foto) promoveert nu – a.s. donderdag – aan de UvA op een onderzoek waarin aangetoond wordt dat “consumenten het helemaal niet erg blijken te vinden wanneer reclame met redactionele inhoud wordt vermengd”.

Kijk, daar word ik nou blij van. Ik heb ‘t hier al heel erg vaak over gehad, maar redacties zijn er nog steeds allergisch voor. Onder het mom van ‘journalisten weten beter wat de waarheid is, dan de lezer’, oftewel: ‘onze lezers zijn dom’.

In een interview in Tijdschrift voor Marketing ( PDF, 1.3MB *) ) vertelt Eva daar het volgende over:

In tijdschriften worden mixed formats ook steeds vaker gebruikt. Welk effect heeft het op lezers?

‘Wat opvalt is dat heel weinig mensen zulke reclame misleidend vinden. In ons onderzoek geven mensen aan dat zij zelf wel kunnen beoordelen of zij iets aan de informatie in zo’n advertorial of themarubriek hebben. Ook al is het reclame, dan nog kan het interessant voor ze zijn. We zagen wel dat hoe redactioneler het format, hoe meer het gewaardeerd werd. Het werd in dat geval minder irritant, misleidend en onacceptabel gevonden. Overigens bleek net als bij televisie dat mixed formats beter worden gewaardeerd door mensen die op zoek zijn naar informatie dan door mensen die tijdschriften lezen voor de ontspanning.

“Hoe redactioneler het format, hoe meer waardering”, dus. Liever inhoud dan loos gelul; liever informatie dan reclame.

*) Link naar de PDF op de website van de auteur op verzoek van deze auteur (Koen Stegeman) verwijderd.

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

36 Reacties

    fl.

    Helemaal mee eens. Vooral als je zoekt naar informatie (versus onspanning) kan ook commerciele informatie heel handig zijn.

    Voorwaarde is wel dat het duidelijk is dat het (deels) om commerciele informatie gaat.

    Anders wek je ten onrechte de schijn van objectiviteit en daar kijkt, vroeg of laat de consument doorheen. Bijvoorbeeld de laatste tijd wel erg veel positive berichten over de NS in metro. Ben benieuwd hoe strak de scheiding tussen de verschillende afdelingen daar is.

    Floris


    19 juni 2007 om 14:14
    Bart Brouwers

    Inderdaad, platte reclame in de redactiekolommen, dat pikt niemand. Maar een slimme vermenging van commercie en redactie kan, zonder dat de lezer daar slechter van wordt, zelfs in dagbladen wel eens heel goed gaan werken.

    Natuurlijk heb ik, als hoofdredacteur van een gratis krant, de schijn tegen met zo’n pleidooi voor meer non-spot. Want bij mij lopen commercie en redactie – althans volgens de gangbare reflexen in de journalistiek – toch al doelloos door elkaar heen.

    Er blijft voor kranten zeker (een beetje) plaats voor onafhankelijke, waardevrije en fundamentele journalistiek. Gelukkig! Maar de hoofdstroom in informatieland (print, online, tv, etc) gaat onherroepelijk over op een mengvorm van commercie en redactie. Niet in alles wat er op die platforms gebeurt (een aanslag in Gaza blijft voorlopig gewoon een, ja, aanslag in Gaza, wat Philips en Shell daar ook van vinden), maar wel elke dag en op diverse plekken. Dat proces is al in volle gang, op tv, internet en in tijdschriften. Maar ook kranten gaan er meer en meer aan geloven.

    Zaak is wel eerst een paar keer na te denken over de vorm waarin je dit giet. Dat nadenken moet trouwens vooral niet alleen door accountmanagers gebeuren, maar zeker ook niet alleen door redacteuren of marketeers. Nee, het zal er op an komen om open, creatieve teams samen te stellen uit sales, marketing en redactie, eventueel samen met een mediabureau. Dan komen de originele en werkbare vormen vanzelf. Ze zijn er te over, tenminste voor wie ze wil ontdekken.

    Ook voor een dagblad. Sterker nog, het is al zo ver: momenteel lopen er bijvoorbeeld twee van dit soort mengvormen in Sp!ts. Een reeks over ecologisch beleggen (mede mogelijk gemaakt door ABN Amro) en een zomerserie (dankzij Pepsi) over mensen die hun leven een bijzondere wending willen geven. Beide ondernemingen zijn blij omdat ze aandacht krijgen voor een belangrijk thema in hun campagnes, Sp!ts is al even gelukkig vanwege de interessante verhalen (gemaakt door mensen die daarvoor door ons zelf zijn uitgezocht) over thema’s die onze lezers raken.

    Wees gerust, zelfs op de redactie van een gratis krant vindt een stevige discussie plaats over dit onderwerp. Want glijdende schaal, want einde zoek, want grenzen stellen, etc. etc. Het is dan ook zaak volop en in alle openheid te blijven praten over dit fenomeen. Maar ook duidelijk te maken dat steevast nee zeggen geen optie is. En vooral aan te tonen dat onder aan de streep het enige belang is je lezers een mooi en lezenswaardig product te bieden. Hetgeen kan ontstaan uit de (niet altijd even objectieve) keuzevrijheid van de individuele journalist die om allerlei redenen elke dag slechts een of twee van de duizenden verhaalopties tot een afgerond artikel kan verwerken. Of uit een suggestie van een (al dan niet commerciele) derde. En liefst uit een combinatie daarvan, daar wordt de lezer alleen maar beter van.

    Hopelijk breidt Eva van Reymersdal haar onderzoek nog uit naar de dagbladsector. Laat die nieuwe tijden maar komen!


    19 juni 2007 om 18:17
    caroline777

    Redacties hoeven niet Roomser te zijn dan de Paus, maar ik vind wel dat journalistiek onafhankelijk moet zijn/blijven. Natuurlijk is er altijd een wisselwerking tussen redactie en commercie, maar de journalist is er niet om de producten/diensten van het bedrijf te verkopen. Als redactie te veel gekleurd wordt door commercie dan verliest het medium aan geloofwaardigheid. Dus… het is best dat bedrijven producten/diensten pitchen bij redacties, maar het wordt een ander verhaal als het medium zo commercieel wordt dat de journalist geen objectief verhaal meer kan maken.

    Just my 2 cents.


    19 juni 2007 om 19:43
    mangold

    @Caroline: Die formule zie ik dus steeds weer terugkomen:

    onafhankelijk = objectief = geloofwaardig = oké

    … en dan vraag ik me af: waarom hechten mensen nu toch meer waarde aan déze formule dan aan het veel eenvoudiger:

    eerlijk = oké

    Het maakt mij persoonlijk echt geen ruk uit of een redactie nou onafhankelijk en/of objectief is, of niet. Zodra de berichtgeving eerlijk, interessant en vermakelijk is ben ik een blije klant!


    19 juni 2007 om 20:12
    Kasper Katje

    Weet je wel hoeveel content er over zou blijven in bijvoorbeeld vrouwenbladen wanneer er geen enkel commercieel belang van derden zou zijn Caroline?

    En toch beschouwen de meeste vrouwen deze bladen als geloofwaardig en een leidraad om zich aan te spiegelen.

    (en ik neem aan dat het bij de meeste andere bladen, dus ook mannen- en vakbladen, het geval is).


    19 juni 2007 om 20:24
    hemaworstje

    alaof men Bright serieus neemt in Dag. out dated. te laat en leuk voor de typische Talpa forens.zal mij dat jeukenda marie claire een kek doosje heeft egkregen van haar sponsor.

    alsof daar een negatieve recensie uit voortvloed.

    De echte internetter heeft de pleuris hekel aan embedded virals in erbarmelijke nieuwsberichten, net als de lijnmpotjes van bison bij de klussenprogramma’s ( bestaan er nog schroeven? ) en de akilige breezer’s pontificaal met het label naar voren in GTST.

    De bagger begon al toen J.Bond met een seiko horloge en philips autoradio begon.

    Bleeergh. reclame ruimte is reclame ruimte , blijf binnen je banners cq parkeerplaats en je precious skyscrapers, een toonbeeld wederom van marketing onkunde.

    Groffe hagel, succes nada. rspect ? moahahaha.

    U is een akelige schimmel die teert op de bagger blogs.

    Be proud. be proud.


    19 juni 2007 om 21:41
    caroline777

    @Carl: eerlijk = objectief. Dus als een product oke is, dan schrijf je dat. Heb ik in het verleden ook gedaan toen ik nog mobiele telefoons testte en daar over schreef voor Beeld en Geluid Opinie. Maar als het K met P is, dan moet je dat ook mogen schrijven. Als er te veel commercie aan hangt kan dat dus niet. En dan is het dus niet meer eerlijk, en dus ook niet meer oke.


    20 juni 2007 om 02:51
    caroline777

    @Kasper: ik ben ook niet wars van commercieel belang. In tegendeel. Mag van mij best, zolang journalisten maar geen onwaarheden hoeven te gaan schrijven vanwege dat commerciele belang. Ik krijg dan ook de kriebels van zogeheten vakbladen waar de journalist ook de advertentieverkoper is…. brrrrrrrr…..


    20 juni 2007 om 02:52
    media

    Marketingfacts is denk ik een prima voorbeeld van waar redactie en commercie niet zijn gescheiden, de content open en eerlijk is, en de lezer het niet erg vindt dat we een boek- of eventbespreking doen of dat er mensen schrijven over hun vak (bijv. viral friday, brandgagement). Is dat dan commercieel zullen sommigen denken. Ja, natuurlijk is dat commercieel. Niet altijd in directe betaling, maar het is wel degelijk promotie voor de betrokken partijen.

    @Caroline: mee eens, als het K met P is moet je dat ook kunnen schrijven. Open en eerlijk!


    20 juni 2007 om 03:45
    mangold

    @Caroline: Ik denk eerder dat eerlijk = subjectief. Eerlijke mensen geven gewoon hun subjectieve mening, in plaats van dat ze diplomatiek hun mond houden.


    20 juni 2007 om 04:43
    Michael

    ”Het maakt mij persoonlijk echt geen ruk uit of een redactie nou onafhankelijk en/of objectief is, of niet. Zodra de berichtgeving eerlijk, interessant en vermakelijk is ben ik een blije klant!”

    Prachtig, de Naiviteitsprijs van het Jaar 2007, nu al, voor Carl. Of een Tegenspraak-oorkonde.

    Natuurlijk meent hij dat niet. Hij weet wel beter.

    Daarom is deze discussie altijd zo lastig. Kasper K. heeft natuurlijk gelijk. Het glijdt en het glijdt in steeds meer traditionele media. Waarom?

    Waarom vieren marketeers/adverteerders feestjes over die slimme redactionele deals van de laatste tijd? Omdat er véél en véél te veel media zijn. Ondanks de reclamerecessie van de afgelopen vijf jaar (de broodnodige koude sanering bleef uit). Ondanks het weglekken van steeds meer reclamegeld naar internet.

    Dan ben je toch gek -zei Mediamarkt al- als je als marketeer een slimme redactionele deal, in ruil voor reclamegeld, laat liggen?

    En hoe financieel behoeftiger het medium, hoe feller de concurrentiestrijd in de markt, hoe makkelijker de hoofdredacteur achterover buigt. Tijdelijk, denkt hij naief. Dat draait-ie tzt wel weer terug, als de advertenties weer ”normaal” binnenrollen. Hij moet toch zijn redacteuren -en zichzelf- uit de ww zien te houden. Forget it.

    Een beetje erg cynisch, ik weet het.

    Maar ik vind het langzaam aan tijd worden dat marketeers zich eens achter de oren gaan krabben en zichzelf de vraag moeten stellen of ze niet dreigen door te schieten. Als deze ontwikkeling zo doorgaat. Want op een gegeven moment pikt de consument die commercialisering geheid niet meer. Keert de wal het schip. En zijn ze verder van huis.


    20 juni 2007 om 06:45
    mangold

    @Michael: Maar natuurlijk meen ik dat wél!

    Als iemand van Apple een prachtig artikel over innovatieve marketing bij Apple schrijft, dan word ik daar echt blij van. En als een Apple fan / journalist wordt uitgenodigd om zoiets te doen, en hij schrijft gewoon eerlijk op dat hij was uitgenodigd en dat hij het helemaal fantastisch vond, dan vind ik dat ook prima.

    Het gaat pas mis als iemand oneerlijk wordt. En tegen betaling iets gaat schrijven waar hij niet achter staat.


    20 juni 2007 om 06:53
    Floris

    @michael: inderdaad een hellend vlak. prima commerciele content. alleen dan graag wel openheid over hoe de belangen liggen. als media moet je ook goed nadenken in hoeverre je hierin meegaat. op de korte termijn een leuke financiele oplossing. Maar op termijn zal je de concurrentie van bv een blog met onafhankelijk commentaar niet aankunnen. Floris


    20 juni 2007 om 07:40
    Marco Derksen

    He ik merk nu dat als je een reactie plaats zonder dat je ingelogd bent je dat onder anders mans naam kan doen 🙂

    Floris


    20 juni 2007 om 08:00
    media

    Ja natuurlijk kan dat Floris; op internet kan iedereen een fake namen gebruiken. Gelukkig is het wel zo dat we aan de achterkant kunnen zien dat je niet Marco Derksen bent maar Floris 😉


    20 juni 2007 om 08:45
    Michael

    @Carl: je moet het medium vertrouwen, maar kan je het altijd vertrouwen? Dat ook die kritische noot wordt gekraakt, b.v. over Apple. Dat die persreis heeft betaald en nog adverteert ook en daar misschien wat voor terug wil zien. That’s the question.


    20 juni 2007 om 09:02
    Floris

    @marco voor de vaste bloggersnamen kan je dat toch makkelijk voorkomen denk ik?!


    20 juni 2007 om 09:14
    Floris

    goed, houden zo dan.


    20 juni 2007 om 09:51
    mangold

    @Ronald: Klopt, die voor commerciële content openstaande consument bestaat al decennia. Maar de meeste uitgevers schijnen dit nog steeds niet te snappen…

    Je hebt een paar in sponsored magazines gespecialiseerde uitgevers, maar die worden door ‘de regulieren’ nog met de nek aangekeken. En er bestaan ook tal van adverteerders die in arren moede maar zélf voor uitgevertje gaan spelen, en de boel vervolgens met door reclame-copywriters geschreven gladjanuscontent verzieken.

    Ik kan me er jaar, na jaar, na jaar nog steeds over opwinden…


    20 juni 2007 om 10:49
    caroline777

    @Carl: objectief staat voor mij niet gelijk aan je mond houden. Integendeel. Subjectief is gekleurd. En als dat betekent gekleurd doordat een adverteerder je een smak geld geeft om iets te schrijven wat hem/haar het beste past, dan denk ik: prima, maar zet er dan wel boven dat het om een advertorial gaat. Dan weet de lezer dat ook meteen en weet hij/zij ook hoe de tekst geinterpreteerd mag/moet worden. Helemaal objectief kan natuurlijk niet. Bestaat ook niet. Maar dat is dan misschien iets te filosofisch. Maar objectief is in mijn ogen dat de journalist eerlijk mag schrijven. Iets niet mooier hoeft te maken dan het is. Even terug naar die mobieltjes. Als je er eentje heb waar de toetsen bij het testen al van kraken, dan moet je dat eerlijk kunnen schrijven. En het niet in de doofpot stoppen omdat anders de relatie met de producent van die telefoon in het geding komt.

    Als een medium de adverteerders te makkelijk naar de mond schrijft, is het op den duur niet meer geloofwaardig. En wat is dan de toegevoegde waarde van het medium nog?


    20 juni 2007 om 15:10
    caroline777

    @Marco: komt in principe met heel veel woorden dus op hetzelfde neer als wat ik al schreef 🙂


    21 juni 2007 om 02:55
    media

    @Caroline: yep, ook goed om te zien dat sommige redacties het beginnen te begrijpen.


    21 juni 2007 om 02:58
    caroline777

    @Marco: redacties hebben het volgens mij altijd begrepen, maar er is altijd een spanningsveld geweest tussen commerciele jongens en journalisten. Prima, mag ook. Want zo blijven beide partijen scherp. En daar wordt de lezer uiteindelijk het beste van.


    21 juni 2007 om 03:01
    media

    @Caroline: ik ken redacties waar geen enkele vorm van commercie acceptabel is. En die hebben nog niet zo lang geleden ook meegedaan aan de discussie hier 😉


    21 juni 2007 om 03:03
    fl.

    @Marco: mooie reactie van Bart Brouwers.

    Een oude discussie dus maar weer erg actueel. Er is toch het een en ander aan het veranderen, en dat vind ik alleen maar positief:)

    Ook een mooi punt: “Het is, kortom, een serie waarvan ik graag had gezien dat een van mijn redacteuren er spontaan mee op de proppen was gekomen. Dat dat niet gebeurd is, is overigens geen onkunde. Nee,…”

    Dat dat geen onkunde is, ben ik het niet mee eens. Als de adverteerder meer feeling heeft voor relevantie, moet je toch gaan nadenken.

    wat vinden jullie?


    21 juni 2007 om 03:41
    media

    @Carl: niet bewust, vond beide reacties de moeite waard om te lezen!


    21 juni 2007 om 04:31
    mangold

    Ik vind vooral de analogie die Bart in de wetenschap ziet erg goed gevonden.

    Stel je voor dat die wetenschap net als de uitgevers nu de deuren had dichtgehouden voor commerciële inmenging, ‘omdat dat elke geloofwaardigheid ondermijnt’. Hoe zou onze wereld er dan op dit moment hebben uitgezien?


    21 juni 2007 om 04:37
    media

    @Carl: je wil niet weten hoeveel vakgroepen op de betafaculteiten hun deuren jarenlang (en wellicht nog wel) dicht heeft gehouden voor commercie. Heb er zelf een flinke tijd rondgelopen en kan je er schrijnende voorbeelden van geven. Wetenschappers die wetenschap doen om de wetenschap en waarvan het praktische nut vaak te verwaarloezen is. Gelukkig zie je dat ook daar het belang van integratie is (h)erkend.


    21 juni 2007 om 04:44
    qr34m7b8uu

    buy fitflops online Once the items, whether a pair of Manolo Blahnik heels or a St The hotel is at 1300 Veterans Blvd., South San Francisco, CA 94080 Women who fell in love with the original St buy toms shoes online

    fitflop sandals For more information visit their website or contact a representative via email, info@studiocodency In some cases, it actually contributed to the development of unique local preferences, independent from Western tastes, thus challenging luxury brands in terms of product offering but also opening up the way for new opportunities to grow in the Chinese market, comments Pablo Mauron, General Manager China at Digital Luxury Group.Among the key trends identified, shaping the China luxury market:**Fashion 鈥?The Top 3 Most Sought After Fashion Brands in China are: Chanel (#1), Louis Vuitton (#2) and Gucci (#3) Also find shopRDR at:Blog: blog.shopRDRFacebook: facebook/shopRDRTwitter: twitter/shopRDR YouTube: youtube/ shopRDRPinterest: pinterest/shopRDRRodeo Drive Resale (shopRDR)1 888 697 3725service(at)shopRDROrlando Not Just for Kids, Families; Jetsetter Lifestyle Alive and Well at Mall at Millenia This Fall, Holiday Season fitflop outlet in singapore

    oakley singapore online ShopAtHome is a division of the Belcaro Group, Inc And, we even have a few items that have never been worn All of this is ultimately passed on to our customers fitflops on sale

    fitflop in australia

    hunter wedge boots

    fitflop malaysia sale


    21 april 2015 om 06:17
    xz96o8b8pe

    skechers 塑身鞋 唯一合乎邏輯的結論是,現代鞋類抑制我們達到完美的姿態的能力。 他們還碰巧有近乎完美的姿勢,這意味著他們很少從背部或關節痛苦。 通過它們既能強身健體,又能診斷和治療疾病。 簡單而有效的,MBT是人們適應一個很好的鍛煉,他們將幾乎沒有注意到每一天的完美方式。 MBT鞋給你完美體驗,MBT鞋的造型別出心裁,它總會給你很大的驚喜!。 pandora門市

    mbt涼鞋 MBT的鞋子的穿法也很特別:若是一般包鞋款,穿進去之後腳跟緊靠尾端,腳尖翹起後,再綁帶或黏魔鬼氈;若是涼鞋鞋款則要先解開所有扣子,在穿入後腳跟和腳趾盡量不要碰到鞋墊的邊緣,先把中間的帶子拉緊以確保鞋子穿緊,再把鞋跟的帶子扣上.如果以這樣的正確方式穿,會感覺腳背舒適且很貼、腳跟部份會較緊(不會滑動的話較方便正確施力)、腳趾周圍則很感到舒服.。 PU中底最重要的部份就是在蹠骨下方的平衡區,這個平衡區讓雙腳能在走每。 走在頌詩鞋和MBT鞋就像走在沙灘上。 mbt鞋台灣專櫃

    pandora手鍊專櫃 NPD 稱,在截至2009年11月的一年時間裏,這種鞋類的銷售額較上一年增加了4倍。 健走為什麼會有諸多功效呢?MBT休閒鞋長期以來以其獨特的設計個性、旅遊中的路面平整度遠不如城市馬路和工作場所,稍有不慎就會扭傷、跌倒,發生在險峻之處,更易造成意外。 基本的技術,使這種類型的鞋其神奇的色調權力可以是一個搖桿底部或一個人的行走步幅造成不穩定的平衡莢鞋底。 潘朵拉手鍊價格

    toms 代購

    fitflop 門市

    toms專櫃


    18 mei 2015 om 04:11
    cu56j6s0sl

     鏂扮殑甯冨垪濉斿凹鍜岀铏熸尝澹爴婕斿嚭 鍦ㄩ€欒!锛屼綘鍙互鐪嬪埌EFE涓嶇煡閬撲綘鏄惁娉ㄦ剰鍒版湁 瀹?鍣稿枩姝′僵閲岃烦閬庡畨杩?3812姣背鍠畠鎰忓懗钁楀湪蹇冭嚐锛岄€欐剰鍛宠憲浣犲彲浠ヤ娇鐢ㄩ倞绶? 

     S淇濇寔鑴婃煴鍏朵腑鐨勪竴鑷村ソ瑭?鎷嶆敐鏅傚寲濡濆楂旇鍗$壒閮ㄥ垎鎻愪緵浜嗕竴鍊嬪簳闈㈢锛屼絾纰哄畾 鍏烽珨 

     瑗!鏄秴绱氶瀛愯儭浣涙彃搴х殑琛i牁鍜岀穵瀵嗗湇绻炲~瑁?闄や簡妯″瀷寰炲焹鏋楀湪鍏卞悓鑸囨璀橈紖鐨?闄? 

    


    14 augustus 2015 om 10:42
    bf75d1d1cp

     鎴戠櫦鐝惧畠闈炲父蹇啀娆℃湁浜涘晱椤岄瀷甯?artaza S涓€鍑洪偅瑁?鍋氶€欑ó鏉辫タ 瀵﹂殯涓婃槸涓€鍊嬫祦琛岄煶妯傚拰搴锋煆閫欐垜涓嶏紗锛?9鐨勪竴閮ㄥ垎;鍣告湁鍙︿竴鍊? 

     瀹冪殑闊撲簽鏄竴鍊嬪鏌ュ拰鑵筹紝浣?34鐨勭恫绔?绫虫渻绻肩簩鍓嶉€诧紝鍦‵WY鎶婇€欎簺 绫崇殑瑾硶鏄湅鐨勫晱椤岋紝鎴戠殑鎰忔€濆摝锛屾垜鐨勪笂甯? 

     鏈冨窘锛岃儗闈㈡柊鏂扮櫨鍊殑妯欒獙 瀹冪殑鍌靛嫏锛屽鏋滀綘寰炰竴鍊嬪偝绲辩殑鍗板埛鍜屽叡浜綁鎻?s涓€鍊嬭鍒鸿〒绶翠綔鑰呭拰褰堢哀 

    


    15 augustus 2015 om 04:17
    zo66y3v6ih

    fitflop sale singapore As a reasonable high end method, the Z.One particular Seasoned provides stellar image quality in the tough, little footprint product. The actual one-touch straightforward picture optimization as well as customizable features are part of a good user-friendly graphical user interface, supporting a new effortless workflows. Rapid boot-up, optionally available battery along with wireless features accommodate easy transfer when needed. American Express® could be the official Card lover from the San fran Journey Organization. Registration options available are: total signing up, expo simply move, Hispanic training and also wedding reception merely, exhibitor registration, and networking weddings just, such as the Stephen Baldwin keynote period. fitflop discount

    fitflop sandals clearance AIM?€?s first-ever C-Level Public sale occurred to increase money pertaining to AIM’azines The idea Direction projects to interact far more youth within technologies. The public sale showcased 18 associated with Omaha?€?s notable technology executives as well as the public auction online solutions were given by simply Omaha?€?s personal Proxibid. impact. Final contestants of these classes have been picked from a pool associated with a huge selection of Ski Granby Ranch?€?s kid-friendly piste for the Zephyr Run gets an upgrade. The trail as well as old american city facades are enhanced and further capabilities are increasingly being included consequently little ones can skiing or perhaps table over the shop fronts, related to any tunnel and coated fill. You will find cut-outs associated with deer, elk and also keep to enhance the ability. cheap ugg

    cheapest toms shoes To utilize InfoPath guidelines in order to automate variety completion and supply an energetic consumer experience About Fecbek.internet Fecbek.internet is really a major on-line list and at wholesale prices store focusing on offering clothes, footwear, luggage, marriage ceremony and celebration attire, Cosplay, halloween costumes and wonder merchandise. Having a wide array of products at an affordable, the business has been universally famous for credibility, best quality as well as thoughtful companies; it has constructed any long-term connection with many different clients. D&Utes Fasteners, a new Pittsburgh-based international dealer involving fasteners, resources, security goods as well as business products, declared right now which it features presented a fresh internet site, One. toms shoes stores

    fitflop on sale

    mcm online shop

    fitflop sales


    20 augustus 2015 om 17:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!